Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days

Nedstängt Apple-konto (förlorade digitala köp)

Permalänk
Medlem

Nedstängt Apple-konto (förlorade digitala köp)

God fortsättning!

Under december månad glodde jag på en del film på iTunes för windows. Harry P-rullarna brukar återkomma i Jultid, tycker det är en mysig tradition. (Skitkass tjänst förövrigt, jag vet, men det var där jag råkade köpa filmerna när det begav sig)

Hursomhelst gick allt som tänkt fram till förra veckan, då jag plötsligt blev ombedd att logga in på nytt, vilket misslyckades. Det leder till att jag försöker återställa mitt lösenord, varpå jag får veta att mitt konto blivit låst/inaktiverat.

I det här skedet kan man skicka in en begäran till Apple om att de ska låsa upp kontot, vilket jag då ger ett försök. Men 2-3 dagar senare får jag svar i mailkorgen att min förfrågan har blivit avslagen.

Som sista utväg ringer jag apple support SE, där jag får förklarat för mig att supporten inte kan riva upp det beslut som jag redan fått via mail, och att jag inte på något sätt kan få åtkomst till mitt konto igen.

Jag är vid det här laget väldigt nyfiken på vad som har fått dem att stänga ner det från första början, det har inte framgått ö.h.t. i den textkommunikation som passerat, men supportmedarbetaren kan dessvärre inte heller ge några närmare svar på det. “Det kan röra sig om brott mot Apple TOS, missade betalningar eller liknande."

Ingenting som ringer några klockor hos mig i alla fall…

Summa summarum är att de inköp jag gjort på iTunes under åren är oåtkomliga, utan någon som helst förklaring till varför. Det rör sig inte om några stora belopp som tur är, men i alla fall ca 15 filmer som jag köpt på deras tjänst, i tron om att de skulle finnas tillgängliga så länge tjänsten fanns kvar.

Har inget jättetydligt mål med att berätta om det här, lite skönt att spy galla förstås, och kanske bra att höja ytterligare ett varningens finger för digitala köp (hos Apple i synnerhet). Möjligen finns det nån som varit med om samma sak, eller har en tanke om vad som kan ha utlöst inaktiveringen av kontot. Apple själva har ju uppenbarligen inte koll på den saken… >_>

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Relik 📜

Hej, hallå!

Har ingen lösning - men jag råkade ut för exakt samma sak i veckan. Helt plötsligt kunde jag inte längre se Apple TV+ i TV:n, och när jag försökte logga in fick jag samma info som dig. Vidare precis samma process - bad om åtkomst och fick ett "Hej, nej, mvh" (denied) tillbaka. Faktiskt fick jag denied två gånger - så det verkligen skulle vara tydligt för mig.

Jag är precis lika frågade som dig, har endast använt Apple TV+ och det i samma hushåll med rätt land/valuta (Norge) osv. Som tur är för min del är det "bara" att göra nytt konto på annan e-post då jag inte tappar några köp - men inte fan är jag speciellt sugen på det, helt ärligt. Även om jag vill se klart Silo S02. 😅

Nej, om jag ska vara seriös - nu kör jag Android och Windows i hushållet, men har övervägt framför allt iPad:s till barnen då det är samma ekosystem de har i skolan. Den här typen av händelser gör mig dock mycket skeptisk. Sedan förstår jag såklart att "proteståtgärd" i form av icke-köp från mig som random kund i kalla norden betyder exakt noll och inget för Apple.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Om du inte får tillgång till dina köp måste du kunna reklamera, EU har hyfsat nya lagar/direktiv där detta blivit tydligare. Uppenbarligen inget för supporten så måste vidare inom Apple.

Kostar 150 kr att få det prövat hos ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hej, hallå!

Har ingen lösning - men jag råkade ut för exakt samma sak i veckan. Helt plötsligt kunde jag inte längre se Apple TV+ i TV:n, och när jag försökte logga in fick jag samma info som dig. Vidare precis samma process - bad om åtkomst och fick ett "Hej, nej, mvh" (denied) tillbaka. Faktiskt fick jag denied två gånger - så det verkligen skulle vara tydligt för mig.

Jag är precis lika frågade som dig, har endast använt Apple TV+ och det i samma hushåll med rätt land/valuta (Norge) osv. Som tur är för min del är det "bara" att göra nytt konto på annan e-post då jag inte tappar några köp - men inte fan är jag speciellt sugen på det, helt ärligt. Även om jag vill se klart Silo S02. 😅

Nej, om jag ska vara seriös - nu kör jag Android och Windows i hushållet, men har övervägt framför allt iPad:s till barnen då det är samma ekosystem de har i skolan. Den här typen av händelser gör mig dock mycket skeptisk. Sedan förstår jag såklart att "proteståtgärd" i form av icke-köp från mig som random kund i kalla norden betyder exakt noll och inget för Apple.

Gud vad spännande! Kanske finns en chans att de löser det på bred front så småningom om många är drabbade, man kan ju hoppas...

Jag är själv inte inne i deras ekosystem så för mig är det en smal sak att bojkotta framöver, men det är ju som du säger att de knappast bryr sig nämnvärt om det inte gäller väldigt många kunder.

Tycker iaf de har skött saken dåligt hittills. Man kan ju ha förståelse för att det uppstått nån bugg som triggat systemet felaktigt, men att supporten inte heller kan lösa problemet när man kontaktar dem gör saken genast mycket värre ☹️

Skrivet av Petterk:

Om du inte får tillgång till dina köp måste du kunna reklamera, EU har hyfsat nya lagar/direktiv där detta blivit tydligare. Uppenbarligen inget för supporten så måste vidare inom Apple.

Kostar 150 kr att få det prövat hos ARN.

Bra tanke, ska kolla på den möjligheten. Mest för principens skull, men det kan även vara värt pengarna.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk

Det känns inte seriöst att inte ens nämna vad orsaken kan vara och bara låsa ut dig. Som att säga att det var p.g.a. fusk i spel, något konstigt med betalning, något med upphovsrätt osv.
Ett problem är att för varje år som går så köper folk allt fler saker från olika företag och det finns risk på alla plattformar att något liknande kan hända.

*edit*
Utan att veta något om TS eller vad Apple har för priser. Så finns det folk på andra plattformar som fuskar och får lägre priser. Jag tänker ej säga hur. Men om TS hade varit misstänkt för detta så borde de skriva det. Inte göra det superkomplicerat att lista ut varför.

Permalänk
Medlem

Blir era konton verkligen låsta helt? Mitt konto blir i regel låst en gång i månaden och sen får jag låsa upp det med någon av mina enheter. Oftast genom att skicka återställnings-SMS när jag loggar in i iCloud

Har aldrig fått någon förklaring vad det beror på men gissar på att min e-post är med i någon lösenords-dump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det känns inte seriöst att inte ens nämna vad orsaken kan vara och bara låsa ut dig. Som att säga att det var p.g.a. fusk i spel, något konstigt med betalning, något med upphovsrätt osv.
Ett problem är att för varje år som går så köper folk allt fler saker från olika företag och det finns risk på alla plattformar att något liknande kan hända.

*edit*
Utan att veta något om TS eller vad Apple har för priser. Så finns det folk på andra plattformar som fuskar och får lägre priser. Jag tänker ej säga hur. Men om TS hade varit misstänkt för detta så borde de skriva det. Inte göra det superkomplicerat att lista ut varför.

Nej precis, en orsak hade vart fint så man i alla fall visste hur man skulle försvara sig. Jag har kvar mina kvitton på köp i hederliga SEK om de undrar!

Skrivet av Amerald:

Blir era konton verkligen låsta helt? Mitt konto blir i regel låst en gång i månaden och sen får jag låsa upp det med någon av mina enheter. Oftast genom att skicka återställnings-SMS när jag loggar in i iCloud

Har aldrig fått någon förklaring vad det beror på men gissar på att min e-post är med i någon lösenords-dump.

Yep, mitt är helt låst, jag fick avslag på deras högsta instans (Apple account request). Har undersökt alternativen ganska noga på deras hemsida och nu verkar alla vara uttömda.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Amerald:

Ja, det är samma för mig som ovan. Helt, permanent, låst.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Det kan vara att kontot saknas 2-faktor inställt och i apple:s fall så fungerar det endast med deras enheter vilket ställer till det om man inte har en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hej, hallå!

Norge hatar människor Apple. Emil svensk.

Det viktigaste design har bra produkt och att pengar kostar är egalt.
Jag apple inte gilla alls, men jag köpt filmer många i en TV-apple då TV-Samsung gick till dum från smart, och TV-apple enda lösningen var.

Jag annars äger allt Android/Samsung.

Jag Kevin-hjärnskada fick när jobb tillslut välja Apple som telefon. Jag försökte, hjärna aj.

Jag såg det komma från 10000 ljusårs avstånd, likaså att alla grannar hakat på fjärrvärme, snacka om att "sälja taska åt räva".

Och nu har jag alltså gjort samma sak med Apple-TV...för att Samsungs smart-TV-funktion slutade funka på en för övrigt 11 år gammal, bra TV )

Är väl typ 45 filmer, och ca 89kr/st, så 4000kr i sjön, jag kommer dock fortsätta att använda dessa pengar väl ändå:

"Tyvärr barn, era favoritfilmer är låsta, Farbror Tim Cook på Apple/iPhone/iPad/iCloud/iTunes har stulit allt, och han kommer stjäla alla era kompisars filmer också!"
-Ta ett Toy!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Det kan vara att kontot saknas 2-faktor inställt och i apple:s fall så fungerar det endast med deras enheter vilket ställer till det om man inte har en.

Mm, jag undrar också om mönstret vi fått en liten glimt av är "jag har ett konto men använder inte Apples hårdvara alls".

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Mm, jag undrar också om mönstret vi fått en liten glimt av är "jag har ett konto men använder inte Apples hårdvara alls".

Hmm… kan det vara så att det saknades 2FA och kontot har blivit hackat och av hackaren använt på ett sätt som bryter mot någon regel att kontot blir permanent låst?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det vore lite magstarkt att smyga med nu när de har utvecklat Apple Music App, Apple TV App och Apple Devices App för Windows 10 och senare.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det vore lite magstarkt att smyga med nu när de har utvecklat Apple Music App, Apple TV App och Apple Devices App för Windows 10 och senare.

Du kan koppla telefonnummer för 2FA om man inte har en Apple enhet.
https://support.apple.com/sv-se/102660

Permalänk
Medlem

Är ju ganska oroväckande utveckling det här om man inte kan få tillbaka sitt konto. Jag betalar för extra iCloud utrymme för att kunna lagra familjens alla bilder på molnet. Skulle vara katastrof om vi blev utlåsta från våra konton över någon BS anledning. Är även för lat för att kontinuerligt göra backuper på hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

God fortsättning!

Under december månad glodde jag på en del film på iTunes för windows. Harry P-rullarna brukar återkomma i Jultid, tycker det är en mysig tradition. (Skitkass tjänst förövrigt, jag vet, men det var där jag råkade köpa filmerna när det begav sig)

Hursomhelst gick allt som tänkt fram till förra veckan, då jag plötsligt blev ombedd att logga in på nytt, vilket misslyckades. Det leder till att jag försöker återställa mitt lösenord, varpå jag får veta att mitt konto blivit låst/inaktiverat.

<Uppladdad bildlänk>

I det här skedet kan man skicka in en begäran till Apple om att de ska låsa upp kontot, vilket jag då ger ett försök. Men 2-3 dagar senare får jag svar i mailkorgen att min förfrågan har blivit avslagen.

<Uppladdad bildlänk>

Som sista utväg ringer jag apple support SE, där jag får förklarat för mig att supporten inte kan riva upp det beslut som jag redan fått via mail, och att jag inte på något sätt kan få åtkomst till mitt konto igen.

Jag är vid det här laget väldigt nyfiken på vad som har fått dem att stänga ner det från första början, det har inte framgått ö.h.t. i den textkommunikation som passerat, men supportmedarbetaren kan dessvärre inte heller ge några närmare svar på det. “Det kan röra sig om brott mot Apple TOS, missade betalningar eller liknande."

Ingenting som ringer några klockor hos mig i alla fall…

Summa summarum är att de inköp jag gjort på iTunes under åren är oåtkomliga, utan någon som helst förklaring till varför. Det rör sig inte om några stora belopp som tur är, men i alla fall ca 15 filmer som jag köpt på deras tjänst, i tron om att de skulle finnas tillgängliga så länge tjänsten fanns kvar.

Har inget jättetydligt mål med att berätta om det här, lite skönt att spy galla förstås, och kanske bra att höja ytterligare ett varningens finger för digitala köp (hos Apple i synnerhet). Möjligen finns det nån som varit med om samma sak, eller har en tanke om vad som kan ha utlöst inaktiveringen av kontot. Apple själva har ju uppenbarligen inte koll på den saken… >_>

På skärmdumpen till mailet du fick ser det ut som att mailet kommer från noreply@email.apple.com. Kan se fel då det är suddigt men vill nog påstå att det mailet kommer inte från Apple.

Visa signatur

Ryzen 7 5700G | 32GB | ASRock B550M-ITX/ax | 2 x 1TB KC3000 | 2 x Lenovo R27qe
MacBook Pro 13 M1 | Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matjon:

På skärmdumpen till mailet du fick ser det ut som att mailet kommer från noreply@email.apple.com. Kan se fel då det är suddigt men vill nog påstå att det mailet kommer inte från Apple.

Och det säger du baserat på....?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Är ju ganska oroväckande utveckling det här om man inte kan få tillbaka sitt konto. Jag betalar för extra iCloud utrymme för att kunna lagra familjens alla bilder på molnet. Skulle vara katastrof om vi blev utlåsta från våra konton över någon BS anledning. Är även för lat för att kontinuerligt göra backuper på hårddisk.

Instämmer, problemet är inte bara Apple utan generellt. Bland vissa certifikat är det så att om den som utfärdar dem någon gång på något sätt anser att man har fuskat eller något, så kan de dra in alla certifikat och man får en livstidsbann på att skaffa nya. Man har inte rätt att veta varför.. Där anledningen kan vara att för 20år sedan när man skrev ett prov, så kan de med ny teknik misstänkt att man har fuskat och detta får man ej veta att orsaken är.

I TS fall. Så minns jag inte hur personanknutet ens AppleId är emot personnummer etc, det är dock inte precis roligt att få en livstidsbann på dessa. Så om man vet om att man inte har gjort något så kontakta Arn är min rekommendation. Huvudproblemet är att du har betalat Apple för att ha rätt att se vissa filmer och annat så länge som deras tjänst finns. Apple nekar dig till detta som du har betalat för utan att förklara varför.

Permalänk
Medlem

Den här tråden känns som den kanske äntligen kan få mig att dumpa iCloud för foton och istället skaffa en NAS och sköta det själv.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matjon:

Du hade kunnat sökt på den emailaddressen och fått veta om den är genuin eller inte, men du valde istället att gissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matjon:

Det är rätt mailadress. Här är en bekräftelse från Apple att någon har gått med i min familjegrupp:

apple.com är ju Apples domännamn och email.apple.com är ju bara en subdomän till apple.com, så jag vet inte vad du tycker ser konstigt ut?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Låter ju sjukt att bli utsparkad utan förklaring, de måste väl ge någon form av orsak och ge användaren någon möjlighet att protestera utifrån de förutsättningarna?
Visst gäller det bara småpengar så orkar man väl inte bråka, men sånt här kan väl inte vara lagligt?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det är problemet med dagens digitala tjänster. De kan ta tillbaka ens åtkomst när singelstreck även om man inte gjort något fel.

För mig hände det med SQUAREENIX konto. Någon försökte hacka det. När jag försökte återställa lösenordet blev det låst permanent. Antagligen för att hackaren försökt för många gånger. Även om de inte tar sig in verkar ens konto kunna bli låst för att de försöker för mycket.

Jag tycker verkligen inte det är rätt att de gör så och därför jag föredrar tjänster där man äger produkten som fysiskt media eller DRM fritt som GOG men det blir svårare och svårare att äga media. Försökte få tag på en film åt min fru och var slut överallt på bluray och det är en stor Disney film från några år sedan som endast gick att få tag begagnad för väldiga överpriser. Allt för de vill man slanga Disney plus.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Låter ju sjukt att bli utsparkad utan förklaring, de måste väl ge någon form av orsak och ge användaren någon möjlighet att protestera utifrån de förutsättningarna?
Visst gäller det bara småpengar så orkar man väl inte bråka, men sånt här kan väl inte vara lagligt?

Dessa bolag har i regel med text i avtalet i stil med att de kan dra tillbaka licensen att använda tjänsten när som helst och av vilken anledning som helst.

Det borde vara olagligt men jag tror tyvärr inte det.

Detta är dagens ”You’ll own nothing and be happy” mentalitet. Allt är bra till man plötsligt förlorar det man tror man äger för man äger inget i molnet utan det är företagen som äger det. Du hyr bara en licens.

Ren gissning så har någon hackat sig in på kontot. Apple ser det som att kontot har delats till andra vilket är emot regler för kontodelning. Det är ett alternativ åtminstone.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är rätt mailadress. Här är en bekräftelse från Apple att någon har gått med i min familjegrupp:
<Uppladdad bildlänk>

apple.com är ju Apples domännamn och email.apple.com är ju bara en subdomän till apple.com, så jag vet inte vad du tycker ser konstigt ut?

Ok, då är allt i sin ordning. När det är något mellan @ och domännamnet så är det inte ovanligt att det är en fejkmail men nu vet jag att Apple använder denna mailen. 👍

Visa signatur

Ryzen 7 5700G | 32GB | ASRock B550M-ITX/ax | 2 x 1TB KC3000 | 2 x Lenovo R27qe
MacBook Pro 13 M1 | Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matjon:

Ok, då är allt i sin ordning. När det är något mellan @ och domännamnet så är det inte ovanligt att det är en fejkmail men nu vet jag att Apple använder denna mailen. 👍

Om du menar subdomäner så är det inget konstigt. Apple har huvuddomänen, och det är enbart de som kan skapa subdomäner på apple.com. Samma gäller för alla domäner.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matjon:

om mailadressen slutar på apple.com så är det apple.com som är domännamnet och då vet man att det är Apple. Subdomänen kan vara precis vad som helst, det är fortfarande rätt avsändare, mailadressen skulle alltså t.ex. kunna vara noreply@nu1mlock.apple.com - apple.com är domännamnet, nu1mlock i detta fall är subdomänen och tillhör domännamnet apple.com.

Hade mailadressen istället varit noreply@apple.nu1mlock.com så är nu1mlock.com domännamnet och alltså inte Apples.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

om mailadressen slutar på apple.com så är det apple.com som är domännamnet och då vet man att det är Apple. Subdomänen kan vara precis vad som helst, det är fortfarande rätt avsändare, mailadressen skulle alltså t.ex. kunna vara noreply@nu1mlock.apple.com - apple.com är domännamnet, nu1mlock i detta fall är subdomänen och tillhör domännamnet apple.com.

Hade mailadressen istället varit noreply@apple.nu1mlock.com så är nu1mlock.com domännamnet och alltså inte Apples.

Förr i tiden var det enkelt att skicka med någon annans emailadress som avsändare, jag vet ej hur det är idag. Min poäng är att jag ej litar på att avsändaren står att det är någon.
Men TS kan ju på flera olika sätt se att kontot är avstängt och får respons direkt efter försöken. Så man kan i princip konstatera att det är Apple som har spärrat av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Förr i tiden var det enkelt att skicka med någon annans emailadress som avsändare, jag vet ej hur det är idag. Min poäng är att jag ej litar på att avsändaren står att det är någon.
Men TS kan ju på flera olika sätt se att kontot är avstängt och får respons direkt efter försöken. Så man kan i princip konstatera att det är Apple som har spärrat av någon anledning.

Korrekt.

Nu för tiden så publiceras DMARC + SPF + DKIM för sändande domän i DNS. Detta måste valideras av mottagande e-postserver. Saknas DNS-posterna hos sändaren så antar jag att allt (beroende på mottagarens policy) kommer fram, men så är det inte för apple:

$ dig +short _dmarc.apple.com txt "v=DMARC1; p=quarantine; sp=reject; rua=mailto:d@rua.agari.com; ruf=mailto:d@ruf.agari.com;" $dig +short _spf.apple.com txt "v=spf1 ip4:17.151.62.66 ip4:17.151.62.67 ip4:17.151.62.68 ip4:17.171.2.60 ip4:17.171.2.68 ip4:17.171.2.72 ip4:17.179.253.33 ip4:17.179.253.34 ip4:17.179.253.38 ip4:17.179.253.39" " ip4:17.179.253.43 ip4:17.179.253.44 ip4:17.179.253.48 ip4:17.179.253.49 ip4:17.179.253.22/31 ip4:17.179.253.24/31 ip4:17.32.222.22/31 ip4:17.32.222.24/31 ip4:17.72.136.23 ip4:17.72.136.24/31" " ip4:17.132.96.0/31 ip4:17.132.100.0/31 ip4:17.132.108.0/29 ip4:17.23.4.16/29 ~all" $ dig +short selector1._domainkey.apple.com txt selector1-apple-com._domainkey.appleoffice.onmicrosoft.com. "v=DKIM1; k=rsa; p=MIGfMA0GCSqGSIb3DQEBAQUAA4GNADCBiQKBgQDGh555cVTGrCFyGsKqZyAehAhyNLVzwSCNdtgBSol5e/KboxA6edyqdfl1EL279hNdHM9UWcXcgk/HhKPQdmgzMTA927ZXxrsHxMHjVl7Bid78qOIebr75prj3jxuH8KrZfNe14l/dh6TJZt/SkEncmhbVx/tNy9lrHkN5T7LXjQIDAQAB; n=1024,1483209771,1" "498848171"

Så generellt ska man fortfarande inte lita på att e-post kommer från vad den säger, och man bör så klart inte förutsätta att ens mottagande e-brevlåde-leverantör faktiskt validerar som de ska. Här är en relativt ny reddit-post som påstår att Microsoft inte lyckas med valideringen.

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering!

Ringde Apple-Supporten en andra gång idag runt lunch, det kändes som om ärendet behövde tragglas en vända till innan det eskaleras till ARN.

Fick gå igenom samma steg som första gången:

1. Återställ lösenord på iforgot (misslyckades)

2. Begär åtkomst till konto på iforgot (misslyckades)

Här tog historien slut sist, men idag blev jag vidarekopplad till högre instans.

Representant på avdelning 2 kunde inte heller på rak arm lösa problemet eller ge någon närmare inblick i vad som gått snett, men hen tog på sig att kika vidare på ärendet, och lovade att återkomma via mejl senast nästa vecka. Eventuellt skulle jag kunna få åtkomst till mina köp på ett nyskapat konto, men hur det skulle kunna gå till visste personen inte än. Fortsättning följer

Visa signatur

5900X | 3080