Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Dell precision 3630 - Låst med Adminlösenord/Skärmen vaknar inte

Permalänk

Dell precision 3630 - Låst med Adminlösenord/Skärmen vaknar inte

Hej,

Min första tråd här på Sweclockers, hoppas att ni kan hjälpa mig.

Jag har köpt en begagnad Dell precision 3630, fick hem den igår och den startade upp utan problem, dock hade förra ägaren inte rensat ordentligt så jag kom direkt in med hans användare i Windows, utan lösenord eller så.
För både hans och min skulle så tänkte jag att jag blåser rent datorn, kör en återställning i Windows vilket gick fint och utan problem.
Men idag när jag försöker starta datorn så vaknar inte skärmen. Fläktarna drar igång och lampor lyser/blinkar som förväntat, men skärmen vaknar inte.
Skärmen fungerar bra med min andra dator

Nu låter jag datorn stå igång i hopp om att den kommer igång, jag hör att fläktarna ibland varvar upp lite, så jag har förhoppning om att den gör någonting?

Jag har testat:
Annan displayport kabel
Olika portar för dpkabeln, både på moderkortet och på grafikkortet
Bytt CMOS batteri
Skapat ett USB minne med Windows 10 och försöker starta med det i, men inte heller det verkar funka

Hårdvara:
I7 8700K
quadro m4000
32 gb RAM

Hoppas någon har en bra ide!

Läget har ändrats, ett steg frammåt
Permalänk

Spännande utveckling, helt plötsligt fick jag liv i skärmen, MEN, kommer till en ruta där jag ombeds fylla i Admin password (se bifogad bild)

Hur listar jag ut det lösenordet, googlade snabbt och fick fram att "dell" skulle vara lösenordet, det var det inte och nu har jag bara 2 chanser kvar... Vad händer sen? Vågar inte chansa mer... 😂

Permalänk
Medlem

Kolla om det går att göra en BIOS reset med nån knapp eller bygel på moderkortet.

EDIT: Uhm, den där rutan ser misstänkt ut. Ser inte ut som en vanligt Windows-ruta väl? Är det BIOS-lösenord? Om det är windows så skulle jag helt enkelt formatera disk och installera om från scratch.

EDIT2: Verkar vara BIOS-lösenord, kontakta säljaren och fråga om de har koll. Annars kan reset av BIOS kanske hjälpa?

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Kolla om det går att göra en BIOS reset med nån knapp eller bygel på moderkortet.

EDIT: Uhm, den där rutan ser misstänkt ut. Ser inte ut som en vanligt Windows-ruta väl? Är det BIOS-lösenord? Om det är windows så skulle jag helt enkelt formatera disk och installera om från scratch.

EDIT2: Verkar vara BIOS-lösenord, kontakta säljaren och fråga om de har koll. Annars kan reset av BIOS kanske hjälpa?

Tack! Nu kom jag i alla fall vidare så att jag kunde köra en recovery på BIOS, håller på just nu så får vi se vart detta tar vägen.

Jag undrar vad det är jag gjort som kan ha ställt till detta.... 😂

EDIT: Nej, det är ingen windowsruta, så långt kom jag aldrig. Men nu har jag kommit in i bios, fick ställa in klockan och nu bootar den upp Windows! Läge att stänga av och sätta tillbaka jumpern och se vad som händer!

Permalänk

Yes, nu funkar det, jag är inne i Windows och allt beter sig normalt.
Jag har inte satt tillbaka jumpern dock, vet inte om jag vågar det? "If it aint broken, dont fix it!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DustinT55:

Tack! Nu kom jag i alla fall vidare så att jag kunde köra en recovery på BIOS, håller på just nu så får vi se vart detta tar vägen.

Jag undrar vad det är jag gjort som kan ha ställt till detta.... 😂

EDIT: Nej, det är ingen windowsruta, så långt kom jag aldrig. Men nu har jag kommit in i bios, fick ställa in klockan och nu bootar den upp Windows! Läge att stänga av och sätta tillbaka jumpern och se vad som händer!

Sätter du tillbaka den så får du ställa in allt i BIOS igen skulle jag gissa på och se till så du inte sätter ett lösenord för BIOS, eller om du sätter ett så ta ett som du kommer ihåg.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DustinT55:

Yes, nu funkar det, jag är inne i Windows och allt beter sig normalt.
Jag har inte satt tillbaka jumpern dock, vet inte om jag vågar det? "If it aint broken, dont fix it!"

Tanken är att man ska sätta jumpern och sen ta bort direkt, men om det funkar som det är kan du låta den sitta kvar.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Tanken är att man ska sätta jumpern och sen ta bort direkt, men om det funkar som det är kan du låta den sitta kvar.

Nu är den av och allt funkar som det ska, tror jag låter det vara just nu.

Permalänk
Medlem

Jag tror att BIOS kommer nollställas varje gång du startar om (eller åtminstone drar ur strömsladden) om du INTE flyttar tillbaka jumpern till det läge där den var först

Permalänk
Skrivet av OskarB98:

Jag tror att BIOS kommer nollställas varje gång du startar om (eller åtminstone drar ur strömsladden) om du INTE flyttar tillbaka jumpern till det läge där den var först

Jag får en varning nu att jumpern är av, kanske borde sätta tillbaka den. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av DustinT55:

Jag får en varning nu att jumpern är av, kanske borde sätta tillbaka den. 🙂

Gört!