Ohh, kablar e fint och går ju att "hänga ut genom fönstret", dra utvändigt/under taket eller via källaren...
Men helt trådlöst funkar också fint, fördröjningen per nod är inte särskilt många ms så även med 2 trådlösa hopp från ena till andra änden av huset kommer det vara svårt att som människa märka skillnad - hoppen påverkar "ping-tider" mer än "max bandbredd" så för snabba nätverksspel vill Du ändå rulla ut sladden direkt till första routern/mesh-enheten.
Någon ovan skrev tri-band och 5 GHz - nu finns ju även 6 GHz med högre hastighet/kortare räckvidd (ingår i Wifi 6e) och så finns WiFi7 (ofta med BE i routerns namn men där 6 GHz faktiskt är valfritt). I en 40m (!) lång villa (mitt hus är över 200 kvadrat men "bara" 21m långt) vill Du sannolikt ha ett 5 GHz-band för dedicerad backhaul, ett 5 GHz för enheter plus det "gamla" 2,4 GHz för äldre enheter - så "tri band men inte 6 GHz".
Konkret hade jag Asus XT8 som är "sån" tri-band med 2.4G Hz, 5 GHz-1 och 5 GHz-2. Den nyare Asus XT9 också, dessa såldes tidigare i 3-pack men nu ser jag max 2-pack.
TP-Link har flera mesh-modeller i "toa-rulle-format" (finns hos Kjell om man gillar rakt över disk) men exempelvis deras XE75 är tri-band med Wifi 6e och då blir det svårt att välja ett dedicerat band för backhaul - tar man 6 GHz får man förvisso högre hastighet på backhaul men risk för sämre räckvidd. Eller så skippar man dediceringen och låter enheterna hantera det själva beroende på anslutna enheter. Har man under gigabit-hastighet till Internet och inte eftersträvar minimal ping-tid för gaming så lär det funka finfint ändå.
Googles Nest "WiFi-ägg" är små diskreta och lättinstallerade - finns "vanliga" och Pro med 6e, bägge i trepack.
Och diverse andra.
Slutligen: jag valde Asus dels då de har flera olika modeller som stödjer AiMesh, routern har en mängd inställningar och stödjer OpenVPN (säker access hem utifrån). Idag 5 enheter, tre olika modeller, senast bytte jag XT8:an mot en BE-modell med WiFi7 men utan 6 GHz och med 2,5 GBps-portar - funkar fint men det gjorde gamla XT8:an också.