Stora förluster med PCIe 4.0 på ett RTX 5080?

Permalänk
Medlem

Stora förluster med PCIe 4.0 på ett RTX 5080?

Hej!

Jag har en fråga, sånna därna verticala gpu brackets... jag vet ingen som är PCIe 5.0, och nu kommer frågan, om jag endå köper ett sånt PCIe 4.0 och sätter på ett RTX 5080, gör jag stor skillnad ? eller är det samma skillnad som dom här testerna jag har sett på youtube som är PCIe 3.0 och 4.0 att det inte är så stor skillnad...

Vad tycker ni ? jag ska köpa en helt ny dator och jag funderar på jusst detta....

Mvh

Rubrik något justerad & tråd flyttad till bättre forumdel. // MOD
Permalänk
Skrivet av Olofbo1:

Hej!

Jag har en fråga, sånna därna verticala gpu brackets... jag vet ingen som är PCIe 5.0, och nu kommer frågan, om jag endå köper ett sånt PCIe 4.0 och sätter på ett RTX 5080, gör jag stor skillnad ? eller är det samma skillnad som dom här testerna jag har sett på youtube som är PCIe 3.0 och 4.0 att det inte är så stor skillnad...

Vad tycker ni ? jag ska köpa en helt ny dator och jag funderar på jusst detta....

Mvh

Du tappar någon % prestanda men det får leva med tills pcie gen 5 kommer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du tappar någon % prestanda men det får leva med tills pcie gen 5 kommer

Men hur mycket ? från 250fps till 200fps ?

Jaja.. vi får se när det släpps om det kommer ut någon video om det..

Tack

Permalänk
Medlem

Två procent av 250 fps är 5 fps.

Permalänk
Medlem

4090 tappar ca 2% PCIe 4 -> PCIe 3 så det kommer förmodligen vara ännu mindre skillnad PCIe 5 -> PCIe 4. Se till att du kör x16 bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Två procent av 250 fps är 5 fps.

Jaha ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

4090 tappar ca 2% PCIe 4 -> PCIe 3 så det kommer förmodligen vara ännu mindre skillnad PCIe 5 -> PCIe 4. Se till att du kör x16 bara

Tror du... men det finns kablar som är PCIe 5.0 men inte själva bracketen... https://www.amazon.se/LINKUP-Riser-kabel-montering-hastighet-...

Men vem har råd o köpa en kabel för över tusen kronor och ett sånt bracket för 1200.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Tror du... men det finns kablar som är PCIe 5.0 men inte själva bracketen... https://www.amazon.se/LINKUP-Riser-kabel-montering-hastighet-...

Men vem har råd o köpa en kabel för över tusen kronor och ett sånt bracket för 1200.....

Den som har råd att köpa 5080 samt tycker att eventuell 1-3 procentig skillnad är viktig. Om jag skulle gissa är det säkert större skillnad mellan grafikkorten (samma modell) än det är pcie gen 4 vs gen 5.
Med det sagt - skulle jag köpa ett 5080 eller 5090 så skulle jag vilja köra det på gen 5. Varför? Vet inte riktigt men känns bättre att kräma ut allt som bara går 🤩

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Den som har råd att köpa 5080 samt tycker att eventuell 1-3 procentig skillnad är viktig. Om jag skulle gissa är det säkert större skillnad mellan grafikkorten (samma modell) än det är pcie gen 4 vs gen 5.
Med det sagt - skulle jag köpa ett 5080 eller 5090 så skulle jag vilja köra det på gen 5. Varför? Vet inte riktigt men känns bättre att kräma ut allt som bara går 🤩

Jag, jag kör nog horisontell, PCIe 5.0 Till en början iaf... sen får man se... vad testerna säger... säger dom för mkt fps loss om man kör PCIe 4.0 då väntar jag nog ett tag till som uppgraderar vertical gpu bracketsen...

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Jag hade kört på PCIe 4 bara, det kommer räcka gott och väl till 5080.
Speciallösningar är ofta ganska dyrt men det kan vara värt det ändå om man tycker det är kul att bygga. Betalade 1200kr för PCIe 4 risern till min dator.

Permalänk
Medlem

Historiskt sett har det gjort väldigt liten skillnad att köra PCIE "n-1" men ja om du inte har beställt grejer än så kanske du kan försöka vänta och se testerna. Är ju såpass nära nu

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ Ryzen 7500F, Asrock A620I, 32GB DDR5, EVGA RTX 3060 12GB, SF750, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem

Ett 4090 tappar bara 2-3% prestanda på att köra PCIe 3.0 (enligt TechPowerUp). Så 4.0 är mer än tillräckligt och långt ifrån att utnyttjas fullt ut. Även om 5080 stödjer 4.0 så finns det inte på världskartan att 4.0 inte skulle räcka till så länge man kör i en x16 slot

Det blir en annan fråga när man snålar på PCIe-banorna, så på x8 istället för x16, eller rent av x4...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Jag hade kört på PCIe 4 bara, det kommer räcka gott och väl till 5080.
Speciallösningar är ofta ganska dyrt men det kan vara värt det ändå om man tycker det är kul att bygga. Betalade 1200kr för PCIe 4 risern till min dator.

Hade du redan en vertical gpu bracket, o sen köpte risen kabel PCIe 4.0 till den eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Historiskt sett har det gjort väldigt liten skillnad att köra PCIE "n-1" men ja om du inte har beställt grejer än så kanske du kan försöka vänta och se testerna. Är ju såpass nära nu

JAG VET!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Ett 4090 tappar bara 2-3% prestanda på att köra PCIe 3.0 (enligt TechPowerUp). Så 4.0 är mer än tillräckligt och långt ifrån att utnyttjas fullt ut. Även om 5080 stödjer 4.0 så finns det inte på världskartan att 4.0 inte skulle räcka till så länge man kör i en x16 slot

Det blir en annan fråga när man snålar på PCIe-banorna, så på x8 istället för x16, eller rent av x4...

Jag har läst det oxå.. men vet ju inte hur mycket man förlorar på PCIe 5.0 jämfört med 4.0.

Vad menade du med "Det blir en annan fråga när man snålar på PCIe-banorna, så på x8 istället för x16, eller rent av x4..."

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Hade du redan en vertical gpu bracket, o sen köpte risen kabel PCIe 4.0 till den eller ?

Behövde en extra lång riser så fick köpa separat.

Skrivet av Olofbo1:

Jag har läst det oxå.. men vet ju inte hur mycket man förlorar på PCIe 5.0 jämfört med 4.0.

Vad menade du med "Det blir en annan fråga när man snålar på PCIe-banorna, så på x8 istället för x16, eller rent av x4..."

Mvh

Vissa moderkort delar banor med t.ex. M.2 SSD och PCIe x16 och då kan det bli x8 till grafikkortet. Är olika beroende på vilket moderkort det är så man får kolla manualen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Det finns ju två faktorer som tillsammans avgör överföringskapaciteten:

• Antalet banor

• PCIe-versionen (där varje steg i princip fördubblat kapaciteten per bana)

Ofta har det ju varit så att även om man använder föregående PCIe-version men iaf har x16 så har det ändå funnits tillräcklig bandbredd i praktiken, men om man av någon anledning* inte heller har x16 tillgängligt så växer problemet dramatiskt.

*)
Exempel 1:

Det handlar om ett billigare grafikkort där tillverkaren gjort bedömningen att "det räcker med 4.0 x8" och byggt kortet utifrån detta, men så kommer någon med ett 3.0-system, och det hade varit lugnt om de kunnat använda 3.0 x16 (ungefär samma kapacitet som 4.0 x8), men de är istället rökta för de sitter då där med 3.0 x8.

Exempel 2:

Du har ett (ganska vanligt på konsumentplattformar, eftersom det är så jäkla snålt tilltaget med PCIe-banor) moderkort där de två bästa PCIe-platserna delar på 16 banor, dvs två platser där banorna fördelas x16/x0 respektive x8/x8 beroende på om bara den ena eller båda platserna används. (Eller delas med ett par M.2-platser, eller vad det nu må vara)
Om du då faktiskt använder båda platserna har du alltså bara x8 tillgängligt, vilket ofta kan vara acceptabelt i början av systemets livstid, men om du senare då dessutom ligger en PCIe-generation efter så blir det återigen ett dramatiskt större problem; om du då både har halva överföringskapaciteten per bana och halva antalet banor.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Mvh

Vet gör man inte, nej. Tidigare erfarenhet säger dock att det förmodligen är väldigt lite. Ingen kan komma med mer än en kvalificerad gissning.

Snålandet på PCI-E-banorna syftade troligen på hur grafikkorten i de lägre prisnivåerna numera ofta har färre banor rent fysiskt, dvs. de är x8 eller x4 elektriskt. Detta sparar pengar och påverkar inte prestandan om man kör med senaste generationen PCI-E. Däremot kan de påverka prestandan ganska mycket när man kör dessa på äldre PCI-E-versioner och därmed kapar den totala bandbredden på hälften varje versionssteg ner man går, efter att redan ha kapat bandbredden när man gick från x16 till x8 eller x4.

Håller man sig däremot till x16 så ger även PCI-E 3.0 ganska hög brandbredd.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Ja och då har PCIe 3 x16 ca 16 GB/s och PCIe4 x16 ca 32GB/s. Skulle bli väldigt förvånad om 5080 blev flaskad av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Hej!

Mvh

du tappar mindre än 1% prestanda mellan pcie 5.0 och 4.0 på ett RTX 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Mvh

PCIe 3.0 klarar av ca 985 MB/s per bana i ena riktningen. Om du har en x16 kontakt så blir det 985*16, alltså 15,76 GB/s
PCIe 4.0 dubblerar det till 1,97 GB/s per bana och 31,51 GB/s i x16, och PCIe 5.0 återigen till 3,94 GB/s per bana och 63,02 GB/s i x16

Eftersom ett RTX 4090 NÄSTAN klarar av att köra fullt ut på 3.0 x16 (enligt tester) så kan vi ju anta att det egentliga bandbreddskravet kanske ligger runt 20 GB/s. Det är alltså långt under max för 4.0. Att sen RTX 5080 skulle stödja 5.0 betyder inte att det på något sätt kräver 5.0. Jag kan inte föreställa mig att en generation, och sannolikt ganska liten prestandaskillnad (4090->5080) skulle öka bandbreddskravet med mer än 50%, och därför skulle PCIe 4.0 räcka till och bli över även för ett RTX 5080. Så prestandatappet mellan 5.0 och 4.0 borde bli 0 och inget. Men vi vet ju inte exakt eftersom korten inte släppts och testats än.

Sen så är det ju så att antal PCIe-banor är begränsat på allt som inte heter Threadripper och Xeon, så ibland stryps du till x8 eller x4, och då blir det en helt annan femma. Då kan du sannolikt behöva PCIe 5.0 för att varje enskild bana ska vara tillräckligt snabb för att kompensera det mindre antalet banor

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Behövde en extra lång riser så fick köpa separat.
<Uppladdad bildlänk>

Vissa moderkort delar banor med t.ex. M.2 SSD och PCIe x16 och då kan det bli x8 till grafikkortet. Är olika beroende på vilket moderkort det är så man får kolla manualen.

SNyggt bygge föresten

Vart kan man se om dewn är 8 eller 16 när man köper ett moderkort ? står inte det ? Jag ska nog köpa ett x870

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det finns ju två faktorer som tillsammans avgör överföringskapaciteten:

• Antalet banor

• PCIe-versionen (där varje steg i princip fördubblat kapaciteten per bana)

Ofta har det ju varit så att även om man använder föregående PCIe-version men iaf har x16 så har det ändå funnits tillräcklig bandbredd i praktiken, men om man av någon anledning* inte heller har x16 tillgängligt så växer problemet dramatiskt.

*)
Exempel 1:

Det handlar om ett billigare grafikkort där tillverkaren gjort bedömningen att "det räcker med 4.0 x8" och byggt kortet utifrån detta, men så kommer någon med ett 3.0-system, och det hade varit lugnt om de kunnat använda 3.0 x16 (ungefär samma kapacitet som 4.0 x8), men de är istället rökta för de sitter då där med 3.0 x8.

Exempel 2:

Du har ett (ganska vanligt på konsumentplattformar, eftersom det är så jäkla snålt tilltaget med PCIe-banor) moderkort där de två bästa PCIe-platserna delar på 16 banor, dvs två platser där banorna fördelas x16/x0 respektive x8/x8 beroende på om bara den ena eller båda platserna används. (Eller delas med ett par M.2-platser, eller vad det nu må vara)
Om du då faktiskt använder båda platserna har du alltså bara x8 tillgängligt, vilket ofta kan vara acceptabelt i början av systemets livstid, men om du senare då dessutom ligger en PCIe-generation efter så blir det återigen ett dramatiskt större problem; om du då både har halva överföringskapaciteten per bana och halva antalet banor.

Jag tänkte köpa ett moderkort från inet.se o prisklassen 3500kr-4500kr och det ska vara x870.. vad ska man kolla efter ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ja och då har PCIe 3 x16 ca 16 GB/s och PCIe4 x16 ca 32GB/s. Skulle bli väldigt förvånad om 5080 blev flaskad av det.

Ja, eftersom tydligen så ska RTX 5080 ha 30GBS så det går nog bra med PCIe 4.0.. eller ?

Jag såg det här: https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-5080-reportedl...

Eller hur tänker man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Vart kan man se om dewn är 8 eller 16 när man köper ett moderkort ? står inte det ? Jag ska nog köpa ett x870

Mvh

Det står på moderkortstillverkarens specifikationssida över moderkortet om inte annat.
Men oftast är ju första PCI-e 16x platsen (den närmast CPUn) alltid fullkopplad (undantaget billigaste budgetkorten med lägsta nivån av chipset), det är om det sitter två 16x som den andra kanske bara är 8x elektriskt (kan man se att det saknar ledare på halva slotten.

Skrivet av Olofbo1:

Ja, eftersom tydligen så ska RTX 5080 ha 30GBS så det går nog bra med PCIe 4.0.. eller ?

Jag såg det här: https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-5080-reportedl...

Eller hur tänker man?

Hur snabba minnena är har ingenting med PCI-e hastigheten att göra, utan är bara ett mått hur snabbt GPUn kan kommunicera med minnesmodulerna.
PCI-e hastigheten spelar bara roll för kommunikationen mellan GPU och CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

SNyggt bygge föresten

Mvh

Tack!

Det brukar stå på moderkortets hemsida under specifikationer eller i manualen.

Kan ta ett Gigabyte X870 moderkort som exempel. Det är totalt 4st platser för M.2 men använder man M2B eller M2C kommer x16 platsen för grafikkortet bara köras i x8. Så länge man bara använder 2st M2 i dom andra platserna är det lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Det står på moderkortstillverkarens specifikationssida över moderkortet om inte annat.
Men oftast är ju första PCI-e 16x platsen (den närmast CPUn) alltid fullkopplad (undantaget billigaste budgetkorten med lägsta nivån av chipset), det är om det sitter två 16x som den andra kanske bara är 8x elektriskt (kan man se att det saknar ledare på halva slotten.

Hur snabba minnena är har ingenting med PCI-e hastigheten att göra, utan är bara ett mått hur snabbt GPUn kan kommunicera med minnesmodulerna.
PCI-e hastigheten spelar bara roll för kommunikationen mellan GPU och CPU.

Vart står det?

https://www.inet.se/produkt/1904275/gigabyte-x870e-aorus-elit...

https://www.inet.se/produkt/1904272/msi-pro-x870-p-wifi
https://storage-asset.msi.com/datasheet/mb/global/PRO-X870-P-...
https://www.msi.com/Motherboard/PRO-X870-P-WIFI/Specification

https://www.inet.se/produkt/1904271/msi-mag-x870-tomahawk-wif...

https://www.inet.se/produkt/1904325/gigabyte-x870-eagle-wifi7

Permalänk
Medlem

Du får gå till tillverkarens hemsida. Det bör man alltid ha som vana att göra eftersom butikers information kan vara både gammal och felaktigbi vissa fall.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du får gå till tillverkarens hemsida. Det bör man alltid ha som vana att göra eftersom butikers information kan vara både gammal och felaktigbi vissa fall.

Ok, det gjorde jag jag upppdaterade det inlägget efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Ok, det gjorde jag jag upppdaterade det inlägget efter

Kolla manualen för respektive moderkort, för MSI PRO:

För MAG X870:

Som man lätt kan se är det således inga problem att köra alla M2 platserna om du installerar grafikkortet i avsedd PCIe plats.