9800X3D, 4080Super underpresterar och fps-droppar

Permalänk
Medlem

9800X3D, 4080Super underpresterar och fps-droppar

Tjena

Köpte för någon månad sen en ny dator med följande specc:

ASUS Prime X870-P WIFI ( har uppdaterat BIOS till senaste version )
9800X3D
G.Skill 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz
Crucial T700 1TB M.2 NVMe PCIe Gen 5
ASUS GeForce RTX 4080 Super 16GB TUF Gaming
Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W

.. men jag blir inte klok på grafikkortet för jag tycker de underpresterar och fps-droppar i COD: Warzone som är i princip de enda spelet jag spelar (och testat).
Kör jag spelet på mediuminställningar, har även testat extreme, ultra även Low så blir FPS:en i princip den samma och de känns aldrig som de riktigt bottar sig.

Jag har en load på GPU:n på mellan 50-99% - FPS:en pendlar då mellan 170-250
CPU Load: 50-80%
Hot spot-tempen på GPU:n ligger på stadiga 40-50C.

Och nu då till det konstiga.
Grafikkortet har en TDP på 320W men kortet drar aldrig över 200W och ligger oftast runt 150-170W även fast loaden på GPU:n är 98-99% med mystiska powerdrops som helt plötsligt drar ner FPS:en från 220fps till 120-150 och förbrukningen på kortet går från ~200W till 70-80W i någon sekund ?!
Jag har en printscreen som visar detta fenomen.

Detta uppstår oregelbundet in-game och flödet på bild efter de grönmarkerade är när jag tabbat ut i Windows och printat.. ibland kan de gå ett par matcher utan att jag märker något sen kan de komma ett par gånger per match.

Grafikkortet är kopplat till 12V-2x6 på nätaggregatet som de är tänkt att man ska göra.. (?)
https://cdn.inet.se/product/1600x900/6906480_6.png

Jag har googlat i ett par veckor på detta nu och de finns de som har problem när man har grafikkort och en M.2 disk i slottar som delar bandbredd men vad jag kan se i manualen för mitt moderkort ska inte grafikkortet som sitter i PCIEX16(G5) dela något med M.2:n som sitter i M.2_1(SOCKET3)
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM5/PRIME_X870-P_...

Vet inte om de är relevant men ett test i 3DMark gav dessa score:

Har pratat med Inet om detta och de ville jag skulle uppdatera BIOS (gjort) samt testa att sätta M.2:n i annan slot men innan jag börjar krånglet med att få ut grafikkortet för att kunna sätta i M.2:n i sloten under grafikkortet vill jag höra vad ni andra tycker om detta problem.. missar jag något ? Hjälp !

Permalänk
Medlem

Jag skulle ej tro något fel med grafikkortet, det belastas inte helt för att det inte behövs, annat (cpu) som håller tillbaks prestandan. Därtill brukar 4080s knappast dra hela 320w. Under 200w konstant låter lågt, men det spelar ju roll hur du belastar det, "100%" är inte nödvändigtvist "100%" Ex. kanske inte RT-kärnorna belastas, eller inte all vram.

Angående varför eg. processorn kan ha svårt att hänga med i ett spel som Warzone är inte pga. fel, utan att något är lite dåligt optimerat i spelet och det är svårt i flerspelarspel.

Men ja, jag tror nog det är spelet. Inget fel på benchmark poängen du lagt upp.

Eller fick du bättre flyt med äldre komponenter?

Permalänk
Medlem

Spelar du på steam? Folk säger att spelet har märkbart bättre flyt via Battlenet än Steam.

Som du kan se i denna video är fpsn helt normalt, droppar t.o.m mer än vad du beskrivit:
https://youtu.be/oHXNW6isrvY

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jag skulle ej tro något fel med grafikkortet....

Jag tyckte jag hade bättre flyt med min gamla dator som va 11900 prolle, 3080 graffe, 32GB RAM..

Enligt bilden på memory load så ser de ut som nästan allt minne på grafikkortet belastas när jag inte tabbat ut i Windows..

Men de jag mest undrar över är varför belastningen på grafikkortet helt plötsligt går ner ? Som jag skrev så ligger den på ~200W sen droppar den till 70-80W och fps:en faller lika fort ner i någon sekund ?

Jag kör Warzone genom battlenet så har inte ljudproblemet

Permalänk
Medlem

Något som av en ren slump hände mig nu i Windows när jag precis starta GPU-Z och jag sitter och kollar på GPU Voltage är att den droppade ner till 0V och sen gick upp igen ? Se grafen så ser man mellanrummet i den röda färgen..

Känns som något är fel på nätagg eller grafikkortet..

Permalänk
Skrivet av opA:

Tjena

9800X3D

.. men jag blir inte klok på grafikkortet för jag tycker de underpresterar och fps-droppar i COD: Warzone som är i princip de enda spelet jag spelar (och testat).
Kör jag spelet på mediuminställningar, har även testat extreme, ultra även Low så blir FPS:en i princip den samma och de känns aldrig som de riktigt bottar sig.

Grafikkortet har en TDP på 320W men kortet drar aldrig över 200W och ligger oftast runt 150-170W även fast loaden på GPU:n är 98-99% med mystiska powerdrops som helt plötsligt drar ner FPS:en från 220fps till 120-150 och förbrukningen på kortet går från ~200W till 70-80W i någon sekund ?!

https://www.bildtagg.se/uploads/2024/358/g4p7apfz9e395595yqn3b4.jpg

Detta uppstår oregelbundet in-game och flödet på bild efter de grönmarkerade är när jag tabbat ut i Windows och printat.. ibland kan de gå ett par matcher utan att jag märker något sen kan de komma ett par gånger per match.

Grafikkortet är kopplat till 12V-2x6 på nätaggregatet som de är tänkt att man ska göra.. (?)

Jag har googlat i ett par veckor på detta nu och de finns de som har problem när man har grafikkort och en M.2 disk i slottar som delar bandbredd men vad jag kan se i manualen för mitt moderkort ska inte grafikkortet som sitter i PCIEX16(G5) dela något med M.2:n som sitter i M.2_1(SOCKET3)

https://www.bildtagg.se/uploads/2024/358/efhvrgqikv8en5dw6c1z47w.jpg

Har pratat med Inet om detta och de ville jag skulle uppdatera BIOS (gjort) samt testa att sätta M.2:n i annan slot men innan jag börjar krånglet med att få ut grafikkortet för att kunna sätta i M.2:n i sloten under grafikkortet vill jag höra vad ni andra tycker om detta problem.. missar jag något ? Hjälp !

Kör du med uppskalning? Isåfall är du kanske bottleneck någonstans i kedjan?
Jag har samma problem i cod med 4070ti och jag har aldrig över 200W

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Det är troligtvis inget fel på din dator, felet heter nog Steam tyvärr.
Testar du att ladda ner Warzone i Xbox appen, så ska du se att spelet flyter på bättre. Jag har för mig att det ska fungera bra även på Battlenet appen.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kör du med uppskalning? Isåfall är du kanske bottleneck någonstans i kedjan?
Jag har samma problem i cod med 4070ti och jag har aldrig över 200W

Definiera uppskalning. Tänker du om jag använder Nvidias eller AMD:s framegeneration i spelet ?

Skrivet av Playboy_1338:

Testar du att ladda ner Warzone i Xbox appen, så ska du se att spelet flyter på bättre. Jag har för mig att det ska fungera bra även på Battlenet appen.

Jag kör igenom BattleNet !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Knappast Steams fel det OP beskriver. Steam påverkar inte prestandan märkbart ens på äldre riggar.

Permalänk
Skrivet av opA:

Definiera uppskalning. Tänker du om jag använder Nvidias eller AMD:s framegeneration i spelet ?

Jag kör igenom BattleNet !

Dlss/fsr ja

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Knappast Steams fel det OP beskriver. Steam påverkar inte prestandan märkbart ens på äldre riggar.

Det finns en bugg om man kör Warzone igenom Steam idag om voicechat är igång för hela lobbyn så störtdyker fps:en. Den behöver stängas av. Om de är Steam eller Activisions fel kan jag dock inte svara på.

Dlss/fsr ja

Med DLSS igång ligger jag runt 300-350 fps, kör jag med AMD:s dito hamnar jag på runt 400-450 fps men den AI genererade FPS:en ska inte användas i multiplayerspel enligt en del youtubeguider för att förbättra fps:en. Varför vet jag inte men de hör inte till mitt problem då min gamla dator inte kördes med detta och fungerade bättre än min nya 😅

Permalänk
Skrivet av opA:

Det finns en bugg om man kör Warzone igenom Steam idag om voicechat är igång för hela lobbyn så störtdyker fps:en. Den behöver stängas av. Om de är Steam eller Activisions fel kan jag dock inte svara på.

Med DLSS igång ligger jag runt 300-350 fps, kör jag med AMD:s dito hamnar jag på runt 400-450 fps men den AI genererade FPS:en ska inte användas i multiplayerspel enligt en del youtubeguider för att förbättra fps:en. Varför vet jag inte men de hör inte till mitt problem då min gamla dator inte kördes med detta och fungerade bättre än min nya 😅

Hmm konstigt, dock är cod ganska cpu tungt...... Om du kör typ furmark vad drar gpu då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av opA:

Jag tyckte jag hade bättre flyt med min gamla dator som va 11900 prolle, 3080 graffe, 32GB RAM..

Enligt bilden på memory load så ser de ut som nästan allt minne på grafikkortet belastas när jag inte tabbat ut i Windows..

Men de jag mest undrar över är varför belastningen på grafikkortet helt plötsligt går ner ? Som jag skrev så ligger den på ~200W sen droppar den till 70-80W och fps:en faller lika fort ner i någon sekund ?

Jag kör Warzone genom battlenet så har inte ljudproblemet

Var det dock samma version av spelet och samma bana?

Inte omöjligt att 9800x3d dippar mer än 11900 heller, även om jag inte skulle tro det

Skrivet av opA:

Tjena

9800X3D

Hmm konstigt, dock är cod ganska cpu tungt...... Om du kör typ furmark vad drar gpu då?

Hmm ja, borde testa Furmark ifall du tror gpu inte används på rätt sätt. Bör få runt 300w där, får du max 200w igen så är det något med gpun.

Du har inga exakta nummer för hur det var med förra datorn? Kan det vara möjligt att dropsen känns mer pga. större skillnaden mellan genomsnittlig & max fps jämfört med 1% lows. Kanske det känns bättre ifall sätter fps cap.

Permalänk
Medlem

Testade en runda här nu:

Den drar konstant 98-99% och ligger i princip på 320W hela tiden.. hmm de kanske bara är spelet som är så felprogrammerat som de kan bli som orsakar mina problem..

Skrivet av rwkk:

Var det dock samma version av spelet och samma bana?......

Samma version var de nog inte för de uppdateras veckovis men samma bana, yes !

Det där med att jag kanske hade samma problem innan men de inte märktes för de är större skillnad % kan ju faktiskt vara svaret.. har inte tänkt på de innan.

Men tycker fortfarande de är konstigt med dropsen jag får på strömförbrukningen på kortet ! Kanske skulle testa köra ett stresstest genom Futuremark och se om de dyker upp några strömdippar då.. får dock vänta med de tills nästa lediga tid vid datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av opA:

Testade en runda här nu:

https://www.bildtagg.se/uploads/2024/358/lbohnwk436zxxruqkwme3rgo.jpg

Den drar konstant 98-99% och ligger i princip på 320W hela tiden.. hmm de kanske bara är spelet som är så felprogrammerat som de kan bli som orsakar mina problem..

Samma version var de nog inte för de uppdateras veckovis men samma bana, yes !

Det där med att jag kanske hade samma problem innan men de inte märktes för de är större skillnad % kan ju faktiskt vara svaret.. har inte tänkt på de innan.

Men tycker fortfarande de är konstigt med dropsen jag får på strömförbrukningen på kortet ! Kanske skulle testa köra ett stresstest genom Futuremark och se om de dyker upp några strömdippar då.. får dock vänta med de tills nästa lediga tid vid datorn.

Är bara hur effektivitetskurvan för 40 seriens top end kort är. Rtx 4090 ligger ännu mer ifrån sin 450w tdp i de flesta spelen, även under "100%" belastning. Som du säger har ditt kort i spelet inte ens 100% användning, klart det är ännu lägre då. Skruva upp grafikinställningarna så kommer du få mer användning :]

Låg strömförbrukning får du pga. dropsen, inte tvärtom. Dvs. inte gpun som hindrar mer fps då, utan den används mindre eftersom det krävs mycket mindre för 100fps än 200.

Dropsen i sig är som sagt troligen pga. spelet & hur snabbt processorn kan processera processen.

Permalänk
Medlem

Video om en konstig lösning för en person med 9800x3d. Säger inte att det kommer hjälpa dig men kan vara värt att testa, stänga av gpu monitoring (som eg. msi afterburner & rtss) ifall du använder det. https://www.youtube.com/watch?v=bQH3DYNboM0

En annan sak jag glömt nämna då du har rtx 4080super, ifall du har den nya Nvidia appen så ska du stänga av "game filtering & photo mode" i inställningarna.

Permalänk

Har haft stora problem med fortnite.
7800x3d
4070 super

Enda som har funkat för mig. Installerat om windows 5-10 ggr. Kör äldre nvidia drivrutiner. Har kört utan problem i 2 veckor. Prövade att uppgradera igen. Fick samma problem igen. Körde ddu och installerade de äldre igen. Sedan funkade det igen.

599.15 driver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfving88:

Har haft stora problem med fortnite.
7800x3d
4070 super

Enda som har funkat för mig. Installerat om windows 5-10 ggr. Kör äldre nvidia drivrutiner. Har kört utan problem i 2 veckor. Prövade att uppgradera igen. Fick samma problem igen. Körde ddu och installerade de äldre igen. Sedan funkade det igen.

599.15 driver

Fortnite är ju ökänt problem i sig. Sen också stora skillnader mellan dx11, dx12. Laggar också innan shader cache byggs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av opA:

Tjena

9800X3D

Det enda vettiga rådet jag kan ge är att installera om all mjukvara. Hade likande problem med en 3080 gig och det som löste det var ominstallation.
Kör nu med 7800x3d samt 4090 i 1440p utan uppskalning. Kör jag low/medium så har jag konstant 300-360fps. Medium high ca 200 - 260fps och grafikkortet har en användning på 98-99%. Kör via xbox (battlenet på tidigare versioner).
Hoppas du löser problemet!

Permalänk

Kör du med MSI Afterburner ?

Permalänk
Medlem

Darorn jag hade innan 7800x3d samt 7900xtx . Spelade warzone 2, och hadd konstant mikrostutter samt ojämnt, samtigt kördes spelet bättre på Series X .

Så det kan mycket väl vara warzone

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

. Skruva upp grafikinställningarna så kommer du få mer användning :]

Jag har redan testat de när jag börja hålla på med detta.. nu minns jag inte exakt alla värden men de ska ha varit likadant ändå 🤔 men ska testa en gång till och visa när jag blir ledig här näst !

Skrivet av rwkk:

Video om en konstig lösning för en person med 9800x3d. ..

Ska kolla detta klipp !
Använder inte afterburner.

Skrivet av Elfving88:

Enda som har funkat för mig. Installerat om windows 5-10 ggr.

Skrivet av Big_N:

Det enda vettiga rådet jag kan ge är att installera om all mjukvara.

Börjar nästan luta åt en ominstallation av datorn mer och mer..

Skrivet av PeterBerglundBerra:

Kör du med MSI Afterburner ?

Nej !

Skrivet av Hasson39:

Darorn jag hade innan 7800x3d samt 7900xtx . Spelade warzone 2, och hadd konstant mikrostutter samt ojämnt, samtigt kördes spelet bättre på Series X .

Så det kan mycket väl vara warzone

🫣

Permalänk

Är det inte ett känt problem? AMDIP?

Dröjer nog ett par år innan chiplet designen är fulländad. Average FPSen är brutal men så fort det är mycke som händer på skärmen och det inte ryms i L3 cachen blir det jobbigt för designen.

Verkar dock finnas en hel del tweaks att göra för att hålla upp 0,1% lowsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Det enda vettiga rådet jag kan ge är att installera om all mjukvara. Hade likande problem med en 3080 gig och det som löste det var ominstallation.
Kör nu med 7800x3d samt 4090 i 1440p utan uppskalning. Kör jag low/medium så har jag konstant 300-360fps. Medium high ca 200 - 260fps och grafikkortet har en användning på 98-99%. Kör via xbox (battlenet på tidigare versioner).
Hoppas du löser problemet!

Bör lägga till då jag inser att jag varit lite odetaljerad :/
FPS:en går upp och ner max ca 10-15/bana, så ligger den på ex ca 300 på en map så får jag 295-310. Men oavsett arkitektur på processorn så bör du ligga på ca 97-99% användning på grafikkortet. När du får till det kan du ev adressera microstutters om du har problem med det. Som jag skrev - det enda som hjälpte mig var total ominstallation - det jag testade var bla clear cmos och börja om med inställningarna i bios, köra ram utan expo, ominstallera spelet, tog bort drivrutinerna för grafikkortet (DDU), tankade hem senaste chiplet drivisarna, klockade upp processorn och ner med mera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterBerglundBerra:

Är det inte ett känt problem? AMDIP?

Min första AMD-prolle så har tyvärr ingen erfarenhet av detta 😅

Skrivet av rwkk:

Låg strömförbrukning får du pga. dropsen, inte tvärtom. Dvs. inte gpun som hindrar mer fps då, utan den används mindre eftersom det krävs mycket mindre för 100fps än 200..

När man jobbar natt tänker man inte alltid på allt men glömde nog skriva igår att hur förklarar du en strömdipp på GPU:n när jag bara sitter i Windows isåfall ? Inga spel igång..

Av en slump satte jag igång GPUZ och HWMonitor och efter en halv minut ungefär såg jag strömmen till GPU gå ifrån 0,*V gå till 0V i någon sekund eller två. Inget annat bland sensorerna dök ner utan bara volten till GPU:n 🤔 Har en print på detta på datorn med men får lägga in den här vid senare tillfälle..

EDIT*
Screenshot

Se under GPU voltage så syns ett mellanrum..

Permalänk
Avstängd

och du har aktiverat Resizable BAR i bios?

lägg upp screen av gpu-z

https://www.techpowerup.com/download/techpowerup-gpu-z/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofus:

och du har aktiverat Resizable BAR i bios?

lägg upp screen av gpu-z

https://www.techpowerup.com/download/techpowerup-gpu-z/

Har kört med den både av och på.. gör ingen skillnad. Enligt vissa guider jag hittat på nätet så skrev dom att den skulle absolut vara av så testade det med.

Behöver du fortfarande screen ? För jag vet att de står antingen Enables eller disabled under Resizable BAR.

Permalänk

Shader

Skrivet av rwkk:

Fortnite är ju ökänt problem i sig. Sen också stora skillnader mellan dx11, dx12. Laggar också innan shader cache byggs.

Har prövat alla möjliga inställningar. Shader såklart laggar när den laddar. Men inget sådant märks av den äldre drivrutinen. Körde dx11 och performance mode. Men laggar till och från. Kör jag med kompisar så dog spelet dx12 slumpmässigt. Men sedan den äldre drivrutinen. 0 gånger.

Permalänk
Medlem

Dum fråga men du flyttade väl inte över OS installationen från gamla datorn?
Isåfall är det absolut läge att nyinstallera! (och skulle nog kanske testa råden med en lite äldre drivrutin för grafikkortet då när du ändå håller på)

Och som flera är inne på så känns det som att dipparna i strömförbrukningen för grafikkortet skulle kunna bero på något annat.
Försök att göra lite motsvarande monitorering på CPU:n vilka temps och belastningar osv det har på de olika kärnorna, och se om den kanske slår i taket där på något vis. (temprelaterat eller nått helt annat)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Jag vet inte vad du anser är märkbart, men skillnaden för mig i Steam vs Xbox appen är ca 100fps i skillnad på en 9700x och ett rtx 4080s. Om det inte är så att Steam har uppdaterat sin klient senaste typ 2 veckorna, för det var ungefär så längesedan jag avinstallerade Wz i Steam.

Denna video visar skillnaderna mellan Steams klient och Battlenet, detta fenomen hände när de släppte Season 01 nyligen iaf.
https://www.youtube.com/watch?v=wIm0gKMIVlY&t=565s

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB