Permalänk

49" gamingskärm

hej!

jag går i tankarna att vilja ha en 49" wide spelskärm, har kollat lite på Samsung G9 osv men är dålig på just vad man ska kolla efter på just skärmar i specifikationer med bra upplösning, jag kör inte på 4k upplösning i mina spel idag utan 1440P på min AOC 32" G1 curved. vad finns för prisvärda 49" helt enkelt som inte kostar över 14k

Permalänk
Bildexpert 📺

Vad en skärm kostar och har för upplösning kan du kolla snabbt på exempelvis prisjakt. Tänkt på att 49 tum inte är "wide" utan snarare "super wide" (allt är ju relativt) så att det effektivt är samma sak som två 27-tums-skärmer bredvid varandra. Denna skärm kommer alltså blir lägre än din nuvarande 32-tums 16:9 på höjden och istället bli *mycket* bredare.

Ifall du väljer en 49:a med 5120x1440 får du samma mängd pixlar på höjden och det dubbla på bredden. Väljer du en 49:a med 3840x1080 för du färre pixlar på höjden men mer pixlar på bredden.

Är detta vad du är ute efter?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Vad en skärm kostar och har för upplösning kan du kolla snabbt på exempelvis prisjakt. Tänkt på att 49 tum inte är "wide" utan snarare "super wide" (allt är ju relativt) så att det effektivt är samma sak som två 27-tums-skärmer bredvid varandra. Denna skärm kommer alltså blir lägre än din nuvarande 32-tums 16:9 på höjden och istället bli *mycket* bredare.

Ifall du väljer en 49:a med 5120x1440 får du samma mängd pixlar på höjden och det dubbla på bredden. Väljer du en 49:a med 3840x1080 för du färre pixlar på höjden men mer pixlar på bredden.

Är detta vad du är ute efter?

hm nja inte riktigt, det ja menar typ vad för typ av panel är det man får bäst upplevelse på förutom Q-LED typ och vad för upplösning och MS osv ska man kika efter?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Adamztah88:

hm nja inte riktigt, det ja menar typ vad för typ av panel är det man får bäst upplevelse på förutom Q-LED typ och vad för upplösning och MS osv ska man kika efter?

"bäst upplevelse" är ju relativt, individuellt och styrt av personens behov och önskemål. Om det fanns en sorts panel och en sorts upplösning som var bäst i alla lägen skulle det inte finnas hundratals olika kombinationer av olika sorters paneler och upplösning.

Tycker man detta är knepigt, utgå från din nuvarande skärm och fundera över vad du vill ska vara bättre.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

"bäst upplevelse" är ju relativt, individuellt och styrt av personens behov och önskemål. Om det fanns en sorts panel och en sorts upplösning som var bäst i alla lägen skulle det inte finnas hundratals olika kombinationer av olika sorters paneler och upplösning.

Tycker man detta är knepigt, utgå från din nuvarande skärm och fundera över vad du vill ska vara bättre.

alright! jag kan tycka min Aoc G1 32" kan vara lite grynig i bilden som är en VA panel i 1440P ändå..vill väl ha något som ger lite schystare upplevelse i tex Call of duty osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamztah88:

alright! jag kan tycka min Aoc G1 32" kan vara lite grynig i bilden som är en VA panel i 1440P ändå..vill väl ha något som ger lite schystare upplevelse i tex Call of duty osv.

Samsung 49" G9 är allt du vill ha, knappast grynig, oerhört snabb. Men färgerna och svärta är utav denna jord. (Jag talar för OLED modellen)
Köp säger jag.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Adamztah88:

Ja, då är det kanske en annan sorts skärm du är ute efter, till exempel en OLED eller en IPS. Samsungs modernare VA-paneler skiljer sig också från den sort som sitter i AOC G1:n som antagligen har en segmenterad pixelstruktur, vilket blir väldigt synligt med 1440p på 32 tum.

Så visst kan en 49 superbred med lämplig panel vara ett sätt att slippa detta. Samtidigt är den en fundamentalt annorlunda skärm i sin form och fysiska storlek.

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Samsung 49" G9 är allt du vill ha, knappast grynig, oerhört snabb. Men färgerna och svärta är utav denna jord. (Jag talar för OLED modellen)
Köp säger jag.

alright, men frågan är när man "splittar" skärmen om delningen blir mellan de 2 olika "skärmarna" att skarven blir i mitten precis på 49"?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ja, då är det kanske en annan sorts skärm du är ute efter, till exempel en OLED eller en IPS. Samsungs modernare VA-paneler skiljer sig också från den sort som sitter i AOC G1:n som antagligen har en segmenterad pixelstruktur, vilket blir väldigt synligt med 1440p på 32 tum.

Så visst kan en 49 superbred med lämplig panel vara ett sätt att slippa detta. Samtidigt är den en fundamentalt annorlunda skärm i sin form och fysiska storlek.

Men hur vet jag vilken skärm som är vettig gällande pris perspektiv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamztah88:

alright, men frågan är när man "splittar" skärmen om delningen blir mellan de 2 olika "skärmarna" att skarven blir i mitten precis på 49"?

Den har möjlighet att dela 2*27" så att skarven är i mitten.
Annars kan du ju dra fönster eller använda medföljande program för att dela upp skärmen så att huvuddelen blir i mitten istället. Power toys har funkat bra för att hantera skärmen för mig men Samsung har egen mjukvara också.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Skrivet av PierreB:

Den har möjlighet att dela 2*27" så att skarven är i mitten.
Annars kan du ju dra fönster eller använda medföljande program för att dela upp skärmen så att huvuddelen blir i mitten istället. Power toys har funkat bra för att hantera skärmen för mig men Samsung har egen mjukvara också.

Jaha okej så det är inte tvärkört dvs att man måste ha splitten i mitten av skärmen, bara det är en dealbreaker som ja varit orolig över

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera Samsung Oddysey G9 49" OLED, köpte en på BF och idag skulle jag aldrig gå tillbaka till en VA, TN eller IPS och även en mindre storlek är uteslutet. Det ger verkligen en ny spelupplevelse. Se till att du har en GPU som kan pusha alla pixlar, kör själv med ett 3080 just nu och det funkar hyffsat bra faktiskt, ska inhandla ett 5090 när det släpps.

Philips Evnia 49M2C8900L 49" är också ett bra alternativ men är 144hz istället för 240hz. Dock får du med en dosa och polarn köpte den för 9990kr, kanske landar den däromkring nu under julrean

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamztah88:

Jaha okej så det är inte tvärkört dvs att man måste ha splitten i mitten av skärmen, bara det är en dealbreaker som ja varit orolig över

Hade varit rätt meningslöst om det inte gick att köra saker i mitten
Du behöver även inte ha nån split om du inte vill ha det.
Isåfall drar du bara fönster som du vill ha det.
I spel får du köra nån form av windowed mode och flytta fönstret då till mitten

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Adamztah88:

Men hur vet jag vilken skärm som är vettig gällande pris perspektiv?

Skärmar svarar mot olika behov. Alla användare ställer olika krav på skärmar. Alla köpare har olika plånböcker och värderar pengar olika. Då kan endast du avgöra vad som är just ditt "vettiga prisperspektiv".

För att greppa vad som är vettigt måste man först avgöra vad man behöver. Vad passar ändamålet, syftet och behovet. Sedan ser man över vad som finns och vad det kostar. Då kanske realiteten slår till och den skärma man vill ha kanske inte finns, eller finns men kostar mycket mer än vad man tänkt sig. Då får man tänka om.