Var femte jobbannons är falsk eller aldrig fylld

Permalänk
Melding Plague

Var femte jobbannons är falsk eller aldrig fylld

"Spökjobb" är ett växande problem på arbetsmarknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så nästan lite som Nvidias Multiframe-gen eller "spökfps" om man så vill.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Key-83 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

kanske dags att införa lagar och straffar emot detta. skriva man ut en tjänst måste den också tillsättas, anar åker man på böter i from av x antal gånger vad lönen skulle var för det jobbet som lagts ut.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk

Hur mycket har problemet växt de senaste åren?

Permalänk
Avstängd

Det finns massor av jobbannonser inom IT som primärt fiskar efter konkurrenters anställda för att få insiderinformation läckt.
Annonserna används även för att skapa en behovsbubbla vilket snyggar till statistiken.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Eller så är tjänsten redan tillsatt men man lägger ut en annons ändå....

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

kanske dags att införa lagar och straffar emot detta. skriva man ut en tjänst måste den också tillsättas, anar åker man på böter i from av x antal gånger vad lönen skulle var för det jobbet som lagts ut.

Det finns väl redan lagar, och här är problemet:

Skrivet av underwatch:

Eller så är tjänsten redan tillsatt och man lägger ut en annons...

Permalänk

De flesta arbetsgivare som inte har det ekonomisk dåligt vill anställa rätt person till rätt pris.
Jag vet flera företag som betalar rekryterare dyrt för att leta upp kandidater precis samtidigt som de säger upp folk. Det handlar förenklat om att man idag ska prestera(dra in pengar till företaget) annars åker man.
Dessa företag har ofta i praktiken inget minimum eller maximum antal anställda, presterar alla superbra och ej är på kontoret så skulle de kunna ha 10 000st anställda. Och det finns samtidigt heller inga problem att lägga ner allt, då de ej själva har något som måste vara i drift utan då minskar ner antalet kunder.

*edit*
Det är inte alls roligt att bli uppsagd från ett företag under prövotiden och samtidigt höra att de letar som bara tusen efter folk, kanske har rekryterings bonus åt alla som hittar en intressant kandidat.
Men arbetsmarknaden idag handlar som sagt mycket om att prestera.

Så att en tjänst redan finns. Då tänker jag mer på klassiska jobb och dessa brukar väl inte annonseras så mycket om ifall det ej finns ett jobb?

*edit2*
Det stora problemet jag anser på arbetsmarknaden idag är att folk byter jobb konstant för då får de upp lönen. De byter alltså inte ens för att de vill byta arbetsuppgifter. Detta leder till en drös problem när folk konstant ska ta över andras uppgifter.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut i Sverige?

Själv har jag fått skriva min egna jobbannons (internrekrytering), där då gällande lagkrav tvingade oss att även publicera jobbet utåt (läs Platsbanken).

Som konsult så ser jag även ofta samma jobb utannonseras minst 5-6 ggr genom olika rekryteringsfirmor.

Att sen Arbetsförmedlingen tvingar arbetssökande att söka 6-20 slumpmässiga jobb i månaden gör inte direkt marknaden bättre.

LinkedIn börjar även att likna ett botnät med AI-rekryterare.

Det var bättre förr!

Permalänk

Vissa företag har som policy att även interna jobb skall läggas ut externt trotts att dom redan har en intern kandidat eller vet att det finns interna som är intresserade av tjänsten.

Andra mer luriga företag lägger ut jobbannonser med väldigt specifika krav, och anlitar sedan en extern rekryterare som egentligen bara har annonsen ute för att kolla om företagets egen personal söker jobb externt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m4gnify:

Det finns väl redan lagar, och här är problemet:

Tjänsten har annonserats på Myndighetens officiella anslagstavla *

* Myndighetens officiella anslagstavla återfinns på andra sidan träsket, Myggsvärmsholmen. Se upp för järven.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk

Spökjobb är också ett växande problem för A-kassan eftersom folk som inte vill jobba söker sig fram jobb som inte existerar därmed fixar fram bevis på att ha sökt till dessa jobb.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Spökjobb är också ett växande problem för A-kassan eftersom folk som inte vill jobba söker sig fram jobb som inte existerar därmed fixar fram bevis på att ha sökt till dessa jobb.

Va, finns det folk som tar ut A-Kassa och inte vill jobba, bara leva på andras slit?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bernd_P1:

Problemet är även omvänt. Personer som accepterar en anställning och sen aldrig dyker upp.

Eller tjänster som ligger ute men som inte går att tillsätta pga lågt intresse.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har några gånger hört "vi skapar en tjänst till dig och behöver då lägga ut en annons överallt för att vi har en policy som kräver det"

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

*edit2*
Det stora problemet jag anser på arbetsmarknaden idag är att folk byter jobb konstant för då får de upp lönen. De byter alltså inte ens för att de vill byta arbetsuppgifter. Detta leder till en drös problem när folk konstant ska ta över andras uppgifter.

Ett problem orsakat av arbetsgivare och arbetsgivarorganisationerna som inte vill kompensera den personal som redan är på plats. Man ser hellre att dom byter jobb och så får alla andra som är kvar jobba lite mer medan dom tränar upp någon ny i ett halvår eller längre.

Permalänk
Medlem

Låter till 100% som ett amerikanskt problem. Tror inte det är likadant överallt.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Ett problem orsakat av arbetsgivare och arbetsgivarorganisationerna som inte vill kompensera den personal som redan är på plats. Man ser hellre att dom byter jobb och så får alla andra som är kvar jobba lite mer medan dom tränar upp någon ny i ett halvår eller längre.

Samma gäller ju omvänt, anställda som drar fötterna efter sig mer och mer för varje år de har haft samma anställning för de vet att tack vare sossarna och LAS kan de i stort sett inte bli sparkade under några som helst omständigheter. Likväl att anställda vet att de inte kan bli sparkade så de sitter hellre kvar på befintlig tjänst där de behöver jobba "lagom" hårt, men med sämre lön än om de bytar till en ny tjänst.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att många anställer anhöriga eller internt, och är därmed tvungna att lägga ut en annons för att allt skall se rätt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Det här ska gärna kombineras med att enda karriärvägen internt är att bli chef. Som grädde på moset ska sedan överambitiösa* stövelslickare premieras till chefstjänster.

*Överambitiös innebär i det här fallet folk som inte hunnit bli torra bakom öronen men är övertygade om sin egen förträfflighet. Runt dag nummer två på den nya arbetsplatsen börjar dessa rikta blickarna uppåt.

Permalänk
Medlem

Finns också dom som använder intervjuer för att få gratisjobb utförda under titeln ”case intervju” - har hänt mig flera gånger.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Jag skulle gissa på att många anställer anhöriga eller internt, och är därmed tvungna att lägga ut en annons för att allt skall se rätt ut.

Sitter man inte på poster så som typ Anna Kinberg Batra
Vad är det för fel att anställa internt om kompetens finns?

Permalänk
Medlem

Det är inte ovanligt alls i vissa branscher …
I den bransch där jag är verksam lägger flera av branschens större företag ut sina lediga tjänster på egna portaler och sedan ser man ”flera olika jobb” med exakt samma beskrivning hos olika konsultföretag. Ett enda jobb hos ett större företag kan vid en snabb översikt ge intryck av att vara ett halvdussin jobb hos olika mindre konsultföretag.
De större konsultföretagen har även platsannonser utan egentligt slutdatum (eller den 31/12 varje år och sedan börjar de om efter årsskiftet). Det handlar om att få in intressanta personer i den egna konsultbanken, men det kan ta rejält med tid innan man ens får ett jobb via en sådan lösning.
När man söker ett jobb via något av konsultföretagen får man alltid standardfrågan om man även har sökt samma jobb via något annat företag. Det anses pinsamt att man dyker upp som en resurs hos flera olika konsultföretag trots att alla vet hur branschen funkar …

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Privata företag kan ju faktiskt göra precis som de vill.
Inom den offentliga sektorn måste jobben däremot annonseras officiellt (och det räcker inte med en Post-It-lapp på anslagstavlan i entrén) …

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Så länge de söker under samma förutsättningar så ser jag inga problem i det, men det är ju inte alltid så det går till, utan det ges förtur pga anhörighet, och om du inte ser problematiken i det så vet jag inte vad 🙂

Permalänk
Medlem

Sökte nytt jobb för ungefär 9 månader sen, fick många gånger respons tillbaks "Vi har glömt ta bort annonsen", låter ju ändå bra för kunder att företaget "Rekryterar" och "Växer" men jävligt störande beteende

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det här ska gärna kombineras med att enda karriärvägen internt är att bli chef. Som grädde på moset ska sedan överambitiösa* stövelslickare premieras till chefstjänster.

*Överambitiös innebär i det här fallet folk som inte hunnit bli torra bakom öronen men är övertygade om sin egen förträfflighet. Runt dag nummer två på den nya arbetsplatsen börjar dessa rikta blickarna uppåt.

Det är iaf bättre än folk som suttit i 30 år på samma tjänst och inte kan ta på dig samma ansvar som någon som blev färdigutexaminerad för ett år sedan. Har ett par sådanna på mitt jobb.

Personalhantering är mer komplext än vad man ofta vill låtsas om... Som ingenjör avundas jag inte uppgifterna min chef har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Eller så är tjänsten redan tillsatt men man lägger ut en annons ändå....

I många fall är företagen tvungna att göra detta efter påtryckningar från fackföreningar osv, ibland är tjänsterna redan tillsatta bakom skynket så att säga, men facken blir nöjda..

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Det finns också ett stort mörkertal inom till exempel akademin som formellt behöver söka öppet för olika anställda, till exempel doktorander. Då specificerar de unika krav på språkkunskaper eller biämnen eller kunskap från olika projekt som bara exakt en person besitter

Det finns extremt irriterande annonser på det viset

På mitt jobb har vi sökt folk i olika omgångar, men 90% av de ’vettiga’ kandidaterna fuskar på små arbetsprover, kan inte svara på enkla frågor om ämnet, eller bara dyker inte upp

Väldigt konstigt om det är svårt att få jobb och svårt att hitta vettiga kandidater samtidigt, jag får inte ihop det i alla fall

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Wh1spY:

I många fall är företagen tvungna att göra detta efter påtryckningar från fackföreningar osv, ibland är tjänsterna redan tillsatta bakom skynket så att säga, men facken blir nöjda..

Kommun, landsting och stat är bland de största förövarna när det gäller såna här grejer i min erfarenhet. Ofta inte ens pga facket utan pga deras egna ”policies”

Visa signatur

240p är livet