Bilköp som inte gick som tänkt

Permalänk
Medlem

Bilköp som inte gick som tänkt

Jag köpte en bil på firma för drygt två månader sedan då min gamla var trasig och hade massa fel så tänkte jag att det vore skönt med något nyare.

Det blev en Opel Astra kombi 2012 för 65000kr med drygt 17500 mil på mätaren.

Efter köp så upptäcker jag att kylaren läcker. Den börjar varna för låg nivå och jag fyller på. Sedan dess har jag fått fylla på var eller varannan vecka. I slutet på december så tänds även motorlampa. Jag låter då bilen stå och använder min gamla bil i väntan på verkstad. Bilfirmans verkstad. Så tänker jag att det är skönt för nu fixar de allt.

Sen när jag ska hämta bilen så visar det sig att den inte är hel.
Lampan är tillfälligt släckt och jag får en ny tid om två veckor där de ska byta flexröret innan lambda sensorn så förhoppningsvis löser det felet sig.

Gällande kylsystemsläckan så har de provtryckt systemet och det visade inget läckage. Så då tar verkstaden för givet att problemet gällande läckan är löst. Jag har nu bara kört bilen några dagar sedan dess. Men sammanlagt har jag ju tidigare fyllt på kylarvätska ca 3-4 ggr mer än liter sammanlagt, är inne på andra flaskan. Har dock inte varnat än om låg kylvätska efter besöket men det är ju en vecka kvar innan nästa verkstadsbesök och jag kör drygt 40+mil per vecka så det borde visa sig innan dess tänker jag.

Vidare så visar det sig att förarstolens värme är ute funktion. Det är ju inte ett så stort fel jämfört med de andra men lite irriterande nu i kyligare tider.

Sedan även då låter startmotorn konstigt i mellanåt när jag startar.

Jag har även hittat i papper på bilen där en verkstad efter en service påpekat att bilen läcker lite olja. Jag vet inte om det är åtgärdat eller om det också kan vara något fel på bilen som finns kvar.

Jag känner mig ledsen gräns till deppig. Jag köpte ju en nyare bil för att slippa alla problem. Har ni tips och råd så uppskattas det varmt.

Permalänk
Medlem

Tilläggas. Jag har en bekant jag träffade igår som också hade köpt en bil på samma firma som visade sig ha massa fel. Han tog kontakt med Konsumentverket och det rekommenderade att han tog kontakt med arn. Men då erbjöd firman sig att byta bil så det löste sig ju för hans del.

Jag har kollat på firmans hemsida men de har inga andra bilar som är intressanta även om jag lägger till lite mer pengar så det verkar tyvärr inte vara en lösning för mig i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpa någon mer bil på den firman då det verkar vara ett genomgående problem.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Sagt det hundra gånger känns det som men om man ska köpa bil på bilfirma så gör det från en större firma som även säljer minst ett nybilsmärke. Dom har dom mer av ett rykte att tänka på.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Förlåt men en 13 år gammal bil är inte "nyare". Samtidigt ska ju firman berätta vilka fel som finns. Försök häva köpet.

Permalänk
Medlem

Nu vill jag inte vara sån men vet inte om jag skulle klassa en 13 år gammal bil med över 17.000 mil som "nyare"... Beror såklart på vad man jämför med, men jag hade nog förväntat mig en del problem med en så gammal bil. Men såklart ska det inte vara såhär mycket problem, gör som du föreslog och kontakta ARN om firman inte vill åtgärda felen eller ta tillbaka bilen. Bäst hade väl varit om du fick lämna tillbaka den och köpa en annan från en mer vettig firma, som föreslogs här ovan.

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk

Tråkigt att höra om dina dåliga erfarenheter. Om du kan byta bil vore det ändå att rekommendera, till antingen någon som inte gått så långt, är nyare eller ett annat märke typ Toyota eller Volkswagen. Dessvärre är det som tidigare poster säger sant, mindre bilfirmor har färre incitament att hjälpa dig, du har redan köpt bilen och både ägare, säljare och mekaniker kommer tycka det är acceptabelt med en viss nivå av fel och problem med en så gammal bil.

Befogat eller ej låter jag vara osagt men det är så det ser ut idag.

Permalänk
Medlem

Den genomsnittliga åldern på en bil som skrotas är 18 år, så din bil är cirka 60 år gammal i människoår.
Den kommer ha skavanker och saker kommer gå sönder löpande år efter år. Jag är mest förvånad över att den kostade så mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Förlåt men en 13 år gammal bil är inte "nyare". Samtidigt ska ju firman berätta vilka fel som finns. Försök häva köpet.

Jag hade en 2001 och köpte 2012. Så där av nyare bil för mig. Så det var det jag menade..

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Sweclockers är ett forum för individer, inte AI-slopp eller "Let me google that for you". Således har jag raderat ett "ChatGPT säger..." inlägg som i sig inte bidrar något eget mer än att ha kört en prompt och bara stoppat in svaret här på forumet.

Vill man ha ChatGPT svar så kan man vända sig dit själv.

/D, - Mod

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kolla slangarna som går mellan kylare och motorblocket, ser gummit torrt ut eller/och känns det fuktigt någonstans, om det känns fuktigt kan man behöva följa slangen till en koppling.
Visst oljeläckage kan vara okej men det är bäst att kolla stickan med jämna mellanrum.
Det du ska vara mest observant på är om det ryker vitt eller blått från avgasröret, att det ryker vitt innan motorn är varm är normalt.

Under sättet kan det finnas en kontakt för stolsvärmen till sätet, kolla så den sitter i riktigt.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag köpte en bil på firma för drygt två månader sedan då min gamla var trasig och hade massa fel så tänkte jag att det vore skönt med något nyare.

Efter köp så upptäcker jag att kylaren läcker. Den börjar varna för låg nivå och jag fyller på. Sedan dess har jag fått fylla på var eller varannan vecka. I slutet på december så tänds även motorlampa. Jag låter då bilen stå och använder min gamla bil i väntan på verkstad. Bilfirmans verkstad. Så tänker jag att det är skönt för nu fixar de allt.

Lampan är tillfälligt släckt och jag får en ny tid om två veckor där de ska byta flexröret innan lambda sensorn så förhoppningsvis löser det felet sig.

Gällande kylsystemsläckan så har de provtryckt systemet och det visade inget läckage. Så då tar verkstaden för givet att problemet gällande läckan är löst. Jag har nu bara kört bilen några dagar sedan dess. Men sammanlagt har jag ju tidigare fyllt på kylarvätska ca 3-4 ggr mer än liter sammanlagt, är inne på andra flaskan. Har dock inte varnat än om låg kylvätska efter besöket men det är ju en vecka kvar innan nästa verkstadsbesök och jag kör drygt 40+mil per vecka så det borde visa sig innan dess tänker jag.

Vidare så visar det sig att förarstolens värme är ute funktion. Det är ju inte ett så stort fel jämfört med de andra men lite irriterande nu i kyligare tider.

Jag har även hittat i papper på bilen där en verkstad efter en service påpekat att bilen läcker lite olja. Jag vet inte om det är åtgärdat eller om det också kan vara något fel på bilen som finns kvar.

Jag känner mig ledsen gräns till deppig. Jag köpte ju en nyare bil för att slippa alla problem. Har ni tips och råd så uppskattas det varmt.

Dags för ett kompressionstest, och kanske kolla oljan efter vatten.
För det låter som att topplockspackningen kanske är trasig.
Skulle det vara så är det dags att ta ett rejält snack med säljaren.

Bytte själv bil nyligen och åkte direkt på en storservice plus ett par reparationer för totalt ~40kkr.
Men jag visste ju att bilen behövde det när jag köpte den och prutade därefter, så totalpriset blev fortfarande riktigt bra.

Som någon vis man sa: "Har det hjul eller t*ttar så kommer du få problem."
Och oavsett vad man köper för bil så kan man inte räkna med ett problemfritt ägande.

Permalänk
Medlem

Kan den vara köpt från Riddermark Bil?
Va ju nån stor artikel om dom nyligen på nån tidning om hur mycket dom fuskade med sina bilar dom sålde. Bara släckte lampor o sålde innan lampan gick igång igen osv.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Cimex:

Kolla slangarna som går mellan kylare och motorblocket, ser gummit torrt ut eller/och känns det fuktigt någonstans, om det känns fuktigt kan man behöva följa slangen till en koppling.
Visst oljeläckage kan vara okej men det är bäst att kolla stickan med jämna mellanrum.
Det du ska vara mest observant på är om det ryker vitt eller blått från avgasröret, att det ryker vitt innan motorn är varm är normalt.

Under sättet kan det finnas en kontakt för stolsvärmen till sätet, kolla så den sitter i riktigt.

Tack för dina tips och att du delar med dig av din kunskap.

Fixar firman vattenläckan och så att inte motorlampan kommer tillbaka så är jag nog nöjd.

De jag har kollat är hitills, expansionskärlet så att det är rent och inte något klägg typ olja i den men det ser bra ut visuellt. Jag har kollat nivån på oljan och den ser bra ut och oljan verkar även den se bra ut. Jag kikade även under locket till påfyll till oljan och det ser bra ut tycker jag. Jag kollade även under bilmattorna ifall det var blött där men inget mer än normalt.

Jag är ju ingen bilmekaniker ska ju vara sagt men jag har ju skruva en del ändå med åren.

Jag har kollat mycket på Youtube för att samla på mig kunskap och även sökt på nätet. Och där har de skrivit tex topplockspackning eller oljekylare. Sen har jag även sett att en del hade i spårvätska i kylarsystemet och sedan körde en vecka för att sedan kolla med uv lampa för att hitta läckan. Jag har inte hittat någon butik i Sverige som säljer sådant så det verkar inte vara så vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Nu vill jag inte vara sån men vet inte om jag skulle klassa en 13 år gammal bil med över 17.000 mil som "nyare"... Beror såklart på vad man jämför med, men jag hade nog förväntat mig en del problem med en så gammal bil. Men såklart ska det inte vara såhär mycket problem, gör som du föreslog och kontakta ARN om firman inte vill åtgärda felen eller ta tillbaka bilen. Bäst hade väl varit om du fick lämna tillbaka den och köpa en annan från en mer vettig firma, som föreslogs här ovan.

Tror du skumma bilhandlare bryr sig om att ARN säger "ajabaja så får ni inte göra"?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Opel är ökända för problem runt den tiden, 65.000 är mycket pengar och jag skulle gå på säkra kort om jag var som du? Honda Nissan Toyota är inga glamorösa bilar men de gör sitt jobb. Bilbesiktningen ger eller gav ut information om bilars hälsa och det finns ett gott skäl att göra ett gediget bakgrundsarbete när man köper bilen. Begär ett återköp gör om gör rätt kolla vad reprationer kostar reservdelsmarknaden är livsnerven för biltillverkare och köp bil efter den funktion du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Tror du skumma bilhandlare bryr sig om att ARN säger "ajabaja så får ni inte göra"?

Förhoppningsvis, men om de inte gör det brukar ju Råd & Rön ta med dem på sin svarta lista. I så fall varnas ju i alla fall andra personer för köp från firman i framtiden. Så alltid värt att anmäla till ARN tycker jag om man inte kommer överens med en firma, särskillt typ för bilar/snickarfirmor mm där man vet att det finns många oseriösa aktörer.

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Bara att beklaga, oseriösa bilfirmor verkar det finnas gott om tyvärr. Försök att häva köpet och köp av en seriös privatperson istället. Då får du troligen bilen billigare och kan lägga det du sparar på att reparera eventuella skavanker som du ändå skulle åkt på hos bilhandlarna.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Öppna motorhuven och be någon varva bilen lite. Kolla om nivån i exp kärlet ändrar sig. Köp en billig felkodsläsare och läs av felkoder.

Edit. Du kan vara själv om det går justera gasreglaget i motorhuven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Sagt det hundra gånger känns det som men om man ska köpa bil på bilfirma så gör det från en större firma som även säljer minst ett nybilsmärke. Dom har dom mer av ett rykte att tänka på.

De har funnits i över 20 år och de säljer ett flertal märken nya också. Det var därför det kändes tryggt att köpa där och säljaren ingav förtroende.

Skrivet av julgranen:

Öppna motorhuven och be någon varva bilen lite. Kolla om nivån i exp kärlet ändrar sig. Köp en billig felkodsläsare och läs av felkoder.

Edit. Du kan vara själv om det går justera gasreglaget i motorhuven.

Gällande felkod så är det fel bränsle luft blandning. De är nog därför att de tror att det var flexröret. Att den drar in tjuvluft innan lambda var deras teori och det låter ju rimligt. Men de ska byta flexröret om en vecka så då får jag ju facit ifall det blev ett fel mindre iaf :).

Skrivet av Mullvaden83:

Kan den vara köpt från Riddermark Bil?
Va ju nån stor artikel om dom nyligen på nån tidning om hur mycket dom fuskade med sina bilar dom sålde. Bara släckte lampor o sålde innan lampan gick igång igen osv.

Nej det är inte den firman. Och jag tror inte att de är så oseriösa även om jag undrar hur noga de kollar igenom bilarna innan försäljning. Bilen hade ingen felkod i början och jag hann ju köra den en månad innan felkod. Efter de hade släckt felkoden så kunde jag bara köra några mil innan den tändes igen så jag tror inte att detta felet är sen innan köp. Däremot tror jag att förra ägaren som sålde/bytte in bilen inte var helt ärlig vid inbytet.

Permalänk
Medlem

Ja det är vanligt att det är något sådant om man får lambdafel. Det brukar synas rätt tydligt om det är något läckage på avgas. Det blir sotit där hålet finns. Har den en eller två lambda? Även glykolläckage brukar synas tydligt. Det blir kristalliserat där läckan finns.

Kanske bara behöver avlufta kylsystemet? Sätt värmen på max och öppna exp kärlet och varva lite försiktigt. Kör dock inte tills bilen blir för varm. Då kokar det över.

Permalänk
Medlem

Jag fick lägligt förklarat tidigare idag att om det inte läcker när man provtrycker så går kylvätskan in i motorn istället. Om felet fanns där när du köpte den så får de ju fixa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag fick lägligt förklarat tidigare idag att om det inte läcker när man provtrycker så går kylvätskan in i motorn istället. Om felet fanns där när du köpte den så får de ju fixa det

Det märks rätt tydligt om topplockspackningen gått. Dels kommer det bli massa felkoder och vita avgaser sedan kommer nivån höjas i exp kärlet när bilen startas.

Jag tror mer på att bilen stått ett tag och man gjort lite service med oljebyte, fyllt/bytt kylarvätska. Fast det var varmare då. Nu när det är kallt så öppnar ventilen till värmepaketet och vattnet fyller upp där. Därför verkar det som att kylarvätska försvinner. Avlufta systemet med värmepaketet öppet så kan man se om det stabiliserar sig sedan.

Permalänk
Medlem

Hur många dagar tog det första gången innan du fick fylla på med kylarvätska? Du får nog köra och hålla koll.

Permalänk
Medlem

Lyft på mattorna i fram på bilen och känn om de är blöta.
Har du en "tjockare" hinna på insidan av rutan?

Kan vara värmepaketet som läcker. Ofta kollar folk bara i motorrummet när kylarvätskan minskar men den cirkulerar även in i kupen genom värmepaketet.

Läcker den mycket kylarvätska så har du antingen rök från avgaserna (eller smak om man nu smakar på avgaserna, haha). Eller så har du en trasig slang/kylare/expansionskärl/koppling.
Eller så sitter läckan på insidan i kupen.

Ibland kan det vara så att det bara läcker när bilen är riktigt varm och trycket i kylarsystemet ökar. Vanligt på tex bilar med plastkärl/delar kring kylaren. De har en liten spricka som inte läcker när bilen är kall men när allt är varmt så läcker det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

enda tipset jag kan ge är att prata med verkstäder för att få deras rekommendationer på bilar som aldrig är inne på verkstad.
vidare kan jag själv rekommendera KIA, har en picanto som är 13+ år gammal och det enda felet jag haft på den är en trasig skyltbelysning
Opel är tyvärr bara skit senaste 30 åren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det är upp till oss när vi köper att undersöka noga då man köper i befintligt skick.

Nej du har inte undersökningsplikt när du köper av företag. Nej du köper inte i befintligt skick, finns inget som heter befintligt skick via företag. Det är något som företagen själva hittar på. Är något trasigt som normalt inte ska vara trasigt eller slitage-del på en sådan bil så ska det åtgärdas av bilföretaget. Men som sagt man får ta i beräkning hur gammal bilen är.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Klart man har på äldre bilar, du har enbart rätt att klaga på befintliga fel som fanns vid köpet och bevisbördan ligger på dig och väldigt många handlare säljer äldre fordon som "reparationsobjekt" och då är man 100% körd.

Bilhandlare får inte skriva "reparationsobjekt" för att frånsäga sig ansvar. Alla bilar över 30000 ska förövrigt ha en varudeklaration.
Om det är en krockad bil eller verkligen är ett reparationsobjekt, då är det en annan sak men det speglar sig även på priset.

Att det sen kan dyka upp fel efter man har köpt bilen är en sak men då är det bilhandlaren som ska bevisa att det är sådant som har uppkommit efter köpet och inte är ett ursprungligt fel som fanns innan köpet.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Klart man har på äldre bilar, du har enbart rätt att klaga på befintliga fel som fanns vid köpet så då vill man undersöka väldigt noga och bevisbördan ligger på dig och väldigt många handlare säljer äldre fordon som "reparationsobjekt" och då är man 100% körd.

Har TS köpt med någon typ av garanti kanske de finns kvar av den? Och en nybilshandlare brukar ta sånt här på goodwill för att inte smutsa ner sitt rykte om de inte är nära konkurs då som 80% av alla bilhandlare inom stellantis gruppen där opel ingår.

Vad jag har läst hos ARN har man som köpare av bil (inklusive begagnad) inte någon generell undersökningsplikt. Säljaren ska informera om de brister som finns.

Vet inte riktigt om det med ”reparationsobjekt” är samma sak men Hallå konsument är tydliga med att det inte längre finns något som att sälja i ”befintligt skick” för friskrivning av framtida fel. Säljaren ska informera om de brister som finns.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Klart man har på äldre bilar, du har enbart rätt att klaga på befintliga fel som fanns vid köpet så då vill man undersöka väldigt noga och bevisbördan ligger på dig och väldigt många handlare säljer äldre fordon som "reparationsobjekt" och då är man 100% körd.

Enligt min tolkning av konsumentköpslagen så är det återförsäljaren som har bevisbördan, de måste kunna bevisa att felet inte fanns när de sålde bilen. Jag har själv ett aktivt ARN-ärende där vi menar på att bilhandlaren inte har undersökt bilen ordentligt innan försäljning och sålt en bil med fel. Vi får se vad ARNs uttalande blir, det lär väl dröja ett antal månader innan svar ges men förhoppningen är att återförsäljaren får stå för våra reparationskostnader om 21 000 kr.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]