Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Dator fast på 2,4ghz istället för 5 ghz

Permalänk

Dator fast på 2,4ghz istället för 5 ghz

Har precis flyttat och fått tillgång till internet. Var inne och spelade lite cs när jag upptäckte att det med jämna mellanrum laggar till och sedan fortsätter som normalt. Får upp texten att svarstiden är långsam. Gick in och testade hastigheten på bredbandskollen och ser bra ut. Gick då vidare in i inställningarna och ser då att jag har frekvens hastighet på 2,4 ghz istället för 5 ghz. (Vad jag vill minnas så har jag tidigare haft 5 ghz på denna dator.) För att utesluta routerns inställningar så tar jag upp min laptop som startar och kopplar till internetet på samma ställe och den tillåter mig att ha 5 ghz. Internet leverantören är Telenor, så satte upp ett tillfälligt "gäst" nätverk som endast ska köra på 5ghz. Får upp det nätverket både i telefonen och på min laptop men inte på min stationära. Googlar runt lite och ser att man kan gå in på "enhetshanteraren" --> "Nätverkskort" --> "Egenskaper för nätverkskort" och sedan ställa in så att man antingen prioriterar upp 5 ghz eller endast kör med det. Men testar mig runt utan framgång.
Har även självklart kollat så att nätverkskortet (Asus PCE-ac68) pallar 5 ghz vilket det ska göra (både en enligt specen och i cmd) och uppdaterat drivrutinerna. Finns dock inga nya drivrutiner för Win11 men enligt "någon snubbe på reddit" så ska det lira ändå.
Då jag inte fått med mig något nätverkskabel från flytten så kan jag inte heller testa med kabel.

Någon som har någon idé? Vet inte om detta kommer lösa problemet men vill ändå kunna köra med 5 ghz

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad är det för router? Och är 2,4GHz wifi och 5Ghz wifi separerade (bortsett gästnäter du satte upp) eller visas de som ett och samma SSID på din laptop och mobil?

Kan vara att routern är inställd på att sända på något kanal/frekvens som det trådlösa nätverkskortet i din stationära dator inte stödjer.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Routern är den som följer med hos Telenor då ska inte vara några problem så sätt. 2,4 GHz och 5GHz visas som samma SSID på alla enheter.

Testade igår med att internet dela från min telefon och får endast 2,4 GHz även från den (ska ge 5GHz).

Tänkte försöka testa med nätverkskabel ikväll för att se ifall det blir något skillnad, borde väll ”komma runt” nätverkskortet om jag kör med en kabel?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur långt från routern har du datorn, och vad finns emellan de två?

Ser då och då att enheter här hemma går över på 2,5GHz om de befinner sig en bit från närmaste accesspunkt. Ofta blir det bättre eftersom signalen i 2,4GHz-bandet når längre. Så jag gissar att du har något annat som stör signalen i din nya miljö.

Edit: Använder du de externa antennerna till nätverkskortet, eller har du antennerna kopplade direkt på kortet? Om du har dem kopplade direkt till kortet så kan själva datorn störa signalen. Med de externa antennerna kan du försöka placera dem så att de får bästa möjliga sikt mot routern, dvs så lite grejer som möjligt emellan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Hej!

Har routern ca 5 meter från dator och det enda som är i vägen är inprincip en säng. Har inga problem med att få 5Ghz på någon annan enhet längre ifrån routern.

Använder en extern antenn som står på skrivbordet (själva datorn står under).

Men var inne på samma spår då jag hade en smartplugg kopplat till mina lampor på sängborden. Men testat att ta bort dom utan framgång.

Permalänk
Medlem

Använd sladd om du ska spela. Ny miljö = nya nätverk i närheten som kan störa ditt trådlösa nät.

Spel är mycket känsligare för delays än andra aktiviteter.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Det går att sätta preferens i windows att använda 5Ghz.

Guide för det finns på valfri sökmotor, alternativt How to switch from 2.4Ghz to 5Ghz on Windows 10

Så kan du se om Windows bara väljer fel eller om beteendet ändras.

Visa signatur

AMD | NVIDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar0978:

Routern är den som följer med hos Telenor då ska inte vara några problem så sätt. 2,4 GHz och 5GHz visas som samma SSID på alla enheter.

Testade igår med att internet dela från min telefon och får endast 2,4 GHz även från den (ska ge 5GHz).

Tänkte försöka testa med nätverkskabel ikväll för att se ifall det blir något skillnad, borde väll ”komma runt” nätverkskortet om jag kör med en kabel?

Kan du separera 2,4GHz och 5GHz wifi i routern och testa om det gör någon skillnad? Du får gärna ladda upp lite screenshots på hur inställningarna i routern ser ut, blir svårt att hjälpa genom att sitta här och gissa sig fram.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid 5GHz och 2,4GHz på olika SSID, då blir det alltid tydligt vilken man använder

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Skrivet av Fastie:

https://static1.makeuseofimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2022/03/device-manager-frequency-1-1.jpg?q=50&fit=crop&w=825&dpr=1.5
Guide för det finns på valfri sökmotor, alternativt How to switch from 2.4Ghz to 5Ghz on Windows 10

Försökt att gå denna vägen men har inte alternativet "Preffered Band" eller någon annan där jag kan välja att prioritera upp 5Ghz :/

Permalänk
Skrivet av shugge:

Kan du separera 2,4GHz och 5GHz wifi i routern och testa om det gör någon skillnad? Du får gärna ladda upp lite screenshots på hur inställningarna i routern ser ut, blir svårt att hjälpa genom att sitta här och gissa sig fram.

Självklart! Har svarat på detta under jobbet idag därav inte haft möjlighet att dela med mig mer än bara i textform. Har iallafall testat att skapa ett nytt "gäst nätverk" som endast tillåter 5Ghz vilket skapade olika SSID. Fick upp detta nätverket på alla enheter förutom på datorn... Verkar inte som att jag har behörighet att stänga av 2,4GHz på den vanliga WI-FI signalen då de flesta inställningarna är låsta. Återkommer med fler bilder etc när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar0978:

Försökt att gå denna vägen men har inte alternativet "Preffered Band" eller någon annan där jag kan välja att prioritera upp 5Ghz :/

Det ger mig känslan att ditt nätverkskort inte vet om att den stödjer 5Ghz.
Ominstallera drivrutinerna för ditt trådlösa nätverkskort från tillverkaren (troligen Intel eller Realtek).

Visa signatur

AMD | NVIDIA

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Jag kör alltid 5GHz och 2,4GHz på olika SSID, då blir det alltid tydligt vilken man använder

Testat detta genom att skapa ett "gäst nätverk" som endast kör på 5Ghz men datorn hittar inte det nätverket, men övriga enheter gör. :/

Permalänk
Skrivet av Fastie:

Ominstallera drivrutinerna för ditt trådlösa nätverkskort från tillverkaren (troligen Intel eller Realtek).

Hej! Har testat att installera om drivrutiner direkt från ASUS utan framgång. :/ Finns det några andra drivrutiner som jag kan testa/behöver installera om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar0978:

Hej! Har testat att installera om drivrutiner direkt från ASUS utan framgång. :/ Finns det några andra drivrutiner som jag kan testa/behöver installera om?

Det sitter en Broadcom bcm4360 krets i kortet. Broadcom är allmänt uckiga och dåliga på att göra nya drivrutiner för gamla kretsar.
Senaste på deras hemsida verkar vara för Windows 7, datum 2016-04-08.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Det sitter en Broadcom bcm4360 krets i kortet. Broadcom är allmänt uckiga och dåliga på att göra nya drivrutiner för gamla kretsar.
Senaste på deras hemsida verkar vara för Windows 7, datum 2016-04-08.

Okej! Kanske lika bra att köpa ett nytt och börja där. Kortet har ändå en del år på nacken. Har tyvärr inte Wifi i moderkortet så kan inte testa utan nätverkskortet heller.

Finns det något nätverkskort du rekommenderar? Antar att man helst vill köra via PCI-Express?

Permalänk
Skrivet av Fastie:

https://static1.makeuseofimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2022/03/device-manager-frequency-1-1.jpg?q=50&fit=crop&w=825&dpr=1.5

Skrivet av shugge:

Skrivet av Fastie:

Jag börjar med att testa att köpa ett nytt kort och börjar i den änden, då kortet börjar bli gammalt och med tanke på den dåliga uppdateringen på drivrutiner så känns det inte som att det är något som kommer hålla särskilt länge ändå.

Tusen tack för hjälpen och uppskattar verkligen att ni tog er tid att hjälpa till!

Permalänk
Medlem

Det är troligen ett problem med kanalval.

En möjlighet är helt enkelt att testa att ställa in routern på lite olika kanaler och se om det hjälper. Eftersom det är en ISP-router kan den mycket väl vara så nerlåst att det inte går.

Det är inte ovanligt med WiFi-utrustning som inte stödjer alla kanaler på 5 GHz-bandet. Jag har ett sådant kort i min nuvarande TV-laptop, där min förra några år äldre laptop klarade mycket fler kanaler mot samma router. Det är till exempel vanligt att WiFi-enheter vägrar att köra på DFS-kanalerna.

WiFi är 50% svart magi och 50% teknik.

Kolla om du hittar vettig teknisk spec på dina prylar och kolla vilken kanal du kör på nu?

Även om du köper något nytt så är det inte dumt att kolla upp i förväg att stöd för den kanal du kör på finns.

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att köra med nätverkskabel tycker jag du skall köra med sådan istället för att köpa nytt nätverkskort. Blir billigare och med 99.99% säkerhet bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar0978:

Jag börjar med att testa att köpa ett nytt kort och börjar i den änden, då kortet börjar bli gammalt och med tanke på den dåliga uppdateringen på drivrutiner så känns det inte som att det är något som kommer hålla särskilt länge ändå.

Tusen tack för hjälpen och uppskattar verkligen att ni tog er tid att hjälpa till!

Onödigt att lägga pengar på ett nytt wifi kort till datorn om problemet är så simpelt som jag och andra har försökt berätta (dvs att din router förmodligen sänder på en kanal som ditt wifi kort inte stödjer).

Men ja, via pci-e är bäst om man nu ska ha ett nätverkskort

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av KAD:

Det är troligen ett problem med kanalval.

En möjlighet är helt enkelt att testa att ställa in routern på lite olika kanaler och se om det hjälper. Eftersom det är en ISP-router kan den mycket väl vara så nerlåst att det inte går.

Det är inte ovanligt med WiFi-utrustning som inte stödjer alla kanaler på 5 GHz-bandet. Jag har ett sådant kort i min nuvarande TV-laptop, där min förra några år äldre laptop klarade mycket fler kanaler mot samma router. Det är till exempel vanligt att WiFi-enheter vägrar att köra på DFS-kanalerna.

WiFi är 50% svart magi och 50% teknik.

Kolla om du hittar vettig teknisk spec på dina prylar och kolla vilken kanal du kör på nu?

Även om du köper något nytt så är det inte dumt att kolla upp i förväg att stöd för den kanal du kör på finns.

Skrivet av shugge:

Onödigt att lägga pengar på ett nytt wifi kort till datorn om problemet är så simpelt som jag och andra har försökt berätta (dvs att din router förmodligen sänder på en kanal som ditt wifi kort inte stödjer).

Men ja, via pci-e är bäst om man nu ska ha ett nätverkskort

Okej vore ju såklart det allra bästa om de går att lösa! Har lite svårt att sälja in att det ska ligga en nätverkskabel för tjejen här hemma ;). Ser ut såhär i mina router inställningar på 5Ghz nätverket.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera detta wifikort: https://www.amazon.se/dp/B0831SJ2K9.
När jag inhandlade det senast satt ett Intel AX200 kort i den. Ett välbeprövat och stabilt kort. Ang. nätverkskabel fick jag en sådan här idag: https://www.amazon.se/dp/B01LLOGZN4. Kanske går att övertyga din dama om en sådan.

Reflänkar bortstädade - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar0978:

Okej vore ju såklart det allra bästa om de går att lösa! Har lite svårt att sälja in att det ska ligga en nätverkskabel för tjejen här hemma ;). Ser ut såhär i mina router inställningar på 5Ghz nätverket.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Om du inte själv har möjlighet att låsa upp de gråmarkerade inställningarna så borde du kunna be Telenor låsa upp eller ändra dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar0978:

Okej! Kanske lika bra att köpa ett nytt och börja där. Kortet har ändå en del år på nacken. Har tyvärr inte Wifi i moderkortet så kan inte testa utan nätverkskortet heller.

Finns det något nätverkskort du rekommenderar? Antar att man helst vill köra via PCI-Express?

USB 3.0 har 5Gbit/s vilket är mer än wifi kan. Så det kan bli bättre fart med USB eftersom adaptern kan placeras på bättre ställe.
Ett PCI kort med antenner hamnar ju bakom datorn och om dator lådan är mellan antenn och router så är det inte optimalt.
Har man en PCI kort med kabel så kan ju antennen placeras på ett bättre ställe men då får man förluster i kabeln.

Om man vill optimera wifi till en stationär dator så är det bästa att köra ett mesh system.
Bäst blir det med ett system som har en dedikerad backhaul kanal.
Då kopplar man Router->Wifi->Mesh-node->RJ45->Dator.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

USB 3.0 har 5Gbit/s vilket är mer än wifi kan. Så det kan bli bättre fart med USB eftersom adaptern kan placeras på bättre ställe.
Ett PCI kort med antenner hamnar ju bakom datorn och om dator lådan är mellan antenn och router så är det inte optimalt.
Har man en PCI kort med kabel så kan ju antennen placeras på ett bättre ställe men då får man förluster i kabeln.

Om man vill optimera wifi till en stationär dator så är det bästa att köra ett mesh system.
Bäst blir det med ett system som har en dedikerad backhaul kanal.
Då kopplar man Router->Wifi->Mesh-node->RJ45->Dator.

Okej! Kanske får bli att skaffa en Mesh-node vid datorn och sedan byta ut till en annan adapter. Tack för hjälpen

Permalänk
Skrivet av shugge:

Om du inte själv har möjlighet att låsa upp de gråmarkerade inställningarna så borde du kunna be Telenor låsa upp eller ändra dem.

Hej! Varit iväg på skidsemester därav inte svarat. Om jag ber dem att låsa upp, vad blir nästa steg isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar0978:

Hej! Varit iväg på skidsemester därav inte svarat. Om jag ber dem att låsa upp, vad blir nästa steg isåfall?

Att stänga av DFS och sänka kanalbredden från 80Mhz till 20MHz (om det inte finns ett auto 20/40/80MHz-läge).

Visa signatur