Dator fast på 2,4ghz istället för 5 ghz
Har precis flyttat och fått tillgång till internet. Var inne och spelade lite cs när jag upptäckte att det med jämna mellanrum laggar till och sedan fortsätter som normalt. Får upp texten att svarstiden är långsam. Gick in och testade hastigheten på bredbandskollen och ser bra ut. Gick då vidare in i inställningarna och ser då att jag har frekvens hastighet på 2,4 ghz istället för 5 ghz. (Vad jag vill minnas så har jag tidigare haft 5 ghz på denna dator.) För att utesluta routerns inställningar så tar jag upp min laptop som startar och kopplar till internetet på samma ställe och den tillåter mig att ha 5 ghz. Internet leverantören är Telenor, så satte upp ett tillfälligt "gäst" nätverk som endast ska köra på 5ghz. Får upp det nätverket både i telefonen och på min laptop men inte på min stationära. Googlar runt lite och ser att man kan gå in på "enhetshanteraren" --> "Nätverkskort" --> "Egenskaper för nätverkskort" och sedan ställa in så att man antingen prioriterar upp 5 ghz eller endast kör med det. Men testar mig runt utan framgång.
Har även självklart kollat så att nätverkskortet (Asus PCE-ac68) pallar 5 ghz vilket det ska göra (både en enligt specen och i cmd) och uppdaterat drivrutinerna. Finns dock inga nya drivrutiner för Win11 men enligt "någon snubbe på reddit" så ska det lira ändå.
Då jag inte fått med mig något nätverkskabel från flytten så kan jag inte heller testa med kabel.
Någon som har någon idé? Vet inte om detta kommer lösa problemet men vill ändå kunna köra med 5 ghz
Tack på förhand!