Laptop med Ryzen 7 7730U klarar inte att spela upp 4k HDR

Permalänk
Medlem

Laptop med Ryzen 7 7730U klarar inte att spela upp 4k HDR

Hej, vet inte om denna fråga hamnade i rätt del av forumet men vi provar.

För ett halvår sedan köpte jag en Asus Vivobook med Ryzen 7 7730U, jag vet att det inte är något grafikmonster precis men jag kollar bara på youtube med den.

Men inte ens det klarar den av, försöker jag kolla i 4k HDR så maxar GPUn (90-100%), fläktarna går i spinn och videon hackar. Borde inte denna processor klara detta? Min TV, en enklare LG, kan spela upp samma video i 4k HDR via den inbyggda youtube-appen utan problem. Inga förlorade frames eller hack. (har kanske TVn något special-chipp för detta som datorn saknar?)

Jag har uppdaterat alla drivrutiner samt bios.

Samtidigt som GPUn maxar så ligger CPUn på ca 40-50%, går det att flytta på arbetsbördan så att CPUn hjälper till mer? Vill hellre kolla via datorn än den osköna LG-appen.

Tack för att du tog dig tid att läsa!
Philip

Permalänk
Medlem

Vilken drivrutinsversion kör du just nu för grafikkretsen?

Vilken webbläsare kör du? Testa med någon annan?

Kollat om hardware acceleration är aktiverat i webbläsaren eller ej?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vilken drivrutinsversion kör du just nu för grafikkretsen?

Vilken webbläsare kör du? Testa med någon annan?

Kollat om hardware acceleration är aktiverat i webbläsaren eller ej?

Hej och tack för svar.

Drivrutin 31.0.21921.1000

Har provat Brave, Chrome och Opera. Chrome är bäst, Opera kan inte spela alls, Brave kan spela men det är väldigt hackigt.

Hardware acceleration är aktiverat i Chrome och Brave.

Vh

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipgr:

Hej och tack för svar.

Har provat Brave, Chrome och Opera. Chrome är bäst, Opera kan inte spela alls, Brave kan spela men det är väldigt hackigt.

Vh

Jag tror att den drivrutin som finns här: https://www.amd.com/en/support/downloads/drivers.html (släpptes i december 2024) är nyare än den du har (ser ut att ha släppts i oktober 2024), kan du testa att installera den?

Vilket energiläge har du i Windows?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jag tror att den drivrutin som finns här: https://www.amd.com/en/support/downloads/drivers.html (släpptes i december 2024) är nyare än den du har (ser ut att ha släppts i oktober 2024), kan du testa att installera den?

Vilket energiläge har du i Windows?

Tack. Jag installerade om drivrutinerna och det funkar mycket bättre nu. Har dock fortfarande samma versionsnummer så jag får undersöka närmare om jag kan installera den nyare manuellt. Nu använde jag AMDs installerare. Men som sagt, det funkar helt ok nu. Jag tackar för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipgr:

Hej och tack för svar.

Vh

Alla dem är i grunden samma webbläsare. Obs att Opera är kinesiskt.

Provat Firefox?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841