Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days

AMD:s RDNA 4-flaggskepp ryktas kosta 6 700 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Jag sitter med ett AMD 5800x och ett RTX 3070. Spelar i 2k med skärm som stödjer 144hz. Är det värt för mig att byta till ett 9070XT för att förlänga livstiden på min nuvarande pc?

Hur skall någon veta det då det varken finns officiella priser eller ordentliga tester av kortet?

Vänta och se, läs recensioner.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

9070 XT För $479/ 6700SEK så behöver det ju ha minst 7900 GRE/6950XT prestanda, men med 3x8-pin ström (som visats) och därmed troligt 330-335W så borde det ju kunna prestera ännu bättre.
Inte ens alla 7900 XTX har ju 3x8-pin ström.

Så frågan är om inte det är lillebror 9070 som kommer ligga på $479/6700SEK.
AMD hintar ju om att det kommer komma 9060 -kort också.

9070XT har ju också presenterats nu med 12vhpr

https://videocardz.com/newz/asrock-adopts-12v-2x6-power-conne...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ja, men det kan nog vara ett designval, jag tror 3x8-pin kommer räcka gott då det kan ge 450+75W medans 16-pin kan leverera 600+75W.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Att AIB-korten kommer kosta mer kan vi nog räkna med från både AMD och Nvidia, rykten har gjort gällande att vissa partners var väldigt överraskade att 5070 kostar så lite som $549. Detta, om ryktet stämmer, torde innebära att de flesta partnerkorten kommer att ligga betydligt dyrare än så i pris. Dvs. om partnertillverkarna trodde att priset skulle bli $599 så kommer de ha en modell till det priset som de kanske får subventionerade med $50 av Nvidia, sedan kommer andra modeller kosta $620+.

Jo det finns alltid dyrare kort, men msrp brukar ju för de billigaste modellerna. Vad jag menar, som vissa rykten säger, är att msrp för aib kort kommer vara högre än msrp för amd's egna. Nvidia har ju t.ex också historiskt haft olika, först dyrare och sedan billigare FE modeller än msrp på kortklassen.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ja, men det kan nog vara ett designval, jag tror 3x8-pin kommer räcka gott då det kan ge 450+75W medans 16-pin kan leverera 600+75W.

Jo vissa kommer ju med 2x8pin också...
Låter dock konstigt med så stor varians på möjlig effekt....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Jag sitter med ett AMD 5800x och ett RTX 3070. Spelar i 2k med skärm som stödjer 144hz. Är det värt för mig att byta till ett 9070XT för att förlänga livstiden på min nuvarande pc?

Om det är "värt" det är väldigt svårt att säga, beror ju mycket vad du spelar, hur mycket du är villig att spendera jämfört med pris/prestanda på nya korten. Om du inte behöver uppgradera finns det ju inte någon anledning till att göra det "bara för att", att vänta kommer alltid vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Varför denna namnändring.
Hade ju varit coolt med ett nytt 9700 Pro och ett 9800 Pro

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Pajas AMD försöker väl lista ut hur bra 5070 egentligen är så att de kan sätta ett lägre pris med minsta möjliga marginal. Så lustigt att de undvek att persentera sina kort efter att Nvidia sa att 5070 är lika bra som ett 4090.

Släpp kortet efter vad ni själva tycker är bra istället. Måste era lansering alltid gå snett?

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Läckan påvisar ju 10% under 4080S.... I den senaste läckan från cp77 och wukong.
Dock påvisades det senare att det inte var i de settings de först trodde.
Dock bra tryck men mer troligt i 4070ti/super klass

Alla läckta resultat handlar om DLSS/FSR. Det florerar en hel del diskussioner att Nvidia verkligen knappt hämtat någon fördel i rasteriseringsprestanda kommande generation utan allt handlar om DLSS.

Finns mycket spekulationer, därav tror jag inte på ett smack som läcks förrän redaktionen får släppa lös siffrorna.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Skrivet av Kärlekstrollet:

Alla läckta resultat handlar om DLSS/FSR. Det florerar en hel del diskussioner att Nvidia verkligen knappt hämtat någon fördel i rasteriseringsprestanda kommande generation utan allt handlar om DLSS.

Finns mycket spekulationer, därav tror jag inte på ett smack som läcks förrän redaktionen får släppa lös siffrorna.

Nej dessa siffror skall vara native iofs. Men håller med att inget är klart förrän riktiga tester är släppta...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror AMD kommer vara riktigt aggresiva med priset. Det uttalade är att dom vill ta marknadsandelar, utan marknadsandelar får dom inte sina teknologier implementerade vilket gör det omöjligt att sälja kort, moment 22 och konfirmerat av Jack Huynh på AMD. Så det är bråttom att få upp lite andelar.

Jag vet inte vad det kommer ta, men dom behöver nog vara rejält mycket billigare än Nvidias kort. T.ex att räkna på RT förmågan och prissätta där Nvidia ligger så att ingen kan komma och säga att Nvidia är bättre på RT. Och då menar jag riktiga RT förmågan, path tracing alltså, inte resident evil reflektioner.

FSR4 måste bli en superhit också, viktigt att få in det i spel snabbt för man ligger LÅNGT efter Nvidia i mjukvarusupport. Och det måste se iallafall nära på DLSS aktigt ut.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Pajas AMD försöker väl lista ut hur bra 5070 egentligen är så att de kan sätta ett lägre pris med minsta möjliga marginal. Så lustigt att de undvek att persentera sina kort efter att Nvidia sa att 5070 är lika bra som ett 4090.

Släpp kortet efter vad ni själva tycker är bra istället. Måste era lansering alltid gå snett?

Gjorde dom inte exakt samma sak förra generationen. Alltså att de väntade på att nvidia skulle släppa sina kort först så de kunde anpassa priserna därefter, precis som du beskriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Skrivet av Znille:

Gjorde dom inte exakt samma sak förra generationen. Alltså att de väntade på att nvidia skulle släppa sina kort först så de kunde anpassa priserna därefter, precis som du beskriver.

Nvidia verkar inte ha tryckt in nämnvärt fler kärnor på 5070, 5070 Ti eller 5080, vare sig CUDA eller strålspårning, bara en massa extra AI för att fixa MFG.
Så den nya 4nm noden och GDDR7 får nog dra diligensen, medans för 5090 är det ett upplyft av CUDA & Strålkärnor på 33% kombinerat med mer VRAM än 4090.

Jag hoppas AMD inte gör samma misstag igen och försöker håva in valbäbisar geonm att sätta priset så högt som de kan men ändå vara mer prisvärt än Nvidia's råprestanda, västvärlden tycker inte om att räkna på prestanda per krona till skillnad från öst.
Jag och de få med mig som gör det är nog undantagsfall.

AMD behöver således komma med någonting nyskapande istället för att apa efter Nvidia, eller helt sonika kapa delar som de inte kan apa efter så bra och spara marginaler den vägen.
Nvidia kommer knappast låta AMD sälja fler och fler kort i en lagom upptrappning som man kanske önskar för att få upp kvantiteten utan att ta för stora risker. AMD kan ju inte (framförallt osett) trappa upp kvantiteten nog för att vinna marknadsandelar snabbare än Nvidia kan parera.

Så förhoppningsvis kommer AMD sätta startpriset med lite lägre marginaler denna gången, så att dom inte behöver sänka priserna om några månader.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Flamso:

Låter osannolikt med tanke på läckt prestanda. Varför skulle de släppa ett kort som håller 7900 XTX-prestanda men bättre ray tracing-prestanda för så mycket mindre? Nvidias 5000-serie ser inte direkt ut att prispressa...

@Flamso
Detta för att få köpare.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9800X3D - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 9070 XT Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk

5070 sägs vara cirka 40% snabbare än 4070 utan frame generation med RT (Källa: Nvidia), vilket är det minsta vi kan förvänta oss av en ny generation GPU'er från AMD/Nvidia.

Detta skulle göra 5070 jämförbart med 4080 Super prestandamässigt så det är inte troligt att AMD kan konkurrera och ta marknadsandelar om deras kort motsvarar ett 4070 Ti och de prissätter korten bara 50-75$ lägre än 5070.

AMD måste gå för 399$ annars kommer de att få enorma problem att ta marknadsandelar igen. Det kommer att skära ner på deras GPU-marginaler, men både AMD och Nvidia har höjt sina marginaler senaste 10 åren, så borde finnas utrymme. (Källa: AMD)

Förutom att folk som är intresserade av grafikkort så skulle de flesta av dem betala 50-100 $ mer och köpa en Nvidia GPU om man skall vara ärlig.

Att låta Raja Kudori gå direkt till Intel utan en 2-års klausul om att inte arbeta för någon konkurrent sköt dem själva i foten, och nu börjar Intel komma ikapp och kanske passerar dem om 2 år om de envist forsätter på inslagen väg att inte göra high end-kort längre.

Jag gillar AMD, men har en bad feeling för deras GPU-verksamhet.

Visa signatur

Alea Jacta Est

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Snackar inte AMD-folket här om prestanda som 4080 Super, sjukt prisvärt isåfall.

AMD själva har ju officiellt gått ut och sagt att 9070 grovt matchar mot hela 4070-serien.
Osannolikt att vi kommer se siffror som matchar 4080 super då, utan i enstaka undantagsfall möjligen?

Skrivet av Funkforce:

5070 sägs vara cirka 40% snabbare än 4070 utan frame generation med RT (Källa: Nvidia), vilket är det minsta vi kan förvänta oss av en ny generation GPU'er från AMD/Nvidia.

Vilken källa menar du? Den relativt otydliga grafen på Far cry 6 prestandan?
Som Fenrisulvfan skrev redan så är ju antal kärnor oförändrat på de flesta korten förutom 5090. DDR7 minne och 4nm nod i sig lär inte ge några 40% prestandaskillnad, så risken är nog att många blir besvikna om man tror på dem rakt av.
(och om man förväntat sig 40% upp varje generation så har man redan blivit besviken massor av gånger )

Visst, Nvidia kan ha andra äss i rockärmen för att dra upp prestandan, men skulle inte räkna med massiva skillnader.
Finns en risk att stora delar av 5xxx serien blir en hyfsad antiklimax för ren rå rasterprestanda.

...

Så kontentan är väl att hålla tillbaks optimismen i båda lägren

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Trist att det inte verkar ha mer råprestanda än 7900 serien men man kan hoppas på bra energieffektivitet, överklockning och perks iom RNDA 4

Permalänk
Skrivet av Tauri85:

Trist att det inte verkar ha mer råprestanda än 7900 serien men man kan hoppas på bra energieffektivitet, överklockning och perks iom RNDA 4

Om den har tdp på 335W som ryktet gör gällande så har den eventuellt väldigt hög förbrukning mot prestandan (4070ti)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkforce:

Detta skulle göra 5070 jämförbart med 4080 Super prestandamässigt så det är inte troligt att AMD kan konkurrera och ta marknadsandelar om deras kort motsvarar ett 4070 Ti och de prissätter korten bara 50-75$ lägre än 5070.

AMD måste gå för 399$ annars kommer de att få enorma problem att ta marknadsandelar igen. Det kommer att skära ner på deras GPU-marginaler, men både AMD och Nvidia har höjt sina marginaler senaste 10 åren, så borde finnas utrymme. (Källa: AMD)

Förutom att folk som är intresserade av grafikkort så skulle de flesta av dem betala 50-100 $ mer och köpa en Nvidia GPU om man skall vara ärlig.

Att låta Raja Kudori gå direkt till Intel utan en 2-års klausul om att inte arbeta för någon konkurrent sköt dem själva i foten, och nu börjar Intel komma ikapp och kanske passerar dem om 2 år om de envist forsätter på inslagen väg att inte göra high end-kort längre.

Jag gillar AMD, men har en bad feeling för deras GPU-verksamhet.

Det var ju det nvidia misslyckades att visa, iofs. De grafer de presenterar säger ju bara att "i vissa laster, under de specifika förutsättningar för vilka vi har utvecklat specifikt, i specifika spel, är 5070 bättre än 4070". De där graferna är det största lass "cherry picking" jag sett sedan AMD menade att, har jag för mig, Öland var "upp till 2,5x mer energieffektivt" än föregångaren. Det var det förvisso i specifika laster, men det var ju inte med de vanligaste inställningarna.

Det är som vanligt, vi får vänta tills respektive korts lansering med sina respektive tester innan vi får klart för oss de inbördes styrkorna i respektive laster:)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Maisler:

Svårt att säga, givet att vi inte har oberoende prestandatester från varken AMD eller Nvidia tillhands än. Sedan beror det även på vad du spelar, och vilka inställningar du förväntas spela med. Ett RTX 3070 lär hålla hela denna konsolgeneration ut, vilket är grundmåttet att utgå från för 1440p@medium/high (med DLSS eller annan skalningsteknik satt till i alla fall Quality-läget).

Känner du ett behov av att uppgradera redan nu, och plånboken tillåter – kör hårt! Annars är det bara att ha lite is i magen tills nästa konsolgeneration är ute och se vad den nya baslinjen blir.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 5600| 16GB 3200 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Vilken källa menar du? Den relativt otydliga grafen på Far cry 6 prestandan?

Ja precis, den går att förstora, ser ut som ca. 40% för mig, men kanske 35% för att vara på den säkra sidan.

Skrivet av Roger W:

Som Fenrisulvfan skrev redan så är ju antal kärnor oförändrat på de flesta korten förutom 5090. DDR7 minne och 4nm nod i sig lär inte ge några 40% prestandaskillnad, så risken är nog att många blir besvikna om man tror på dem rakt av.
(och om man förväntat sig 40% upp varje generation så har man redan blivit besviken massor av gånger )

Då tar man ingen hänsyn alls till prestandökningen för dessa korts:
"Instruktioner per klocka" (IPC) mäter specifikt antalet instruktioner som en CPU eller GPU kan utföra per klockcykel. Det fokuserar på effektiviteten i instruktionsexekveringsprocessen.

"Prestanda per klocka" (PPC) är en bredare term som hänvisar till den övergripande prestandan som uppnås per klockcykel. Det kan omfatta IPC men inkluderar också andra faktorer som arkitektoniska förbättringar, cache-prestanda och mer.

...jämfört med förra generationen. Tror vi kan förvänta oss ca. 40% förbättring i snitt, sen klart stora variationer beroende på spel.

Vad jag kunde minnas så var 4070 ca. 40% snabbare än 3070 och samma med 7900XTX vs. 6950XT. Sen så har det klart varierat en del mellan Nvidias 980 till 1080 70% förbättring och 1070 till 2070 som var ca. 20%. Men runt 35-40% verkar vara normen om jag inte misstar mig.

Visa signatur

Alea Jacta Est

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkforce:

Ja precis, den går att förstora, ser ut som ca. 40% för mig, men kanske 35% för att vara på den säkra sidan.

Då tar man ingen hänsyn alls till prestandökningen för dessa korts:
"Instruktioner per klocka" (IPC) mäter specifikt antalet instruktioner som en CPU eller GPU kan utföra per klockcykel. Det fokuserar på effektiviteten i instruktionsexekveringsprocessen.

"Prestanda per klocka" (PPC) är en bredare term som hänvisar till den övergripande prestandan som uppnås per klockcykel. Det kan omfatta IPC men inkluderar också andra faktorer som arkitektoniska förbättringar, cache-prestanda och mer.

...jämfört med förra generationen. Tror vi kan förvänta oss ca. 40% förbättring i snitt, sen klart stora variationer beroende på spel.

Vad jag kunde minnas så var 4070 ca. 40% snabbare än 3070 och samma med 7900XTX vs. 6950XT. Sen så har det klart varierat en del mellan Nvidias 980 till 1080 70% förbättring och 1070 till 2070 som var ca. 20%. Men runt 35-40% verkar vara normen om jag inte misstar mig.

Ampere till Ada var typ två nodkrympningar dock. Detta är fortfarande 4nm, har svårt att se att det blir en stor förbättring när specsen är ganska lika mellan 4070 och 5070.

De här graferna känns också lite skumma. Som någon annan i övriga RTX 5000 trådar har påpekat så skulle alltså 5070 och 5090 har liknande stora hopp över sina föregångare trots att den sistnämnda har betydligt bättre specs, till skillnad från den knappt uppgraderade 5070. 5090 kanske är otroligt begränsade av effektbudgeten men det känns ändå lite märkligt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Inte alls så illa om prestandan går runt 4080 i rast och 4070 ti i RT. Stödjer ju gärna AMD istället för Nvidia som har blivit på tok för stora.

Klart jag också vill ha så billigt som möjligt men de vill väl gå + och inte - antar jag.
Gick inte AMD - på rx 7800 xt-korten?

Vram börjar ju också bli mer aktuellt har man märkt. Kör indiana jones i 1440p med max-texturer och RT påslaget, drar 13 gb redan. Nästa gen blir väl 16 gb nya 12 gb så skulle gärna ha ett kort med 20 gb eller mer. Finns inte så mycket att välja på mer än rx 7900 xt. Nvidia valde återigen att snåla på vram med xx80-klasskortet och amd ser ut att hålla sig till 16 gb (vilket säkert räcker 1-2 gens till).

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Ampere till Ada var typ två nodkrympningar dock. Detta är fortfarande 4nm, har svårt att se att det blir en stor förbättring när specsen är ganska lika mellan 4070 och 5070.

Tror 40-serien var gjord på en förbättrad 5nm nod.
"Ada also introduces the 4th generation Tensor Cores, with support for even more math formats such as FP8, improving tensor math performance uplifts by five times over the previous generation. Bringing this all together is the new TSMC 5 nm EUV foundry node that is capable of GPU clock speeds as high as 4 GHz for this generation.

NVIDIA carved the GeForce RTX 4090 out of the 5 nm "AD102" silicon". TechPowerUp

Men det är fortfarande bara fysiska attribut såsom nod, clocks och cores. Vad själva uppgraderingen av den interna arkitekturen medför går inte att mäta i fysiska attribut utan det får vi så klart se när korten testas, men IPC och PPC brukar öka varje generation och medföra mer prestanda oavsett om du har fler cores och högre klock etc. eller ej.

Men som ni sa, vi vår se om några veckor.

Visa signatur

Alea Jacta Est

Permalänk
Skrivet av Funkforce:

"Ada also introduces the 4th generation Tensor Cores, with support for even more math formats such as FP8, improving tensor math performance uplifts by five times over the previous generation. Bringing this all together is the new TSMC 5 nm EUV foundry node that is capable of GPU clock speeds as high as 4 GHz for this generation.

NVIDIA carved the GeForce RTX 4090 out of the 5 nm "AD102" silicon". TechPowerUp

Men det är fortfarande bara fysiska attribut såsom nod, clocks och cores. Vad själva uppgraderingen av den interna arkitekturen medför går inte att mäta i fysiska attribut utan det får vi så klart se när korten testas, men IPC och PPC brukar öka varje generation och medföra mer prestanda oavsett om du har fler cores och högre klock etc. eller ej.

5nm och 4nm är typ samma nod, det är en förfinad 5nm och n4p är en ännu mer förfinad nod

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var köper man ens renodlade AMD 9070-kort sen då? Hittar ingen officiell shop så som som nvidia har.
Eller kan man köpa AMDs egna kort (icke tredjeparts) från återförsäljare?

Visa signatur

Smidig som ett kylskåp, skillad som en lolkatt

Permalänk
Skrivet av sunshine:

Var köper man ens renodlade AMD 9070-kort sen då? Hittar ingen officiell shop så som som nvidia har.
Eller kan man köpa AMDs egna kort (icke tredjeparts) från återförsäljare?

Om amd har sina MBA så är det från deras hemsida, Europa sidan. Resten blir på vanliga ÅF

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkforce:

Var nånstans har du läst att det ska ske stora IPC förändringar den här generationen? har Nvidia ens sagt något om att själva raster-arkitekturen gjorts om? Eller extrapolerar du ut det enbart från en opålitlig otydlig graf från Nvidia från en speltitel?
(som Clasito redan påpekat)

Visst, tensor core har förbättringar men lär ju bara påverka Raytracing.
Nya litografin kan kanske få upp klockfrekvenserna en del och TDP har ju ökat så det kan ju ge en del prestanda... Men de siffror man sett hittills om basklock osv verkar ju inte vara några stora ändringar på den fronten.
Sen får vi se hur mycket bandbredden ger från nya DDR7 minnena...

Men jag tror inte det kommer räcka till 40% ökning FPS i snitt i ren rasterprestanda på tex 4070 vs 5070 på standardkorten i normalupplösning genomfört av oberoende testare. (typ 1440p utan RT utan fejkframes eller uppskalning)
Drygt 20% är nog så optimistisk jag kan bli i min försiktigt positiva "realistiska" gissning.

Om jag får hoppas lite så kanske ca 30% om de kan trycka upp klockfrekvenserna rejält högt mot förra generationen, och tex DDR7 ger mer än man tror.

Men jag kan absolut ha helt fel och nVidia har äss i rockärmen för rasterprestanda

*edit*
och jag kanske inte är tillräckligt cynisk och vi ser under 20% för ren rasterprestanda

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkforce:

Var det inte så att när de gick från RTX 2000 till RTX 3000 att prestanda per kärna sjönk.
Men att istället fick RTX 3000 betydligt fler Cuda kärnor än RTX 2000 vilket gjorde att de ändå var snabbare.
(uuääähhh 10 000 Cuda kärnor...)

Sen med RTX 4000 var skillnad i antal kärnor inte lika stort mot RTX 3000, men istället så var RTX 4000 snabbare per kärna än RTX 3000.

Sannolikt är väl att om RTX 5000 inte ökar antal kärnor så mycket mot RTX 4000, att de är snabbare per kärna.

Men vi får väl se om det kommer någon recension på korten under RTX 5090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Var nånstans har du läst att det ska ske stora IPC förändringar den här generationen? har Nvidia ens sagt något om att själva raster-arkitekturen gjorts om? Eller extrapolerar du ut det enbart från en opålitlig otydlig graf från Nvidia från en speltitel?
(som Clasito redan påpekat)

Visst, tensor core har förbättringar men lär ju bara påverka Raytracing.
Nya litografin kan kanske få upp klockfrekvenserna en del och TDP har ju ökat så det kan ju ge en del prestanda... Men de siffror man sett hittills om basklock osv verkar ju inte vara några stora ändringar på den fronten.
Sen får vi se hur mycket bandbredden ger från nya DDR7 minnena...

Men jag tror inte det kommer räcka till 40% ökning FPS i snitt i ren rasterprestanda på tex 4070 vs 5070 på standardkorten i normalupplösning genomfört av oberoende testare. (typ 1440p utan RT utan fejkframes eller uppskalning)
Drygt 20% är nog så optimistisk jag kan bli i min realistiska gissning.

Om jag får hoppas lite så kanske ca 30% om de kan trycka upp klockfrekvenserna rejält högt mot förra generationen, och tex DDR7 ger mer än man tror.

Men jag kan absolut ha helt fel och nVidia har äss i rockärmen för rasterprestanda

Staplarna på nVidias diagram (far cry 6) visar ju på 20, max 30% ökning i prestanda. Som flera youtubers redan påpekat. För 5070 så blir det då runt 4070ti super, 4070 ti och 3090 ti beroende på upplösning ifall vi utgår ifrån Sweclockers prestandaindex (med reservation för huvudräkning).
Sen väljer man i regel spel där ökningen är så stor som möjligt, och då kanske medelvärdet bland andra titlar inte blir så högt?

Det är ju också här AMD ryktas slotta in sina kort. Som många andra i tråden säger så tror jag också att AMD behöver ta lite mer av sina marginaler denna gång. För oss är det positivt.
Frågan är bara vad nVidia gör om AMD går in lågt? Har dom en prissänkning på g? Förutsatt att AMDs prestanda är där eller över 5070.

Såg nått klipp (har sett så många nu) där dom funderade på ifall nVidias påhitt att 5070=4090 ställt till det för AMD. Att oavsett hur dom gör så kan dom inte "hitta på" tillräckligt många frames för att matcha och kommer då se mycket sämre ut.