Hur länge är okey att köra samma hårddiskar?

Permalänk
Medlem

Hur länge är okey att köra samma hårddiskar?

Hur länge är okey att köra samma hårddiskar? av en slump såg jag att raid1:an här hemma var skapad 2016 :]

$ sudo mdadm -D /dev/md127 /dev/md127: Version : 1.2 Creation Time : Fri Dec 2 18:03:39 2016 Raid Level : raid1 Array Size : 1953382464 (1862.89 GiB 2000.26 GB) Used Dev Size : 1953382464 (1862.89 GiB 2000.26 GB) Raid Devices : 2 Total Devices : 2 Persistence : Superblock is persistent Intent Bitmap : Internal Update Time : Thu Jan 2 15:25:35 2025 State : clean Active Devices : 2 Working Devices : 2 Failed Devices : 0 Spare Devices : 0 Consistency Policy : bitmap Name : gigabyte:0 UUID : ee090ee8:20402732:400d36b6:3377726e Events : 16251 Number Major Minor RaidDevice State 0 8 33 0 active sync /dev/sdc1 1 8 49 1 active sync /dev/sdd1

Inte så värst utnyttjad men iaf. lite trist om den kraschade

/dev/md127 1.8T 193G 1.7T 11% /mnt/raid1

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Hedersmedlem

Egentligen så länge SMART status ser bra ut. Men det man också ska tänka på när det kommer till äldre raids är att om en disk rasar så kan fler rasa. Denna risk ökar med åldern. Så risken är att när en disk börjar visa dåliga värden och du försöker byta den så går fler diskar sönder i processen. Att bygga om en raid sliter mer på diskarna än normal användning.

Eftersom det inte handlar om så mycket data hade jag gjort en backup på hela innehållet om du inte redan gjort det.
Sedan kan man fundera över varför man kör raid. Raid är ingen backup, utan ett sätt att höja tillgängligheten (undantaget raid 0). Dvs med raid kan du fortsätta ha tillgång till din data även om en disk rasar. När det kommer till privata användingsfall så behöver man ofta inte tillgång till datan precis alltid. Man kan vara utan den i tre dagar medan man väntar på att ny disk ska levereras så länge man har datan kvar (backup).

Så om du är orolig hade jag i ditt fall köpt en ny disk och pensionerat raiden. Har du inget bra sätt att göra backup idag hade jag satsat på att ordna det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Egentligen så länge SMART status ser bra ut. Men det man också ska tänka på när det kommer till äldre raids är att om en disk rasar så kan fler rasa. Denna risk ökar med åldern. Så risken är att när en disk börjar visa dåliga värden och du försöker byta den så går fler diskar sönder i processen. Att bygga om en raid sliter mer på diskarna än normal användning.

Eftersom det inte handlar om så mycket data hade jag gjort en backup på hela innehållet om du inte redan gjort det.
Sedan kan man fundera över varför man kör raid. Raid är ingen backup, utan ett sätt att höja tillgängligheten (undantaget raid 0). Dvs med raid kan du fortsätta ha tillgång till din data även om en disk rasar. När det kommer till privata användingsfall så behöver man ofta inte tillgång till datan precis alltid. Man kan vara utan den i tre dagar medan man väntar på att ny disk ska levereras så länge man har datan kvar (backup).

Så om du är orolig hade jag i ditt fall köpt en ny disk och pensionerat raiden. Har du inget bra sätt att göra backup idag hade jag satsat på att ordna det.

Tack för kommentarerna, "backup" sker till nyare disk på veckobasis, rullande på 4 veckor.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

https://www.backblaze.com/blog/drive-failure-over-time-the-ba...

Enligt den börjar moderna hårddiskar gå sönder oftare när de närmar sig 6 år. Vid 5 års ålder går ca 3 % sönder varje år, men vid 6 års ålder går över 10 % sönder varje år.

Sedan får man välja lite själv vad man vill göra med den informationen... RAID är ju till för att klara att diskar går sönder. När en disk ger upp för dig borde det vara ca 1 % risk att arrayen rasar innan den disken är utbytt om vi antar att du testar ("scrubbar" på ZFS-språk) arrayen varje månad och får någon slags notifikation om något går fel, och att du byter ut den trasiga disken någorlunda snabbt då. Känns nog som större risk för dataförlust pga handhavandefel, ransomware, inbrott, åsknedslag etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Raid är ingen backup, utan ett sätt att höja tillgängligheten (undantaget raid 0). Dvs med raid kan du fortsätta ha tillgång till din data även om en disk rasar. När det kommer till privata användingsfall så behöver man ofta inte tillgång till datan precis alltid. Man kan vara utan den i tre dagar medan man väntar på att ny disk ska levereras så länge man har datan kvar (backup).

Detta är jäteviktigt. Jag har mycket film på disk, över 50TB. Men jag kör inte RAID, tycker inte det finns någon anledning till det. Däremot har jag backup på allt. Pajar en disk gör det heller inte så mycket. Har tillräckligt ledigt föra att få upp det igen. Största problemet blir att det tar någon dag att skriva en 16TB disk.

Man skall också veta att kanske enklaste sättet att förlora data är inte en krashad disk, utan att man är lite trött, och råkar deleta den i någon klant-manöver.

Permalänk
Medlem

Hur länge vet ingen!
[Edit] en vet aldrig när något rasar.. en vecka ett decennium ..

Ha backup på allt som är viktigt.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Man kör diskar tills de dör, eller tills de blir för utdaterade rent storleks- eller prestandamässigt. Det senare var lätt för några år sedan när utvecklingen och behoven gick snabbt uppåt men mina mekaniska diskar har också rullat till månen och tillbaka några gånger nu..

Min erfarenhet är att elektronik gärna går sönder direkt eller inte alls så alternativet att byta till en ny disk känna riskabelt.

Helt baserat på upptid och hur mycket krångel en disk är att byta. Backup har man ändå på allt viktigt.

Permalänk
Medlem

SMART är en "grov gissning".. Fixa backup och kör till det rasar en disk i raiden.
Notera att RAID1 inte är backup i sig själv, blir filsystemet på disk 1 korrupt så har du exakt samma fel på disk 2.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Beror på hur välbyggda och balanserade de är. Vibrationsfria diskar spinner än idag 40 år senare utan problem (bokstavligen talat hårddiskar från 80-talet). En splitterny WD Gold som vibrerar mycket håller precis tills garantin går ut om man har tur, eller så får man en bra byggd som kan hålla i 40 år den med med en WD Red Pro (högre kvalitet)

Kör tills det rasar

Folk gillar att länka Backblaze men det ger ingen som helst översikt över hur pålitliga diskar är i konsumentmiljöer. Vibrationer dödar hårddiskar och Backblaze's server rack är inte direkt.... ja. En miljö som hårddiskar överlever länge i hur välbyggda de än är.

Permalänk
Medlem

Jag ska byta ut mina WD Red diskar i NASen av 13 st så den som har minst tid är på 1700 dagar och den som har mest är på 2897 dagar
12 av dom har 100% och en har 2 dåliga sektorer enligt HD Sentinel
har några andra diskar WD och en eller 2 Seagatei samma span 1700-2800 dagar op 100&

alla diskar är 3-4 TB stora dom byts ut till 10 TB diskar som jag fick ett ett bra pris

HD Sentinel är absolut viktigaste programet, hårddiskar är luriga dom kan ett microfel i åratal eller så går det utför hvetes fort. ska vara väldigt mycket till att dom bokstavligen dör från 100% till 0% över en natt

Permalänk
Medlem

Beroende på aspekter som upptid mm så kan man ju köra dom in i kaklet om man vill - förutsatt att man har redundans om det är viktigt. Backup förutsätter jag att man har.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

SMART är en "grov gissning"..

Nu var det så längesen jag jobbade med det att jag har glömt hur det var uppbyggt, men S.M.A.R.T-övervakning är ett av de enklaste sätten att fånga upp begynnande diskhaveri i ett tidigt skede. Problemen börjar ju alltid någonstans, och fallande S.M.A.R.T-hälsa (<100%) har varit det första tecknet på det trettiotal diskar jag bytte ut.

Någon enstaka av dem havererade utan föregående S.M.A.R.T-varning, alternativt så vidarebefordrades den inte korrekt, minns inte detaljerna längre.

Permalänk
Medlem

Pensionerade nyligen en Firecuda SSHD ifrån 2019 som började bete sig lustigt.

Hade i ett gammalt bygge en Samsung Spinpoint 1TB som snurrade ifrån 2009 > 2019 och såldes tillsammans med datorn, oklart hur länge den höll sen 😂

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Har fortfarande en rackare som varit mig trogen sen 2008. Har bytt ut den en gång, men ersättaren pajade. Måste ta tag i det där igen någon dag.

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem

Beror på så himla mycket. Min Z-raid2 anno 2009 på åtta diskar har tre original Samsung-diskar kvar.

Du får ta i beaktande i hur mycket problem blir det om disken rasar för dig? Visst, inte särskilt utnyttjad i termer av diskstorlek men är det data du måste ha tillgång till med kort varsel? Då kanske man vill byta en disk för att ligga i startblocken inför raset som kommer en vacker dag.

(jag förutsätter att du backar upp det du behöver, men det kan ju vara ledtider på att få tag på backupdatat. I mitt fall står backup-servern 100 mil bort, och att läsa tillbaka hela backupen skulle ta en vecka över en 100Mbit/s-lina).

Gör det inget att du inte kommer åt datat på ett tag? Kör tills de brakar!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Är det på timmar som räknas? Jag har min nas avslagen 97 % av tiden och startar den för att synka med molnen ibland.

Så det är en offline backup med

Permalänk

mina mekanisk, interna och externa, tickar iaf på fint och de köpte jag mellan 2008-2010 nått.
dock så är det bara 2 utav dem jag använder då jag köpte en med stort utrymme vid mitt senaste dator köp och flyttade då över allt till den, men de 2 jag använder, inga som helst problem och de har inte börjat låta eller uppföra sig konstigt.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Detta är jäteviktigt. Jag har mycket film på disk, över 50TB. Men jag kör inte RAID, tycker inte det finns någon anledning till det. Däremot har jag backup på allt. Pajar en disk gör det heller inte så mycket. Har tillräckligt ledigt föra att få upp det igen. Största problemet blir att det tar någon dag att skriva en 16TB disk.

Man skall också veta att kanske enklaste sättet att förlora data är inte en krashad disk, utan att man är lite trött, och råkar deleta den i någon klant-manöver.

Jag kör tvärtom. Media-biblioteket är inte så viktigt att jag behöver backa det, men kör snapraid + merger FS så att jag har har redundans och även om det skulle skita sig så förloras aldrig mer än just disken som kraschar. Samt att snapraid skyddar mot oavsiktliga borttagningar.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Har 2 st 4TB diskar jag köpte 2015 som fortfarande är i tjänst. Men de används ju inte så mycket aktivt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Hur länge är okey att köra samma hårddiskar? av en slump såg jag att raid1:an här hemma var skapad 2016 :]

$ sudo mdadm -D /dev/md127 /dev/md127: Version : 1.2 Creation Time : Fri Dec 2 18:03:39 2016 Raid Level : raid1 Array Size : 1953382464 (1862.89 GiB 2000.26 GB) Used Dev Size : 1953382464 (1862.89 GiB 2000.26 GB) Raid Devices : 2 Total Devices : 2 Persistence : Superblock is persistent Intent Bitmap : Internal Update Time : Thu Jan 2 15:25:35 2025 State : clean Active Devices : 2 Working Devices : 2 Failed Devices : 0 Spare Devices : 0 Consistency Policy : bitmap Name : gigabyte:0 UUID : ee090ee8:20402732:400d36b6:3377726e Events : 16251 Number Major Minor RaidDevice State 0 8 33 0 active sync /dev/sdc1 1 8 49 1 active sync /dev/sdd1

Inte så värst utnyttjad men iaf. lite trist om den kraschade

/dev/md127 1.8T 193G 1.7T 11% /mnt/raid1

Säger ingenting ge oss SMART-värdena istället.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig kört raid. Gillar inte det extra lagret som blir och problematiken som uppkommer om något skiter sig. Mycket enklare att utvinna data ur en hårddisk med normalt filsystem som inte är beroende av en annan disk.
Det blir lite fler ställen att lagra på, men värt det tycker jag.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Har en hemmabyggd pfsense router, med en mekanisk 2.5” 5400 rpm hårddisk som varit i tjänst sedan 2012 i stort sett hela tiden. Fungerar fortfarande utmärkt. Innan dess, så satt den i en laptop, som skrotades. Så den har gått ganska många timmar. 😄

Permalänk
Medlem

Har diskar som rullat 5 år nu, on-time alltså. Så länge smart ser bra ut så är det ju fint, men såklart att risken lär öka ju äldre dom blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

Jag ska byta ut mina WD Red diskar i NASen av 13 st så den som har minst tid är på 1700 dagar och den som har mest är på 2897 dagar
12 av dom har 100% och en har 2 dåliga sektorer enligt HD Sentinel
har några andra diskar WD och en eller 2 Seagatei samma span 1700-2800 dagar op 100&

alla diskar är 3-4 TB stora dom byts ut till 10 TB diskar som jag fick ett ett bra pris

HD Sentinel är absolut viktigaste programet, hårddiskar är luriga dom kan ett microfel i åratal eller så går det utför hvetes fort. ska vara väldigt mycket till att dom bokstavligen dör från 100% till 0% över en natt

Rekommenderar i så fall Pro-serien som är CMR/PMR. Speciellt om du har en QNAP som i mitt fall verkligen brottas med SMR diskar när det gäller sekventiell skrivning. Verkar inte ha samma problem på min Synology.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kollade mina diskar nu, de har snurrat på ganska länge. De äldsta i över 9 år i min Xpenology RAID6 NAS.
Jag har haft 2 diskkrasher totalt.
Förhållandevis underhållsfritt.
Överväger dock att bygga en ny nu. Förhoppningsvis så kan den också få ca 10 års livslängd

Permalänk
Medlem

Har väl några 2TB:are som närmar sig 4000 dagar snart o fyllda sen dag 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Kollade mina diskar nu, de har snurrat på ganska länge. De äldsta i över 9 år i min Xpenology RAID6 NAS.
Jag har haft 2 diskkrasher totalt.
Förhållandevis underhållsfritt.
Överväger dock att bygga en ny nu. Förhoppningsvis så kan den också få ca 10 års livslängd

<Uppladdad bildlänk>

hehe, ja nog har man bytt ut NAS diskar som spunnit i +9år

Ska du byta upp dig är det väl dags för SSD

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk

På jobbet har vi många datorer som är typ 20 år gamla (windows xp) som fortfarande är med i matchen. Många av dessa rullar dygnet runt

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Har 2 1tb diskar som snurrar i datorn sen 2007, ligger mest bilder och skit på dem dom har bara hängt med med åren hehe.. Givetvis har jag en extern backup på allt viktigt också

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Sant men inte riktigt samma risk när det gäller Raid1. Att raida om t.ex Raid5 är en extrem risk eftersom det genererar extrema mängder skrivningar till alla diskar (inklusive de som inte gått sönder än) pga paritetsdatan, medan det vid en raid1 enbart blir läsningar för de gamla diskarna. Nu kan ju extrema mängder läsningar också ställa till det men risken är miljarder ggr lägre än vid skrivningar.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|