Val av moderkort 9800X3D
Hej,
Har sneglat på moderkort till 9800X3D och har extremt svårt att välja när det finns så mycket att välja på. Priserna känns orimligt höga på moderkorten mot för några år sedan, och det verkar skilja väldigt lite mellan korten så det är extremt svårt att motivera valen.
Jag vill ha något som har en vettig VRM, många USB-portar, ljud, nätverk, ett stabilt och bra kort till ett rimligt pris.
Behöver jag verkligen PCIe 5.0 för att framtidssäkra? Jag vill som jag gjort med min X570 AM4 köra även nästa generations CPU om jag önskar, är X870 då ett bättre val eller kan jag lika gärna köra med B650?
Jag har ringat in det till dessa 3, mest baserat på VRM/pris samt inte för få USB-portar (jag vet, det finns hubbar...).
Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 - 2290kr - Har allt jag behöver utom PCIe 5.0
Gigabyte X870 Gaming WIFI6 - 3290kr - Är det verkligen värt 1000kr mer för PCIe 5.0?
MSI MAG B650 Tomahawk WIFI - 2649kr (i lager) - Lite dyrare än B650 Aorus Elite, men i lager, i övrigt ingen direkt skillnad?
Spontant så känns Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 som det jag borde välja. Har någon någon mer input, något jag missar? Jag vill gärna inte betala 3000kr och uppåt för features jag inte kommer använda.
Skall tilläggas att jag ska para detta med ett befintligt 4090, så PCIe 5.0 kommer inte vara något jag behöver just nu. Jag är egentligen bara orolig för att jag inte kommer få stöd för framtida CPUer med B650 för att det är ett äldre chipset.