Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!
Permalänk
Medlem

Köpt ny cpu men glömde pastan

Har köpt cpu men glömde pastan. Vilken pasta är det som gäller idag? Den jag har är från Noctua och är minst tio år gammal.

Permalänk
Medlem

Köp en Thermal Grizzly Kryosheet så slipper du tänka på att pastan kan torka ut.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk

Kör på. Har ingen större betydelse hur gammal den är sålänge den inte stelnat helt.

Tror min tub and pasta snart fyller 15 år och den är lika ok idag att använda som dagen jag köpte den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dinkefing:

Har köpt cpu men glömde pastan. Vilken pasta är det som gäller idag? Den jag har är från Noctua och är minst tio år gammal.

Spelar ingen direkt roll vad det är för pasta du använder om du inte:
Ska överklocka
Har speciella krav
Ska delidda processorn

Nu nämner du inget av detta.
Jag brukar köra det som hänger med kylaren med gott samvete. Eller så kör jag på Arctic MX-4 som är lätt att få tag på och lagom dyrt.
Kör jag med något som ska monteras och sitta ihop längre, typ 5-10 år, så kör jag gärna en lite trögare keramisk pasta som Arctic Arctic Silver Céramique 2 är riktigt trög och sitter på plats i många år om man har lite längre laster.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om det inte är en varm processor i grunden och du har en vettig kylare är det inte så noga, bara å köpa det billigaste hos närmaste databutik.
Har personligen kört kopparpasta nån gång när det krisade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är nog lugnt, men känner du dig osäker är det ju bara att beställa ny. Det värsta som kan hända är ju att du använder den äldre och om du märker att temperaturen är lite väl hög så är det ju bara att beställa ny, rengöra och applicera den nya istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur gammal den är spelar inte så stor roll. Så länge pastan inte har torkat, eller separerat i sina beståndsdelar, så går den bra att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Köp en Thermal Grizzly Kryosheet så slipper du tänka på att pastan kan torka ut.

Tack ska kolla in den!

Skrivet av Rouge of Darkness:

Kör på. Har ingen större betydelse hur gammal den är sålänge den inte stelnat helt.

Tror min tub and pasta snart fyller 15 år och den är lika ok idag att använda som dagen jag köpte den.

Jasså! Jag förstår att det inte är mat men rätt häftigt att pasta kan hålla så länge. Så länge den är tillsluten.

Skrivet av DavidtheDoom:

Spelar ingen direkt roll vad det är för pasta du använder om du inte:
Ska överklocka
Har speciella krav
Ska delidda processorn

Nu nämner du inget av detta.
Jag brukar köra det som hänger med kylaren med gott samvete. Eller så kör jag på Arctic MX-4 som är lätt att få tag på och lagom dyrt.
Kör jag med något som ska monteras och sitta ihop längre, typ 5-10 år, så kör jag gärna en lite trögare keramisk pasta som Arctic Arctic Silver Céramique 2 är riktigt trög och sitter på plats i många år om man har lite längre laster.

Tack! Jag hört dåligt om keramisk pasta. Jag minnns inte vad men det var något som inte var bra med en sådan typ av pasta. Men ska kolla in den!

Skrivet av tankjunior:

Om det inte är en varm processor i grunden och du har en vettig kylare är det inte så noga, bara å köpa det billigaste hos närmaste databutik.
Har personligen kört kopparpasta nån gång när det krisade.

Trevligt! Kopparpasta visste jag inte ens att det fanns.

Skrivet av Simcon:

Det är nog lugnt, men känner du dig osäker är det ju bara att beställa ny. Det värsta som kan hända är ju att du använder den äldre och om du märker att temperaturen är lite väl hög så är det ju bara att beställa ny, rengöra och applicera den nya istället.

Jo då är det kreditkortet som gäller för att ta bort pastan eller hur torkar man bort pasta? Jag byggde en dator för några månader sedan men jag tillförde bara pastan inte tog bort den.

Skrivet av Erik_T:

Hur gammal den är spelar inte så stor roll. Så länge pastan inte har torkat, eller separerat i sina beståndsdelar, så går den bra att använda.

Okej men jag vill nog ändå köpa en ny. Det måste ha hänt lite på tolv eller så plus att den är mer färsk.

Permalänk
Medlem

Isopropylalkohol för att rensa bort gammal kylarpasta. Ta ut CPU:n från sockeln innan du torkar bara, onödigt att riskera att skvätta vätska på moderkortet. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jo då är det kreditkortet som gäller för att ta bort pastan eller hur torkar man bort pasta?

Kaffefilter

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Barilla eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horatius:

Barilla eller ?

Se till att pastan alltid är al dente. Oavsett om det är Noctua eller MX-4

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Arctic cooling MX-4, håller i ca 8 år. nominell skillnad mot tex noctuas grejer. gillar mx-4 skarpt just pga man får med en liten spade, lätt att få bort med isopropyl alkohol, funkar stabilt. använder i alla mina datorer, även till re-pasting av gpu:er, en allt-i-allo kylpasta helt enkelt!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Tack ska kolla in den!

Jasså! Jag förstår att det inte är mat men rätt häftigt att pasta kan hålla så länge. Så länge den är tillsluten.

Tack! Jag hört dåligt om keramisk pasta. Jag minnns inte vad men det var något som inte var bra med en sådan typ av pasta. Men ska kolla in den!

Trevligt! Kopparpasta visste jag inte ens att det fanns.

Jo då är det kreditkortet som gäller för att ta bort pastan eller hur torkar man bort pasta? Jag byggde en dator för några månader sedan men jag tillförde bara pastan inte tog bort den.

Okej men jag vill nog ändå köpa en ny. Det måste ha hänt lite på tolv eller så plus att den är mer färsk.

Inte speciellt stor skillnad idag mot för 20 år sen.

Det i stort sett revolutionerade är väl flytande metall men det är samtidigt lite risky att använda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag tar upp tråden igen men dessa rekommendationer av olika kylarpastor gör det lite snurrigt. Jag är inte riktigt ovan att bygga datorer har gjort det i många år men jag har noll koll på kylarpastor. Det finns olika märken och olika modeller, t ex Arctic har ju olika varianter vad skiljer dem åt?

Jag har använt Arctic MX-5 tror jag men passar det AM5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ursäkta om jag tar upp tråden igen men dessa rekommendationer av olika kylarpastor gör det lite snurrigt. Jag är inte riktigt ovan att bygga datorer har gjort det i många år men jag har noll koll på kylarpastor. Det finns olika märken och olika modeller, t ex Arctic har ju olika varianter vad skiljer dem åt?

Ja, inga problem. Funkar till alla CPUér.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vilken Sockel du ska använda det på spelar ingen större roll. Se bara till att du använder den på rätt sida av processorn, alltså den sidan som man brukar kalla ovansidan.

Jag brukar köra med Arctic silver mest för att det är det jag köpte när jag började med datorer. Och det har alltid varit bra så inte sett någon anledning till att byta. Men det är inte särskilt stor skillnad på resultat mellan de olika märkena om man kollar tester.
Vissa är väl lite enklare att sprida ut och vissa mer premium är anpassade för överklockning men då kanske du betalar dubbla priset för att få 3% bättre kylning. Sen finns det varianter anpassade för minustemperaturer (flytande kväve osv) Men det är ju inte så att det blir skit bara för man valt "fel".

Ska du kyla kretsar utan IHS (kopparplattan över chip) vilket är vanligast på laptops eller grafikkort nu för tiden. bör du vara noga med att hela kretsen täcks och det är lämpligt att använda en icke elektriskt ledande kylpasta. Har du IHS är det inte så farligt om vissa områden inte täcks. Men saknar du ihs och någon del av chippet inte täcks av kylpasta kan man i värsta fall bränna kretsen. (Har jag läst men ej testat och tänker det är lika bra att inte chansa)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

generellt inga större skillnader kanske 1-2°c per ~20°c över rumstemp eller nått sånt max ofta så små att de är inom felmarginalerna för externa variationer när de testas.

så du kan i stort sett köpa vad du vill och det är good enough för många år frammåt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHJ:

Isopropylalkohol för att rensa bort gammal kylarpasta. Ta ut CPU:n från sockeln innan du torkar bara, onödigt att riskera att skvätta vätska på moderkortet. 😊

Nej för fan i helvete speciellt inte om man har en AMD CPU, kommer folk garanterat att böja ett par pins.
Lite alkohol har aldrig skadat ett avstängt moderkort..
Har man lärt sig den hårda vägen, man ska aldrig någonsin röra en AMD CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHJ:

Vadå ta ut cpu?
Du tar Isopropanol på ett kaffefilter efter att ha torkat med vanligt papper.
No worries.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Nja, de brukar inte va lika bra efter 15år, har testad mina gamla tuber själv inför nytt bygge o de har vart mer trögflytande, så förändrig är det nog allt. Ny pasta kostar inte många tior ändå...

Permalänk
Medlem

Vad för kylare? Brukar följa med kylpasta på både medföljandekylare och tillsammans med i princip alla tredjepartskylare också.

Annars billigast möjliga, minimal skillnad, speciellt ifall du inte gör något speciellt som andra nämner i tråden.

Skrivet av PHJ:

Inget som stör, kan dränka hela moderkortet/datorn i isopropyl. Men jag skulle rekommendera låta det torka innan man startar upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHJ:

Bara lägga ner chassit, lägga någon droppe i mitten o torka av.

Jag kör mä dessa, smidiga små behållare😀

Permalänk
Medlem

generellt inga större skillnader kanske 1-2°c per ~20°c över rumstemp eller nått sånt max ofta så små att de är inom felmarginalerna för externa variationer när de testas.

så du kan i stort sett köpa vad du vill och det är good enough för många år frammåt.

Finns det bättre alternativ eller är MX-5 typ standard?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dinkefing:

Finns det bättre alternativ eller är MX-5 typ standard?

Typisk "Hur långt är ett snöre".
Ja, det finns bättre kylpastor. Nej, du kommer inte märka någon särskild skillnad om du inte redan vet med dig vad du ska göra som MX-5 inte duger till.

Köp MX-5 och bygg datorn. Är det ett bekymmer så köper du en annan pasta längre fram.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Ja, inga problem. Funkar till alla CPUér.

Är MX-5 eller var det Arctic Silver typ standard eller mellanmjölkversionen av kylarpasta eller finns det bättre alternativ idag? Arctic MX-5 har väl funnits i bra många år nu?

Skrivet av jOnÄTÄn:

Vilken Sockel du ska använda det på spelar ingen större roll. Se bara till att du använder den på rätt sida av processorn, alltså den sidan som man brukar kalla ovansidan.

Jag brukar köra med Arctic silver mest för att det är det jag köpte när jag började med datorer. Och det har alltid varit bra så inte sett någon anledning till att byta. Men det är inte särskilt stor skillnad på resultat mellan de olika märkena om man kollar tester.
Vissa är väl lite enklare att sprida ut och vissa mer premium är anpassade för överklockning men då kanske du betalar dubbla priset för att få 3% bättre kylning. Sen finns det varianter anpassade för minustemperaturer (flytande kväve osv) Men det är ju inte så att det blir skit bara för man valt "fel".

Ska du kyla kretsar utan IHS (kopparplattan över chip) vilket är vanligast på laptops eller grafikkort nu för tiden. bör du vara noga med att hela kretsen täcks och det är lämpligt att använda en icke elektriskt ledande kylpasta. Har du IHS är det inte så farligt om vissa områden inte täcks. Men saknar du ihs och någon del av chippet inte täcks av kylpasta kan man i värsta fall bränna kretsen. (Har jag läst men ej testat och tänker det är lika bra att inte chansa)

Tackar så mycket för ett utmärkt svar! Ska man inte lägga pastan ett visst mönster beroende på vilken cpu-modell man kör också?

Okej så vilken skulle du rekommendera?

Skrivet av ramlösa:

Nej för fan i helvete speciellt inte om man har en AMD CPU, kommer folk garanterat att böja ett par pins.
Lite alkohol har aldrig skadat ett avstängt moderkort..
Har man lärt sig den hårda vägen, man ska aldrig någonsin röra en AMD CPU.

Kommer köra AMD AM5 där pinnsen sitter på moderkortet inte AM4 där de sitter på processorn.

Skrivet av SCORPIUS:

Vadå ta ut cpu?
Du tar Isopropanol på ett kaffefilter efter att ha torkat med vanligt papper.
No worries.

Vanligt papper släpper väl en massa rester?

Skrivet av rwkk:

Vad för kylare? Brukar följa med kylpasta på både medföljandekylare och tillsammans med i princip alla tredjepartskylare också.

Annars billigast möjliga, minimal skillnad, speciellt ifall du inte gör något speciellt som andra nämner i tråden.

Inget som stör, kan dränka hela moderkortet/datorn i isopropyl. Men jag skulle rekommendera låta det torka innan man startar upp

Noctua NH-D15 G2. Jag är nog snarare rädd för att den kommer bräcka mitt moderkort så tungt som det är.

Skrivet av Megacrash:

Bara lägga ner chassit, lägga någon droppe i mitten o torka av.

Är det säkert? Vad är det för något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är MX-5 eller var det Arctic Silver typ standard eller mellanmjölkversionen av kylarpasta eller finns det bättre alternativ idag? Arctic MX-5 har väl funnits i bra många år nu?

Tackar så mycket för ett utmärkt svar! Ska man inte lägga pastan ett visst mönster beroende på vilken cpu-modell man kör också?

Okej så vilken skulle du rekommendera?

Kommer köra AMD AM5 där pinnsen sitter på moderkortet inte AM4 där de sitter på processorn.

Vanligt papper släpper väl en massa rester?

Noctua NH-D15 G2. Jag är nog snarare rädd för att den kommer bräcka mitt moderkort så tungt som det är.

Är det säkert? Vad är det för något?

Okey.. Nej papper lämnar inga rester för du tar bort precis allt när du tar ett kaffefilter och blöter det med Isopropanol och torkar efter.
Du ska inte droppa/hälla något på processorn. Du ska blöta kaffefiltret.
(Enda gången det är försvarbart att droppa direkt på cpu är om det är gammal seg pasta som inte kommer av på annat vis. Försiktigt då.)

Köp den pastan du vill lägga pengar på.

Nej. Det finns inget mönster efter modell. Om du är helt ovan vid detta så råder jag dig att lägga en klick i mitten på cpu. Montera kylaren. Ta av kylaren igen och se om kylpastan täcker hela processorn.
Gör det inte det så kan du ta ett rent kreditkort eller liknande och smeta ut ett tunt lager över cpu. Det har aldrig misslyckats för mig.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Applicering av kylarpasta är extremt överskattat och folk övertänker och stressar om det helt i onödan.

1. Gnugga bort det mesta med något, tex hushållspapper.
2. Har du hemma typ isopropanol eller T-röd, great, använd det. Men inte ett måste.
3. Lägg på en klick (typ ett riskorn, är det en avlång processor (S1700) sätt en liten dutt i hörnen också) av valfri kylpasta du hittade någonstans.

Jag har en påse med 5 olika jag har samlat på mig genom åren och brukar lotta vilken jag tar, märker ingen skillnad förutom färg och ibland rinnighet (tex TG Kryonaut tycker jag är lite extra rinnig)

BTW om det är en ny dator har du nog fått med kylpasta. Läste att du kör en Noctua D15, borde medföljt då!

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 7500F, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

"Arctic Silver 5" har funnits i många år, och ansågs vara bland de bästa kylpastorna när den var ny. Den duger väl fortfarande, men det har kommit många nyare och bättre kylpastor sedan dess.
"MX-5" från Arctic Cooling är en rätt ny kylpasta som visade sig ha en del problem. Rekommenderar deras äldre och beprövade "MX-4" eller "MX-2" istället, eller deras senaste "MX-6".

"Arctic Silver 5" och "Arctic MX-5" är alltså två helt olika kylpastor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Om du inte har köpt någon pasta än så har jag antagligen någon liggandes som du kan få gratis mot frakten

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - iGPU - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED