Vad ska sitta i årets Vinterdator?

Permalänk
Melding Plague

Vad ska sitta i årets Vinterdator?

Det är dags att rösta på vilka komponenter som ska sitta i nya vinterdatorn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

23000 för årets vinterdator med andra ord.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Vissa delar beror ju på andra delar, 4070 Super med ett 850W PSU känns ju inte som så klok kombo.
Sedan får ju inte en 360 AIO plats i taket på ett 3000D chassi.
Edit: inte heller i taket på fractal north.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Röstat!

Tycker det var ett rätt kul upplägg att ni gjorde så här. Kommer "folkets röst" följas helt och hållet?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Joppis:

Röstat!

Tycker det var ett rätt kul upplägg att ni gjorde så här. Kommer "folkets röst" följas helt och hållet?

Ja, folkets röst kommer följas så gott det går. Flaggar för att det förstås finns en risk att någon komponent byts ut i slutändan på grund av tillgång, men vi siktar på att datorn blir som ni medlemmar vill ha den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Sjuka priser på komponenter nu för tiden

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Ja, folkets röst kommer följas så gott det går. Flaggar för att det förstås finns en risk att någon komponent byts ut i slutändan på grund av tillgång, men vi siktar på att datorn blir som ni medlemmar vill ha den.

Trevligt med en annorlunda version av ett etablerat koncept.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Vissa delar beror ju på andra delar, 4070 Super med ett 850W PSU känns ju inte som så klok kombo.
Sedan får ju inte en 360 AIO plats i taket på ett 3000D chassi.
Edit: inte heller i taket på fractal north.

Verkar som att Thermalright Peerless Assassin 120 SE vinner över AIO, så verkar inte som att det kommer bli ett problem. Känns ändå som ett rimligt val av processorkylare, det är ju ändå ett extremt prisvärd kylare.

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Min röst vart detta.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Hur kan ens AMD Ryzen 7 7800X3D vara ett alternativ för dagens pris? Hål i huvudet

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Hur kan ens AMD Ryzen 7 7800X3D vara ett alternativ för dagens pris? Hål i huvudet

Får hoppas att det blir ett utbyte mot 9800 x3d i den färdiga versionen, visserligen några hundralappar mer, men definitivt värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Röstade med plånboken och hjärtat. Här tänkte jag att det smartaste vallet vore 7600X, men, föll för grupptrycket och röstade på 7800X3D. Blev förvånad att fler hade tänkte som jag gjorde. Ångrar att jag inte stod på mig.

Winterdatorn måste ju vara vit!
Alla listade komponenter går att få i vitt! Men det kostar en liten extra slant. 23 100kr! Det är tur att moderkortet har en vit kylfläns över m.2-disken, annars hade den stuckit ut rätt rejält i ett annars helvitt bygge (nätagget syns ju inte, men går att få en 2021 år modell för 500kr till).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Var lite av poängen med mitt inlägg, men jag provade vara lite försiktig.

Jag hade aldrig i livet köpt de delar som blivit framröstade.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Årets dystopidator kanske den borde heta med dagens "öppna-våra-hjärtan"-priser. Själv minns jag en tid då dollarn kostade 6 kr som sig bör vilket gjorde att momssatsen blev skrattretande försumbar.

Valde snabbare ram (7200MT/s) och lite biffigare kylning än vad jag normalt sett skulle ha valt på grund av avsaknad av 3D-cache och för att 7000-serien går varm.

Tanken med ett bygge av det här slaget att det ska finnas möjlighet till uppgradering längre fram.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kunde varit fint om priserna och t.ex. spec på minnesalternativen stod med i omröstningen. Blir lite skrevt när bara ett alternativ kommer med vidare information.

Man saknar även SweClockers test av nätdelar, kände att jag inte hade koll på rippelvärden osv på något av de alternativen. Sweclockers tester av nätdelar brukade vara bland de bästa på nätet. Är det inte roligt längre @JonasT? Vet att det inte har grön akrylglas, skruvkontakter i krom och fläktgaller med Biohazard-symbol längre men något meta-agg måste det väl finnas att recensera alternativt någon round up...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilleMang:

Kunde varit fint om priserna och t.ex. spec på minnesalternativen stod med i omröstningen. Blir lite skrevt när bara ett alternativ kommer med vidare information.

Man saknar även SweClockers test av nätdelar, kände att jag inte hade koll på rippelvärden osv på något av de alternativen. Sweclockers tester av nätdelar brukade vara bland de bästa på nätet. Är det inte roligt längre @JonasT? Vet att det inte har grön akrylglas, skruvkontakter i krom och fläktgaller med Biohazard-symbol längre men något meta-agg måste det väl finnas att recensera alternativt någon round up...

Som svar ”är det inte roligt längre…”
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1728742-jonas-slutar-p...

OT: gillar upplägget kul att vara med och påverka, kul att vi på sweclockers i många lägen tänker likadant. Grafikkort ska bli spännande att se vad det blir i slutändan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vinterdator har ju traditionsenligt varit budged 10K och många röstar på högpresterande. 😲

Visa signatur

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080 GPU: uppgradering inför RTX 5000.

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Varför inte 7600 utan X och skippa kylare?

Sen tror jag 7800XT skulle räcka alldeles fantastiskt bra

Kanske skulle kunna vara vettigt att göra en billig och en dyr variant?

Skrivet av SVclocker:

Vinterdator har ju traditionsenligt varit budged 10K och många röstar på högpresterande. 😲

De senaste har varit över 15k

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Som svar ”är det inte roligt längre…”
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1728742-jonas-slutar-p...

OT: gillar upplägget kul att vara med och påverka, kul att vi på sweclockers i många lägen tänker likadant. Grafikkort ska bli spännande att se vad det blir i slutändan.

Naturligtvis är det något sånt man missat... Riktigt tråkigt, då var det ingen kvar då.

Permalänk

Varför inte ett mATX bygge med låda från Lian Li t.ex.?! Eller i alla fall presentera några varianter på vinterdatorn där en sådan kunde vara ett mATX-bygge? Fanns ganska många förslag på sådana byggen i förra artikeln och jag tror flertalet av oss klarat oss med mindre chassi.

Visa signatur

i7 2600k @ OC 4GHz | GTX 970 OC | ASUS Corsair A50 | ASUS 1155 P67 PRO | SSD Samsung 840 EVO 120GB | Corsair XMS3 4x4GB | Corsair HX 750 | Fractal Design R3 | Dell IPS U2515H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför inte 7600 utan X och skippa kylare?

Sen tror jag 7800XT skulle räcka alldeles fantastiskt bra

Kanske skulle kunna vara vettigt att göra en billig och en dyr variant?

De senaste har varit över 15k

Har inte butikerna fortfarande så man kan konfa lite fritt på datorerna? Minns när jag köpte en "komplett" Pc 2007 (så ett tag sedan) då var det en grund sen kunde man välja typ 3 olika grafikkort processorer osv. Då kan de ju enkelt lägga till några olika nivåer på vissa komponenter, bra för nybörjare eftersom de kan anpassa med komponenter som de vet kommer vara kompatibla ihop.

Edit jo Inet har i alla fall så. Där kan man trycka på "anpassa".

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har inte butikerna fortfarande så man kan konfa lite fritt på datorerna? Minns när jag köpte en "komplett" Pc 2007 (så ett tag sedan) då var det en grund sen kunde man välja typ 3 olika grafikkort processorer osv. Då kan de ju enkelt lägga till några olika nivåer på vissa komponenter, bra för nybörjare eftersom de kan anpassa med komponenter som de vet kommer vara kompatibla ihop.

Edit jo Inet har i alla fall så. Där kan man trycka på "anpassa".

Jag hoppas verkligen att de gör så

Permalänk
Medlem

Den enda kampen i denna omgång är 7900 XT mot 4070 Super

Permalänk
Medlem

Seasonic nätagg skall det vara D:

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

Skulle aldrig välja Corsairs nätagg. Känns dumt att köpa ett ATX3.0-agg när 3.1 kommit. Dom bytte ju ut 12VHPWR mot 12V-2x6 av en anledning.

Sedan hade jag haft med uppföljaren till Peerless Assassin istället, Phantom Spirit. Och vanliga då, inte lågprofilsvarianten (SE).

I övrigt tyckte jag det var bra alternativ på komponentvalen. Satt precis ihop en dator till sambons son och och det var väldigt många komponenter ni listat som jag valde till honom med.
Dock röstade jag 7800X3D nu men köpte AMD Ryzen 5 7600X till honom, då jag hade en budget att hålla.
Själv hade jag valt 9800X3D om jag skulle köpa dator nu. Men det fanns ju inte som alternativ.

Framöver skulle jag nog låta redaktionen sätta ihop en dator med de komponenter de själva rekommenderar just nu. (Fast det är väl så det alltid har varit iof! ) Dom jobbar ju ändå med att testa de här produkterna.
Men det är ju kul att få vara med och rösta.
Kanske kunde man ha redaktionens val som huvudbygge. Sedan läsarnas val som alternativt bygge.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Den enda kampen i denna omgång är 7900 XT mot 4070 Super

Och 7900 XT leder om man räknar ihop båda alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monolithic:

Skulle aldrig välja Corsairs nätagg. Känns dumt att köpa ett ATX3.0-agg när 3.1 kommit. Dom bytte ju ut 12VHPWR mot 12V-2x6 av en anledning.

Vad är det för fel på Corsairs nätagg? Eller menar du bara specifikt det här nätagget, och inte generellt? I teorin föredrar jag Seasonic, men i praktiken har det blivit att jag köpt Corsair. De tre senaste nätaggen jag köpt har alla varit Corsair och aldrig haft problem. Visst skulle RMx serien vara att föredra framför RMe, men det är dyrare och jag har personligen inte haft problem med RMe serien, har två stycken i olika datorer och de fungera bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Vad är det för fel på Corsairs nätagg? Eller menar du bara specifikt det här nätagget, och inte generellt? I teorin föredrar jag Seasonic, men i praktiken har det blivit att jag köpt Corsair. De tre senaste nätaggen jag köpt har alla varit Corsair och aldrig haft problem. Visst skulle RMx serien vara att föredra framför RMe, men det är dyrare och jag har personligen inte haft problem med RMe serien, har två stycken i olika datorer och de fungera bra.

Det som är fel är att du har att välja på corsair och Phanteks AMP GH agg som är byggt av Seasonic.

Jag hade tagit seasonic byggda phanteks agget alla dagar i veckan och har gjort tidigare, dom Phanteks aggen är kanon!

Permalänk
Skrivet av Simcon:

Nej jag har själv ett Corsair RMx. Klart man kan ha ett Corsair-agg. Jag menade att köper man ett agg nu hade jag inte valt just det agget i fråga då det är ett ATX3.0. De andra två alternativen är ATX3.1 vilka har den nyare typen av gpu-strömkontakt som inte har smältproblem.

Permalänk
Viking
Skrivet av Monolithic:

Det är ingen skillnad på ATX 3.0 och 3.1 på PSU-sidan. Skillnaden är i kontakten på grafikkortet.

Skrivet av SwedenVirre:

Det som är fel är att du har att välja på corsair och Phanteks AMP GH agg som är byggt av Seasonic.

Jag hade tagit seasonic byggda phanteks agget alla dagar i veckan och har gjort tidigare, dom Phanteks aggen är kanon!

AMP GH är inte byggda av Seasonic...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

All denna hype kring Seasonic, faktum är att det är det enda nätaggregat jag haft som smällt.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.