Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Hörlursförstärkare/DAC?

Permalänk

Hörlursförstärkare/DAC?

Jag har ett par DT-770 Pro 250 ohm som jag idag driver med en Soundblaster X4.
Skaffade dessa trögdrivna 250 ohm lurar för att det var den ända varrianten som kom med en coiled kabel så jag vill inte byta ut dom för något mer lättdrivet.
Jag vill byta ut soundblastern då jag får artifakter och "klippningar" i ljudet (tydligen ett inte så ovanligt problem med denna produkt)

Några rekomendationer på ersättningsprodukt som inte kostar en njure.
Används till PC och för gameing.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3D
Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Köpte före jul en Sound Blaster G8 för 135€ (15€ kupong + att jag fick med ett par Creative Aurvana Trio LS inear proppar). Är nöjd med den så långt och kan rekommendera den, men har själv lättdrivna lurar (28ohm Sennheiser H6Pro), så kanske inte går att jämföra. Speccen säger iofs att den klarar att driva 8Ω to 600Ω "effortless".
https://nordic.creative.com/p/sound-blaster/sound-blaster-g8

Permalänk
Medlem

Jag kör FiiO - K5PRO tillsammans med Dt770. Väldigt nöjd.

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Jag kör FiiO - K5PRO tillsammans med Dt770. Väldigt nöjd.

är på tok för dyr känner jag :/

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3D
Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

FiiO K11? Zen Air Dac? Kanske kika på begagnade alternativ annars.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

En tips på en prisvärd DAC/AMP som dyker upp ibland i fyndtråden: Fosi Audio K5 Pro.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13465165

Den verkar mer än tillräckligt kraftig för lågohmiga lurar, men jag ska erkänna jag är osäker på om den är kraftfull nog att fixa dina mer högohmiga Beyers.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

FiiO K11? Zen Air Dac? Kanske kika på begagnade alternativ annars.

Skrivet av Roger W:

En tips på en prisvärd DAC/AMP som dyker upp ibland i fyndtråden: Fosi Audio K5 Pro.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13465165

Den verkar mer än tillräckligt kraftig för lågohmiga lurar, men jag ska erkänna jag är osäker på om den är kraftfull nog att fixa dina mer högohmiga Beyers.

K11 pushar hela 1.4W@32
Dom andra 2 lär vara för klena, generellt är USB amps för klena för krävande lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

K11 pushar hela 1.4W@32
Dom andra 2 lär vara för klena, generellt är USB amps för klena för krävande lurar.

K11 har 1.4W@32Ohm ur balanserade utgången och ~520mW@32Ohm ur 3.5mm. Men tror inte OP har bytt kabel på sina 770s med tanke på att han använt en SB X4.

DT 770 Pro behöver ~250mW för att nå 120DB.*

*Edit: Jag skulle personligen undvika Zen Air Dac men den är billig och kan driva. Och K11 kan driva 770:n till ~110dB. För många räcker det.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Jag kör på denna och är väldigt nöjd. https://www.emusic.se/product/47271/samson-qh4

operating from 16 to 600 ohms.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

K11 har 1.4W@32Ohm ur balanserade utgången och ~520mW@32Ohm ur 3.5mm. Men tror inte OP har bytt kabel på sina 770s med tanke på att han använt en SB X4.
https://i.imgur.com/4xEFJDr.png

*Edit: Jag skulle personligen undvika Zen Air Dac men den är billig och kan driva 770:n till ~110dB. För många räcker det.

Insåg den ej hade bal out.
Visst står det 500mW på flera USB amps men aldrig att jag tror dom kan spela det utan att fisa.
K11 fungerar nog bra men vill inte lova.

Sedan att räkna med dB är riskabelt också, gissar att OP inte klagar på totala volymen utan att den ej kan spela riktigt vid rimlig volym.

Skrivet av Pett-Ture:

Jag kör på denna och är väldigt nöjd. https://www.emusic.se/product/47271/samson-qh4

operating from 16 to 600 ohms.

Saknar dac samt sådan ohm har ingen betydelse i sammanhanget.

Permalänk
Skrivet av Edd1e:

https://i.imgur.com/4xEFJDr.png

*Edit: Jag skulle personligen undvika Zen Air Dac men den är billig och kan driva 770:n till ~110dB. För många räcker det.

Ja 110db lär räcka... Är ju fan så man riskerar hörselskador permanent vid dessa namn nivåer relativt instant...

Har för mig arbetsplatser har 80db eller nå sånt i max 30 min för att det ska va krav på hörselskydd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Insåg den ej hade bal out.
Visst står det 500mW på flera USB amps men aldrig att jag tror dom kan spela det utan att fisa.
K11 fungerar nog bra men vill inte lova.

Sedan att räkna med dB är riskabelt också, gissar att OP inte klagar på totala volymen utan att den ej kan spela riktigt vid rimlig volym.

(Ser nu att jag strulade till sista raden i mitt meddelande. Menade att K11 kan få OPs lurar till ~110dB, inte Zen Air Dac. Sorry, ska redigeras!)

Jag tror också den fungerar bra. Har en K11, inga problem att driva mina HD650 till volymer som skulle förstöra min hörsel totalt.

(Osäker vad du menar med din sista punkt. OP beskrev att ampen börjar klippa på grund av överbelastning.(?) Försökt söka efter någon som mätt effekten ur X4 utan resultat. Dock sett fler som beskriver OPs problem med liknande lurar. 770 Pro 250 behöver inte en galen mängd effekt för att nå hög (~100dB) volym men det är fullt möjligt att ampen i SB X4 är för klen. Var det jag menade, ursäkta om jag var otydlig!)

Men visst kan OP köpa en DX3 Pro+ eller liknande om han prompt vill göra en speedrun till hörapparat.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Ja 110db lär räcka... Är ju fan så man riskerar hörselskador permanent vid dessa namn nivåer relativt instant...

Har för mig arbetsplatser har 80db eller nå sånt i max 30 min för att det ska va krav på hörselskydd.

Jo tack. Hörseln kan ta skada inom ett par minuter om man lyssnar på ~110dB? (Det är vad jag hört, osäker på hur sant det är men...) Jag lyssnar väldigt sällan över 90-95dB under längre tid med lurar/IEMs. Får bara huvudvärk.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Jo tack. Hörseln kan ta skada inom ett par minuter om man lyssnar på ~110dB? (Det är vad jag hört, osäker på hur sant det är men...) Jag lyssnar väldigt sällan över 90-95dB under längre tid med lurar/IEMs. Får bara huvudvärk.

Har sedan 10+ år en brutal tinnitus (pipljud på ca 7000Hz i båda öronen) som har så hög "volym" att jag ibland blir väckt av den. Fick den när jag jobbade i ca 105-110db i 6-7 timmar. Hade dubbla hörselskydd (lurar och proppar), men det var fortfarande inte tillräckligt. Numera finns det regler om detta, och i min branch får man vara på såna platser i högst 15 minuter per skift. Kan iaf lova att tinnitusen jag har är inget jag kan rekommendera.

VAR FÖRSIKTIG MED HÖRSELN! DEN GÅR INTE ATT "REPARERA!

Edit:
Här kan den som vill, testa på "min" tinntus: https://audionotch.com/app/tune/
Justera till ca 6900Hz/Pure tone (med ganska hög volym) och försök tänka er hur det skulle vara att höra detta 24/7.
Finns de som helt enkelt inte klarar av det och tyvärr tar livet av sig.

Permalänk
Skrivet av MrMandel:

Har sedan 10+ år en brutal tinnitus (pipljud på ca 7000Hz i båda öronen) som har så hög "volym" att jag ibland blir väckt av den. Fick den när jag jobbade i ca 105-110db i 6-7 timmar. Hade dubbla hörselskydd (lurar och proppar), men det var fortfarande inte tillräckligt. Numera finns det regler om detta, och i min branch får man vara på såna platser i högst 15 minuter per skift. Kan iaf lova att tinnitusen jag har är inget jag kan rekommendera.

VAR FÖRSIKTIG MED HÖRSELN! DEN GÅR INTE ATT "REPARERA!

Edit:
Här kan den som vill, testa på "min" tinntus: https://audionotch.com/app/tune/
Justera till ca 6900Hz/Pure tone (med ganska hög volym) och försök tänka er hur det skulle vara att höra detta 24/7.
Finns de som helt enkelt inte klarar av det och tyvärr tar livet av sig.

fy faaaan.
vad jobbade du med då?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3D
Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimKrigsdans:

fy faaaan.
vad jobbade du med då?

Jobbade ca 200m under havsytan, nära en 6-7 tons gasventil i ett av "benen" på Gullfaks A.
Det kom in gas under högt tryck på just den ventilen, och det var ett satans oljud i den. Vi gjorde ett jobb på ett 16" rörsystem i det området. Med facit i hand skulle vi (vi var 2 som fick hörselskador där och då) inte ha varit där överhuvud taget, utan väntat tills de fått ner trycket i systemet, men det var lite för sent då vi kom upp efter att vi var färdiga med jobbet och båda märkte att vi hade kraftigt pipljud i öronen.

Permalänk
Medlem

Ja, tinnitus är ett helvete. Levt med det i över 25 år. Två högfrekventa pip samt ett lite lägre frekvent sus som bara finns där, 24 timmar per dygn. Det sista man tänker på innan man somnar, och det första man tänker på när man vaknar. Blir aldrig bättre eller minskar utan sakta men säkert blir det sämre och sämre. 😞