Dator till RuneScape och Heroes of Newerth med uppgraderingsmöjligheter

Permalänk
Medlem

Dator till RuneScape och Heroes of Newerth med uppgraderingsmöjligheter

Hej,

Jag har köpt en dator för att främst spela de gamla klassikerna Old School Runescape och Heroes of Newerth. Men jag skulle gärna spela lite mer krävande spel längre fram i tiden och undersöker därför om man kan bygga en dator som sedan kan gå att uppgradera, istället.

Som ni hör har jag i dagsläget rätt så låga krav på vad datorn ska klara av, och det beror på att jag just nu har en mycket begränsad budget. Jag har då köpt en dator för 7590 kr på netonnet (Gamingdator med 14:e Gen. i5 & 16 GB DDR5 RAM, GeForce rtx 3050). som jag funderar på att returnera om jag kan bygga en dator för runt samma summa själv.

Skulle man eventuellt kunna bygga en dator med integrerat grafikkort som då skulle klara de här gamla klenoderna till spel? Tänker då främst på HoN såklart - osrs klarar väl vilken gammal plåtburk som helst. Och kan man få till en rigg där man kan lägga till ett grafikkort när man har lite fetare i plånboken eller när något riktigt schysst dyker upp på rea? Kan en integrerad CPU kombineras med en GPU?

Sammanfattningsvis vill jag ha någonting som klarar väldigt enkla spel i nuläget, men som senare kan gå att uppgradera med en GPU för att spela lite mer krävande spel.

Förtydliga texten.
Permalänk
Medlem

Jag hade lämnat tillbaka den och gjort ungefär såhär:

Detta fast med en 7500f cpu (presterar likvärdigt men finns ej på den sidan) för 500 mindre och sen köpa ett begagnat grafikkort för under 1000 riksdaler. Finns massor ute till försäljning på tradera och blocket eller varför inte här på swec marknad. Kanske en amd rx570/580 eller nvidia 1060/1070/2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamr:

https://komponentkoll.se/bild/jIIEy.png

Detta fast med en 7500f cpu (presterar likvärdigt men finns ej på den sidan) för 500 mindre och sen köpa ett begagnat grafikkort för under 1000 riksdaler. Finns massor ute till försäljning på tradera och blocket eller varför inte här på swec marknad. Kanske en amd rx570/580 eller nvidia 1060/1070/2060

Det här verkar ju onekligen ge mycket mer bang for the buck, så att säga. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alborion:

Det här verkar ju onekligen ge mycket mer bang for the buck, så att säga. Tack!

Ingen orsak! Du kan spara typ 500 på moderkortet om du inte behöver wifi, men undvik dom allra billigaste. Så att det till exempel finns m.2 platser för eventuell framtida lagring.
Om det finns budget för det hade jag valt ett lite bättre nätaggregat också, det funkar men det finns mer effektiva och modulära varianter för snäppet mer. Köp något som är 750 watt eller mer bara så det finns tillräckligt med kräm för ett rejält grafikkort bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamr:

Ingen orsak! Du kan spara typ 500 på moderkortet om du inte behöver wifi, men undvik dom allra billigaste. Så att det till exempel finns m.2 platser för eventuell framtida lagring.
Om det finns budget för det hade jag valt ett lite bättre nätaggregat också, det funkar men det finns mer effektiva och modulära varianter för snäppet mer. Köp något som är 750 watt eller mer bara så det finns tillräckligt med kräm för ett rejält grafikkort bara

Låter som en bra idé, har du rekommendationer på något nätaggregat som kostar lite mer men skulle vara bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alborion:

Låter som en bra idé, har du rekommendationer på något nätaggregat som kostar lite mer men skulle vara bättre?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5975948

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alborion:

ATX 3.0, tio års garanti, helmodulär design och semi-passiv drift.

Det här chassit är galet bra för 799 kr också.

Permalänk
Medlem

Vill bara tillägga att Heroes of newerth endasat klarar single core och historiskt fungerat sämre med AMD än Intel men med dagens prestanda så spelar det troligen inte någon större roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamr:

https://komponentkoll.se/bild/jIIEy.png

Skrivet av Alastor Moody:

ATX 3.0, tio års garanti, helmodulär design och semi-passiv drift.

Det här chassit är galet bra för 799 kr också.

https://komponentkoll.se/bild/Dyjhw.png

Hej på er!

Nu är jag i tagen att beställa komponenterna. Så här har jag tänkt:

Är det någonting jag behöver tänka på innan jag beställer detta eller ser det bra ut? Jag har inte byggt en dator förut men tänkte prova mig på det nu alltså med planen att bygga ihop allt utom gpu och sedan köpa den begagnad. Blir 7500f istället för 7600 också som ni rekommenderade. En annan fråga gäller kylpasta. Köps den separat?
Undrar också om man behöver ett sådant här ESD-armband när man bygger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alborion:

Hej på er!

Nu är jag i tagen att beställa komponenterna. Så här har jag tänkt:
https://komponentkoll.se/bild/nPcjv.png

Är det någonting jag behöver tänka på innan jag beställer detta eller ser det bra ut? Jag har inte byggt en dator förut men tänkte prova mig på det nu alltså med planen att bygga ihop allt utom gpu och sedan köpa den begagnad. Blir 7500f istället för 7600 också som ni rekommenderade. En annan fråga gäller kylpasta. Köps den separat?
Undrar också om man behöver ett sådant här ESD-armband när man bygger?

Jag hade nog kört på något i denna stil i dagsläget.

CPU-kylaren inkluderar kylpasta.

ESD-armband är inget måste men det är en billig försäkring. ESD-skador på komponenter är något som kan visa sig först flera år efteråt.