Be quiet MC1. Hur tar man bäst bort dom?

Permalänk

Be quiet MC1. Hur tar man bäst bort dom?

TL:DR. Mitt nya MB "funkar inte" med dessa utan har en egen heatsink men dom sitter som sten och jag är lite feg då jag har råkat ta i lite för hårt allt för många gånger.

Kan använda dom som dom är typ men tillverkaren sa att det kan bli problem. Tror chansen är 0 och ingenting men försäkringen dugen inte om jag kör med dom på.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X
ASUS ROG STRIX B550-F GAMING
Radeon RX 6800 XT
Kingston KC3000 M.2 1024gb + WD blue 2TB
Kingston Fury 16GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL17

Permalänk
Medlem

Kylpastan fungerar ju enligt samma princip som ett lim, segt och med god häftförmåga, så om man tänker bända med något så bör man göra det med lätt kraft och över lång tid (några minuter) så att massan får "sträcka på sig". Risken är ju att de använt samma typ av kylpasta som AMD Ryzen levererade med sina kylare. Den blev ju som cement (seg massa) med tiden och hopplös att ta bort om man inte värmde upp processorn med en benchmarkkörning först. Nu vill man ju inte skriva en massa data till en SSD i onödan, men kanske värma upp den med hårtorken samtidigt som du håller i den med fingrarna; SSD lär tåla mer än dina fingrar! (60'C).

Tänk också på att SSD-kretskortet är långt och har lätt att böjas, vilket inte är så hälsosamt för de ytmonterade kretsarna.
Var rädd om dig, brännskador och blåsor läker så trist.

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Kylpastan fungerar ju enligt samma princip som ett lim, segt och med god häftförmåga, så om man tänker bända med något så bör man göra det med lätt kraft och över lång tid (några minuter) så att massan får "sträcka på sig". Risken är ju att de använt samma typ av kylpasta som AMD Ryzen levererade med sina kylare. Den blev ju som cement (seg massa) med tiden och hopplös att ta bort om man inte värmde upp processorn med en benchmarkkörning först. Nu vill man ju inte skriva en massa data till en SSD i onödan, men kanske värma upp den med hårtorken samtidigt som du håller i den med fingrarna; SSD lär tåla mer än dina fingrar! (60'C).

Tänk också på att SSD-kretskortet är långt och har lätt att böjas, vilket inte är så hälsosamt för de ytmonterade kretsarna.
Var rädd om dig, brännskador och blåsor läker så trist.

För en flintis låter detta komplicerat. Tror jag kör på och håller tummarna istället. Borde inte vara några problem men skriver jag inte på ett tag så vet du vad som har hänt hehe

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X
ASUS ROG STRIX B550-F GAMING
Radeon RX 6800 XT
Kingston KC3000 M.2 1024gb + WD blue 2TB
Kingston Fury 16GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL17