Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!
Permalänk
Medlem

Tele2 - statisk publik ip adress

Hej!

Jag har byggt en egen hobbysida som fungerar utan problem. Däremot har jag märkt att min publika IP-adress ändras av sig själv, trots att jag inte startar om routern. Kanske gör routern det automatiskt under natten eller vid något annat tillfälle. Jag kan lösa detta manuellt, men det hade varit smidigare med en statisk publik IP-adress.

Jag kontaktade Tele2 och fick veta att de inte erbjuder tjänsten att behålla samma publika IP-adress. Jag funderar på om jag borde ta kontakt med deras expertavdelning, men är osäker.

Hur skulle ni ha löst detta? Jag använder en WiFi Hub L2 och har konfigurerat port forwarding. Allt fungerar som det ska, förutom att den publika IP-adressen ändras och jag måste uppdatera min webbsida manuellt varje gång.

Permalänk
Medlem

Ett sätt är att skaffa en domän och köra med en Dynamic DNS tjänst.
Det finns också flera VPN tjänster som erbjuder fast IP.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Abbe20:

Hej!

Jag har byggt en egen hobbysida som fungerar utan problem. Däremot har jag märkt att min publika IP-adress ändras av sig själv, trots att jag inte startar om routern. Kanske gör routern det automatiskt under natten eller vid något annat tillfälle. Jag kan lösa detta manuellt, men det hade varit smidigare med en statisk publik IP-adress.

Jag kontaktade Tele2 och fick veta att de inte erbjuder tjänsten att behålla samma publika IP-adress. Jag funderar på om jag borde ta kontakt med deras expertavdelning, men är osäker.

Hur skulle ni ha löst detta? Jag använder en WiFi Hub L2 och har konfigurerat port forwarding. Allt fungerar som det ska, förutom att den publika IP-adressen ändras och jag måste uppdatera min webbsida manuellt varje gång.

Köp en billig domän via en registrar/DNS-hanterare som stöder dynamisk DNS (Cloudflare eller Namecheap, exempelvis). Installera en dyndnsklient på din webbserver. Skapa ett dynamiskt uppdaterat A-record som pekar önskat domännamn på din nuvarande IP-adress.
I tillägg till detta rekommenderar jag skarpt - om du har möjlighet - att byta till en ISP som a) inte byter din IPv4-adress oftare än du byter kalsonger, och b) tillhandahåller också IPv6, inte bara legacyprotokollet.

Permalänk
Medlem

Hej! Som andra skriver kan du skaffa en gratis underdomän via tjänster som t.ex. https://freedns.afraid.org/.
Då kan du i vissa routrar och system konfigurera automatiskt uppdatering (länk till guide) av IP, det ska också gå med t.ex. pfSense.

Sedan kan du konfigurera ditt riktiga domännamn med ett CNAME mot den. Tele2 lär vara dött lopp tyvärr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Toonne:

Hej! Som andra skriver kan du skaffa en gratis underdomän via tjänster som t.ex. https://freedns.afraid.org/.
Då kan du i vissa routrar och system konfigurera automatiskt uppdatering (länk till guide) av IP, det ska också gå med t.ex. pfSense.

Sedan kan du konfigurera ditt riktiga domännamn med ett CNAME mot den. Tele2 lär vara dött lopp tyvärr.

Det finns ju annars möjlighet att göra samma sak direkt mot domännamnet.
Jag kör så själv, med just Tele2 (inte för att det är relevant).

Det är nog bara googla på DNS-providern och "dynamic ip" eller något liknande. Jag kör Cloudflare och har ett bash-script som körs via cron och uppdaterar (via deras REST-API), men det finns ju andra sätt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Har inte Hub L2 routern själv, men logga in och kolla om den inte har stöd för dyndns/dynamic dns, många routrar har stöd för detta numer. Då kan man välja någon av de tjänster som ens router stödjer och som flera redan skrivit köpa en egen domän där.

Har oxå tele2 fiber men kör en ubiquiti gateway (istället för hub l2) på exakt detta sätt med loopia dns, där jag har min domän.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe20:

Hej!

Vad är målet och kriterierna för ditt problem? Vad vill du åstadkomma? Är det en statisk sida eller något dynamiskt?

Ibland finns det enklare lösningar än att krångla till det med en egen dator. Statiska sidor kan man ex. hosta gratis via github pages och det går även att konfigurera en egen domän för dem.

Men om det är en allmän fråga om att komma åt sin dator via ett uppslag som alltid är det samma, så är det som andra skriver, att använda en domän som du kan uppdatera automatiskt via en klient.

Permalänk
Medlem

1. Egen domän med kort TTL och låter script autouppdatera domänrecords via API.
2. Gratis subdomän hos någon (DuckDNS?) som uppdateras via deras script eller API.
3. Egen domän samt sätter upp en tunnel mellan din server och Cloudflare. Cloudflare kommer då agera proxy.
4. Är det enbart du som ska komma åt sidan kan du sätta upp VPN med Tailscale mellan dina enheter (typ ALLA slags enheter stödjs och du behöver inte ens öppan portar).

Permalänk
Medlem

Du kan också testa att byta leverantör till någon som har dynamisk IP på pappret, men statisk i praktiken, i alla fall så länge man förnyar DHCP-leasen i tid. Jag har haft samma IPv4 hos Bahnhof sedan 2018. Det kan ju dock vara bra att testa ut dynamisk DNS hos din nuvarande leverantör, förr eller senare kommer det ändå behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toonne:

Uppdateringen av DNS:ens IP-adress behöver ju inte ske i routern, det går ju lika bra att ha en klient på servern innanför router, tex. dyndns och noip har båda klienter för både windows och linux.

Permalänk
Skrivet av Abbe20:

Hej!

Finns nog ingen vinst i att ringa någon ”expertavdelning”, personen du talat med har förmodligen helt rätt. Extremt ovanligt att leverantörer erbjuder statiska, publika IP, förutom i särskilda fall då stadsnätet ser ut på det sättet.

Förmodligen är lösningen på ditt problem precis som många andra säger, att köra dynamisk DNS på ett domännamn du köper, inte dyrt alls och du slipper ringa upp och tjata på supporten igen om något de inte kan hjälpa dig med.

Alternativt om du verkligen vill ha en statisk adress av någon anledning, brukar det gå bra hos de flesta leverantörer att teckna en företagstjänst. Lär dock kosta en bra bit mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jcoaten24:

Finns nog ingen vinst i att ringa någon ”expertavdelning”, personen du talat med har förmodligen helt rätt. Extremt ovanligt att leverantörer erbjuder statiska, publika IP, förutom i särskilda fall då stadsnätet ser ut på det sättet.

Förmodligen är lösningen på ditt problem precis som många andra säger, att köra dynamisk DNS på ett domännamn du köper, inte dyrt alls och du slipper ringa upp och tjata på supporten igen om något de inte kan hjälpa dig med.

Alternativt om du verkligen vill ha en statisk adress av någon anledning, brukar det gå bra hos de flesta leverantörer att teckna en företagstjänst. Lär dock kosta en bra bit mer.

En dynamsik DNS behöver inte kosta något alls sålänge man nöjer sig med de lite mer obskyra domännamnen.
Kolla tex. noip.com

Permalänk
Medlem

Tele2 erbjuder inte det. Bahnhof fungerar kanske några fler men blir mer ovanligt.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

En dynamsik DNS behöver inte kosta något alls sålänge man nöjer sig med de lite mer obskyra domännamnen.
Kolla tex. noip.com

Tror väl att det som är aningen jobbigare är att du måste logga in på deras sida och bekräfta om och om igen att du fortfarande använder gratistjänsten, annars slutar det fungera.

Om man ändå inte bryr sig om ifall domännamn är abcxyz123.zapdoo.tl kan man väl lika gärna lägga typ 5kr på att köpa en abcxyz123.se istället, och med det slippa logga in varje månad för att berätta att man fortfarande använder tjänsten, samt istället använda cloudflare med sin egna domän.

Självklart smaksak, men är något gratis kommer det alltid kosta dig på annat sätt, förmodligen i tid eller dålig tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jcoaten24:

Tror väl att det som är aningen jobbigare är att du måste logga in på deras sida och bekräfta om och om igen att du fortfarande använder gratistjänsten, annars slutar det fungera.

Om man ändå inte bryr sig om ifall domännamn är abcxyz123.zapdoo.tl kan man väl lika gärna lägga typ 5kr på att köpa en abcxyz123.se istället, och med det slippa logga in varje månad för att berätta att man fortfarande använder tjänsten, samt istället använda cloudflare med sin egna domän.

Självklart smaksak, men är något gratis kommer det alltid kosta dig på annat sätt, förmodligen i tid eller dålig tjänst.

Man får ett mail med påminnelse som innehållen en länk dit man bekräftar sin domän, det är tre klick med musen.
Jag tycker inte det är så betungande, men det är som sagt en smaksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Tele2 erbjuder inte det. Bahnhof fungerar kanske några fler men blir mer ovanligt.

Väldigt få som erbjuder fast publik ip för privatpersoner (men det kan kanske gå om man betalar tillräckligt).
Vad jag känner till så gör inte Bahnhof det heller.
Du kan få publik ip om du ber om det, men inte fast.

Om man inte bryr sig om själva domännamnet och kan leva med att det kan hända att gratisstjänster kan ha lite mer trubbel ibland, så skulle jag säga Duck DNS som andra har nämnt.

Själv kör jag med egna domännamn och Cloudflare (free) som DNS.
Routern håller IP-uppdaterat hos Cloudflare.

Permalänk
Medlem

Jag har en IP som är låst till min mac adress. Jag betalar inget extra för det

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Jag har en IP som är låst till min mac adress. Jag betalar inget extra för det

Vilken ISP använder du?

Permalänk
Medlem

Hos till exempel Bahnhof knappar man in sin mac-adress när man beställer publik ip men det är ju för att systemet behöver veta vilken enhet det ska delas ut publik ip till om man inte vill sitta på CGNAT. Det blir inte fast ip för det men däremot så behåller man ju samma ip så länge routern är på och förnyar lease som den ska.

Permalänk
Medlem

Sant, då jag aldrig fått ny ip även efter dom få avbrott eller omstarter man gjort så antog jag att det var knutet till mac'en

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att jag har fast publik hos Allente dock. Där måste man höra av sig och motivera varför man behöver publik ip.
Nu får jag en ip som ägs av GlobalConnect AB. Så har det aldrig varit hos andra leverantörer då det är deras ip-adresser.
Har försökt men inte lyckats få en ny ip. Hos de andra operatörerna brukar det räcka med att släppa leasen, vänta lite och förnya.
Det enda jag inte har testat är att lämna frånkopplat en längre tid.

Eller så har de så pass få kunder med publik ip så att min gamla adress inte blir utdelad till någon annan, så då ger deras DHCP ändå tillbaka den nästa gång routern frågar (mer troligt).

Men det här är något jag helt fritt har spekulerat fram.
För mig spelar det ingen roll. Det viktigaste är att den är publik men ibland byter jag ip för att det känns bra med tanke på alla webbplatser osv som spårar oss.

Ordat om lite
Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Jag misstänker att jag har fast publik hos Allente dock. Där måste man höra av sig och motivera varför man behöver publik ip.
Nu får jag en ip som ägs av GlobalConnect AB. Så har det aldrig varit hos andra leverantörer då det är deras ip-adresser. Min misstanke är att Allente köper den tjänsten från GlobalConnect (vilket är min nätägare), eller alltså att det är en annan produkt men att de hyr adresser på behovsbasis.
Har försökt men inte lyckats få en ny ip. Hos de andra operatörerna brukar det räcka med att släppa leasen, vänta lite och förnya.
Det enda jag inte har testat är att lämna frånkopplat en längre tid. Eller så har de så pass få kunder med publik ip så att min gamla adress inte blir utdelad till någon annan enhet så då ger deras DHCP ändå tillbaka den nästa gång routern ska hämta adress.

Men det här är något jag helt fritt har spekulerat fram.

Många DHCP-klienter frågar efter det senaste IPn den hade, och många DHCP-servrar svarar med den du hade senast, om den är ledig. Så i ditt fall får du nog vänta med avstängd router några timmar för att byta. Jag kan nästan lova dig att du inte har statisk om du inte betalar extra för det.

Samma gäller här:

Skrivet av Dax:

Sant, då jag aldrig fått ny ip även efter dom få avbrott eller omstarter man gjort så antog jag att det var knutet till mac'en

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Många DHCP-klienter frågar efter det senaste IPn den hade, och många DHCP-servrar svarar med den du hade senast, om den är ledig. Så i ditt fall får du nog vänta med avstängd router några timmar för att byta. Jag kan nästan lova dig att du inte har statisk om du inte betalar extra för det.

Samma gäller här:

Tack!
Ja, jag skrev det men det var en edit så du kunde nog inte se det innan.
Jag betalar absolut inte extra så att den bara råkar vara ledig låter rimligt.

Permalänk
Medlem

Du kan generellt sätt aldrig få en garanterad publik statisk IP hemma. Enklast att runda det är köra en DynDNS också CNAME mot den .

Permalänk
Medlem

Jag körde tidigare med Loopia för både domänregistrar och DNS. De har ett bra api för detta, samt ett färdigt skript att schemalägga via cron på din linuxburk.
https://support.loopia.se/wiki/uppdatera-dynamisk-ip-adress-m...

Numera har jag flyttat domänerna till Inleed och använder Desec för DNS, som i sin tur har vettigt inbyggt dyndns-stöd för att uppdatera IP för exempelvis en av dig uppsatt dynamic.mindomän.se som du därefter hänvisar till med CNAME för övriga domäner och tjänster.
https://desec.readthedocs.io/en/latest/dyndns/update-api.html...

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD