Så många tror Microsoft uppgraderar till Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Så många tror Microsoft uppgraderar till Windows 11

Företaget hoppas att 70 procent av Windowsanvändare uppgraderar till Windows 11 innan 2027.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Rekordmedlem

Då får de väl göra ett os som är bättre typ med ett interface likt win 7.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr W11 och jäklar vad handikappad man blir.
Saknar verkligen windows 7 och i viss mån 10.

Visa signatur

Permalänk

Funderar på om det är dags för en ny dator eller om jag ska försöka mig på Linux när Win10 slutar uppdateras. Följdfrågan i så fall, vilken Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin Westerling:

Funderar på om det är dags för en ny dator eller om jag ska försöka mig på Linux när Win10 slutar uppdateras. Följdfrågan i så fall, vilken Linux?

Hoppa gärna in i forumdelen, finns säkert redan åtskilliga trådar i ämnet att välja distro. Men det är lite som att fråga vilken bil man ska köpa, det finns lika många åsikter som det finns bilförare. Så man får räkna med att prova sig fram, precis som när man provkör bilar innan man köper en ny.

Permalänk
Medlem

"Många av de användare som är kvar på Windows 10 är det eftersom deras datorer inte når upp till Windows 11:s kraftigt höjda systemkrav..."
Ständigt återkommande argument som jag sett på fler ställen.
Jag tror inte det är hela sanningen. Det är klart en del av det, men Windows 11 är en sämre upplevelse överlag. Flera klick för att göra samma sak som i Windows 10, ingen "Jump-list" med tidigare använda dokument i startmenyn, gjort inställningar sämre än i Windows 10, fler klick för att nå nätverksinställningar....
På jobbet kommer vi byta för att vi måste, inte för att vi vill.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

"Många av de användare som är kvar på Windows 10 är det eftersom deras datorer inte når upp till Windows 11:s kraftigt höjda systemkrav..."
Jag tror inte det är hela sanningen. Det är klart en del av det, men Windows 11 är en sämre upplevelse överlag. Flera klick för att göra samma sak som i Windows 10, ingen "Jump-list" med tidigare använda dokument i startmenyn, gjort inställningar sämre än i Windows 10, fler klick för att nå nätverksinställningar....

"Många av de" betyder inte att alla är kvar av den anledningen, bara att de flesta är det.

Permalänk
Medlem

Microsoft har med andra ord 10 månader på sig att övertyga de som inte vill och de som inte kan uppgradera att Windows 11 är ett bättre, mer stabilt och mindre integritetskränkande operativsystem än Windows 10.

Det var samma visa när Windows 7 skulle överges. De lyckades då. Ser lite mindre hoppingivande nu när det inte finns något nytt DirectX att locka gamers med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Många av de" betyder inte att alla är kvar av den anledningen, bara att de flesta är det.

"Många av de" behöver inte betyda att de flesta är det.
Det kan betyda att det är en tiondel som är det och skribenten är av åsikten att det är mycket, alternativt vill sprida åsikten av att det skulle vara mycket.

"Många" är ett subjektivt begrepp.

Permalänk
Medlem

Om de vill att folk ska uppgradera så kommer de bli tvungna att släppa på kraven. Alternativet är att förlänga support för Win 10 i kanske 3-5 år så att åtminstone majoriteten har hunnit köpa ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Har tyvärr W11 och jäklar vad handikappad man blir.
Saknar verkligen windows 7 och i viss mån 10.

Handikappad? Grunden i Windows är ju fortfarande densamma, så jag undrar genuint hur du kan vara handikappad i Windows 11 och inte vara det i Windows 7? Vad är det i Windows 7 som du saknar i Windows 11 och so därmed gör dig handikappad?

Skrivet av Thomaseron:

Just använda dokument är mer samlade nu på startmenyn, och inte "per app" som i Windows 10. Personligen använde jag den funktionen väldigt sällan, jag söker oftast efter dokumentet via sök i startmenyn och hittar det direkt. Samma sak med inställningar som exempelvis nätverksinställningar. Det är lika många klick för det på Windows 10 som i Windows 11. Varför söker du inte istället för att klicka dig runt i gränssnittet? Windows-knapp + calc för att få fram kalkylatorn eller windows-knappen + nät för att få fram nätverksinställningarna osv. Supersmidigt både i 10 och 11

jag har full förstårelse för att man vill "göra som man alltid gjort" men ibland är det gamla sättet där man klickade sig fram a la Windows 95-7 inte bättre. jag lärde mig dessutom att man även faktiskt kan söka efter saker även i Windows 7 tack vare sök-funktionen i Windows 10. Provade samma sak i Windows 7 nämligen back in the day när Window 10 var nytt (9 år sedan ffs) och upptäckte då att mycket gick att söka sig fram även på ett sånt gammalt OS som Windows 7 är

Skrivet av dlq84:

Om de vill att folk ska uppgradera så kommer de bli tvungna att släppa på kraven. Alternativet är att förlänga support för Win 10 i kanske 3-5 år så att åtminstone majoriteten har hunnit köpa ny dator.

Helt ärligt så fattar jag inte riktigt hur det kan vara en sån stor sak att man måste kunna köra senaste OS på en 3-5 år gammal dator. Hur gammal är egentligen en 8th gen Intel CPU? Dom kom väl ut runt 2017. Det är liksom 2025 nu, även om vi bara är i början av året, men alltså 2017 är ju galet länge sen. Sitter man på en sådan gammal CPU så bör man ju fundera på att uppgradera ifall man vill hänga med i dagens teknik. Jag kan inte förstå att man blir upprörd över att hårdvara som är från 2017 måste få köra senaste OS? Ledsen, men du får leka med äldre programvaror ifall du vill prompt fortsätta köra med din gamla hårdvara, sucks to be you men nutiden är inte skapad för dig ...

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

Kommer fortfarande ihåg hur windows 10 marknadsfördes som att det skulle vara den "sista versionen av windows", i mitt fall så lär det väl bli fallet. Är inte alls sugen på windows 11 som bara är en försämring för mig som användare, ser inte någon anledning till varför jag skulle byta till just windows 11. Så i oktober så får det bli Linux helt enkelt. Steam har gjort stora framsteg för att säkerställa att spela på linux fungerar bättre än någonsin tidigare, vilket tidigare var en av de största hinder och problemen med linux.

Permalänk
Medlem

Till er som gått till windows 11 men saknar t.ex win10 - vad är det konkreta som ni saknar eller ogillar?

Det enda jag själv har stört mig på är det onödiga dubbelklickandet med en gömd meny i en meny när man högerklickar.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot W11, använder troligen inte operativets alla funktioner så mycket som många här verkar göra.
Sen kan man ju tycka vad man vill om saker som att de blockerar 6 ghz i W10 osv osv.

Men för min del så är datorerna hemma som är kvar på W10 där pga hårdvarubegränsningarna.
Tänker inte gå runt dom heller, har annat att lägga tid på än att felsöka varför saker går sönder eller inte fungerar.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Helt ärligt så fattar jag inte riktigt hur det kan vara en sån stor sak att man måste kunna köra senaste OS på en 3-5 år gammal dator. Hur gammal är egentligen en 8th gen Intel CPU? Dom kom väl ut runt 2017. Det är liksom 2025 nu, även om vi bara är i början av året, men alltså 2017 är ju galet länge sen. Sitter man på en sådan gammal CPU så bör man ju fundera på att uppgradera ifall man vill hänga med i dagens teknik. Jag kan inte förstå att man blir upprörd över att hårdvara som är från 2017 måste få köra senaste OS? Ledsen, men du får leka med äldre programvaror ifall du vill prompt fortsätta köra med din gamla hårdvara, sucks to be you men nutiden är inte skapad för dig ...

Det verkliga problemet är inte att de inte kan köra den senaste versionen, det stora problemet här är att vi kommer ha en miljard eller två (mer?) datorer som inte får säkerhetsuppdateringar och som är anslutna till Internet.... Många av dessa finns förmodligen i länder med hög fattigdom där man inte har råd att byta dator förns den går sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Till er som gått till windows 11 men saknar t.ex win10 - vad är det konkreta som ni saknar eller ogillar?

Det enda jag själv har stört mig på är det onödiga dubbelklickandet med en gömd meny i en meny när man högerklickar.

Varsågod

I Terminal pastea in:

reg.exe add "HKCU\Software\Classes\CLSID\{86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2}\InprocServer32" /f /ve

Voila så har du den vanliga tillbaka

Visa signatur

AMD Ryzen 7950X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super OC, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Kommer fortfarande ihåg hur windows 10 marknadsfördes som att det skulle vara den "sista versionen av windows", i mitt fall så lär det väl bli fallet. Är inte alls sugen på windows 11 som bara är en försämring för mig som användare, ser inte någon anledning till varför jag skulle byta till just windows 11. Så i oktober så får det bli Linux helt enkelt. Steam har gjort stora framsteg för att säkerställa att spela på linux fungerar bättre än någonsin tidigare, vilket tidigare var en av de största hinder och problemen med linux.

Microsoft har aldrig officiellt marknadsfört Windows 10 som "sista versionen av windows" eller sagt det. Det är nyhetssajter och liknande som dragit den slutsatsen från en individuell persons uttalande

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Varför vänta till oktober?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin Westerling:

Kör själv Fedora med cosmic ( som är i alpha ). Men det är just nu en väldigt trevlig upplevelse som varmt rekommenderas.

Annars Fedora med Gnome tills Cosmic släpps i skarp version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Ja, jag är också nyfiken på det. Själv stör jag mig mest på Windows 10 när jag springer på det numera.

Något jag dock tycker att de bör lägga tillbaka är en GUI-inställning för att stänga av sökförslag från Bing i startmenyn. Går ju att stänga av med antingen gpedit.msc eller en registerändring, men det är inte alltid som man är admin och kan göra det. Vet ärligt talat inte vem som vill söka efter saker på internet via startmenyn.

Rörande den "gömda" högerklicksmenyn så är det som jag förstår så att de införde lite ändringar för shell extensions som gör att dessa inte dyker upp i den normala menyn. Bland annat får program bara ha en rad, med en undermeny om det behövs. Eventuellt var det en liten API-ändring också, men är osäker på det. I vilket fall som helst är tanken att utvecklare ska uppdatera sin kod så att alternativen dyker upp i den nya högerklicksmenyn. Den gamla är bara en fallback för program som ännu inte gjort detta.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Synd att slänga fin hårdvara bara för microsoft sätter hårdvaru ribban högt med windows 11.

Permalänk
Medlem

Man kan hata Microsoft eller eliten som försöker styra världen, men det kommer ändå till vad folket väljer. Vill ni ge med er? Ja, ok... Om inte? Gör motstånd, va kvar på 10'an eller gör som jag, gå över till Linux och lägg ner med all skit som påtvingas idag. Det är minst sagt sinnessjukt det Microsoft håller på med. Jag har alltid älskat Windows och förespråkat det över Linux. Min vändning var INTE lätt för mig men absolut nödvändigt.

Mvh // en som kommer från i286 tiden och jobbat på diverse datacenter/IT-ansvarig. (Nej jag arbetar inte med IT längre, mycket på grund utav att ingen får vara lokal eller egen längre).

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, jag är också nyfiken på det. Själv stör jag mig mest på Windows 10 när jag springer på det numera.

Något jag dock tycker att de bör lägga tillbaka är en GUI-inställning för att stänga av sökförslag från Bing i startmenyn. Går ju att stänga av med antingen gpedit.msc eller en registerändring, men det är inte alltid som man är admin och kan göra det. Vet ärligt talat inte vem som vill söka efter saker på internet via startmenyn.

Rörande den "gömda" högerklicksmenyn så är det som jag förstår så att de införde lite ändringar för shell extensions som gör att dessa inte dyker upp i den normala menyn. Bland annat får program bara ha en rad, med en undermeny om det behövs. Eventuellt var det en liten API-ändring också, men är osäker på det. I vilket fall som helst är tanken att utvecklare ska uppdatera sin kod så att alternativen dyker upp i den nya högerklicksmenyn. Den gamla är bara en fallback för program som ännu inte gjort detta.

Högerklicksmenyn är typ det första jag fixar efter en nyinstallation:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/restore...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Windows 10 LTSC har support till 13 jan. 2032 🤹‍♂️

Visa signatur

i7-14700K | RTX 3070 Ti | Samsung 980 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Microsoft har aldrig officiellt marknadsfört Windows 10 som "sista versionen av windows" eller sagt det. Det är nyhetssajter och liknande som dragit den slutsatsen från en individuell persons uttalande

Det där stämmer inte. Under flera år bekräftade de att det skulle komma uppdateringar och det var mer som en "tjänst" man prenumerarade på än nya operativsystem. De sa det om och om igen, de fick frågan massor med gånger om windows 10 verkligen var den sista versionen och de sa alltid saker som klargjorde att man kunde ha windows 10 för alltid. De rättade aldrig någon och sa att det skulle komma fler versioner.

Deras svar var så tydliga att rykten om windows 11 antogs vara fake news av alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det verkliga problemet är inte att de inte kan köra den senaste versionen, det stora problemet här är att vi kommer ha en miljard eller två (mer?) datorer som inte får säkerhetsuppdateringar och som är anslutna till Internet.... Många av dessa finns förmodligen i länder med hög fattigdom där man inte har råd att byta dator förns den går sönder.

Jo, det är svårt att skydda Internet från sån saker. Någon gång måste man lämna det gamla och gå vidare dock. Tycker du att Microsoft ska lägga massor med pengar för resten av livet för att folk med gamla datorer ska få patchar för all framtid? Det är inte rimligt.
Vi har ju dessutom plebz som medvetet stänger av Windows Update för att dom inte gillar förändringar och därmed, även fast dom sitter på nya datorer med Windows 10 eller 11, ändå inte får säkerhetspatchar. Många finns här på Sweclockers dessutom vilket för mig är helt galet fel med tanke på att Sweclocers är "bildat av geeks" och därmed bör geeks ha mer respekt för sina datorer och se till dom är up to date när det kommer till säkerhetspatchar.
Är det också Microsofts ansvar att se till att dessa datorer också patchas? Dom är ju lika farliga på Internet som folket i fattiga länder som sitter med gamla datorer som inte får patchar och därmed tvingas köra med opatchade datorer på internet.
I praktiken är det ingen skillnad på en person som sitter på en gammal dator pga inte har ekonomin att hålla sig uppdaterat med en person här på Sweclockers som har alla pengar i världen men inte patchar sin dator pga anledningar. Är det Microsofts ansvar att dessa två människor håller sig säkra på Internet?

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det finns redan i inställningar utan att behöva gå via registret eller gpedit, pga EU regler.

Finns under Settings -> Privacy & security -> Search permissions och sedan längs ner Web search

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av necris:

Det där stämmer inte. Under flera år bekräftade de att det skulle komma uppdateringar och det var mer som en "tjänst" man prenumerarade på än nya operativsystem. De sa det om och om igen, de fick frågan massor med gånger om windows 10 verkligen var den sista versionen och de sa alltid saker som klargjorde att man kunde ha windows 10 för alltid. De rättade aldrig någon och sa att det skulle komma fler versioner.

Deras svar var så tydliga att rykten om windows 11 antogs vara fake news av alla.

Visa gärna någon källa där Microsoft OFFICIELLT sagt att Windows 10 är den sista versionen, för jag har då inte sett det. Däremot sett att många nyhetssajter dragit den slutsatsen själva.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Man kan hata Microsoft eller eliten som försöker styra världen, men det kommer ändå till vad folket väljer. Vill ni ge med er? Ja, ok... Om inte? Gör motstånd, va kvar på 10'an eller gör som jag, gå över till Linux och lägg ner med all skit som påtvingas idag. Det är minst sagt sinnessjukt det Microsoft håller på med. Jag har alltid älskat Windows och förespråkat det över Linux. Min vändning var INTE lätt för mig men absolut nödvändigt.

Mvh // en som kommer från i286 tiden och jobbat på diverse datacenter/IT-ansvarig. (Nej jag arbetar inte med IT längre, mycket på grund utav att ingen får vara lokal eller egen längre).

Jag kan inte gå över till Linux på en dator iallafall, min Intel NUC, för jag får inte ljudet via HDMI att fungera. Det kommer inget ljud och jag har försökt med flera olika förslag men inget fungerade. Fungerar i Windows

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min HTPC är den sista burken som regelbundet har bootat Windows fram tills nu, det är bara en fråga om att få loss en timme eller två så blåser jag in Void Linux på den också. Tjatet om W11 kom härom veckan, kan inte med sånt längre, det är länge sen jag borde installerat om den här burken också men har bara inte tagit mig för det.