Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!
Permalänk
Medlem

Krav på airbag klistermärken

Finns det något krav på att alla dessa airbag klistermärken i bilar ska finnas där? Tänker t ex på dem som sitter på solskyddet på passagerarsidan?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Finns det något krav på att alla dessa airbag klistermärken i bilar ska finnas där? Tänker t ex på dem som sitter på solskyddet på passagerarsidan?

<Uppladdad bildlänk>

Min tolkning är att det är ett obligatorium för tillverkare att förse passagerarsidan i bilar som säljs i EU med dylika. Tanken är förstås att undvika katastrofala följder med bakåtvända barnstolar.

"Warning labels now have to be fitted in cars to avoid the installation of rearward facing child restraints and in some cars there is now provision for automatic detection of child restraints and out of position occupants or a manual switch to disconnect the passenger airbag system."

https://road-safety.transport.ec.europa.eu/eu-road-safety-pol...

I USA verkar det dock finnas ytterligare krav på uppmärkning. Det är väl inte helt förfluget att tro att tillverkarna gör det lätt för sig och limmar etiketter enligt de mest omfattande lokala kraven i alla bilar, oavsett vilken marknad de är tänkta att säljas på från början. Kan tänka mig att nybilar kan komma att hamna på andra marknader än den tänkta med väldigt kort varsel ibland, beroende på efterfrågan osv.

Hittar inget om att kraven skulle gälla någon annan än tillverkaren, eller att de måste finnas där under drift. Förmodligen är det fritt fram att pilla bort dem om man inte gillar dem. Ska du besikta bilen snart kan du ju dock fråga vad proffsen anser om saken istället för att förlita dig på en random forumtomtes tolkning

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Kort svar: Ja!

Långt svar: Japp!

Visa signatur

--
Mats

Permalänk
Medlem

Om det vore ett krav skulle man väl sytt in det som man gör på barnstolarna.

Rycker bort den och lägger i handskfacket med en rulle tejp. Klagar besiktningen så får jag tejpa upp den tillfälligt. Hade inget på mina andra bilar och ingen har klagat. 😅

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Rycker bort den och lägger i handskfacket med en rulle tejp. Klagar besiktningen så får jag tejpa upp den tillfälligt. Hade inget på mina andra bilar och ingen har klagat. 😅

Om en bil har krockkudde framför passagerarplatsen fram måste det finnas ett varningsmärke som tydligt varnar för att montera och använda en bilbarnstol där. Märket ska placeras väl synligt. Vid besiktningen kontrolleras att rätt märkning finns. Om bilen saknar märke kan du få ett sådant från bilens auktoriserade återförsäljare eller hos besiktningsföretag.

https://ntf.se/konsumentupplysning/bilar/skyddssystem/krockku...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Om en bil har krockkudde framför passagerarplatsen fram måste det finnas ett varningsmärke som tydligt varnar för att montera och använda en bilbarnstol där. Märket ska placeras väl synligt. Vid besiktningen kontrolleras att rätt märkning finns. Om bilen saknar märke kan du få ett sådant från bilens auktoriserade återförsäljare eller hos besiktningsföretag.

https://ntf.se/konsumentupplysning/bilar/skyddssystem/krockku...

Skrivet av Baxtex:

Med andra ord. klistra upp den under besiktningen.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Det finns dock inget krav på vart den monteras, åk förbi ett besiktningsorgan så kan du få en ny som du kan sätta på B-stolpen vid låset, det räcker.

Visa signatur

--
Mats