18 (arton) partitioner av IMG-fil

Permalänk
Medlem

18 (arton) partitioner av IMG-fil

Jag har försökt bränna en IMG (med AndroidTV) till ett SD-kort och varje gång blir det 18 partitioner - en stor på några GB och resterande på 1 kB till 512 MB. Går inte att boota såklart. Frågan är vad felet är. Har testat att formatera kortet flera gånger, laddat ner avbildningen en gång till och testat Balena Etcher och Rufus på Windows och verktyget i Linux Mint, tagit bort partitioner och gjort en ny i Diskhanteraren, provat med två olika kortläsare - samma resultat varje gång.

Har slut på idéer.

Permalänk
Rekordmedlem

Trasigt minneskort ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du berättar vilken image du jobbar med så kan jag hämta hem den och dissekera. Det får bli ikväll när solen gått ner. Tänker mig att det bör gå att montera ISOn i linux med en loop-montering. Om ISOn innehåller flera partitioner for man använda "losetup".

$ mount -o loop /path/to/my-iso-image.iso /mnt/iso

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Trasigt minneskort ?

Har såklart tänkt det men det är ganska nytt och har suttit i en annan SBC där den funkade. Får nog köpa ett nytt för att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Om du berättar vilken image du jobbar med så kan jag hämta hem den och dissekera. Det får bli ikväll när solen gått ner. Tänker mig att det bör gå att montera ISOn i linux med en loop-montering. Om ISOn innehåller flera partitioner for man använda "losetup".

Tack, det är utvecklat för Radxa Rock 4C+, ska leta upp länken men jag tror att det är smartast att prova att byta SD-kortet innan jag gör något annat.

Permalänk
Hedersmedlem

Är du till att börja med säker på att det inte ska vara 18 partitioner? Android har vanligtvis väldigt många småpartitioner.
Se t ex: https://source.android.com/docs/core/architecture/partitions -- listan där nämner 15 olika.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Är du till att börja med säker på att det inte ska vara 18 partitioner? Android har vanligtvis väldigt många småpartitioner.
Se t ex: https://source.android.com/docs/core/architecture/partitions -- listan där nämner 15 olika.

Hmm... har googlat men inte hittat något. Tänkte ett tag att det skulle vara så men det går inte att boota.

Ska testa en Linuxinstallation också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dynaflux:

Hmm... har googlat men inte hittat något. Tänkte ett tag att det skulle vara så men det går inte att boota.

Ska testa en Linuxinstallation också.

Vad är det för hårdvara du försöker boota med? Inte x86-64 väl? Din "image" lär med största sannolikhet vara ARM-kod låter det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Vad är det för hårdvara du försöker boota med? Inte x86-64 väl? Din "image" lär med största sannolikhet vara ARM-kod låter det som.

Det är en Radxa Rock 4C+, så ARM.

Permalänk

Säker på att det inte är Okdo x Radxa Rock 4C+ du har, allt som är gjort för Radxa Rock 4C+ bootar tyvärr inte på Okdo modellen åtminstone inte utan modifikation. Vill minnas att det som skiljer mellan dom är att Radxa har m.2 port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Console_boy:

Säker på att det inte är Okdo x Radxa Rock 4C+ du har, allt som är gjort för Radxa Rock 4C+ bootar tyvärr inte på Okdo modellen åtminstone inte utan modifikation. Vill minnas att det som skiljer mellan dom är att Radxa har m.2 port.

Det är en Okdo (Radxa). Fattar inte riktigt; är Okdo Radxa något annat än Radxa. Jag har laddat ner flera andra image från Radxa.com som funkar - har dem fått att funka nu, bara problem med Android TV.

4C+ har inte m2; bara eMMC och Micro-SD. Har spanat in 5B som har m2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Nu har laddat ner andra OS och alla funkar men det blir alltjämt 18 partitioner på Android TV (vanliga Android 11 funkar) - irriterande då det var syftet.

Om du vill kolla finns den här: https://wiki.radxa.com/Rock4/downloads

Permalänk
Skrivet av dynaflux:

Det är en Okdo (Radxa). Fattar inte riktigt; är Okdo Radxa något annat än Radxa. Jag har laddat ner flera andra image från Radxa.com som funkar - har dem fått att funka nu, bara problem med Android TV.

4C+ har inte m2; bara eMMC och Micro-SD. Har spanat in 5B som har m2.

Skrivet av dynaflux:

Nu har laddat ner andra OS och alla funkar men det blir alltjämt 18 partitioner på Android TV (vanliga Android 11 funkar) - irriterande då det var syftet.

Om du vill kolla finns den här: https://wiki.radxa.com/Rock4/downloads

Handlar troligen om att just Okdo verionerna kanske skiljer i hårdvaran från andra Radxa kort tillverkare som gör att de behöver något de andra korttillverkarna inte behöver för att kunna boota imagen på dem så en Generic radxa img kanske ev kan komma utan denna om den är tillverkad för någon annan tillverkares radxa kort.

du får keta efter en androidTV portning specifikt för OKDO radxa rock 4C+.

stötte på en tråd från en månad sedan om just exakt ditt problem med att det inte vill boota som det ska på just OKDO brädorna.

verkar vara att de brädorna är ganska kinkiga med vad man bootar från för lagringsenhet.

personen jag såg skriva om det hade haft samma problem som du fast med android 11 på minneskortet som kom med startkitet.
hade dock tydligen löst sig med att han hade bränt om filen till minneskortet i det fallet.

så att testa med ett annat något mer kvalitativt minneskort kan nog kanske vara en ide.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Minns inte hur det var, ett bra tag sedan jag höll på med 4c+ men är 100% säker på att det finns åtminstonde två modeller av rock 4c+ en med och utan m2 kontakt.
Bildsök efter 4c+ så kan man tydligt se att en del PCBs är märkta Radxa rock 4c+ och har m.2
Vet inte hur det är med Android tyvärr, jag kör Libreelec på min och kan inte märka nån skilnad från hur det funkar på min RP5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Console_boy:

Minns inte hur det var, ett bra tag sedan jag höll på med 4c+ men är 100% säker på att det finns åtminstonde två modeller av rock 4c+ en med och utan m2 kontakt.
Bildsök efter 4c+ så kan man tydligt se att en del PCBs är märkta Radxa rock 4c+ och har m.2
Vet inte hur det är med Android tyvärr, jag kör Libreelec på min och kan inte märka nån skilnad från hur det funkar på min RP5.

Jag hade för mig att jag noterade när jag googlade innan jag köpte men tänkte att jag måste förväxlat med en annan modell. Nu när jag googlar ser jag att det finns med och utan m.2. Väldigt märkligt - det är ju så stor skillnad att de borde ha olika modellnamn.