Vattenkyla 695 watt tdp i ny dator. Radiator yta?

Permalänk
Medlem

Vattenkyla 695 watt tdp i ny dator. Radiator yta?

Hej,

Håller på med ett datorbygge som jag vill ska klara av att kyla 695 watt TDP (GPU + CPU)

Har 1st 420 radiator + 1st 280 radiator. Bör dessa klara av att kyla ca 700 watt TDP?

Kan nog få plats med 1 eller 2 140 rad till om jag måste...

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Man brukar räkna ungefär 100W/120mm radiator, vilket borde motsvara 135W/140 mm radiator.
I ditt fall borde det i så fall betyda ca 680W kapacitet att kyla.
Dock så är det ju dock mer som spelar in: temperaturen på luften som flödar över flänsarna, värme differensen mellan luften och vattnet, etc.
Så kan säker fungera som du har tänkt idag, samt att datorn kommer ju inte pumpa 700W konstant, utan effekten fluktuerar rätt mycket om du skall spela med den.

Permalänk
Discokungen

Det funkar absolut. Jag körde 360+280 och det är rätt en del mindre radiatoryta. Det kommer dock bli lite varmt på låga varvtal på fläktarna. Kör du tysta fläktar med högt statiskt tryck? Annars är det väl bara att tuta och köra om du har tempsensor i loopen och kan styra fläktkurvan genom det.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 100W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Skrivet av Flamso:

Det funkar absolut. Jag körde 360+280 och det är rätt en del mindre radiatoryta. Det kommer dock bli lite varmt på låga varvtal på fläktarna. Kör du tysta fläktar med högt statiskt tryck? Annars är det väl bara att tuta och köra om du har tempsensor i loopen och kan styra fläktkurvan genom det.

Japp har relativt tysta fläktar med högt statiskt tryck.
Om det skulle bli lite varmare än jag är bekväm med kan man ju alltid lägga till en extra 140 i framtiden.

Alltid skönt att höra sig för lite med andra som har erfarenhet av vattenkylning

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Det är alltid en fråga om vilka fläktar du kör, samt varvtal och hur mycket ljud du "står ut" med.
Tjockleken på radiatorerna, "fin density" spelar också stor roll förstås. Det finns helt enkelt väldigt många parametrar som påverkar.
Tänk också på att det är rätt sällan spel kör din CPU och GPU i max läge konstant, så även om TDP säger att "du behöver så här mycket per del" så är verkligheten en helt annan.
Sen är ju den TDP tillverkare skriver ut på sina CPU/GPUer ofta inte helt korrekta heller.
Men oavsett, om du inte har helt kassa radiatorer som är super slim och låg "fin density" så bör det inte vara några problem.
Och är det de, så går det allt som oftast att skruva upp fläktarna lite till för att lösa det hela, eller i värsta fall installera en till radiator i efterhand.
Se till att få med en vattentempsensor i bygget bara, så kan du sätta fläktkurva efter vattentemp, eftersom det är det viktiga när det gäller fläktkurvor osv. Det gör allt galet mycket smidigare.
Men spontant så låter det inte underdimensionerat. Dock så är det lättare att ge en mer konkret bild om du säger vilka komponenter du vill kyla, och vad du räknar med att köra dom i för klock.

Du kan tex titta på den här videon som Der8auer gjorde nyligen där han kyler ett 4090 med den minsta radiatorn han kunde hitta.
(Nämner den mer anekdotiskt för att visa att allt är "relativt".)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Det är alltid en fråga om vilka fläktar du kör, samt varvtal och hur mycket ljud du "står ut" med.
Tjockleken på radiatorerna, "fin density" spelar också stor roll förstås. Det finns helt enkelt väldigt många parametrar som påverkar.
Tänk också på att det är rätt sällan spel kör din CPU och GPU i max läge konstant, så även om TDP säger att "du behöver så här mycket per del" så är verkligheten en helt annan.
Sen är ju den TDP tillverkare skriver ut på sina CPU/GPUer ofta inte helt korrekta heller.
Men oavsett, om du inte har helt kassa radiatorer som är super slim och låg "fin density" så bör det inte vara några problem.
Och är det de, så går det allt som oftast att skruva upp fläktarna lite till för att lösa det hela, eller i värsta fall installera en till radiator i efterhand.
Se till att få med en vattentempsensor i bygget bara, så kan du sätta fläktkurva efter vattentemp, eftersom det är det viktiga när det gäller fläktkurvor osv. Det gör allt galet mycket smidigare.
Men spontant så låter det inte underdimensionerat. Dock så är det lättare att ge en mer konkret bild om du säger vilka komponenter du vill kyla, och vad du räknar med att köra dom i för klock.

Du kan tex titta på den här videon som Der8auer gjorde nyligen där han kyler ett 4090 med den minsta radiatorn han kunde hitta.
(Nämner den mer anekdotiskt för att visa att allt är "relativt".)
https://www.youtube.com/watch?v=GQdg_-q07R4

Tack för dina tips & erfarenheter!

Komponenterna jag ämnar kyla är: CPU 9800x3D + GPU RTX 5090. Har inga planer på att överklocka.
Radiatorerna som jag har inköpt i dagsläget:
EK-Quantum Surface S280 (30mm tjock, 20 fpi) + EK-Quantum Surface P420M (44mm tjock, 18fpi)
Fläktarna är Lian Li uni fan sl140 inifity med statiskt tryck på ca 2,9 mmH2O 1600rpm. 72.7 cfm
När jag tittat på jämförelser så upplever jag dessa som mycket tystare än många andra fläktar så tror man kan köra på lite utan att det är alltför störande.

Bra tips där med Der8auers video. Ska titta på den ikväll!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave_001:

Tack för dina tips & erfarenheter!

Komponenterna jag ämnar kyla är: CPU 9800x3D + GPU RTX 5090. Har inga planer på att överklocka.
Radiatorerna som jag har inköpt i dagsläget:
EK-Quantum Surface S280 (30mm tjock, 20 fpi) + EK-Quantum Surface P420M (44mm tjock, 18fpi)
Fläktarna är Lian Li uni fan sl140 inifity med statiskt tryck på ca 2,9 mmH2O 1600rpm. 72.7 cfm
När jag tittat på jämförelser så upplever jag dessa som mycket tystare än många andra fläktar så tror man kan köra på lite utan att det är alltför störande.

Bra tips där med Der8auers video. Ska titta på den ikväll!

För spel, så kommer den där ytan med radiatorer vara nog!
Om det är första vattenkylningen, glöm som sagt inte temp sensorn för vatten bara. Den är verkligen guld värd!
Alternativet är att få ställa in fläktarna manuellt varje gång man börjar spela, eller ha dom högt nog konstant.
Tempen på sina komponenter blir inte riktigt det man kollar på, på vattenkylning (delvis iaf) utan det blir vatten tempen man har koll på, och då vill man att datorn ställer fläktarna efter den automatiskt.

Visa signatur

Citera för svar!