Nedstängt Apple-konto (förlorade digitala köp)
God fortsättning!
Under december månad glodde jag på en del film på iTunes för windows. Harry P-rullarna brukar återkomma i Jultid, tycker det är en mysig tradition. (Skitkass tjänst förövrigt, jag vet, men det var där jag råkade köpa filmerna när det begav sig)
Hursomhelst gick allt som tänkt fram till förra veckan, då jag plötsligt blev ombedd att logga in på nytt, vilket misslyckades. Det leder till att jag försöker återställa mitt lösenord, varpå jag får veta att mitt konto blivit låst/inaktiverat.
I det här skedet kan man skicka in en begäran till Apple om att de ska låsa upp kontot, vilket jag då ger ett försök. Men 2-3 dagar senare får jag svar i mailkorgen att min förfrågan har blivit avslagen.
Som sista utväg ringer jag apple support SE, där jag får förklarat för mig att supporten inte kan riva upp det beslut som jag redan fått via mail, och att jag inte på något sätt kan få åtkomst till mitt konto igen.
Jag är vid det här laget väldigt nyfiken på vad som har fått dem att stänga ner det från första början, det har inte framgått ö.h.t. i den textkommunikation som passerat, men supportmedarbetaren kan dessvärre inte heller ge några närmare svar på det. “Det kan röra sig om brott mot Apple TOS, missade betalningar eller liknande."
Ingenting som ringer några klockor hos mig i alla fall…
Summa summarum är att de inköp jag gjort på iTunes under åren är oåtkomliga, utan någon som helst förklaring till varför. Det rör sig inte om några stora belopp som tur är, men i alla fall ca 15 filmer som jag köpt på deras tjänst, i tron om att de skulle finnas tillgängliga så länge tjänsten fanns kvar.
Har inget jättetydligt mål med att berätta om det här, lite skönt att spy galla förstås, och kanske bra att höja ytterligare ett varningens finger för digitala köp (hos Apple i synnerhet). Möjligen finns det nån som varit med om samma sak, eller har en tanke om vad som kan ha utlöst inaktiveringen av kontot. Apple själva har ju uppenbarligen inte koll på den saken… >_>
5900X | 3080