Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Snabbkoll: Återanvänder du lösenord på olika tjänster?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Återanvänder du lösenord på olika tjänster?

Att ha samma lösenord på flera tjänster är enkelt, men långt ifrån säkert. Varierar du eller kör du samma på flera tjänster?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har unika lösenord på viktiga sidor, 2FA där det finns tillgängligt, annars två skräplösenord på alla ställen jag inte bryr mig om.

Permalänk
Medlem

Det händer men har jag det så ser jag till att åtminstone ha 2FA på kontot.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Saknade alternativet för mig som återanvänder lösenord på fler ställen men inte ÖVERALLT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Saknade alternativet för mig som återanvänder lösenord på fler ställen men inte ÖVERALLT.

Vilket betyder att du varierar så ofta du kan?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m4gnify:

Vilket betyder att du varierar så ofta du kan?

Nej, man kan variera varje gång, t.ex med en bra passwordmanager.
Jag varierar så ofta jag ser att jag behöver. Men det är så många ställen där det inte spelar någon roll så då kör man ett slasklösen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Jag har unika lösenord på viktiga sidor, 2FA där det finns tillgängligt, annars två skräplösenord på alla ställen jag inte bryr mig om.

Japp, ungefär detta. Dock brukar jag där jag återanvänder ändra någonting från standardlösen, typ lägga till en bokstav före eller efter.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Unika lösenord samt unika email-adresser på alla tjänster.
Är uppe i cirka 360 unika email-adresser än så länge och cirka 580 unika lösenord.

Permalänk
Medlem

Har 2FA på alla konton som är viktiga där man kommer åt känsliga uppgifter eller jag t.ex handlar på olika sätt.

Sen har jag ett lite krångligt lösenord i olika varianter på resten, skulle säga att det är samma lösenord med olika siffror enbart.

Hade samma överallt till vågen av dataintrång skedde för tiotalet år sedan, tror sweckockers var med i den vevan om jag inte minns fel. Ett väldigt enkelt lösenord när jag tänker efter.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Alla nya lösenord sedan flera år tillbaka är unika. Många av de tidigare siterna är bytta men vissa "legacy" har väl kvar nåt mög ändå.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har ett fåtal 'svåra' lösenord + 2FA till de viktiga sakerna, som jag varierar lite grann.
Jag har velat gå över till en password manager länge - men tänker hela tiden "tänk om jag glömmer lösenordet till den, då är jag körd överallt!" Det är ju omöjligt att komma ihåg de autogenererade lösenorden.

Och så är det dessutom väldigt svårt att bryta gamla vanor...

Någon med ett enkelt råd hur man börjar?

Skrivet av Tanax:

Är uppe i cirka 360 unika email-adresser än så länge och cirka 580 unika lösenord.

Vad använder du för tjänst för att skapa de adresserna?

Permalänk
Medlem

Bitwarden gör detta väldigt enkelt.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem

Använder lösenordshanterare överallt.

Visa signatur

| Ryzen 7 5700X3D | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Det här valet jag saknade också. Olika på viktiga sidor, men samma på alla skräpsidor

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Skapar du en mailadress specifikt för den hemsidan?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Jisses, herrej***ar, så det är till dig de har skapat dessa lösenordshanterare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jisses, herrej***ar, så det är till dig de har skapat dessa lösenordshanterare

Just att man har hundratals konton att hantera är ju inget onormalt, det har väl de flesta som är någorlunda aktiva på det så kallade internätet.

Skillnaden är väl mest att om man väljer att använda en lösenordshanterare så har man något slags struktur och kontroll över situationen. (Och förmodligen bra lösenord)

Folk brukar intala sig själva att "jag har väl inte så många konton" oavsett om detta är sant (ofta inte).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Samma här. Jag orkar inte spara en massa random skräpsidor i Bitwarden om jag inte tror att jag kommer använda det så ofta eller om jag verkligen inte bryr mig om det läcker. På alla sidor som är viktiga och känsliga har jag bara långa och genererade lösenord som jag ändå aldrig behöver skriva in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Just att man har hundratals konton att hantera är ju inget onormalt, det har väl de flesta som är någorlunda aktiva på det så kallade internätet.

Skillnaden är väl mest att om man väljer att använda en lösenordshanterare så har man något slags struktur och kontroll över situationen. (Och förmodligen bra lösenord)

Folk brukar intala sig själva att "jag har väl inte så många konton" oavsett om detta är sant (ofta inte).

Jag vågar nog påstå att de flesta har nog inte upp emot 360 email adresser....

Permalänk
Medlem

Använder lösenordshanterare om jag anser att kontot är viktigt/känsligt, och tvåstegsverifiering när det är möjligt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

220+ unika inlogg enligt min Bitwarden. Hade gärna haft unika mail-adresser på kanske 50 av dem för att minimera riskerna.
2FA på allt jag kan och Yubikey på det viktigaste.

Men har ingen egen domän / mailserver för att enkelt sätta upp allt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag vågar nog påstå att de flesta har nog inte upp emot 360 email adresser....

Ja, just att ha så många unika epostadresser (alias) är väl det som sticker ut. Men det är väl egentligen rätt rimligt på sitt sätt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Snusfri

Olika på typ alla tjänster och använder Bitwarden som lösenordshanterare och som även generar lösenord.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Jag ids inte hålla på och skriva in lösenord, än mindre ha nån i minnet, så jag använder lösenordshanterare och då blir det ju naturligt att det blir olika på alla ställen och man behöver bara trycka på nån extraknapp på musen så fylls allt i automatiskt, eller om man skulle vara latare än jag så kan man få det automatiskt ifyllt så fort man hamnar på sidan. I alla fall i webläsaren. Så det finns ingen anledning att ha samma lösenord på flera ställen.
Det är få gånger man behöver skriva in nåt lösenord, t.ex. när man startar upp nån tjänst typ streaming så behöver jag anstränga mig och titta i lösenordshanteraren och skriva in manuellt, tyvärr!!

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: AMD 7800XT

Permalänk
Medlem

Jag har 460 rader i Bitwarden, med en del säkra anteckingar så allt är inte inloggningar. Sen har jag väl ca 30 olika mailalias (jag använder addy.io). Är rätt skönt att kunna "ta bort" ett konto på mina premisser och inte behöva lita på att de som äger webbplatsen gör det (gäller så klart bara om jag inte delat med mig mer personlig information).

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, just att ha så många unika epostadresser (alias) är väl det som sticker ut. Men det är väl egentligen rätt rimligt på sitt sätt.

Rimligt för mig är;

1st seriös privat email (för vänner, internet shoppar etc)
1st email för jobb
1-4st email för skräpkonton

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Rimligt för mig är;

1st seriös privat email (för vänner, internet shoppar etc)
1st email för jobb
1-4st email för skräpkonton

Ungefär där är jag själv i min egen användning.

Men så som klimatet är idag börjar det för mig kännas rimligt att fundera på att göra mer som Tanax...
(Självklart inte olika konton då, utan bara unika alias som enkelt skapas/blockeras efter behov)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicMonkey:

Har ett fåtal 'svåra' lösenord + 2FA till de viktiga sakerna, som jag varierar lite grann.
Jag har velat gå över till en password manager länge - men tänker hela tiden "tänk om jag glömmer lösenordet till den, då är jag körd överallt!" Det är ju omöjligt att komma ihåg de autogenererade lösenorden.

Och så är det dessutom väldigt svårt att bryta gamla vanor...

Någon med ett enkelt råd hur man börjar?

Vad använder du för tjänst för att skapa de adresserna?

Egen domän med wildcard-adress antagligen? Har så själv m,ed en egen domän som tar allt skickat till *@domän.tld skickas vidare till en specifik adress.

Permalänk

har en del ställen som har samma, oftast gamla som är kvar innan man började använda en lösenord hanterare eller lokala inloggningar hemma, och börjar generera lösenord där igenom.
så är väll nu för tiden mer mer undantag att återanvända något lösenord.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Unikt på det viktigaste, annars har jag ett par på samma här och där.

T ex Amazon hade jag ett konto helt tomt på info som jag vet någon tog sig in på och antagligen blev besvikna när Amazon precis kommit till Sverige.

Kör via PayPal där nu och har använt det en gång.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1