Hjälp med diskution, gpu uppdateringar, Skit eller nödvändigt?

Permalänk
Medlem

Hjälp med diskution, gpu uppdateringar, Skit eller nödvändigt?

Sååå
Jag och en polare har alltid samma jävla samtal när han blir full på helgerna,
Han blir skogstokig när de nvdiaexperience tex har nya uppdateringar. han påstår att gpun är en hårdvara den är konstant och är som den är, allt de här andra är bara fluff och typ "corporate bullshit" Och han hävdar att hans datorn alltid blir sämre med dessa uppdateringar allt havererar osv osv.
Jag hävdar motsatsen. Dels för ja tror inte på nån konspiration, dock har ja inte den exakta kunskapen om varför de kommer dessa uppdateringar. Så jag har inget starkt argument emot.
Har jag fel? Eller finns de nått bra argument att använda sig av. Är så trött på detta eviga samtal

Permalänk
Medlem

Bra fredagkvällstråd

Oavsett vem som har rätt, varför hävdar du motsatsen om du inte har något starkt argument för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Bra fredagkvällstråd

Oavsett vem som har rätt, varför hävdar du motsatsen om du inte har något starkt argument för det?

Det har nog dock å göra mer oss sinsemellan och ena parten är full och gapig Jag inbillar mig att när de kommer nya program eller spel så ska programmet "tala med Gpun och därför behövs de nya uppdateringar som gör att mjukvaran och hårdvaran samspelar" men sen kan inte jag detaljer, därför tänkte ja de kanske finns kunniga här. Och en kul grej.

Permalänk

njae

vist hårdvaran är den samma men effektivare mjukvara är alltid en fördel.

förändringar i mjukvara kan mycket väl göra att gpu´ns hårdvara används effektivare och presterar bättre.

sen att vissa buggar kan uppstå det köper jag men man kan inte säga att "uppdateringar alltid tar sönder datorn" oftast är det småbuggar som kan uppstå och är lätta att åtgärda med en backning en version eller två.

men samtidigt behöver man inte vara het på gröten och installera drivrutiner i första sekund man kan vänta ett par dagar utan problem för har en grav bugg uppstått så har det nästan alltid kommit en hotfix innom ett par timmar eller iaf innom nån vecka.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avipt:

när de kommer nya program eller spel så ska programmet "tala med Gpun och därför behövs de nya uppdateringar som gör att mjukvaran och hårdvaran samspelar"

Så är det.

Det är bara din kompis som förlorar på att inte uppdatera, och vissa går inte argumentera med. Sen är det ju olika saker som fixas i drivrutinerna, och det är därför det finns patch notes att läsa om man är intresserad av vad som ändras.

Om det inte är ett nysläppt grafikkort så är ju uppdateringarna i många fall speloptimeringar som gör att nya titlar får förbättrad prestanda och/eller buggfixar.

Permalänk
Medlem

Det är väl ungefär så att GPUer vinner prestanda när de får uppdateringar, och CPUer brukar tappa prestanda när de får uppdateringar...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pirum:

Det är väl ungefär så att GPUer vinner prestanda när de får uppdateringar, och CPUer brukar tappa prestanda när de får uppdateringar...

Lite så kändes det väl när Meltdown/Spectre var i full gång (med start 2018), men jag tror inte det ligger mycket i det sedan dess.
Vilka CPU-uppdateringar har kostat prestanda på sistone?

De senaste jag kan komma på:
Fix för att 7800X3D exploderade -- vad jag vet ingen prestandakostnad
Fix för 13000/14000-serien som slets ut och dog med tiden -- extremt liten eller inte mätbar prestandaskillnad
Fix för att Core Ultra 200S (285K osv) underpresterar -- i regel prestandaförbättring (testat här)
Fix för att Ryzen 9000 (och även 7000 samt 5000) underpresterar i Windows 11 -- stora prestandaförbättringar

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS