Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Nvidia: 8 av 10 RTX-spelare använder DLSS

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: 8 av 10 RTX-spelare använder DLSS

Enligt Nvidia är användningen fortsatt hög.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter mycket....jag vet inte ens om jag har spel som stödjer dlss. FSR ja men dlss är jag inte säker på.
Men DLSS är trevligt, lekte lite med det i balders gate när brorsan köpte ett 4060 för att den klarade inte native 4k, behövde dlss för "4K". Lekte med att köra lägre upplösning istället och annat men bäst blev det i 4k + dlss och skruva upp andra inställningar istället.
Men om spel har det på by default och det är dlss spel de pratar om här tror jag många har på det, ren dlss utan framegen fungerar väldigt bra för mitt öga, då kan man dra på annat som man inte kan annars med ett mellan/låg klass kort.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | PSVR2 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Inte konstigt när inställningen är på vid start. Tror inte ens majoriteten vet att skiten är på.

Permalänk
Medlem

Konstigt när utvecklare förutsätter att DLSS/Uppskalning kommer användas och optimerar därefter. Se bara på när Remnant 2 släpptes - utvecklarna menade att spelet var gjort för att spela med uppskalning.
Eller Stalker 2 som går som ett lass skit utan "hjälp" från DLSS/FSR. Alla sitter inte på 4090 och klarar att hålla 60+ fps utan dessa tekniker

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

9 av 10 älskar Microsoft Edge

- Ja, men den är ju på vid start och inget som den vanlige användaren någonsin reflekterar över?

9 AV 10 ÄLSKAR MICROSOFT EDGE

Får lite den känslan…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag har alltid DLSS eller liknande avslaget men jag spelar bara "esport" spel på datorn, single player spelas på konsol då jag endast köper fysiska versioner av spelen.

Permalänk
Medlem

När spel kräver mer/är så dåligt optimerade att den rena kraften i grafikkort inte orkar med är det väl kanske inte direkt någon överraskning. Däremot skulle jag inte räkna det som en bra sak att så många behöver använda tekniker som DLSS när de lagt hutlösa pengar på ett grafikkort och fortfarande inte kan driva sina spel ordentligt.

Permalänk
Medlem

Jag brukar ha det avslaget. Kanske hänt det råkar vara på om det är på vid default och jag missat slå av.

Permalänk
Medlem

Stänger alltid av det, men det är ofta på som default i "quality" mode, så inte konstigt med de siffrorna

Permalänk
Medlem

Varför skulle man ens vilja slå av det?

Permalänk
Medlem

Inget av de spel jag kört har jag upplevt suddighet. Kör alltid Quality och har även kört med FG i senare spel med stöd för det, 5120x1440 med 240Hz behöver ju lite kräm. Däremot har man sett en och annan grafikbugg/artifakt, men inte till den grad att det förstör upplevelsen att jag behöver stänga av DLSS. Oftast är det en speciell grej som blir fel.

Permalänk
Medlem

Som sagts är det ofta påslaget default men jag kör oftast med det på också då det ser bättre ut än att sänka allt annat i settings för att uppnå den fps jag vill ha.

Permalänk
Medlem

DLSS tåget har gått. Inte ens ett 40/5090 kan spela dom senaste spelen med högsta settings utan det. Det enda man kan göra är att klaga i all framtid, kommer inte försvinna för det.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Ja för att köra rt i 4k så behövs dlss

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sublett:

För att det orsakar input lag och sämre frame times vilket tex är extremt oönskvärt i esport-titlar

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 merc 6700xt 2800mhz@1100mv/2150mhz vram

Permalänk
Medlem

Ja det är ju inte så konstigt, med tanke på hur klen Ray-Tracing prestandan är i de flesta RTX korten.

Hatar hur förjävligt suddigt allt blir, även med quality. Så använder själv det enbart vid RT, aldrig någonsin för rasterisering.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Ja när de flesta korten, inom en rimlig prisnivå för de flesta människorna, inte kan driva ett skit är det ju inte konstigt.
DLSS är inte en feature, det är ett påtvingat monster. Nvidias största önskan är att recensioner börjar mäta med DLSS för då kan de få större marginal på sina kort.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Finns en anledning till att Nvidia pushar DLSS: https://videocardz.com/newz/nvidia-official-geforce-rtx-50-vs...

RTX 5080 endast 15% snabbare än RTX 4080 utan DLSS, förvisso endast i två spel men det är rätt anmärkningsvärt ändå.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Finns en anledning till att Nvidia pushar DLSS: https://videocardz.com/newz/nvidia-official-geforce-rtx-50-vs...

RTX 5080 endast 15% snabbare än RTX 4080 utan DLSS, förvisso endast i två spel men det är rätt anmärkningsvärt ändå.

Ja, och av alla som inte klarar av att ge någon nämnvärd ökning (AMD och Intel tappar tom på sina håll) på sin hårdvara är Nvidia dom enda som faktiskt försöker runda problemet.

För annars blir det aldrig så mycket bättre. Det går inte ihop att göra 10 gånger snabbare grafikkort och processorer.

Nvidia är väldigt klara med detta.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Och då ännu lite mindre skillnad mot ett 4080 Super, som ändå är samma prisklass som 5080.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Inte konstigt när inställningen är på vid start. Tror inte ens majoriteten vet att skiten är på.

Nej det är det inte 😊 bara om du trycker på optimal

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Stänger av upscaling om jag kan. Men många spel idag är rejält tunga att driva över 60, speciellt i 4k.
FSR 4 ser ju lovande ut av de man sett, dock finns det inte mycket anledning för något med nvidia kort att köra FSR eller XeSS istället.

Lite OT :
Här får vi se lite mer 5090, med och utan DLSS i cyberpunk
https://www.youtube.com/watch?v=lA8DphutMsY

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" C4 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Ja, och av alla som inte klarar av att ge någon nämnvärd ökning (AMD och Intel tappar tom på sina håll) på sin hårdvara är Nvidia dom enda som faktiskt försöker runda problemet.

Gör de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Damn, Nvidias egna staplar som borde vara så bra som möjligt är alltså ganska "meh". Inte för att jag är förvånad över prestandan men 5070 ser inte ut att bli mycket starkare än 4070 S, likaså för 5070Ti jämfört med 4070Ti S.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Konstigt när man lär använda det för att kortet ska kunna leverera nån performance och utan dlss så e dom klena

Permalänk

Jag använder alltid DLSS quality, om DLSS finns. Aldrig använt FG dock, bara testat det snabbt i Cyberpunk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

För att det orsakar input lag och sämre frame times vilket tex är extremt oönskvärt i esport-titlar

Det är min erfarenhet att DLSS det snarare minskar inputlag på grund av ökad framerate. Frame time har jag inte heller sett någon nämnvärd negativ påverkan på om jag ska vara ärlig, men har inte grottat så djupt i det.

Då pratar jag uppskalning, inte frame generation.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sublett:

Du skalar upp bilden med AI vilket ökar input-lag (kan ge svampig rörelse) och du får artefakter i grafiken som annars inte skulle varit där.

Det finns alltså andra kompromisser man kan tänkas vilja göra först som spelare innan man överväger DLSS. Har man väldigt bra hårdvara vill man kanske inte ens ha det aktiverat över huvud taget och ändå kunna maximera grafikinställningarna.

Ett stort problem med DLSS är också att man ställer mindre krav på spelutvecklare att optimera titlarna när man istället bara kan rendera bilden i lägre upplösning och förlita sig på DLSS.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 2080 Super
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Ett stort problem med DLSS är också att man ställer mindre krav på spelutvecklare att optimera titlarna när man istället bara kan rendera bilden i lägre upplösning och förlita sig på DLSS.

Det är väl exakt samma problem som tidigare? Grafikkort har blivit snabbare, folk gnäller på att utvecklare nu är lata och inte längre optimerar.
Den klagosången har vi hört i decennier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Det är väl exakt samma problem som tidigare? Grafikkort har blivit snabbare, folk gnäller på att utvecklare nu är lata och inte längre optimerar.
Den klagosången har vi hört i decennier.

Fast kommer väl i så fall märkas mer nu när Nvidia står och stampar i samma spår som deras 2 år gamla generation.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.