Permalänk
Medlem

Val av moderkort 9800X3D

Hej,

Har sneglat på moderkort till 9800X3D och har extremt svårt att välja när det finns så mycket att välja på. Priserna känns orimligt höga på moderkorten mot för några år sedan, och det verkar skilja väldigt lite mellan korten så det är extremt svårt att motivera valen.

Jag vill ha något som har en vettig VRM, många USB-portar, ljud, nätverk, ett stabilt och bra kort till ett rimligt pris.
Behöver jag verkligen PCIe 5.0 för att framtidssäkra? Jag vill som jag gjort med min X570 AM4 köra även nästa generations CPU om jag önskar, är X870 då ett bättre val eller kan jag lika gärna köra med B650?

Jag har ringat in det till dessa 3, mest baserat på VRM/pris samt inte för få USB-portar (jag vet, det finns hubbar...).

Spontant så känns Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 som det jag borde välja. Har någon någon mer input, något jag missar? Jag vill gärna inte betala 3000kr och uppåt för features jag inte kommer använda.

Skall tilläggas att jag ska para detta med ett befintligt 4090, så PCIe 5.0 kommer inte vara något jag behöver just nu. Jag är egentligen bara orolig för att jag inte kommer få stöd för framtida CPUer med B650 för att det är ett äldre chipset.

Permalänk
Medlem

Räcker gott o väl med ett B650, sen om du vill ha vitt/svart och har ARGB i datorn? Om ja så behöver det finnas ARGB portar på moderkortet.
Jag valde ASUS TUF Gaming B650 PLUS WIFI.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk

Själv har jag funderat på ett asrock x870 riptide

Permalänk
Medlem

Upptäckte efter diskussion i en annan tråd (samt lite egna efterforskningar) att de flesta tillverkarna har modeller av B850 med PCI-E 5.0 på den primära PCI-E-sloten, trots att AMD bara kräver att de ska stödja PCI-E 4.0. Kanske kan vara värt att veta.

Moderkorten är dyrare för att både PCI-E 4.0, men särskilt 5.0 ställer mycket högre krav på signalkvalitet. Även DDR5 kräver förbättringar där. Detta har resulterat i användandet av dyrare PCB-material, fler lager, PCI-E redrivers (och switchar i vissa fall), dubbla chipsets (för X670E och X870E), etc. Det handlar alltså inte bara om att man justerat upp marginalerna.

Jag håller personligen inte med om att det skiljer lite mellan de olika AM5-moderkorten generellt. Tvärt om känns det som att det aldrig varit så stor skillnad mellan olika modeller som nu, på gott och ont. Fördelningen av PCI-E lanes kan skilja jättemycket mellan olika modeller, medan det tidigare år normalt varit väldigt liten skillnad i praktiken. Kollar man lite snabbt på bilder kan de se snarlika ut, men implementationen kan vara helt olika.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Upptäckte efter diskussion i en annan tråd (samt lite egna efterforskningar) att de flesta tillverkarna har modeller av B850 med PCI-E 5.0 på den primära PCI-E-sloten, trots att AMD bara kräver att de ska stödja PCI-E 4.0. Kanske kan vara värt att veta.

Moderkorten är dyrare för att både PCI-E 4.0, men särskilt 5.0 ställer mycket högre krav på signalkvalitet. Även DDR5 kräver förbättringar där. Detta har resulterat i användandet av dyrare PCB-material, fler lager, PCI-E redrivers (och switchar i vissa fall), dubbla chipsets (för X670E och X870E), etc. Det handlar alltså inte bara om att man justerat upp marginalerna.

Jag håller personligen inte med om att det skiljer lite mellan de olika AM5-moderkorten generellt. Tvärt om känns det som att det aldrig varit så stor skillnad mellan olika modeller som nu, på gott och ont. Fördelningen av PCI-E lanes kan skilja jättemycket mellan olika modeller, medan det tidigare år normalt varit väldigt liten skillnad i praktiken. Kollar man lite snabbt på bilder kan de se snarlika ut, men implementationen kan vara helt olika.

I mitt fall ska jag stoppa i en CPU, GPU och en M.2 drive, har verkligen allt det där något praktiskt betydelse då?

Och varför ska jag välja PCIe 5.0?

Permalänk
Medlem

https://www.asrock.com/MB/AMD/B650%20Steel%20Legend%20WiFi/in...

Den köpte jag, den har pcie 5 på en pci slot och en m2 disk.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://www.asrock.com/MB/AMD/B650%20Steel%20Legend%20WiFi/in...

Den köpte jag, den har pcie 5 på en pci slot och en m2 disk.

Det är även det moderkortet jag antagligen kommer skaffa, verkar vara bästa valet i den prisklassen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

I mitt fall ska jag stoppa i en CPU, GPU och en M.2 drive, har verkligen allt det där något praktiskt betydelse då?

Hade nog kört på detta.

https://www.proshop.se/Moderkort/ASUS-TUF-GAMING-B650-PLUS-WI...

Permalänk
Avstängd

för dom där priserna du listar så kan du ju få exakt det du vill ha

https://www.webhallen.com/se/product/353847-ASUS-ROG-STRIX-B6...
https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/mod...

2 890 kr Max 2 per kund

VETTIG VRM

1 x PCIe 5.0 x16 slot

1 x Intel® 2.5Gb Ethernet

ROG SupremeFX 7.1 Surround Sound High Definition Audio CODEC

4 x DIMM, Max. 192GB, DDR5 8000+(OC)/7800(OC)/7600(OC)/7200(OC)/7000(OC)/6800(OC)/6600(OC)/6400(OC)/ 6200(OC)/
6000(OC)/ 5800(OC)/ 5600(OC)/ 5400(OC)/ 5200/ 5000/ 4800 ECC and Non-ECC, Un-buffered Memory*

usb-portar

Rear USB (Total 12 ports)
1 x USB 3.2 Gen 2x2 port (1 x USB Type-C®)
3 x USB 3.2 Gen 2 ports (2 x Type-A + 1 x USB Type-C®)
4 x USB 3.2 Gen 1 port (4 x Type-A)
4 x USB 2.0 ports (4 x Type-A)
Front USB (Total 7 ports)
1 x USB 3.2 Gen 2 connector (supports USB Type-C®)
1 x USB 3.2 Gen 1 header supports additional 2 USB 3.2 Gen 1 ports
2 x USB 2.0 headers supports additional 4 USB 2.0 ports

https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-b650e-f...

det är 240kr dyrare än tomahawk som du länkt till fast mycket mycket bättre

glöm ej packa upp landrivarna till usb-minnet med windows 11, innan du installerar win
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/04LAN/DRV_LAN_Intel_I22...

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på Tomahawk eller steel legend om du kan få tag på en för vettigt pris.

Kolla denna och skapa dig en egen uppfattning, PCIE . 5.0 kommer inte göra någon skillnad i ditt nuvarande fall.

https://www.youtube.com/watch?v=CwY_e3Sv8hU&t=2051s

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att B650E är i princip identiskt i krav med B870... Det som skiljer är att USB4 är ett krav på B870.
Så om USB4 inte är prio så kan man skaffa ett äldre och oftast billigare B650E istället. (så länge man har koll på hur alla pcie-lanes o m2 slottar osv är kopplad)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Köpte et x870 aorus elite, som var på rea.

Men viktigst är hur pci lanes är kopplad, vilket är olika beroende av model.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

Ok, så ganska minimala krav alltså. Nej, då funkar det mesta.

Jag nämnde PCI-E 5.0 eftersom du frågade om det. Frågan är väl hur mycket extra det kostar.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med mitt MSI Tomahawk hittils efter en månad, kunnat optimera både min 7600 och 9800x3d inkl mina ramminnen väldigt bra utan att moderkortet verkar ha begränsat det jag velat uppnå.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem

Tack, denna hade jag helt misssat. Vettig kandidat till det priset!

Skrivet av Kml:

Köpte et x870 aorus elite, som var på rea.

Men viktigst är hur pci lanes är kopplad, vilket är olika beroende av model.

Gratulerar, men nu är det ingen rea

Skrivet av blunden:

Ok, så ganska minimala krav alltså. Nej, då funkar det mesta.

Jag nämnde PCI-E 5.0 eftersom du frågade om det. Frågan är väl hur mycket extra det kostar.

Ja, frågan är om PCIe 5.0 är "värt det" för framtiden, men som jag fattat det borde det vara minimal vinst för GPUn idag, och försumbar fördel för SSD också, jag hade ändå tänkt köpa en PCIe4 disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

Ja, frågan är om PCIe 5.0 är "värt det" för framtiden, men som jag fattat det borde det vara minimal vinst för GPUn idag, och försumbar fördel för SSD också, jag hade ändå tänkt köpa en PCIe4 disk.

Min poäng är att det beror på merkostnaden. Är den låg så är det i mitt tycke potentiellt lite dumsnålt att inte ha det. Är den hög så är det mer tveksamt om det är värt det.

Allt beror givetvis på hur tight ens budget är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

Hej,

Har sneglat på moderkort till 9800X3D och har extremt svårt att välja när det finns så mycket att välja på. Priserna känns orimligt höga på moderkorten mot för några år sedan, och det verkar skilja väldigt lite mellan korten så det är extremt svårt att motivera valen.

Jag vill ha något som har en vettig VRM, många USB-portar, ljud, nätverk, ett stabilt och bra kort till ett rimligt pris.
Behöver jag verkligen PCIe 5.0 för att framtidssäkra? Jag vill som jag gjort med min X570 AM4 köra även nästa generations CPU om jag önskar, är X870 då ett bättre val eller kan jag lika gärna köra med B650?

Jag har ringat in det till dessa 3, mest baserat på VRM/pris samt inte för få USB-portar (jag vet, det finns hubbar...).

Spontant så känns Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 som det jag borde välja. Har någon någon mer input, något jag missar? Jag vill gärna inte betala 3000kr och uppåt för features jag inte kommer använda.

Skall tilläggas att jag ska para detta med ett befintligt 4090, så PCIe 5.0 kommer inte vara något jag behöver just nu. Jag är egentligen bara orolig för att jag inte kommer få stöd för framtida CPUer med B650 för att det är ett äldre chipset.

Ovärt att köpa utanför rea imo.

Den gigabyte b650 du nämner fick man smidigt tag på 1499kr på inet stream t.ex.

Utan rea så brukar b650 eagle wifi vara den bättre moderkortet för pengarna.

Du nämner pcie 5.0 på x16 men 3 vs 4 är knappt 3 fps skillnad med 4090 så tror inte 4 till 5 kommer spela någon roll på flera år.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

Nu finns det ett PCIe 5.0-kort för 1 999 kr.

https://www.inet.se/produkt/1904471/asrock-b850m-pro-a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Man ska se upp med vissa av mATX-korten dock. Åtminstone vissa av de tidigare mATX-modellerna var riktigt dåliga. Därför måste man vara extra noga med att kolla recensioner etc. på dessa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter många år med ASUS gick jag till Asrock när jag byggde min befintliga dator (delvis pga ASUS något oseriösa hantering av föregående gen AMD).

Har ett X670e asrock taichi mobo som varit klockrent hela tiden. Kan bara rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Efter många år med ASUS gick jag till Asrock när jag byggde min befintliga dator (delvis pga ASUS något oseriösa hantering av föregående gen AMD).

Har ett X670e asrock taichi mobo som varit klockrent hela tiden. Kan bara rekommendera.

Ja, man får hoppas att ett moderkort för 7 500 kr är klockrent hela tiden.

Permalänk
Medlem

Ja, man får hoppas att ett moderkort för 7 500 kr är klockrent hela tiden.

Köpte det beggat här på swec, brukar köpa mid-tier korten. Men tror även deras billigare moderkort är solida.

Permalänk
Medlem

Jag prioriterar nog bra VRM för PCIe5, hur står sig denna mot övriga kandidater i tråden på den punkten? Jag är inte helt övertygad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

Jag prioriterar nog bra VRM för PCIe5, hur står sig denna mot övriga kandidater i tråden på den punkten? Jag är inte helt övertygad.

Klart sämre strömförsörjning än t.ex. TUF-kortet för 1 890 kr men bör räcka gott för X3D-processorerna som inte är särskilt strömtörstiga.

https://www.proshop.se/Moderkort/ASUS-TUF-GAMING-B650-PLUS-WI...

Permalänk
Avstängd

wifi och bluethoot är ju bara det värt 800kr, vill påstå att bäst deal är ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI för 2890kr för AMD användare sen är 2000kr för mkt för ett Asrock kort med Dragon RTL8125BG samt Realtek ALC897, borde kosta 1400kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

Kan rekommendera ASUS B650E-F för detta priset.

Jag köpte detta moderkort hösten 2022 och är nöjd, det har fungerat utmärkt

Det är ett av ASUS mest sålda moderkort för AM5 och får frekventa BIOS uppdateringar samt har robust VRM, PCI-E 5.0 på både x16 och en m.2 plats.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - iGPU - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

PCI-e 5.0 kommer med förmodligen vara helt meningslöst precis som 4.0.

Ett rtx 4090 förlorar runt 1-2% med PCI-e 3.0 och runt 6% med 2.0 så att skaffa 5.0 idag för att det är "framtidssäkert" är bara dumt om vi kollar hur det har varit rent historiskt med tidigare generationer.

Ända tillfället där det blir relevant är med billigare gpuer som använder x8/x4 anslutning och inte x16

Edit: skulle personligen bara köra något i stil med denna
https://www.inet.se/produkt/1904135/msi-pro-b650-s-wifi
Ända anledningen om du ska gå upp i pris är om du specifikt är i behov av X antal av specifik port eller bygger en dator som är en viss färg/tema.

Även denna kan vara ett bra alternativ om man kan leva med risken att man i framtiden kan bli i behov att använda deras support (Asus och Gigabyte är att undvika enligt mig då dom haft väldigt mycket problem med deras support och garantier genom åren)
https://www.inet.se/produkt/1904217/asus-tuf-gaming-b650-e-wi...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Om man vill bygga i ett Fractal Design Terra Graphite, (Mini-ITX) vilket mobo ska man satsa på då? Wifi+bluetooth hade varit trevligt. Ska ha i max 2st NVME diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uroth:

Lånar tråden lite. Om man vill bygga i ett Fractal Design Terra Graphite, (Mini-ITX) vilket mobo ska man satsa på då? Wifi+bluetooth hade varit trevligt. Ska ha i max 2st NVME diskar.

När jag kikade på ITX kring black friday (körde atx sen) så kom jag fram till något av ASrocks kort typ https://www.proshop.se/Moderkort/ASRock-B650I-LIGHTNING-WIFI-...

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Även denna kan vara ett bra alternativ om man kan leva med risken att man i framtiden kan bli i behov att använda deras support (Asus och Gigabyte är att undvika enligt mig då dom haft väldigt mycket problem med deras support och garantier genom åren)
https://www.inet.se/produkt/1904217/asus-tuf-gaming-b650-e-wi...

Detta såg intressant ut, priset var helt klart bra. Hur står sig VRM på denna, lite klenare än flera av de andra kandidaterna här, men kanske good enough?