Permalänk

Processorer i spel - kärnor/trådar

Jag minns tiden då kärnor/trådar ständigt växte och blev nya "Måsten" i gaming, och 4790k kom med 8 trådar och den var man bara tvungen att ha etc.

Enkärning prestanda har ju länge varit viktig i gaming då som jag förstått det inte så många spel lyckas dela upp arbetsbelastning på flera kärnor / trådar.

8-kärniga CPU:er har funnits länge ,och idag ser vid att på gamingtronen sitter 9800X3D med 8/16.

Är en sådan CPU "Framtidstrygg" eller kommer framtiden innebära absurda antal trådar/kärnor? Vad tror ni?
Vi vet att konsolerna idag PS5, Xbox också har 8/16, så utvecklarna riktar kanske in sig på det.

Kommer vi se 16 fysiska kärnor som någon ny "standard" vi nästa generation kring PS6 etc?

Visa signatur

i7-10700KF | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur små uppgraderingarna är på processorer idag så kommer du kunna leva länge på en 9800X3d. Ärligt talat så skulle jag säga att din 10700KF fortfarande har bra liv kvar i sig också.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av kallehamez:

Jag minns tiden då kärnor/trådar ständigt växte och blev nya "Måsten" i gaming, och 4790k kom med 8 trådar och den var man bara tvungen att ha etc.

Enkärning prestanda har ju länge varit viktig i gaming då som jag förstått det inte så många spel lyckas dela upp arbetsbelastning på flera kärnor / trådar.

8-kärniga CPU:er har funnits länge ,och idag ser vid att på gamingtronen sitter 9800X3D med 8/16.

Är en sådan CPU "Framtidstrygg" eller kommer framtiden innebära absurda antal trådar/kärnor? Vad tror ni?
Vi vet att konsolerna idag PS5, Xbox också har 8/16, så utvecklarna riktar kanske in sig på det.

Kommer vi se 16 fysiska kärnor som någon ny "standard" vi nästa generation kring PS6 etc?

Det är mest trenden på hårdvara som sätter gränsen de vill ju kunna sälja till så många som möjligt och fortfarande i de flesta spel ses ingen större prestandaökning att ha fler än 8 kärnor/trådar.

Hur det ser ut om 10 år är svårt att sia.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Skulle säga att 8 kärnor är ganska tryggt ett tag framöver.
Men självklart kommer 12 eller 16 bli något mer framtidssäkert, speciellt över tidshorisonten 10 år.

Du har ju alltid möjlighet att köpa billigare idag och uppgradera i framtiden med det bästa för plattformen.

Permalänk
Skrivet av tankjunior:

Skulle säga att 8 kärnor är ganska tryggt ett tag framöver.
Men självklart kommer 12 eller 16 bli något mer framtidssäkert, speciellt över tidshorisonten 10 år.

Du har ju alltid möjlighet att köpa billigare idag och uppgradera i framtiden med det bästa för plattformen.

Exakt, det är en variant att köpa ett AM5 mobo med 7600x sen trycka in ett monster 2027.
Alternativet är att vänta tills AM6 2028 troligen

Mycket beror på när alla fräcka titlar släpps, HL3, Witcher X, TES VI, GTA VI PC, Metro X etc.

Visa signatur

i7-10700KF | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz