Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Kopiera inställningar från ryzen master till BIOS?

Permalänk
Medlem

Kopiera inställningar från ryzen master till BIOS?

Har för närvarande gjort en all core negative i BIOS på magnitude -47 och systemet är stabilt där med min Ryzen 5 7600. Men jag vill tweeka det Lite mer, per core. Att göra det helt manuellt har jag insett blir ett satans jobb dock, så jag undrar om det går att ta genvägen via AMDs mjukvara, ryzen master, eller om värdena där inte är helt pålitliga och kan översättas 1:1? Finns det några nackdelar med att installera ryzen master?
Undrar också om Core 1 i ryzen master är Core 1 i BIOS också? Core 2 är Core 2 osv. Så inte värdet från en core i ryzen master hamnar på en annan core i BIOS.

Alltså: Kan jag installera AMD ryzen master, gör en automatisk curve optimizer per core (vilket jag vet kan ta flera timmar) för att se vid vilka negativa magnituder mina olika processorkärnor är stabila - och sen bara göra samma ändringar i bios, per core istället för som nu med samma på alla kärnor, och därmed slippa ha amd ryzen master igång framgent?

Rimligt, eller tänker jag snett här på något sätt?

Permalänk

verkar inte som att det finns något sätt att göra detta.

googlar man så rekomenderar alla att ta en bild av inställningarna och knappa in dem manuellt i bioset.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hade kört PBO2-tuner på 7600. Läser in vad du har i BIOS och låter dig skriva över det, så länge programmet är igång/till reboot iaf. Ser ut så här och följer med corecruncher. Bra program att optimera kärna för kärna, om du vill lägga ned den tiden. Inte så jobbigt egentligen, man kör det medan man är på jobb/sover/inte vid datorn

Ryzen master kommer ge dig -30 CO som mest med auto optimizer, du verkar ha ett bra ex också så du kommer inte bli klokare av det. Det programmet strulade extremt mycket för mig, så rensade bort det och varenda spår av skiten. Någon krock med bios misstänker jag och det var inte direkt användarvänligt jämf. med bios heller tycker jag. Kanske funkar bättre om man inte öht rört bios. Men om du vill testa så är det klart att du kan testa dig fram till stabil CO även med det och sedan sätta in ändringarna i bios. Men med Ryzen Master installerat hade jag problem även med att få ändringar att fastna i bios.

Kärnorna börjar oftast på #0, men i t.ex hwinfo om du tittar på den rankingen på kärnorna (CPPC) så är kärna #1 = 1 och du får dra bort en siffra från alla i t.ex corecruncher. Sedan i sensordelen har dom rätt namn med start #0.

PBO2-tuner funkade inte till 9800x3d så hittade liknande program RyzenSMUDebugtool, men detta bråkade också och låste boost-clock till baseclock (4,7ghz) till jag factoryresettade bios flera ggr. Så jag får köra via bios på 9800x3d. Det är inte hela världen, tar oftast flera timmar/över natt för mig att stressa fram fel på nån kärna just nu och då går jag in och ändrar t.ex kärna 4 som är den enda som skickar fel nu, till -38 från -39. Tills nästa gång jag lämnar datorn och slår igång corecruncher.

RyzenSMUD kan du ändra clocks och mycket mer ifall du får det att fungera och är intresserad av det.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem

Jag har pysslat en hel del här nu och har, för stunden, stannat på följande värden som verkar stabila:

Core 0: -61
Core 1: -61
Core 2: -51 S
Core 3: -61
Core 4: -61
Core 5: -48 S

S = Stopp. Core 2 och 5 gör systemet instabilt om dom sätts till en lägre magnitud än den angivna.

Har inte gjort några rigorösa tester än. Det kommer i morgon med lång idle och 2 timmars stress i OCCT.
Men so far so good!
Dock känns värdena på 0, 1, 3, och 4 så pass extrema att jag börjar fundera på om jag gör något fel?

Permalänk
Skrivet av Zelian:

Jag har pysslat en hel del här nu och har, för stunden, stannat på följande värden som verkar stabila:

Core 0: -61
Core 1: -61
Core 3: -61
Core 4: -61

S = Stopp. Core 2 och 5 gör systemet instabilt om dom sätts till en lägre magnitud än den angivna.

Har inte gjort några rigorösa tester än. Det kommer i morgon med lång idle och 2 timmars stress i OCCT.
Men so far so good!
Dock känns värdena på 0, 1, 3, och 4 så pass extrema att jag börjar fundera på om jag gör något fel?

kan mycket väl vara så att du stryper ner dem så pass hårt att de tappar beräkningskraft.

har för mig att det finns en automagisk felkorrigering på funktionen så den slutar boost högre om den börjar se ostabilitet och rullar tillbaka till senaste stabila klocka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kan mycket väl vara så att du stryper ner dem så pass hårt att de tappar beräkningskraft.

har för mig att det finns en automagisk felkorrigering på funktionen så den slutar boost högre om den börjar se ostabilitet och rullar tillbaka till senaste stabila klocka.

Ja något sånt borde det vara. För prestandan är i princip opåverkad i både Cinebench och Novabench trots dom extrema nivåer jag är nere på. Tempen sjunker något dock, typ 0,5 grader, jämfört med att ligga runt -60 på dom flesta cores, men det är det enda jag kan se som egentligen ändras.

S = Blir instabila om dom går lägre.
+ = Stabilt värde. Har inte testat lägre.
Core 0: -64 S
Core 1: -75 +
Core 3: -75 +
Core 4: -75 +

Permalänk
Skrivet av Zelian:

Ja något sånt borde det vara. För prestandan är i princip opåverkad i både Cinebench och Novabench trots dom extrema nivåer jag är nere på. Tempen sjunker något dock, typ 0,5 grader, jämfört med att ligga runt -60 på dom flesta cores, men det är det enda jag kan se som egentligen ändras.

S = Blir instabila om dom går lägre.
+ = Stabilt värde. Har inte testat lägre.
Core 0: -64 S
Core 1: -75 +
Core 3: -75 +
Core 4: -75 +

skulle säga att det nog är ganska normalt att man har en eller ett par kärnor som är lite "sämre" än de övriga finns ju en anledning till att AMD inte satt dessa värden som default då de inte kan garantera att alla deras chip de tillverkar är stabila med det.

dock verkar de flesta även ha pushat på +100-200Mhz klocka med dessa -30-40 pbo (gissar all core) så kanske skevar deras resultat lite och hade de skippat det så kanske de också kunnat gå lägre och neråt vad du kunnat sätta dina sämsta kärnor till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är min uppfattning också från den relativt begränsade information jag hittat. Dock har jag aldrig sett såhär extrema skillnader - eller låga magnituder.

Tycker inte den lilla prestandan man får av ett par hundra mhz extra är värt det givet hur mycket tempen går upp.
Jag började med det här bara för att få ned tempen egentligen och ha ett tystare system - men det blev ju ganska intressant efter ett tag

Permalänk
Skrivet av Zelian:

Det är min uppfattning också från den relativt begränsade information jag hittat. Dock har jag aldrig sett såhär extrema skillnader - eller låga magnituder.

Tycker inte den lilla prestandan man får av ett par hundra mhz extra är värt det givet hur mycket tempen går upp.
Jag började med det här bara för att få ned tempen egentligen och ha ett tystare system - men det blev ju ganska intressant efter ett tag

tror de flesta generellt bara hittar en stabil all core pbo och brur sig inte om att finjustera varje kärna för sig och de kan nog ev även haft nån kärna som kan gå djupare än vad de kan justera med all core.

kör ett test i typ cinebench 23 single och multicore test eller nått i

stock.

-48 all core. (vad din sämsta kärna ser ut att max klara)

och med dina finjusterade värden och se vad skillnaderna blir.

(låt cpu svalna mellan testen till idle temp så de börjar testet på ungefär olastade samma bastemp)

screenshota gärna resultaten från varje test och lägg upp.

iom att cinebench kommer ge varje test en poäng (med lite variation på felmarginal) så kan man ju bokstavligen se om dina per kärna värden faktiskt är bättre/sämre/samma som om du kört den i stock eller med en all core pbo.

även tempgraf under testen skulle ju kunna va intressant att få se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kört tre tester, och här är resultaten.
Skillnaden mellan allt på -48 och mina extremvärden är verkligen försumbar.
Alla test startade på 43 grader och körde 10 min.
PPT 85W

All cores @ stock. Temp runt 63 hela testet.

All cores @ -48. Temp runt 58 hela testet.

Cores @ -64 -75 -51 -75 -75 -48. Temp runt 57 hela testet.

Permalänk
Skrivet av Zelian:

Kört tre tester, och här är resultaten.
Skillnaden mellan allt på -48 och mina extremvärden är verkligen försumbar.
Alla test startade på 43 grader och körde 10 min.

All cores @ stock. Temp runt 63 hela testet.
<Uppladdad bildlänk>

All cores @ -48. Temp runt 58 hela testet.
<Uppladdad bildlänk>

Cores @ -64 -75 -51 -75 -75 -48. Temp runt 58 hela testet.
<Uppladdad bildlänk>

ja ser ju onekligen ut som fippla att gå över ~-48 kommer inte ge något mer än extra jobb till ingen nytta.

poängen är ju innom felmarginalerna för ev externa variationer mellan de 2 testen skulle jag säga ~0.1% skillnad och tempen samma så känns som att dina extra negativa värden över -48 är mer eller mindre onödiga.

ev möjligen att de gör större skillnad på single core testet när en specifik kärna ser all lasten och den verkligen boostar till högsta boostklocka men för multicore testet ser -48 all core defenetivt ut att vara allt som behövs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja ser ju onekligen ut som fippla att gå över ~-48 kommer inte ge något mer än extra jobb till ingen nytta.

poängen är ju innom felmarginalerna för ev externa variationer mellan de 2 testen skulle jag säga ~0.1% skillnad och tempen samma så känns som att dina extra negativa värden över -48 är mer eller mindre onödiga.

ev möjligen att de gör större skillnad på single core testet när en specifik kärna ser all lasten och den verkligen boostar till högsta boostklocka men för multicore testet ser -48 all core defenetivt ut att vara allt som behövs.

Ja men precis. Därför tror jag att det ligger något i det du sade ovan om att det ev. Finns något slags back-up system som ser till att gå tillbaka till senaste stabila värde.

Tror jag ställer allt till -48 and call it a day!