BankID godkänd som ID-handling i EU

Permalänk
Melding Plague

BankID godkänd som ID-handling i EU

Hittils har en handfull myndigheter i utlandet godkänt BankID.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Kontot avslutas

Huvvaligen. Givet att vissa banker permanent spärrar helt vanliga användare från BankID (även från andra banker), så känns inte detta som en positiv utveckling.

Fysiska ID-kort och cash är vägen framåt.... Vill jag inbilla mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prklinteractive:

Huvvaligen. Givet att vissa banker permanent spärrar helt vanliga användare från BankID (även från andra banker), så känns inte detta som en positiv utveckling.

Hur loggar du in på myndigheters webbsidor med ett fysiskt ID?

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av dlq84:

Hur loggar du in på myndigheters webbsidor med ett fysiskt ID?

Det gör jag inte, jag använder BankID friskt. Min poäng är mer, hur loggar du in på myndigheters webbsidor, swish osv när Swedbank bestämmer sig för att ditt användningsmönster går i linje med penningtvätt och spärrar dig från att någonsin skaffa ett nytt BankID?

Gillar inte utvecklingen bara. Tycker att man bör gå tillbaka mer till det fysiska. Koddosa funkar bra för banken, vanliga inloggningsmetoder fungerade bra för myndigheter förr. Gör man alltid beroende av BankID så lämnar man väldigt mycket kontroll till myndigheter och banker, som på senare år även har gjort privatpersoner till måltavlor av rent politiska skäl (i Kanada till exempel). Det kommer till Sverige det med förr eller senare.

Permalänk
Medlem

Jag reser ganska mycket, och pass är ofta ett krav och när det inte är det så är det ändå iprincip ett krav rent praktiskt.

När vi kan börja använda bankid för att resa och på flygplatser blir jag glad.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Både bra och dåligt. Jag vet folk från våra grannländer som äger fastigheter i Sverige som har haft mycket strul med det ena och andra för de ej har svensk personnummer eller BankID.

Samtidigt så ska man inte ha med sig mer än vad man behöver ut. Behöver man verkligen bära med sig en mobiltelefon ut på festplatsen och annat i Sverige där man har möjlighet att kunna ta banklån till ett företag i ett annat land? Om svaret på frågan är nej, så ska man ej då ta med sig denna mobil dit.
Frågan är hur de ska lösa BankID spärrar? Jag själv skulle direkt spärra BankID emot alla andra länder. Jag kommer inte använda det och då ska det också vara spärrat.

När jag var liten så tog ungdomar i mina kretsar aldrig med sig bankkort ut på helger.

Permalänk
Medlem

Vi behöver något oberoende för att bryta bankernas monopol på den här marknaden. Danmark ser ut att ha en nätte modell tycker jag. Flera olika aktörer borde finnas

Permalänk
Medlem

Det gör jag inte, jag använder BankID friskt. Min poäng är mer, hur loggar du in på myndigheters webbsidor, swish osv när Swedbank bestämmer sig för att ditt användningsmönster går i linje med penningtvätt och spärrar dig från att någonsin skaffa ett nytt BankID?

Gillar inte utvecklingen bara. Tycker att man bör gå tillbaka mer till det fysiska. Koddosa funkar bra för banken, vanliga inloggningsmetoder fungerade bra för myndigheter förr. Gör man alltid beroende av BankID så lämnar man väldigt mycket kontroll till myndigheter och banker, som på senare år även har gjort privatpersoner till måltavlor av rent politiska skäl (i Kanada till exempel). Det kommer till Sverige det med förr eller senare.

Kanske vore bäst att reglera eller förstatliga funktionen, eller befästa rätten till digital identifiering i grundlagen? Så att alla medborgare har rätt till BankID. Om vissa aktörer vill förbjuda en privatperson från deras tjänster får de göra det, men de ska inte kunna göra det hos andra aktörer...

Permalänk
Skrivet av medbor:

Vi behöver något oberoende för att bryta bankernas monopol på den här marknaden. Danmark ser ut att ha en nätte modell tycker jag. Flera olika aktörer borde finnas

Jag tycker hela tänket är fel.
Det finns gånger när man i livet tar större beslut som man får använda legitimation till. Aldrig någonsin kommer det för mig vara utomhus från en mobil. Däremot behöver man ha mobilt bankid ut för såna struntsaker som att kolla bankdsaldo eller flytta pengar från ens sparandekonto till transaktionskonto.

Det måste vara bättre spärrat vad man kan göra från olika platser. Innan mobilt bankid kom år 2011 så var detta självklart för alla, de var begränsade.

Permalänk
Medlem

Nu har ni 12 månader på er att införa detta för det har VI bestämt.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Vad jag läst gäller en spärr i 12 månader, inte för alltid?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad jag läst gäller en spärr i 12 månader, inte för alltid?

Problemet ligger i att en bank som är en tegelsten som fullständigt ignorerar kunderna beslutar med AI algoritmer att "X ska spärras" helt utan förklaring eller möjlighet att ändra beslutet. Bankerna ska inte ha sådan makt, den ska ligga hos myndigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

I just sammanhanget för artikeln så har vi väl Freja+ och Bankid.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker hela tänket är fel.
Det finns gånger när man i livet tar större beslut som man får använda legitimation till. Aldrig någonsin kommer det för mig vara utomhus från en mobil. Däremot behöver man ha mobilt bankid ut för såna struntsaker som att kolla bankdsaldo eller flytta pengar från ens sparandekonto till transaktionskonto.

Det måste vara bättre spärrat vad man kan göra från olika platser. Innan mobilt bankid kom år 2011 så var detta självklart för alla, de var begränsade.

Är du min gamla chef som tyckte att mobil Internetbank var onödigt med hänvisning till att alla väl använder datorn på skrivbordet för seriösa saker som bankärenden?

Permalänk
Medlem

Gött, kan knappt komma ihåg hur det var innan bank id.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag känner mer att man borde ställa krav på att alla de anslutna svenska eIDAS-varianterna ska fungera även i Sverige.
Är väl en del myndigheter som bara accepterar Bankid, inte Freja?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av improwise:

Är du min gamla chef som tyckte att mobil Internetbank var onödigt med hänvisning till att alla väl använder datorn på skrivbordet för seriösa saker som bankärenden?

Mobilt BankID ej onödigt. Däremot ska man minska riskerna. Man behöver inte kunna göra precis allt från vilken plats som helst dygnet runt. För mig är ett banklån på väldigt mycket pengar inget jag bara plötsligt gör.
Men dagens folk. De tar med sig jobbmobilen och annat utomlands endast får att behovet är att svara på telefon om en kollega ringer. Det är feltänk så inihelvete. Bättre vore en helt annan mobil som de ringer.
Detsamma gäller det med BankID.

När jag var riktigt liten så vad hade man med sig ut? Lite pengar till mat, kanske lite godis och såklart kläder och skor. Bankkort, mobil, nycklar till bostad hade man ej med sig. Jag vet ingen bekant i min krets som hade med sig lika lite saker ut som blev rånad på det de hade med sig.

Permalänk
Medlem

Mobilt BankID ej onödigt. Däremot ska man minska riskerna. Man behöver inte kunna göra precis allt från vilken plats som helst dygnet runt. För mig är ett banklån på väldigt mycket pengar inget jag bara plötsligt gör.
Men dagens folk. De tar med sig jobbmobilen och annat utomlands endast får att behovet är att svara på telefon om en kollega ringer. Det är feltänk så inihelvete. Bättre vore en helt annan mobil som de ringer.
Detsamma gäller det med BankID.

När jag var riktigt liten så vad hade man med sig ut? Lite pengar till mat, kanske lite godis och såklart kläder och skor. Bankkort, mobil, nycklar till bostad hade man ej med sig. Jag vet ingen bekant i min krets som hade med sig lika lite saker ut som blev rånad på det de hade med sig.

Blir lite svårt att begränsa så att bank-id endast får användas inomhus. Samma med dina idéer att förbjuda folk att ta med sig mer än lite kontanter, godis och kläder när de lämnar bostaden. Låter lite utopiskt att ta bort alla Sveriges lås med.

Permalänk
Skrivet av Kwirek:

Blir lite svårt att begränsa så att bank-id endast får användas inomhus. Samma med dina idéer att förbjuda folk att ta med sig mer än lite kontanter, godis och kläder när de lämnar bostaden. Låter lite utopiskt att ta bort alla Sveriges lås med.

Det finns många sätt att lösa problemet att man inte alltid har med "fullbehörighet" ut precis överallt. Det går att lösa med samma app, det går att lösa med olika Appar och enheter.
Jag själv har en egen mobil för gym om jag skulle vilja använda bastu. Denna mobil har ingen bankid eller något känsligt på sig, jag kan mer bara ringa ut och ta emot samtal.

Det senare är mer hur jag beskrev hur det var förr. Ett problem idag är att folk har med sig för mycket ut. Självklart är det svårt att gå tillbaka, men man kan fundera på hur man kan minska.

Min dröm är att ha en smartklocka med esim som jag alltid använder. Denna kan jag endast ringa in och ut på, jag behöver ej se mail, det vore dock smidigt om bussbiljett fungerade och det fanns någon spärr på högst 500kr uttag per dag eller något.
Sedan har man en annan mobil med sig bara då man är på mindre känsliga saker som dagtid ute.

Permalänk
Medlem

Det är inte sagt att BankID är den ENDA svenska digitala ID-handlingen som är godkänd i EU.
Så att öppna upp för BankID som ett alternativ är väl inte fel, så länge det finns eller kommer finnas andra alternativ också?
(se nedan )

Skrivet av medbor:

Skrivet av ToxicMonkey:

Kanske vore bäst att reglera eller förstatliga funktionen, eller befästa rätten till digital identifiering i grundlagen? Så att alla medborgare har rätt till BankID. Om vissa aktörer vill förbjuda en privatperson från deras tjänster får de göra det, men de ska inte kunna göra det hos andra aktörer...

Det är ju på gång en statlig ID lösning som utvecklas av Polisen. Har varit nyhet om det på Sweclockers förra året:
https://www.sweclockers.com/nyhet/39674-polisen-tar-over-utve...
Ingen aning om aktuell status på den dock, men hoppas vi får ett statligt alternativ i någon form.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kravet på fysisk ID-handling har snarare ökat på senare tid, givet att det är ganska struligt att installera ett nytt mobilt BankID utan att ha pass eller nationellt ID. Nu går det åtminstone med en del banker att klara sig med något annat som är godkänt via fysiskt besök, men helt utan fysisk ID handling är nog det mest troliga utfallet att de undrar om du är i behov av vård.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det är ju på gång en statlig ID lösning som utvecklas av Polisen. Har varit nyhet om det på Sweclockers förra året:
https://www.sweclockers.com/nyhet/39674-polisen-tar-over-utve...
Ingen aning om aktuell status på den dock, men hoppas vi får ett statligt alternativ i någon form.

De ska lyckas också... Minnet är ofta kort, men den digitala legitimationens guldålder skulle redan ha börjat i och med att e-legitimationsnämnden levererade slutresultatet. Något som väl var någon sorts e-legitimationsväxel, har jag för mig? Det som i verkligheten hände var i vilket fall att även statens egna myndigheter letade fram stora högljudda motorsågar, om jag inte missminner mig, och allt föll ihop som ett korthus. Därmed fortsatte BankID att vara den helt dominerande lösningen.

Polisen har nog större chans, kanske, men som vanligt gäller på utrikiska "believe it when you see it".

Permalänk
Medlem

Ramverket med tillitsnivåer är inte byggt efter vad man kan göra med ID:t, utan hur säkert det är att rätt person som använder ID:t. Vilket, som du antyder, inte är speciellt säkert alls om någon hotar att slå ett järnrör i skallen på dig.

Bank-ID har svensk tillitsnivå 3, eIDAS level of assurance "Substantial". Förhoppningsvis kommer eIDAS-implementatörer inte tillåta BankID på tjänster som har någon slags dignitet och kräva "High" i stället. Men med tanke på hur det ser ut i Sverige så är jag tveksam, lägre krävs tillitsnivå gör det lättare att göra affärer med fler.

Optimalt vore att användaren kunde sätta en "användningsnivå" på sitt ID, så att man kunde ha ett välgömt fysiskt eID för viktiga saker och ett mobilt eID för småtransaktioner.

Permalänk
Medlem

Helt fel utveckling.

Identifikationspapper ska väl för i hel**te inte vara utfärdade och kontrollerade av banker (!!!).

Att man inte fått fram en duglig statlig e-legitimation är inget annat än skandal…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

I själva verket borde ju Swedbank vara spärrad som bank med tanke på deras penningtvätt i Öst.

Ser fram emot den kommande statliga e-legitimationen så vi slipper klåparbankerna

Permalänk
Medlem

Problemet är väl egentligen att BankId utvecklades av bankerna för att kunna göra bankärenden. D v s det är primärt utvecklat för bankspecika ändamål. Att inloggning är en av de sakerna man kan sköta m h a detta är ju inte så konstigt, men ursprungligen var nog inte tanken att det skulle användas utanför bankvärlden. Men någon fick väl en bra idé om att använda inloggnings-funktionen på andra ställen. BankID tjänade pengar och utvecklarna slapp skriva något eget, win-win.

Det som hade behövts är att bankerna kan spärra signering och eventuellt andra operationer om det finns, förutom inloggning. Men allra bäst vore det med en statligt utfärdad e-legitimation.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Helt fel utveckling.

Identifikationspapper ska väl för i hel**te inte vara utfärdade och kontrollerade av banker (!!!).

Att man inte fått fram en duglig statlig e-legitimation är inget annat än skandal…

Helt sjukt att et privat bolag sitter med en slags monopol på elektronisk id.

Borde va staten som ger ut elektronisk id , som dom gör med fysisk .

Strulig nog att inte va svensk men bo i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergling:

Problemet är väl egentligen att BankId utvecklades av bankerna för att kunna göra bankärenden. D v s det är primärt utvecklat för bankspecika ändamål. Att inloggning är en av de sakerna man kan sköta m h a detta är ju inte så konstigt, men ursprungligen var nog inte tanken att det skulle användas utanför bankvärlden. Men någon fick väl en bra idé om att använda inloggnings-funktionen på andra ställen. BankID tjänade pengar och utvecklarna slapp skriva något eget, win-win.

Det som hade behövts är att bankerna kan spärra signering och eventuellt andra operationer om det finns, förutom inloggning. Men allra bäst vore det med en statligt utfärdad e-legitimation.

Jag vet inte hur bra det stämmer...

På ett sätt kanske, att de initialt mest behövde en lösning själva. Men det gjordes ju uppenbart som en mer allmängiltig lösning iom att funktionerna man har är "identifiering" samt "signering", inte en massa bankspecifika saker som typ "överför", "betala", osv, eller ens ett "logga in".

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thesutex:

Helt sjukt att et privat bolag sitter med en slags monopol på elektronisk id.

Borde va staten som ger ut elektronisk id , som dom gör med fysisk .

Strulig nog att inte va svensk men bo i Sverige

Helt sjukt att man ställer samhällsomfattande krav på något som privata bolag utvecklat och driftar på eget initiativ.

Man måste nog vara fullständigt svensk i hjärnan för att inte förstå att lösningen inte hade funnits alls om man lämnat åt staten att ta fram den.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem

Brysselkålhuvuden på United Errors slår till igen.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.