Is på bilrutan, lite frågeställningar

Permalänk
Medlem

Is på bilrutan, lite frågeställningar

Noterade härom dagen, och även dagen efter, att jag hade is på insidan av framrutan.
Efter jag hade skrapat utsidan, och satt och filosoferade medan kupéfläkten jobbade, så tänkte jag om det finns nån för- eller nack-del med att veva ner rutorna.

Den uppenbara nackdelen nämner jag inte. Men det jag tänkte är om fukten försvinner ut snabbare om rutorna är nere? Is på insidan kräver ju såklart värme för att få bort, men imma då?

Kan det förebyggas? I ett par år har jag haft en torrboll i bilen, denna säsong har jag inte haft koll på den, så den kanske är förbrukad, och därför har jag åter is på insidan, vet ej. Jag har inte haft nån direkt is på insidan tidigare år, men i år kanske bara är ett "sånt" år.
Kan man förebygga med att hissa ner rutan nån cm när man parkerar?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Är där fuktigt på golvet av bilen? Det är inte så att där är en liten läcka från värme elementet.

För där bör inte vara så pass mycket fukt i bilen om där inte kommer in vatten någonstans ifrån

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Noterade härom dagen, och även dagen efter, att jag hade is på insidan av framrutan.
Efter jag hade skrapat utsidan, och satt och filosoferade medan kupéfläkten jobbade, så tänkte jag om det finns nån för- eller nack-del med att veva ner rutorna.

Den uppenbara nackdelen nämner jag inte. Men det jag tänkte är om fukten försvinner ut snabbare om rutorna är nere? Is på insidan kräver ju såklart värme för att få bort, men imma då?

Kan det förebyggas? I ett par år har jag haft en torrboll i bilen, denna säsong har jag inte haft koll på den, så den kanske är förbrukad, och därför har jag åter is på insidan, vet ej. Jag har inte haft nån direkt is på insidan tidigare år, men i år kanske bara är ett "sånt" år.
Kan man förebygga med att hissa ner rutan nån cm när man parkerar?

Torrbollar kan återanvändas om man torkar materialet i dem, till exempel i ugnen

Tydligen är kattsand ungefär samma sak för övrigt

Men regelbunden is/imma på insidan av rutorna tyder på fukt inuti kupén, det kan vara läckande värmepaket, otäta lister vid dörrar/fönster, ellet helt enkelt att man tar med sig för mycket skit in i bilen så här års

Varmluft håller mycket mer vatten än kall luft, så att öppna rutorna (lite) och släppa ut varm fuktig luft kan avfukta bilen, men värmen i kupén är viktigast för att bli av med imma/is. Så öppna att fönsterna är nog något man bör göra först när det är varmt

Permalänk
Medlem

Något som kan hjälpa är att ventilera bilen kvällen innan om man haft det varmt i bilen.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Noterade härom dagen, och även dagen efter, att jag hade is på insidan av framrutan.
Efter jag hade skrapat utsidan, och satt och filosoferade medan kupéfläkten jobbade, så tänkte jag om det finns nån för- eller nack-del med att veva ner rutorna.

Den uppenbara nackdelen nämner jag inte. Men det jag tänkte är om fukten försvinner ut snabbare om rutorna är nere? Is på insidan kräver ju såklart värme för att få bort, men imma då?

Kan det förebyggas? I ett par år har jag haft en torrboll i bilen, denna säsong har jag inte haft koll på den, så den kanske är förbrukad, och därför har jag åter is på insidan, vet ej. Jag har inte haft nån direkt is på insidan tidigare år, men i år kanske bara är ett "sånt" år.
Kan man förebygga med att hissa ner rutan nån cm när man parkerar?

Om du parkerar över natten i varmgarage så bör du hala ner några rutor.
Fukten kommer oftast från snö/vatten som dras med in i bilen av skorna och dess ägare.

Även nyduschat hår kan ställa till det om det är fuktigt.

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem

Kattsand är lera, men fuktabsorbenten i torrbollar är normalt kalciumklorid.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Såg nånstans att fukten inne i bilen till största delen kommer från personen som kör eller åker i bilen, och att det bästa sättet att slippa is på insidan är att snabbt vädra ut bilen innan man stänger dörrarna och låser den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Noterade härom dagen, och även dagen efter, att jag hade is på insidan av framrutan.
Efter jag hade skrapat utsidan, och satt och filosoferade medan kupéfläkten jobbade, så tänkte jag om det finns nån för- eller nack-del med att veva ner rutorna.

Den uppenbara nackdelen nämner jag inte. Men det jag tänkte är om fukten försvinner ut snabbare om rutorna är nere? Is på insidan kräver ju såklart värme för att få bort, men imma då?

Kan det förebyggas? I ett par år har jag haft en torrboll i bilen, denna säsong har jag inte haft koll på den, så den kanske är förbrukad, och därför har jag åter is på insidan, vet ej. Jag har inte haft nån direkt is på insidan tidigare år, men i år kanske bara är ett "sånt" år.
Kan man förebygga med att hissa ner rutan nån cm när man parkerar?

Kolla under golvmattorna om det är fuktigt där för jag hade en bil där det läckte in genom dörren pga trasigt tätning i den och då lade det sig just under golvmattan.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vilken bil och om den är utrustad med AC. Men AC ska även vara igång på vintern med friskluftsläget för att ta bort fukt (återcirkulerande läget behåller fukten i bilen) när du kör. Sen är det bra att byta till gummimattor istället för tygmattor på vintern om man nu kör med tyg året om. Hade problem tidigare med min bil med imma/is på insidan när jag enbart körde med återcirku. luft. och AC av. Fördelen med återcirku. är att kupén blir varmare och rutorna frostas av fortare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strongliquid:

Fukten kommer oftast från snö/vatten som dras med in i bilen av skorna och dess ägare.

Detta är exakt vad som händer vintertid (höll som ts också på att bli tokig av is på insidan av rutorna), lösningen är att låta bilen torka upp emellanåt, parkera i varmgarage så ofta som möjligt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Köpte en torrboll från biltema i år för att bli av med detta problem men den åkte i soporna rätt omgående.
Det som funkar bäst i mitt tycke är att fylla en gammal strumpa med grötris - knyt ihop den och lägg den i framrutan.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Jag kör en sån här för att minska problemet
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/vinte...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Har du tyg eller gummimattor? Om tyg så ta ur dem ur bilen och låt torka ordentligt.

Permalänk
Medlem

Utöver det mest vanliga som är vatten/fukt i kupén så kan.
Skit/fett/osv på insidan av rutorna ge mer imma och en riktig rengöring kan göra en hel del.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Kör lite extra med bilen om du kör korta avstånd, det kommer klimatsystemet ta hand om. Det är bra för motorn också.

Jag måste t.ex. köra en bra bit med bilen när jag tvättar den på vintern. Vill inte upprepa att fläkten till värmepaketet fryser fast

Sen får man givetvis hälla av vatten från mattor o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keawon:

Nu vet jag inte vilken bil och om den är utrustad med AC. Men AC ska även vara igång på vintern med friskluftsläget för att ta bort fukt (återcirkulerande läget behåller fukten i bilen) när du kör. Sen är det bra att byta till gummimattor istället för tygmattor på vintern om man nu kör med tyg året om. Hade problem tidigare med min bil med imma/is på insidan när jag enbart körde med återcirku. luft. och AC av. Fördelen med återcirku. är att kupén blir varmare och rutorna frostas av fortare.

Detta är bästa tipset som hjälper mot fukt.
Om inte värmepaketet är trasigt och läcker så är ovanstående bästa lösningen.

Om du däremot inte har någon AC i bilen så är det bra att vädra ur bilen, kall luft kan bära mindre mängd vatten än varm luft. När den varma luften (tillsammans med allt vatten man drar in) blir kall så kommer det fälla ut i kondens.
Vädrar man då ur den varma luften så får du ut en del fukt ur bilen.