Permalänk

Köpråd Gamingdator 17k

Hej!

Jag behöver en ny stationär dator då min nuvarande håller på att trilla av pinn. Har läst en hel del på forumet och kollat lite videos men behöver er hjälp!

Jag har en Samsungskärm (LS32BG700EUXEN) 32" / IPS / 4K UHD / 144 Hz / 1 ms / NVIDIA G-SYNC, AMD FreeSync Premium Pro.

Vill att datorn ska klara AoE 2 samt vara framtidssäker. Skulle uppskatta att den var tystgående.

Budget: Kring 17k något upp eller ner gör inget om det blir mer prisvärt.

Chassi: Enkelt svart utan krusiduller.

Processor: Ingen aning vad som gäller numera.

Grafikkort: Ingen aning vad som gäller numera. Antar att AMD är mer prisvärt?

Moderkort: Ingen aning. Kommer förmodligen att koppla datorn till internet via mesh wifi.

RAM: Ingen aning vad som gäller numera.

SSD: 2 TB SSD.

Fläkt/Kylning: Något som funkar och är tyst. Den jag har nu låter så här är jag beredd att lägga lite extra så det inte brummar så mkt.

Nätdel/PSU: Samma som fläkt

Operativsystem: Fixar via nyckel.

Byggnation och test av dator: Byggde ihop min föregående dator med hjälp av lite polare så det bör jag fixa nu också.

Bör jag invänta att AMD och Nvidia släpper sina nya grafikkort?

Tacksam för support!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Framtidssäker och "budget" är ju två saker som jag tycker står emot varandra.

Jag skulle säga att 64 GB RAM är mer framtidssäkert än 32. Anledning till varför köpa 64 från början är att du då kan ta 2 stickor 32 GB RAM istället för att i framtiden sitta med 4x16.
Många recensenter påpekar att det inte alltid är stabilt med 4 stickor minne i höga minneshastigheter - till på moderkortets QVL där står det vilka minnen som testats med 4 stickor.

Chassi, om du vill ha en tystare dator så spelar det större roll vilket chassi du väljer.
Titta på GamerNexus recensioner - de har en samlings video - och välj ett chassit som är så pass tyst som du vill ha det.
Paradoxalt nog så är många mesh-chassi tystare än andra som inte är mesh.

Jag har inte kollat på det nätagg som rekommenderats ovan, men om det är framtidssäkert du vill ha så ska det ju ha kontakten för att koppla in Nvidia grafikkort utan adapter.

Googla AoE2 och se om det är CPU eller grafik tungt, spelar det inte själv men visst är det ett simulator spel och då behöver väl spelet göra en massa CPU beräkningar.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

För gaming finns det ingen poäng i att köpa 32gb ram i dagsläget. Du tjänar verkligen 0 på det, blir enbart en onödig kostnad. Gissningsvis så kommer 32gb ram hålla i flera år till utan att det kommer flaskhalsa din burk på något sätt.

För tystare dator så spelar cpu fläkten absolut en stor roll, den föreslagna Phantom Spirit gör ett bra jobb. Går lätt att tweaka till fullständig tystnad i idle med Fan Control.

Permalänk

Tack för alla tips! Detta gav mig en bra inblick i hur ungefär hur datorn kommer att vara prestandamässigt. Tänkte eventuellt byta ut minnena till :
Ett Corsair VENGEANCE® 32GB (2x16GB) DDR5 DRAM 6400MT/s CL36 Memory Kit för 1 204 kr

https://www.corsair.com/se/sv/p/memory/cmk32gx5m2b6400z36/ven...

Eller ska man satsa på ett

VENGEANCE® 32GB (2x16GB) DDR5 DRAM 6400MT/s CL32 AMD EXPO & Intel XMP Memory Kit för 1 384 kr?

https://www.corsair.com/se/sv/p/memory/cmk32gx5m2b6400z32/ven...

Jag vet inte riktigt om det skulle göra någon skillnad för mig att gå mer till CL 32 istället för CL36. Prismässigt kostar de ju nästan samma. Jag kommer inte att överklocka något eller dylikt.

Tack för all input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rangnarrok:

Tack för alla tips! Detta gav mig en bra inblick i hur ungefär hur datorn kommer att vara prestandamässigt. Tänkte eventuellt byta ut minnena till :
Ett Corsair VENGEANCE® 32GB (2x16GB) DDR5 DRAM 6400MT/s CL36 Memory Kit för 1 204 kr

https://www.corsair.com/se/sv/p/memory/cmk32gx5m2b6400z36/ven...

Eller ska man satsa på ett

VENGEANCE® 32GB (2x16GB) DDR5 DRAM 6400MT/s CL32 AMD EXPO & Intel XMP Memory Kit för 1 384 kr?

https://www.corsair.com/se/sv/p/memory/cmk32gx5m2b6400z32/ven...

Jag vet inte riktigt om det skulle göra någon skillnad för mig att gå mer till CL 32 istället för CL36. Prismässigt kostar de ju nästan samma. Jag kommer inte att överklocka något eller dylikt.

Tack för all input!

6000 MHz CL30 brukar anses vara det optimala för AM5 just nu.

Så här skulle ett 4K-bygge för runt 17 000 kr kunna se ut i dagsläget.

Är det inte akut kan det vara värt att vänta någon månad på att NVIDIA och AMD ska släppa nya kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Är det inte akut kan det vara värt att vänta någon månad på att NVIDIA och AMD ska släppa nya kort.

Var det inte någon nyhet om att Nvidia kort gick upp i pris?
Blir ju så att AMD korten inte har samma press på sig att vara billigare och samtidigt kommer begagnat marknaden att ha övervärderade kort.

Jag personligen hade väntat tills AMD har lanserat sina kort i Mars, men om jag skulle ha ett Nvidia kort så hade jag letat upp det jag vill ha och handlat det nu.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.