Bilköp som inte gick som tänkt
Jag köpte en bil på firma för drygt två månader sedan då min gamla var trasig och hade massa fel så tänkte jag att det vore skönt med något nyare.
Det blev en Opel Astra kombi 2012 för 65000kr med drygt 17500 mil på mätaren.
Efter köp så upptäcker jag att kylaren läcker. Den börjar varna för låg nivå och jag fyller på. Sedan dess har jag fått fylla på var eller varannan vecka. I slutet på december så tänds även motorlampa. Jag låter då bilen stå och använder min gamla bil i väntan på verkstad. Bilfirmans verkstad. Så tänker jag att det är skönt för nu fixar de allt.
Sen när jag ska hämta bilen så visar det sig att den inte är hel.
Lampan är tillfälligt släckt och jag får en ny tid om två veckor där de ska byta flexröret innan lambda sensorn så förhoppningsvis löser det felet sig.
Gällande kylsystemsläckan så har de provtryckt systemet och det visade inget läckage. Så då tar verkstaden för givet att problemet gällande läckan är löst. Jag har nu bara kört bilen några dagar sedan dess. Men sammanlagt har jag ju tidigare fyllt på kylarvätska ca 3-4 ggr mer än liter sammanlagt, är inne på andra flaskan. Har dock inte varnat än om låg kylvätska efter besöket men det är ju en vecka kvar innan nästa verkstadsbesök och jag kör drygt 40+mil per vecka så det borde visa sig innan dess tänker jag.
Vidare så visar det sig att förarstolens värme är ute funktion. Det är ju inte ett så stort fel jämfört med de andra men lite irriterande nu i kyligare tider.
Sedan även då låter startmotorn konstigt i mellanåt när jag startar.
Jag har även hittat i papper på bilen där en verkstad efter en service påpekat att bilen läcker lite olja. Jag vet inte om det är åtgärdat eller om det också kan vara något fel på bilen som finns kvar.
Jag känner mig ledsen gräns till deppig. Jag köpte ju en nyare bil för att slippa alla problem. Har ni tips och råd så uppskattas det varmt.