Rådgivning kring Mesh-nätverk

Permalänk

Rådgivning kring Mesh-nätverk

Hej alla!
Ska flytta in i nytt hus nästa vecka och har stött på lite problem jag undrar om ni kanske kan hjälpa mig med!
(Huset är enplan på ca 190 kvm. Byggt på 90 tal)
Fiber uttaget sitter i ena ändan av huset, och kontoret med stationär dator sitter i andra ändan , ca 40 meter bort.
Är ej sugen på att dra massa kablar eller att flytta uttaget, så har börjar snegla på wifi mesh.

Jag har tittat på att sätta ut 3 stycken wifi mesh gear fördelar i huset!
Mina frågor lyder ;
1) om jag köper 500/500 internet, hur mycket kommer jag att förlora på dessa olika mesh? Har läst att dem tappar ca 50% PER enhet..?
2)Om jag lyckas dra sladd mellan 2 av enheterna och kör wifi på den sista, skulle det hjälpa att hålla hastigheten uppe?
3) Om den sista enheten sitter på kontoret och vi leker med tanken att jag har 100mb/s wifi om jag står jämte den, kan jag då sätta en internet sladd i den (meshen) till datorn och få fortsatt 100mb/s i datorn? Notera att jag ej har wifi på stationära datorn, så är behov av sladd.
4) och slutligen, behöver jag nya värsting mesh med wifi6e/7 för att överleva detta?

Tacksam för svar, förstår om det blev lite rörigt med massa frågor!
Mvh

Permalänk
Medlem

Kör själv mesh-nätverk och testat lite olika, har haft lite olika problem men mitt nuvarande Orbi Pro har fungerat väldigt bra och stabilt.

1) Mina har gått snabbt med upp till 3 enheter iaf, jag har haft kring 7-800 Mbit hastighet på noderna.
2) Ja, men inte säkert att det behövs om du har ett bra mesh-nätverk med dedikerad trådlös “backhaul”.
3) Beror på vilket system du har men på många så ja, så jag kör till min speldator.
4) Jag tycker det är värt att spendera en del på utrustningen men det viktigaste är att ha dedikerad “backhaul”, skulle jag köpa nytt idag skulle jag nog köpa ett som kör sin “backhaul” på 6 GHz-bandet men det kan bli ganska dyrt.

Permalänk

Stort tack för svaren!
Väldigt hjälpsamt och uppskattas enormt!
Med ”ganska dyrt” angående en mesh med backhaul, vad pratar vi då?
Har kikat på lite olika TP Link med 6/6e/7 wifi som ligger på runt 3-4000kr, eller är dessa andra du pratar om ännu dyrare?
Är ju som sagt inte ute efter några superhastigheter utan är nöjd med 4-500mb/s. Eller kan man komma billigare undan också?
Stort tack!!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Montysilver:

Stort tack för svaren!
Har kikat på lite olika TP Link med 6/6e/7 wifi som ligger på runt 3-4000kr, eller är dessa andra du pratar om ännu dyrare?
Är ju som sagt inte ute efter några superhastigheter utan är nöjd med 4-500mb/s. Eller kan man komma billigare undan också?
Stort tack!!!

Att få konsekvent 500Mbit/s ur ett meshnätverk är svårt. Så du är ute efter "superhastigheter". Låt oss börja med att ta in det.

Du behöver som du tidigare fått tips om ett system med dedikerad kanal för backhaul. Anledningen till det är att backhaul annars kommer att slåss om samma bandbredd som trafiken till dina enheter. Det är härifrån informationen om halvering av hastigheten kommer.
Sedan räcker det inte med dedikerad backhaul och bara slänga ut enheterna. Du behöver se till att enheterna har bra kommunikation sinsemellan. Om huset är rektangulärt så skulle jag säga att idealisk placering är längs centrumlinjen från kortsida till kortsida med enheterna på 25%, 50% och 75% av avståndet. Du kan ju fundera på om det går att placera enheterna så.
Jag skulle också säga att det hjälper om backhaul går på 5GHz istället för 6GHz. Ju lägre frekvens, desto längre räckvidd på signalen. 5GHz bandet är ännu inte lika trångt som 2,4GHz och har bra fart, vilket förmodligen gör det bättre för ett meshnät i och med att du då kan sprida ut enheterna bättre.

Nu kan du lägga x antal timmar på detta. Chansen att du inte får det bra är stor. Sedan kan du komma tillbaka hit så kan vi prata om hur du drar kabel istället. Det är inte så svårt som många tror, och det kommer garanterat att ta mindre tid då du spar sjukt mycket tid på felsökning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Montysilver:

Hej alla!
Ska flytta in i nytt hus nästa vecka och har stött på lite problem jag undrar om ni kanske kan hjälpa mig med!
Fiber uttaget sitter i ena ändan av huset, och kontoret med stationär dator sitter i andra ändan , ca 40 meter bort.
Är ej sugen på att dra massa kablar eller att flytta uttaget, så har börjar snegla på wifi mesh.

Mina frågor lyder ;
1) om jag köper 500/500 internet, hur mycket kommer jag att förlora på dessa olika mesh? Har läst att dem tappar ca 50% PER enhet..?
2)Om jag lyckas dra sladd mellan 2 av enheterna och kör wifi på den sista, skulle det hjälpa att hålla hastigheten uppe?
3) Om den sista enheten sitter på kontoret och vi leker med tanken att jag har 100mb/s wifi om jag står jämte den, kan jag då sätta en internet sladd i den (meshen) till datorn och få fortsatt 100mb/s i datorn? Notera att jag ej har wifi på stationära datorn, så är behov av sladd.
4) och slutligen, behöver jag nya värsting mesh med wifi6e/7 för att överleva detta?

Mvh

så dra 1 kabel, fiber patch bakom list kommer inte synas eller vara jobbigt att dra,(är bara enstaka mm) en liten switch vid datorn och en vid router.
finns billiga switchar för detta för ett par hundra, fiberpatchen är billig och går att få i exakt längd, denna köper du på fs.com.
vägrar du kabel så är unifi trevliga dvs sätt en ap vid routern och en mitt i mellan områdena du vill täcka, på datorn sätter du en ap men i stationsläge så den endast agerar nätverkskort åt datorn. dvs tar signalen trådlöst och ger datorn internet via kabel från ap.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Montysilver:

Hej alla!

Mina frågor lyder ;

Mvh

1. Om man köper repeatrar stämmer den teorin. Men med ett bra meshsystem så håller du hastigheten uppe då det har dedikerat backhaul mellan noderna. Får du för dålig fart mellan, så nedgraderar du bara internet så att du inte betalar för kråkorna.
2. Det kommer hjälpa mycket, då du kommer ha full fart även vid andra noden då.
3. Ja det är också en grej som förbättrar situationen
4. Snåla inte, wifi 7 är overkill kanske men minst 6e. Se till att du får bra grejor. Jag har inte koll på vad som är bra grejor, så ger inget specifikt tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Montysilver:

Stort tack för svaren!
Stort tack!!!

Jag har väl lagt 10-12k på mitt med 3 Orbi Pro noder som är det första systemet som fungerat mer eller mindre felfritt för mig, men det är för att jag bryr mig mycket om latenser och inte vill få korta avbrott när noderna går ned för att ändra kanal osv. Körde Asus XT8 som funkade bra förutom just att alla meshsystem jag testat från Asus får microavbrott ibland som egentligen bara märks i spel

Permalänk

Stort tack till alla för er input!
Väldigt tacksam för tiden ni lägger ner och hjälper till, uppskattar ärligheten så att det blir rätt från början!
Mvh

Permalänk
Medlem

Ohh, kablar e fint och går ju att "hänga ut genom fönstret", dra utvändigt/under taket eller via källaren...

Men helt trådlöst funkar också fint, fördröjningen per nod är inte särskilt många ms så även med 2 trådlösa hopp från ena till andra änden av huset kommer det vara svårt att som människa märka skillnad - hoppen påverkar "ping-tider" mer än "max bandbredd" så för snabba nätverksspel vill Du ändå rulla ut sladden direkt till första routern/mesh-enheten.

Någon ovan skrev tri-band och 5 GHz - nu finns ju även 6 GHz med högre hastighet/kortare räckvidd (ingår i Wifi 6e) och så finns WiFi7 (ofta med BE i routerns namn men där 6 GHz faktiskt är valfritt). I en 40m (!) lång villa (mitt hus är över 200 kvadrat men "bara" 21m långt) vill Du sannolikt ha ett 5 GHz-band för dedicerad backhaul, ett 5 GHz för enheter plus det "gamla" 2,4 GHz för äldre enheter - så "tri band men inte 6 GHz".

Konkret hade jag Asus XT8 som är "sån" tri-band med 2.4G Hz, 5 GHz-1 och 5 GHz-2. Den nyare Asus XT9 också, dessa såldes tidigare i 3-pack men nu ser jag max 2-pack.

TP-Link har flera mesh-modeller i "toa-rulle-format" (finns hos Kjell om man gillar rakt över disk) men exempelvis deras XE75 är tri-band med Wifi 6e och då blir det svårt att välja ett dedicerat band för backhaul - tar man 6 GHz får man förvisso högre hastighet på backhaul men risk för sämre räckvidd. Eller så skippar man dediceringen och låter enheterna hantera det själva beroende på anslutna enheter. Har man under gigabit-hastighet till Internet och inte eftersträvar minimal ping-tid för gaming så lär det funka finfint ändå.

Googles Nest "WiFi-ägg" är små diskreta och lättinstallerade - finns "vanliga" och Pro med 6e, bägge i trepack.

Och diverse andra.

Slutligen: jag valde Asus dels då de har flera olika modeller som stödjer AiMesh, routern har en mängd inställningar och stödjer OpenVPN (säker access hem utifrån). Idag 5 enheter, tre olika modeller, senast bytte jag XT8:an mot en BE-modell med WiFi7 men utan 6 GHz och med 2,5 GBps-portar - funkar fint men det gjorde gamla XT8:an också.

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Skrivet av ErikLtz:

Ohh, kablar e fint och går ju att "hänga ut genom fönstret", dra utvändigt/under taket eller via källaren...

Men helt trådlöst funkar också fint, fördröjningen per nod är inte särskilt många ms så även med 2 trådlösa hopp från ena till andra änden av huset kommer det vara svårt att som människa märka skillnad - hoppen påverkar "ping-tider" mer än "max bandbredd" så för snabba nätverksspel vill Du ändå rulla ut sladden direkt till första routern/mesh-enheten.

Någon ovan skrev tri-band och 5 GHz - nu finns ju även 6 GHz med högre hastighet/kortare räckvidd (ingår i Wifi 6e) och så finns WiFi7 (ofta med BE i routerns namn men där 6 GHz faktiskt är valfritt). I en 40m (!) lång villa (mitt hus är över 200 kvadrat men "bara" 21m långt) vill Du sannolikt ha ett 5 GHz-band för dedicerad backhaul, ett 5 GHz för enheter plus det "gamla" 2,4 GHz för äldre enheter - så "tri band men inte 6 GHz".

Konkret hade jag Asus XT8 som är "sån" tri-band med 2.4G Hz, 5 GHz-1 och 5 GHz-2. Den nyare Asus XT9 också, dessa såldes tidigare i 3-pack men nu ser jag max 2-pack.

TP-Link har flera mesh-modeller i "toa-rulle-format" (finns hos Kjell om man gillar rakt över disk) men exempelvis deras XE75 är tri-band med Wifi 6e och då blir det svårt att välja ett dedicerat band för backhaul - tar man 6 GHz får man förvisso högre hastighet på backhaul men risk för sämre räckvidd. Eller så skippar man dediceringen och låter enheterna hantera det själva beroende på anslutna enheter. Har man under gigabit-hastighet till Internet och inte eftersträvar minimal ping-tid för gaming så lär det funka finfint ändå.

Googles Nest "WiFi-ägg" är små diskreta och lättinstallerade - finns "vanliga" och Pro med 6e, bägge i trepack.

Och diverse andra.

Slutligen: jag valde Asus dels då de har flera olika modeller som stödjer AiMesh, routern har en mängd inställningar och stödjer OpenVPN (säker access hem utifrån). Idag 5 enheter, tre olika modeller, senast bytte jag XT8:an mot en BE-modell med WiFi7 men utan 6 GHz och med 2,5 GBps-portar - funkar fint men det gjorde gamla XT8:an också.

Stort tack för input och konkreta enheter Erik!