Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Seg gammal dator. Formatering lösningen?

Permalänk

Seg gammal dator. Formatering lösningen?

Min gamla dator som är runt 10 år gammal är som förväntat väldigt seg. Jag har aldrig gjort en formatering av hårddiskar innan men känns som om det skulle kunna piffa upp datorn. Just nu ligger det Windows 8.1 på den och många program gnäller över detta, så tanken är att formatera och då installera Windows 10 som jag har en nyckel till liggandes.
Datorn används av barnen att spela med, mest Roblox och Minecraft som funkar felfritt. Men att navigera runt i datorn och starta den tar irriterande lång tid, dessutom är det en HDD som är installerad vilket ju förklarar en del.

Om jag förstår det rätt så är en formatering en totalrensning av allt som finns på datorn och man får då installera om Windows och allt annat man vill ha på hårddisken. Känns spontant i mitt enkla sinne som att datorn hade behövt detta. Tänker jag rätt kring detta? Något jag ska se upp med eller tänka annorlunda kring?

Permalänk

Köp en ssd och installera en fräsch version av vilket OS som helst.

Permalänk
Skrivet av Charles Finley:

Köp en ssd och installera en fräsch version av vilket OS som helst.

Tack för tips!
Det är inte aktuellt med denna datorn. Blir en ny om något år men just nu finns inte behovet att uppgradera hårdvarorna.

Permalänk
Medlem

Min dator är aningen mer än 10 år gammal, 14 kanske, en SSD är en galet bra uppdatering. Köp en enklare SSD för några hundra, installera om spelet, och behåll den gamla hårddisken i datorn för steam-bibliotek eller vad man nu kan tänka sig. Köper man en SSD på 1TB eller liknande kan man ju ha en del spel på den också, förutom Windows, men egentligen får man en rejäl Windows-boost även med mindre SSD. 150kr så är datorn mycket smidigare och snabbare.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Det kommer säkert hjälpa lite med ominstallation, men tror det kommer bli lika segt rätt fort. Windows 10 och 8 är inte roliga alls med en mekanisk hårddisk som systemdisk i.
Skall man ändå göra besväret att installera om skulle jag rekommendera nån 250Gb SSd för ett par hundralappar och köra in windows på och behålla den mekaniska som lagringsdisk.

Permalänk
Skrivet av SilverMaiden:

Tack för tips!
Det är inte aktuellt med denna datorn. Blir en ny om något år men just nu finns inte behovet att uppgradera hårdvarorna.

En ssd kostar inte så mycket.

https://www.inet.se/produkt/4305551/pny-cs900-250gb

Köp en burk tryckluft och blås rent lådan när du monterar ssd:n, ladda ner en windows iso från microsoft och lägg in på ett usb-minne. Så blir datorn rappare.

Sen kan du köpa en extern kabinett till ssd:n så har du en extern ssd till nya datorn.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en 120GB SSD att installera Windows på så kan du PMa mig, betala bara frakten så är den dig

Permalänk

Tack för erbjudandet Oskar, men jag ville ha de löst så snart som möjligt

Köpte en SSD SATA på 1TB som Charles Finley föreslog. Denna dator tar inte M.2.
Nu vill jag få bort Windows 8 från min SSHD (det var tydligen inte en HDD) och installera Windows 10 på den nya SSDn och få datorn att boota därifrån. Försöker hitta relevanta videos på Youtube men de handlar ofta om andra saker som är halvrelaterade. Någon som har en bra länk med en bra beskrivning på hur man gör steg för steg, eller en video? Den gamla SSHDn får vara en plats man dumpar bilder, filmer och sånt tråkigt och SSDn får hantera OS och spel.

Permalänk

Hittade denna videon som verkar vara det jag söker efter. https://www.youtube.com/watch?v=XleoAGUu3Ro&ab_channel=Alex%2...
Jag har nu alltså en SHDD med Windows 8.1. Jag har en key till Windows 10 liggande som jag tänkte använda på den nya SSDn. Jag vill få bort Windows 8.1 från SHDDn och samtidigt behålla det som finns på den och installera Windows 10 på SSDn som datorn sen bootar från.
Tänker jag rätt om jag startar igång datorn, installerar SSDn, installerar Windows 10 på SSDn, avinstallerar Windows 8.1 från SHDDn enligt länkens instruktioner, startar om och ändrar boot prioritet till Windows 10 på SSDn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilverMaiden:

Hittade denna videon som verkar vara det jag söker efter. https://www.youtube.com/watch?v=XleoAGUu3Ro&ab_channel=Alex%2...
Jag har nu alltså en SHDD med Windows 8.1. Jag har en key till Windows 10 liggande som jag tänkte använda på den nya SSDn. Jag vill få bort Windows 8.1 från SHDDn och samtidigt behålla det som finns på den och installera Windows 10 på SSDn som datorn sen bootar från.
Tänker jag rätt om jag startar igång datorn, installerar SSDn, installerar Windows 10 på SSDn, avinstallerar Windows 8.1 från SHDDn enligt länkens instruktioner, startar om och ändrar boot prioritet till Windows 10 på SSDn?

Koppla ur alla gamla diskar.

Koppla in den nya SSDn.

Installera Windows.

Koppla in den gamla disken.

För över allt du vill spara från den gamla disken till den nya.

Formatera den gamla disken.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34