9800X3D, 4080Super underpresterar och fps-droppar
Tjena
Köpte för någon månad sen en ny dator med följande specc:
ASUS Prime X870-P WIFI ( har uppdaterat BIOS till senaste version )
9800X3D
G.Skill 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz
Crucial T700 1TB M.2 NVMe PCIe Gen 5
ASUS GeForce RTX 4080 Super 16GB TUF Gaming
Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W
.. men jag blir inte klok på grafikkortet för jag tycker de underpresterar och fps-droppar i COD: Warzone som är i princip de enda spelet jag spelar (och testat).
Kör jag spelet på mediuminställningar, har även testat extreme, ultra även Low så blir FPS:en i princip den samma och de känns aldrig som de riktigt bottar sig.
Jag har en load på GPU:n på mellan 50-99% - FPS:en pendlar då mellan 170-250
CPU Load: 50-80%
Hot spot-tempen på GPU:n ligger på stadiga 40-50C.
Och nu då till det konstiga.
Grafikkortet har en TDP på 320W men kortet drar aldrig över 200W och ligger oftast runt 150-170W även fast loaden på GPU:n är 98-99% med mystiska powerdrops som helt plötsligt drar ner FPS:en från 220fps till 120-150 och förbrukningen på kortet går från ~200W till 70-80W i någon sekund ?!
Jag har en printscreen som visar detta fenomen.

Detta uppstår oregelbundet in-game och flödet på bild efter de grönmarkerade är när jag tabbat ut i Windows och printat.. ibland kan de gå ett par matcher utan att jag märker något sen kan de komma ett par gånger per match.
Grafikkortet är kopplat till 12V-2x6 på nätaggregatet som de är tänkt att man ska göra.. (?)
https://cdn.inet.se/product/1600x900/6906480_6.png
Jag har googlat i ett par veckor på detta nu och de finns de som har problem när man har grafikkort och en M.2 disk i slottar som delar bandbredd men vad jag kan se i manualen för mitt moderkort ska inte grafikkortet som sitter i PCIEX16(G5) dela något med M.2:n som sitter i M.2_1(SOCKET3)
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM5/PRIME_X870-P_...
Vet inte om de är relevant men ett test i 3DMark gav dessa score:

Har pratat med Inet om detta och de ville jag skulle uppdatera BIOS (gjort) samt testa att sätta M.2:n i annan slot men innan jag börjar krånglet med att få ut grafikkortet för att kunna sätta i M.2:n i sloten under grafikkortet vill jag höra vad ni andra tycker om detta problem.. missar jag något ? Hjälp !