Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Köpråd TV-18K-OLED eller inte OLED

Permalänk

Köpråd TV-18K-OLED eller inte OLED

Hej,

Funderar på en ny tv då min samsung 55 tummare från 2018 känns för liten i nya lägenheten.

Står mellan dessa tre:
TCL QLED870/C745 75" 13k - 300 fald zoner enligt tcl - "bäst i test" (har paxat en sådan på lokala elgiganten)
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...
TCL MQLED85/C765 75" 18k -1500 fald zoner - mini-led, såg inte nån direkt skillnad i butik på denna och 870
Samsung S90D 65" - 18k - OLED så bäst gällande färg etc

18k är väl egenltigen över min smärtgräns för TV
Ska inte användas för spel, just rum men har mörkläggnings gardiner så ljusstyrka är nog inte super viktigt.

Killen på elgiganten pushade hårt för 870 som han hade själv hemma. Men jag är velig.

All input skulle hjälpa.
Tack på förhand

Visa signatur

PSU EVGA SuperNOVA 850w
RAM HyperX Fury 32GB @3200MHz
CPU 5900X GPU 6800XT
5G Utvecklare Lovar att inte styra era tankar via 5G

Permalänk
Bildexpert 📺

TV-guiden tar upp skillnaderna och har ledtrådar för att avgöra hur ljust rum man faktiskt (inte har): https://www.sweclockers.com/forum/trad/1728756-tv-guiden-2024...

Som du själva verkar ha dragit för slutsats är en OLED det överlägsna valet för sin situation. En C745 har verkligen noll och inget att sätta upp mot en S90D. MQLED85 kommer ge främst rejält ljusstyrka och det är inget du lär behöva eller ens efterfråga om jag läser mellan raderna.

Förresten: Skriv/ändra gärna till en bättre rubrik som beskriver vad du avser. Det är ganska många olika sorters "Köpråd" som diskuteras i detta forum. Särskilt för den som läser direkt på första sidan och endast ser rubriken "Köpråd" och inte vilket underforum eller typ av produkt det handlar om

Permalänk
Inaktiv

Killen på Elgiganten har alltid produkterna med högst säljmarginal "hemma". Men det är bara säljsnack.

Jag har en Samsung 65" Neo QLED hemma som jag haft ett par år nu, är fenomenalt nöjd med den. Kan hända att du ångrar dig om du byter märke, eftersom att gränsnittet ändras (och vissa märken har sjukt oresponsiva gränssnitt, medans samsung oftast har väldigt responsiva i denna prisklassen).

Permalänk
Medlem

LG 77" C4 4K OLED evo TV (2024

LG

Permalänk

Tack för bra och snabba svar!
Kollade igenom det där med ljust rum (gick runt och läste tidningen/ipren) och mitt skulle nog klassas som "kontor" och kanske "mycket ljust" på sommaren (har kvällssol rakt mot TVn i några timmar, tänk snett bakifrån ena axeln).
Drar man ner persienner så blir det "kontor" även på sommarkvällar och med gardiner blir det "dunkelt".

Nuvarande TV är UE55MU6195U

Den har inga problem med ljuset iaf. Och vad jag kan hitta har S90D liknande brightness.

Visa signatur

PSU EVGA SuperNOVA 850w
CPU 5900X GPU 6800XT

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

LG 77" C4 4K OLED evo TV (2024

LG

Den där är tyvärr utanför budget för mig. Men verkar helt klart vara en bra tv.

Visa signatur

PSU EVGA SuperNOVA 850w
CPU 5900X GPU 6800XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TheBeduinMonk:

Nuvarande TV är UE55MU6195U

Den har inga problem med ljuset iaf. Och vad jag kan hitta har S90D liknande brightness.

Då har du redan en TV som är på lägre ljusstyrka än en typisk OLED och med mycket sämre reflexfilter. En MQLED85 lär kunna lysa ut bilden mitt på sommaren för dig men den har inte mer att säga till om när rummet blir mörkare och mer dämpat.

Permalänk

Om jag tar tummen ur och köper en ny TV under rean så lutar det efter kommentarer mer och mer mot Samsung S90D dvs OLED, 65 tum borde vara tillräckligt för mitt avstånd 2.7M "face till vägg/tv".

Det verkar som jag har tillräckligt mörkt rum för OLED även utan att helt dra igen med mörkläggningsgardinerna. Då jag tror jag prioriterar kontrast/färg över storlek. Blir dessutom billigare väggfäste om man håller sig till 65tum.

Visa signatur

PSU EVGA SuperNOVA 850w
CPU 5900X GPU 6800XT

Permalänk
Medlem

Jag har haft en LG oled 55" CX innan och var mycket nöjd med det som referns modell med vad jag kollar efter nu på nästa tv val.

Lg oled 77 c4 evo va ju såklart favoriten men den är för dyr, blev tipsad om mini led så man slipper inbränningsrisken hos oled och det landade på den här som jag köpte häromdagen: Philips the Xtra 75" mini led amibilight och jar är så nöjd man kan bli för priset.

https://tinyurl.com/4s3y3e3d

Visa signatur

CPU: Ryzen 9800x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: ASUS Prime RTX 5080 OC, MBoard: ASUS Prime x870-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Samsung 990 pro 2TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: Samsung G8 Oled 175Hz, Philips The Xtra 75PML9009 4K QD MINI-LED 144Hz, Mouse: ASUS ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: Keychron K13 Pro, PSU: , Headset: Steel Series Arctis 7p+
www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Medlem

Ja säger då det "Once you go OLED you go O LED and you never go back" läste jag någonstans och det stämmer för mig med min Samsung S90C 55" vilket var 2023 års model av S90D. Sjukt nöjd med den! Ända nackdelen med Samsung TV är väl att det inte är Android system i den vilket innebär att det finns en viss begränsning på appar. Men det ska inte styra valet då ju det är enkelt fixat med extern enhet. En sak jag stört mig på OLED paneler har varit att stora vita ytor när det är vintersport tenderar att skifta åt blågrönt nedtill och rosa upptill men det slipper man på Samsungs panel, en av anledningarna att jag valde den istället för LG då jag tittar mycket på vintersporter. Jag tycker också Samsungens panel är bättre på vissa färger särskilt rött som kan visas med större vibrans och intensitet.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixan:

Jag har haft en LG oled 55" CX innan och var mycket nöjd med det som referns modell med vad jag kollar efter nu på nästa tv val.

Lg oled 77 c4 evo va ju såklart favoriten men den är för dyr, blev tipsad om mini led så man slipper inbränningsrisken hos oled och det landade på den här som jag köpte häromdagen: Philips the Xtra 75" mini led amibilight och jar är så nöjd man kan bli för priset.

https://tinyurl.com/4s3y3e3d

När ska folk släppa det här med inbränningsrisken? Väldigt liten risk för normalanvändare på nya apparater. Bara man kommer ihåg att med jämna mellanrum sätta TV,n i standby över natten så att den kan genomgå sin pixel refresh cykel.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Tackar återigen för alla tips och funderingar! Jag personligen är inte oroad över inbränning då jag använder TVn främst på kvällen/natten och annars är den avstängd. En normal dag är den avstängd minst 22h men det kan också vara så att jag plöjer nån serie nån gång. Det blir den gamla TVn som isf kan bränna sig (om den varit oled) då den blir relegerad till sov-tv.

Visa signatur

PSU EVGA SuperNOVA 850w
CPU 5900X GPU 6800XT