Någon använder mitt mobilnummer (beställningar)

Permalänk

Någon använder mitt mobilnummer (beställningar)

Hej!

I början var det inget problem men nu efter så där 1 år och säkert 30 beställningar av förmodligen samma person.
Då alla beställningar går till Öjersjö (jag bor lååångt därifrån).
Börjar jag bli orolig och irriterad, får en massa meddelanden ang påminelser.
Dessutom hade personen också testat något gym och inte betalat, jag fick ett sms att jag skulle betala.

Är det någon som vet varför någon väljer att göra detta?
Förstår ang gymmet att personen vill blåsa dom så jag får betala.
Men beställningar, postnod, instabox, dhl osv förstår jag inte vad personen tjänar på att använda mitt nummer?

Jag kan aldrig personens namn etc tyvärr.
Vad kan man göra, om det finns något?

Edit: idag fick jag en till beställning (typ varje dag nu) via instabox.
Tycker ni jag ska gå in i instabox appen och välja någon annan stad för att jävlas?

Permalänk
Medlem

Får du inte med nåt ordernummer/sändningsnummer eller dylikt, så du kan kontakta företaget som har skickat varorna?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske inte är avsiktligt utan nån som har haft numret förut eller på nått sätt skriver fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad säger teleoperatören?
Det är ju inte ohänt att dom blandar ihop nummer ibland.
Alternativt nån som har nästan samma nummer och fuckar upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Tycker ni jag ska gå in i instabox appen och välja någon annan stad för att jävlas?

Ja!

Permalänk
Bildexpert 📺

Hade ett snarlikt problem för många år sedan. Fick påminnelser från beställningar från företag som Ellos och Lyko. Nyårshälsningar från okända människor. Kanske tydligast av allt med en SMS-kallelse till mammografi. Två veckor senare ringde de upp mig från sjukhuset och undrade var jag var någonstans, de väntade ju på mig. Fast ja, uppenbart inte Herr Laxpudding då. Chipstuttarna må vara gosiga men inte stora nog för mammografi.

Någon dam på andra sidan svedala som envisades med att sätta en enda siffra fel i sitt nummer stup i ett. Upphörde för några år sedan.

Permalänk
Medlem

Min moster hade samma mobilnummer i över 20 år i jobbet.
När hon slutade avslutades numret av arbetsgivaren.

6 månaders träda sedan fick en äldre dam i en annan del av Sverige telefonnumret.
Jag råkade själv ringa denna dam och fick höra hur många SMS och samtal hon fått från läkare och läkemedelsföretag som absolut inte väntade sig en privatperson i ändra änden.

Det kan med andra ord vara ett genuint misstag.
Men, om du själv misstänker bedrägeri kan du vända dig till polisen.
Osäker om man kan hävda brottsbalken kapitel 9 paragraf 1 i detta fall.

Annars är väl ett enkelt val att be om nytt nummer.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Tack ska ni ha.
Eftersom det alltid är samma stad i beställningarna så misstänker jag att det är samma person.
Man kan ju inte skiva fel nummer 30 tals ggr (ungefär samtliga beställningar).
Jag kontaktade det gym som skickade mig en faktura och bad dom om namnet men dom kunde inte ge ut det.
Att byta nummer är inget jag är sugen på har haft det i typ 20 år.

Permalänk
Medlem

Jobbigt.
Vet inte vad du kan göra eller varför han gör som han gör, men han verkar ju hålla på med något skumt eftersom dels provtränat o låter dig få fakturan och att alla orders går till postboxar, verkar ju vara som han vill hålla sig anonym, vem vet det kanske är narkotika i paketen han beställer.

Förstår såklart att du inte vill behöva yta nummer. Vet inte hur man skall göra i ett sånt här läge men måste ju gå att kontakta tx DHL, men för att få stopp på det eller få ut övriga uppgifter om leverans kanske det krävs en polisanmälan eller något, jag vet inte, vet inte ens om det är ett brott, även om man tycker att det borde klassas som det i fall som detta.

Men det kan ju faktiskt finnas logiska förklaringar med till att det händer, kanske har han något konto på DHL eller där han beställer saker ifrån där han tidigare registrerade sig med ett nummer men råkade skriva en siffra fel och helt enkelt inte tänkt på saken mer sedan, men det lite skumma är ju det där med gymmet dock.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Jobbigt.
Vet inte vad du kan göra eller varför han gör som han gör, men han verkar ju hålla på med något skumt eftersom dels provtränat o låter dig få fakturan och att alla orders går till postboxar, verkar ju vara som han vill hålla sig anonym, vem vet det kanske är narkotika i paketen han beställer.

Förstår såklart att du inte vill behöva yta nummer. Vet inte hur man skall göra i ett sånt här läge men måste ju gå att kontakta tx DHL, men för att få stopp på det eller få ut övriga uppgifter om leverans kanske det krävs en polisanmälan eller något, jag vet inte, vet inte ens om det är ett brott, även om man tycker att det borde klassas som det i fall som detta.

Men det kan ju faktiskt finnas logiska förklaringar med till att det händer, kanske har han något konto på DHL eller där han beställer saker ifrån där han tidigare registrerade sig med ett nummer men råkade skriva en siffra fel och helt enkelt inte tänkt på saken mer sedan, men det lite skumma är ju det där med gymmet dock.

Kan ju också vara så att den här personen har satt detta i system och då även utnyttjar andras personers mobilnummer, för ett sätt att leva på som svindlare.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Kan ju också vara så att den här personen har satt detta i system och då även utnyttjar andras personers mobilnummer, för ett sätt att leva på som svindlare.

Ja, precis. Känns ju hur som att denne inte har helt rent mjöl i påsen (om det ens är mjöl överhuvudtaget..).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Polisanmäl ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Ja, precis. Känns ju hur som att denne inte har helt rent mjöl i påsen (om det ens är mjöl överhuvudtaget..).

Exakt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa swisha nr och se om du får upp ett namn.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Tack ska ni ha.
Eftersom det alltid är samma stad i beställningarna så misstänker jag att det är samma person.
Man kan ju inte skiva fel nummer 30 tals ggr (ungefär samtliga beställningar).
Jag kontaktade det gym som skickade mig en faktura och bad dom om namnet men dom kunde inte ge ut det.
Att byta nummer är inget jag är sugen på har haft det i typ 20 år.

Det kan ju vara så att det felaktiga telefonumret finns i en kaka i personens dator,
och läggs in automatiskt i diverse formulär.

Håller man på med olagligheter,
ser jag ingen riktig anledning att "alltid" använda samma felaktiga telefonnummer.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mumserik:

Testa swisha nr och se om du får upp ett namn.

Vilket nummer ska han swisha till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Hade ett snarlikt problem för många år sedan. Fick påminnelser från beställningar från företag som Ellos och Lyko. Nyårshälsningar från okända människor. Kanske tydligast av allt med en SMS-kallelse till mammografi. Två veckor senare ringde de upp mig från sjukhuset och undrade var jag var någonstans, de väntade ju på mig. Fast ja, uppenbart inte Herr Laxpudding då. Chipstuttarna må vara gosiga men inte stora nog för mammografi.

Någon dam på andra sidan svedala som envisades med att sätta en enda siffra fel i sitt nummer stup i ett. Upphörde för några år sedan.

Aja, jag bor också i Svedala och det är inte så stort så är väl bara gå bort till henne och säga till så hade du sluppit vänta flera år att bli av med detta besvär. 😉

OT: så låter det faktiskt som någon som råkat använda fel nummer, dock konstigt att man inte löser det, för jag antar personen tänker ”så konstigt att jag inte får meddelanden på telefonen när paketen är framme utan behöver vänta på AVI i brevlådan”.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testa brute-force med en-siffra-ifrån, två omkastade siffror etc mot lämplig söksajt och se om du får någon träff nära gymmet (var ligger det?) eller i/nära

Skrivet av moyozuz539:

Öjersjö

Annars går det ju alltid att ringa upp någon främling som bor i närheten av paketboxarna och be om en tjänst mot ersättning. Skicka lämpligt laminerat budskap och en rulle tejp att klistra på boxen. Några boxar ser ut att ligga bredvid räddningstjänsten, det kanske finns någon uttråkad brandman med jour?

Permalänk
Medlem

Haha, jag brukar skriva in lite slumpmässiga nummer när man gör saker som tex en reklamation eller liknande. Företag brukar ha någon vana att använda numret man måste skriva på kvittot för att sedan skicka reklam.

Permalänk
Medlem

På grund av GDPR är det inget du kan göra, du får inte ta bort numret när det är någon annan som skrivit ditt nummer i registret. Paket de missar aviseringen för åker tillbaka till avsändaren så inte ditt problem, du blir inte betalningsskyldig för något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fast ja, uppenbart inte Herr Laxpudding då. Chipstuttarna må vara gosiga men inte stora nog för mammografi.

Hahah! Tack för ett gott skratt! Det behövdes efter en lång vecka som denna

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Haha, jag brukar skriva in lite slumpmässiga nummer när man gör saker som tex en reklamation eller liknande. Företag brukar ha någon vana att använda numret man måste skriva på kvittot för att sedan skicka reklam.

Jag har alltid skrivit mitt riktiga nummer och har aldrig fått reklam skickat från något företag jag gjort en reklamation. Inet har ringt mig en gång (efter ca 6 mån) efter att jag lämnade tillbaka en sak som de hade problem med. Men jag sa bara som det var att jag är väldigt säker på att jag stängde av den funktionen innan jag skickade tillbaka enheten.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

På grund av GDPR är det inget du kan göra, du får inte ta bort numret när det är någon annan som skrivit ditt nummer i registret. Paket de missar aviseringen för åker tillbaka till avsändaren så inte ditt problem, du blir inte betalningsskyldig för något.

Fick ett SMS en gång att min vara är redo att hämtas från något företag i Skåne och om jag minns rätt även blivit medlem. Ringde företaget och kollade. Jag uppgav mitt namn och telefonnummer. Jag bad de ta bort mitt nummer och de gjorde de.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Det kan finnas många anledningar. Jag själv beställde några saker från en butik jag brukar beställa ifrån, jag förskottsbetalade med switch så de hade rätt telefonnummer.
Sedan när paketet kom så fick jag inget sms, när jag kollar står det ett annat okänt mobilnummer. I vilket fall jag jag kunde hämta ut paketet ändå. Hur detta har gått till begriper jag inte, kanske har någon ett skumt sms om ett paket finns att hämta.
Jag skulle kunna försöka utreda detta, men känner att det blir lite av en Olof Palme utredning till ingen nytta.

Med det sagt man kan få skumma sms av naturliga saker. Det jag ogillar att det är problematisk att byta mobilnummer. Tjänster kan i 10, 20år efter skicka sms till ens gamla fast de ej enligt GDPR får spara så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fick ett SMS en gång att min vara är redo att hämtas från något företag i Skåne och om jag minns rätt även blivit medlem. Ringde företaget och kollade. Jag uppgav mitt namn och telefonnummer. Jag bad de ta bort mitt nummer och de gjorde de.

Det är inte alla som följer GDPR.

Du har rätt att radera dina uppgifter, men inte uppgifter på någon annan person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Hej!

I början var det inget problem men nu efter så där 1 år och säkert 30 beställningar av förmodligen samma person.
Då alla beställningar går till Öjersjö (jag bor lååångt därifrån).
Börjar jag bli orolig och irriterad, får en massa meddelanden ang påminelser.
Dessutom hade personen också testat något gym och inte betalat, jag fick ett sms att jag skulle betala.

Är det någon som vet varför någon väljer att göra detta?
Förstår ang gymmet att personen vill blåsa dom så jag får betala.
Men beställningar, postnod, instabox, dhl osv förstår jag inte vad personen tjänar på att använda mitt nummer?

Jag kan aldrig personens namn etc tyvärr.
Vad kan man göra, om det finns något?

Edit: idag fick jag en till beställning (typ varje dag nu) via instabox.

Har samma problem med en äldre kvinna i Malmö.
I början skicka jag till företagen och även till personen i fråga och undra vad hon håller på med!
Nu skiter jag i det och alla hennes beställningar går förmodligen tillbaka till företagen hon beställer ifrån.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Skrivet av Petterk:

Det är inte alla som följer GDPR.

Du har rätt att radera dina uppgifter, men inte uppgifter på någon annan person.

Jag ska inte säga att jag kan det här allt för bra.

Men GDPR borde rimligen inte skydda registratorn av uppgifter högst.
Alltså vem som langat in uppgifter i databasen bör spela mindre roll.
Jag tänker att det snarare är personen knutna till personuppgifterna som skyddas av GDPR.

"Jag bstämmer om du får ha mina uppgifter i din databas - och det här personnumret eller det här telegonnumrer är mitt".

Om TS inte givit tillåtelse till företaget att ha sin personuppgift telefonnummer i deras system och företaget vägrar ta bort dennes uppgifter så bör väl det strida mot GDPR.

Tänker jag...

Det hela kokar väl ner till vem som äger rätten till telefonnumret i fråga. Det gör rimligen TS i nuläget. Det här kan inte företaget veta i förväg. Men efter påtalan om det här blir det hårigare att bortse från för företaget.

Tänker jag...

Men jag vet inte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag misstänker från mitt fall – likt andra här – att det är en mindre tekniskt insiktsfull person som lyckats skriva en siffra fel och sedan sparat uppgifterna i webbläsaren. "Men det är ju inte mitt nummer! Hur kunde datan ha fått fel nummer?".

Permalänk
Medlem

Ring skatteverket på måndag och kolla så personen inte skrivit sig på din adress!
Och fortsätter det så är en polisanmälan ett måste nästan och dom får kolla upp vem som använder dig som "måltavla" i paket, medlemsavgifter på gym,m etc. som dessutom leder till att räkningarna kommer till dig.
Du vet ju inte vem det är alls det handlar om och en sak är säker, ingen som köper så mycket paket och blir medlem på ett gym ser till att omedvetet ange fel mobilnummer, om inte syftet är bedrägeri i någon form.
Är det en person som står ovetandes skriven hos dig som c/o?
Har personen skulder och är skriven hos dig så kan betalkrav fr kronofogden börja dyka upp. Jag vet, långsökt men ändå värt att lägga några (många) timmar på att reda ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag ska inte säga att jag kan det här allt för bra.

Men GDPR borde rimligen inte skydda registratorn av uppgifter högst.
Alltså vem som langat in uppgifter i databasen bör spela mindre roll.
Jag tänker att det snarare är personuppgifter knutna till faktisk person som skyddas.
"Jag bstämmer om du får ha mina uppgifter i din databas - och det här personnumret eller det här telegonnumrer är mitt".

Om TS inte givit tillåtelse till företaget att ha sin personuppgift telefonnummer i deras system och företaget vägrar ta bort dennes uppgifter så bör väl det strida mot GDPR.

Tänker jag...

Det hela kokar väl ner till vem som äger rätten till telefonnumret i fråga. Det gör rimligen TS i nuläget. Det här kan inte företaget veta i förväg. Men efter påtalan om det här blir det hårigare att bortse från för företaget.

Tänker jag...

Men jag vet inte.

Telefonnummer är ingen direkt personuppgift. Du kan givetvis be om en rättelse enligt GDPR, men ingen kan bekräfta att numret tillhör dig när det är registrerat mot någon annan person utan de kan svara att de inte har något i sitt register som identifierar dig! De flesta företag kräver idag legitimering för att ändra personuppgifter, och du kan ju inte legitimera dig som den personen.

Säg att jag heter Söderbäck, då får jag inte skriva till Sweclockers och be de radera kontonamnet på ditt konto.