Test: 9950X3D överträffar förväntningarna

Snabbkoll: Betalar du för att bli av med reklam?

Permalänk
Medlem

På Youtube.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag vägrar använda tjänster med mycket reklam.

Permalänk
Medlem

Jag hade indisk YouTube Premium i flera år men det drog Google in ifjol, så nu får jag klara mig utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

”Måste” är ett rätt starkt ord i sammanhanget. ”Vill” tror jag är mer korrekt. Åt båda håll.

Om målet är att driva ett företag som klarar sig själv ekonomiskt vill jag påstå att det då är ett måste. Både för kreatörer och plattformar.

Citat:

”Vill” du som konsument ha artiklar eller videos av bra kvalitet, är det till fördel för dig om de som skapar innehåll kan syssla med detta på heltid snarare än att ha det som hobby vid sidan av sin ordinarie inkomstkälla.
”Vill” du som mediaproducent kunna leva på ditt innehåll behöver du på ett eller annat sätt sälja in varför det är värt pengar eller annan uppoffring för dina konsumenter.

Glöm inte Youtube och andra plattformar! Drift är inte gratis. Det är alltså till alla parters (långsiktiga) fördel att främja ersättning för mediekonsumtion.

Citat:

Men som med allt annat: det är inte en mänsklig rättighet att kunna leva på sin hobby, och det är inte en mänsklig rättighet att ha tillgång till andras arbete gratis. Någonstans behöver folk mötas.

Här håller jag med dig. Det vettigaste argumentet mot reklam är enligt mig är integritetsproblemen som kommer med profilering av annonsföretagen. Visst, det hade jag gärna sluppit, men jag tror den absoluta majoriteten som blockerar annonser kommer på det i efterhand och använder det undermedvetet som en dålig ursäkt för att rättfärdiga något de annars hade skämts lite för. Dessutom är det faktiskt inte mycket pengar man som enskild konsument genererar, och när det saknas konsekvenser för individen blir det väldigt lätt att inte tänka på hur det påverkar motparten. Ur ett ersättning till skaparen-perspektiv tycker jag det är mycket svårare att försvara annonsblockering på tex Youtube kontra att pirata filmer då det är små aktörer som påverkas istället för gigantiska filmbolag.

Jag är ingen ängel själv och jag har ingen lösning på problemet, men det är ett intressant problem. Det närmsta jag kan se är om Youtube lyckas helt och hållet banna annonsblockering. Allra helst skulle jag vilja se ett system där jag betalar en mindre summa till min webbläsare som delar ut pengarna till de sidor jag besöker istället för att jag ska behöva titta på reklam eller betala dyra pengar för ett premiumkonto. Som ett kontantkort :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunde:

Jag vägrar använda tjänster med mycket reklam.

Har du lust att utveckla?

Permalänk
Medlem

Har betalat på ett forum jag uppskattar, övriga får tåla adblock eller så avstår jag.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

SmartTube för Tvn - youtube
Adhome/pi-hole/ublock för resten
Nej jag betalar för inget.

Permalänk
Medlem

Undviker reklam i alla former, på alla slags media. Skyr det som pesten.

Men jag är heller inte villig att betala för att få tillgång till t.ex film serier eller musik.

Tur att det finns alternativ.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Har du lust att utveckla?

Samma här, använder inte längre Youtube, Twitch osv sedan flera år tillbaka, pre-covid. Aldrig använt sociala medier så slipper reklamen där med. På TV körs mestadels roku och pluto som än så länge har relativt lite reklam jämfört med Youtube.
Jag röstar helt enkelt med plånboken.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Galet vad frånkopplade många här är från verkligheten.

Vägrar acceptera reklam eller betala för sig...

"Jag jag jag"

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Följer en del youtubers. och sen har man en del som "white noise" när man sover. Hur mycket "linjär TV" tittade man inte för? TV:n var ju på nästan hela dagen fram till det var läggdags. typ samma sak nu fast youtube.

De där ju såklart tokindividuellt, jag har nog i snitt 5min i veckan på youtube, kollar endast där när jag kör fast i ett spel eller liknande.
Linjär TV har jag absolut 0 minuter på 15år.
Adblocker eller skumrask till allt annat.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ceogar:

Galet vad frånkopplade många här är från verkligheten.

Vägrar acceptera reklam eller betala för sig...

"Jag jag jag"

Finns ju absolut nyanser här att ta i beaktning. Ta YouTube som exempel, som blivit extremt aggressiva med reklam på sistone.

Från början var YouTube ett sätt för content creators (eller vem som helst) att dela med sig av filmer. Det kostade ingenting, utan Youtube fokuserade till fullo på att bygga en användarbas i detta skedet, med investerare som stod för kostnaden.

Sedan blev vissa kreatörer stora, och vissa fick även sponsring och kör på den typen av reklam (som jag tror väldigt få klagar på).

Sen började youtube med abonnemang och reklam för att driva in en inkomst, som dom sedan tryckt ut en masse. Så det blir reklam på reklam.

På något sätt behöver Youtube såklart tjäna pengar, dom driver plattformen. Men frågan är verkligen om reklam-reklam-reklam är rätt väg att gå?

Alla kreatörer på Youtube drar in sin största del från egna sponsringar, och egentligen bara dom största kan dra nytta av youtubes inbyggda reklam för att maximera inkomsterna. Den stora kassakon för kreatörer är alltså sponsringar.

Här kan man då ställa sig frågan, borde tjänsten YouTube verkligen betalas av tittarna?

YouTube som plattform erbjuder sin tjänst främst till kreatörerna (som betalas av tittarna), och kreatörerna erbjuder sin tjänst till tittarna (som främst betalas av sponsringarna).

Egentligen tycker jag att Youtube borde betalas av kreatörerna vid detta laget. Istället blir det tittarna som får betala för hela kalaset, både i form av reklamkonsumtion från sponsringar, men också i form av reklamkonsumtion från Youtube direkt, och i form av abonnemang. Tittarna drar alltså det kortaste strået här och står för hela kostnaden (bortsett från sponsorer och folk som köper reklam).

Jag har full förståelse för att man som tittare blir TOKLESS på detta. Att YouTube brukade vara gratis var en bait-and-switch och även pga. detta tycker jag irritationen är befogad.

Spotify blir en annan femma, den betalar jag hellre för, men jag är snål och biter ihop vid reklamerna. Överväger dock att köpa premium igen.

Men youtube? Nej, youtube kan dra åt fanders i sin nuvarande inkarnation!

Permalänk
Medlem

Jag betalar inte för att bli av med reklam. Skulle aldrig göra. Fattar inte ens hur folk får pengar för att ha reklam i sina videos eller vid poddar för helt ärligt, jag har aldrig lyssnat på en reklam i en podd, bara spola förbi. Använder adblock eller ublock för youtube. Twitch är det enda stället jag inte kan få bort reklamen, vet någon hur så säg gärna till.

Hatar hur dom gör det till en grej, först är det gratis utan reklam och sedan trycker dom in så mycket reklam så "kunderna" ska betala för att slippa dom.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Spotify... Men inget mer.
Om jag tex skaffar Disney+ under en period så tar jag den med reklam. Och frugan har tv4 play med reklam.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Köper mig fri från reklam i den mån det går, avskyr reklam så jag betalar mycket hellre.

Visa signatur

| Ryzen 7 5700X3D | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem

Blev Youtube Premium idag, gillar iaf att jag får Youtube Music, så slipper jag spotify.

Permalänk
Medlem

Hel nolltolerans.
Betalar inte för någon tjänst som kör reklam. De skall inte ha några pengar alls.
Ringer min telefonoperatör till mig och försöker pracka på mig något så säger jag att jag byter operatör om de ringer igen. Ringer de igen så byter jag, hemmet skall vara fredat mot reklam.
Kan tjänster inte bära sina egna kostnader utan att köra reklam så är det fel på marknaden.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Smart Tube på Android tv

Permalänk
Medlem

Youtube. Använder det alldeles för mycket för att inte ha premium. Lyssnar på min musik från Youtube Music också.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon362173:

Finns ju absolut nyanser här att ta i beaktning. Ta YouTube som exempel, som blivit extremt aggressiva med reklam på sistone.

Från början var YouTube ett sätt för content creators (eller vem som helst) att dela med sig av filmer. Det kostade ingenting, utan Youtube fokuserade till fullo på att bygga en användarbas i detta skedet, med investerare som stod för kostnaden.

Sedan blev vissa kreatörer stora, och vissa fick även sponsring och kör på den typen av reklam (som jag tror väldigt få klagar på).

Sen började youtube med abonnemang och reklam för att driva in en inkomst, som dom sedan tryckt ut en masse. Så det blir reklam på reklam.

På något sätt behöver Youtube såklart tjäna pengar, dom driver plattformen. Men frågan är verkligen om reklam-reklam-reklam är rätt väg att gå?

Alla kreatörer på Youtube drar in sin största del från egna sponsringar, och egentligen bara dom största kan dra nytta av youtubes inbyggda reklam för att maximera inkomsterna. Den stora kassakon för kreatörer är alltså sponsringar.

Här kan man då ställa sig frågan, borde tjänsten YouTube verkligen betalas av tittarna?

YouTube som plattform erbjuder sin tjänst främst till kreatörerna (som betalas av tittarna), och kreatörerna erbjuder sin tjänst till tittarna (som främst betalas av sponsringarna).

Egentligen tycker jag att Youtube borde betalas av kreatörerna vid detta laget. Istället blir det tittarna som får betala för hela kalaset, både i form av reklamkonsumtion från sponsringar, men också i form av reklamkonsumtion från Youtube direkt, och i form av abonnemang. Tittarna drar alltså det kortaste strået här och står för hela kostnaden (bortsett från sponsorer och folk som köper reklam).

Jag har full förståelse för att man som tittare blir TOKLESS på detta. Att YouTube brukade vara gratis var en bait-and-switch och även pga. detta tycker jag irritationen är befogad.

Spotify blir en annan femma, den betalar jag hellre för, men jag är snål och biter ihop vid reklamerna. Överväger dock att köpa premium igen.

Helt rätt och ska man dra det lite längre så kan man fråga sig om det är kreatörerna som är där för att tjäna pengar som man vill titta på egentligen, för som tittare är det lika drygt med tiggande kreatörer som reklam.
Google samlar ju ändå in data från både kreatörer & tittare, det borde räcka för att finansiera plattformen.
Google har ju dessutom makt att driva sin egna agenda om innehållet, det borde ju gynna deras investerare nog.
Google borde istället försöka ta betalt för lyxsaker som kostar dom, typ spellistor och videokvalitet. Reklam kan då få vara ett betalmedel för dessa.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Jag hade Youtube Premium väldigt länge tills priset höjdes nu innan jul...då fick det räcka då jag anser att det har blivit för dyrt.

Spotify har jag nog prenumererat på sedan det ens var möjligt...dock som andra påpekat så blir man lite gubbsur när många poddar har "inbakad" reklam vilket inte känns ok när du betalar just för motsatsen.

Att ens kunna undvika reklam idag vart man än går eller vad man än använder känns som en rejäl utmaning i sig.

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Jag var precis som dig en gång i tiden, men sedan insåg jag att tjänster och sajter som har reklam gör det för att de måste. Det är antingen det eller ta betalt för att slippa reklam som gäller för att få in pengar. Skippar alla detta går det inte ihop.

Hur ser du på detta?

Jag tycker det är förjäkligt att man inte kan finna något bättre sätt än reklam.

Skulle aldrig komma på tanken att betala för att slippa reklam.

Permalänk
Medlem

Nä, jag å TV:n å allt annat som är inkopplat har legitimerat läkarintyg på reklamallergi.

Funkar dock inte hos försäkringskassan.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon362173:

Här har vi någon som löpt hela tanken ut, eller iaf betydligt längre än gemene man.

Nuvarande upplägg är fullständigt åt hel*ete på så många sätt.

Jag hoppas verkligen ingen har skuldkänslor över att använda annonsblockerare YT, eller ännu värre frivilligt betalar för att ta del av innehållet.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Lite of topic, men vad är grejen med att ha med knappen/alternativet "avstå röst" i en omröstning? Råkar man trycka på den av misstag så går det inte att ångra detta. Otroligt irriterande.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D - Moderkort: ASUS ProArt B650-Creator - CPU: AMD Ryzen 7800X3D - CPU-kylning: EK-AIO Elite 360 D-RGB - GPU: ASUS Prime, RTX 4070 Super. Minnen: Kingston Fury Beast 32GB @ 6000 MT/s - Lagring: Kingston Fury Renegade 2 TB. PSU: Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metric:

Lite of topic, men vad är grejen med att ha med knappen/alternativet "avstå röst" i en omröstning? Råkar man trycka på den av misstag så går det inte att ångra detta. Otroligt irriterande.

Det är för att kunna se resultatet utan att påverka det, om man inte har en åsikt i frågan.

Om nån skulle fråga "Vilket nordamerikanskt land tyckte du bäst om att besöka?" så skulle jag inte kunna svara eftersom jag inte besökt nåt. Men jag kanske vill se hur andra har svarat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan komma på är indirekt så betalar jag skatt till SVT så slipper jag reklam.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Twitch då det aldrig finns någon fungerade Adblock.

Permalänk
Medlem

Skrev ”ett fåtal” eftersom det inte erbjuds på så många ställen. Använder jag en tjänst mycket och det går att betala bort reklamen så gör jag det. Skulle aldrig någonsin betala för en streaming-tjänst som gör reklam, då hade jag sagt upp den.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv

Adblocker överallt.