Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Nytt chassie och nätaggregat

Permalänk
Medlem

Nytt chassie och nätaggregat

Hej!

Nu har jag funderat en del över datoruppgradering och kommit fram till att jag köper ett nytt chassi och jag tänkte flytta över befintligt moderkort om det är möjligt.

Storleksmässigt tänker jag ett ATX chassi, midtower eller större. Med fördel ett rymligt chassi.
(Med stöd för mitt nuvarande moderkort. Asus Gl12cp, jag hoppas att kontakter och skruvhål är kompatibla.)

Utseendet ska vara något med glassida och färgglada fläktar. (Dock bra kvalitet på både chassi och fläktar)

Nätaggregatet tänkte jag ett ATX 3.1 av bra kvalitet, gärna platinum märkt. Jag tänkte att 850w borde räcka till även i framtiden.
Tanken är att köpa ett 5070 vid släpp.

Prismässigt tror jag på något medeldyrt, inte det billigaste och inte extremt dyra alternativ.
Den ena varan tänker jag inhandla hos elgiganten och andra hos inet. (Spelar ingen roll för mig vad som inhandlas hos vilken återförsäljare)

Mvh Gustav Karlsson

Visa signatur

Intel i7-8700
Ddr4 16gb
NVIDIA gtx1060 3gb
Ssd 1TB
Hdd 1TB

Permalänk
Medlem

Asus Gl12cp är alltså en "märkesdator" och utan att veta exakt modellnr du har så är det svårt att veta om måtten och kontakterna för moderkortet följer ATX standard eller om allt är proprietärt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Asus Gl12cp är alltså en "märkesdator" och utan att veta exakt modellnr du har så är det svårt att veta om måtten och kontakterna för moderkortet följer ATX standard eller om allt är proprietärt.

Ja, det stämmer att det är en märkesdator.
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Så här ser moderkortet ut:
https://www.ebay.com/itm/296591702612

Jag kan öppna datorn och mäta, men jag har ingen koll på alla tänkbara storlekar.

Visa signatur

Intel i7-8700
Ddr4 16gb
NVIDIA gtx1060 3gb
Ssd 1TB
Hdd 1TB

Permalänk
Medlem

Tips. Sälj den som den är. Lägg inte pengar på den

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Köp detta jag byggt.

https://komponentkoll.se/bygg/izXjx

Flytta ditt 1060 dit. Lägg undan din asus.

När du har råd med 5070. Köp det. Stoppa tillbaka 1060 i asus. Sälj på blocket.

Win-win

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Tips. Sälj den som den är. Lägg inte pengar på den

Ja, det är ju ett alternativ det också.

Vad tror ni den är värd?

Fast det tar emot att lägga ca 25 000 direkt på en dator.
Min tanke var att ta ett uppgraderingspaket sen om 2 år eller något i den stilen.

Visa signatur

Intel i7-8700
Ddr4 16gb
NVIDIA gtx1060 3gb
Ssd 1TB
Hdd 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Köp detta jag byggt.

https://komponentkoll.se/bygg/izXjx

Flytta ditt 1060 dit. Lägg undan din asus.

När du har råd med 5070. Köp det. Stoppa tillbaka 1060 i asus. Sälj på blocket.

Win-win

Är det något moderkort också?

Är det en dator du säljer eller ett köpråd?

Visa signatur

Intel i7-8700
Ddr4 16gb
NVIDIA gtx1060 3gb
Ssd 1TB
Hdd 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gussen99:

Är det något moderkort också?

Är det en dator du säljer eller ett köpråd?

Köpråd. Jag har den inte.

Glömde moderkort. Du har rätt.

https://komponentkoll.se/bygg/cPvZi

Din maskin är som att kissa i Nilen för ett 5070. Ger nada…

Visa signatur

Permalänk

Detta köpte jag till mitt kommande 5080. ATX 3.1.

https://www.inet.se/produkt/6906479/corsair-rm850x-atx-3-1-85...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1615147/intel

Något sånt tänker jag på om jag ska investera i ny dator.
Men det tar emot att lägga så mycket pengar direkt.

Visa signatur

Intel i7-8700
Ddr4 16gb
NVIDIA gtx1060 3gb
Ssd 1TB
Hdd 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Köpråd. Jag har den inte.

Glömde moderkort. Du har rätt.

https://komponentkoll.se/bygg/cPvZi

Din maskin är som att kissa i Nilen för ett 5070. Ger nada…

Ja, jag vet att det är lite klent. Men samtidigt mycket billigare just nu 😀

Visa signatur

Intel i7-8700
Ddr4 16gb
NVIDIA gtx1060 3gb
Ssd 1TB
Hdd 1TB

Permalänk
Medlem

Mitt förslag för att inte köra in pengar i din asus. Du får 3000kr för din asus på blocket. Lägg till de 3000 du tänkte lägga på chassit + nät agg. Så har du mitt bygge. Vilket räcker för att njuta av 5070.

Stoppa din asus i nytt chassit o PSU, gör inte det roligare för 5070…

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Mitt förslag för att inte köra in pengar i din asus. Du får 3000kr för din asus på blocket. Lägg till de 3000 du tänkte lägga på chassit + nät agg. Så har du mitt bygge. Vilket räcker för att njuta av 5070.

Stoppa din asus i nytt chassit o PSU, gör inte det roligare för 5070…

Fast belastas cpu så mycket?
Jag har bytt till en 4k skärm.

Jag tänker att det är lätt att återställa gamla datorn om jag "lånar" moderkort ett tag.

Chassi och PSU "behövs ändå"

Visa signatur

Intel i7-8700
Ddr4 16gb
NVIDIA gtx1060 3gb
Ssd 1TB
Hdd 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gussen99:

Fast belastas cpu så mycket?
Jag har bytt till en 4k skärm.

Jag tänker att det är lätt att återställa gamla datorn om jag "lånar" moderkort ett tag.

Chassi och PSU "behövs ändå"

Ja din CPU är inte purfärsk.

Du har SATA ssd, det gör ganska mycket för upplevelsen överlag dessutom.

Men visst. Orkar du skruva in o ut och ”Låna” så ska jag inte hindra dig.

Betala nu inte pengar för det står piss-corsair på möget.

https://komponentkoll.se/bygg/kltLZ

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Det ser inte så dumt ut. 😀

Lång garanti och semipassivt.

Visa signatur

Intel i7-8700
Ddr4 16gb
NVIDIA gtx1060 3gb
Ssd 1TB
Hdd 1TB

Permalänk
Medlem

Det verkar vara ett m-ATX kort om jag mäter rätt.

Är det någon konstig kontakt?

Visa signatur

Intel i7-8700
Ddr4 16gb
NVIDIA gtx1060 3gb
Ssd 1TB
Hdd 1TB

Permalänk
Medlem

1. Du har 3 sladdar kommande framifrån som kan vara vad som helst, knappar fram, led, ström för motoriserade luckor m.m.
Förmodligen inget som gör att moderkortet inte kan köras, men har en funktion just i din Asus. Kan också vara att din OEM PSU
inte driver underenheter som CD-spelare osv, utan denna ström tas ifrån moderkortet som mellanhand.

2. Du måste ta en närbild på F_PANEL som är murrig på din Ebay bild. Där är det avgörande om ditt eftermarknads chassie kan starta ett ditt OEM moderkort eller ej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

1. Du har 3 sladdar kommande framifrån som kan vara vad som helst, knappar fram, led, ström för motoriserade luckor m.m.
Förmodligen inget som gör att moderkortet inte kan köras, men har en funktion just i din Asus. Kan också vara att din OEM PSU
inte driver underenheter som CD-spelare osv, utan denna ström tas ifrån moderkortet som mellanhand.

2. Du måste ta en närbild på F_PANEL som är murrig på din Ebay bild. Där är det avgörande om ditt eftermarknads chassie kan starta ett ditt OEM moderkort eller ej.

Visa signatur

Intel i7-8700
Ddr4 16gb
NVIDIA gtx1060 3gb
Ssd 1TB
Hdd 1TB

Permalänk
Medlem

Om ditt moderkort hade varit köpt löst över disk. Så hade det varit uppmärkt på dina då 9-pin (översta bilden), vad varje gör.
Om dom följer den bild jag bifogar, så kommer det gå. Har asus valt en annan mall, så är du kokt i bajs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här hitta jag en bild. Brukar vara uppmärkt på detta sättet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

<Uppladdad bildlänk>

Om ditt moderkort hade varit köpt löst över disk. Så hade det varit uppmärkt på dina då 9-pin (översta bilden), vad varje gör.
Om dom följer den bild jag bifogar, så kommer det gå. Har asus valt en annan mall, så är du kokt i bajs.

Okej.

Det kanske är bäst att köpa nytt

Visa signatur

Intel i7-8700
Ddr4 16gb
NVIDIA gtx1060 3gb
Ssd 1TB
Hdd 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gussen99:

Okej.

Det kanske är bäst att köpa nytt

Alternativet är att starta datorn genom att köra in platt skruvmejsel eller matkniv o nudda 2 korrekta poler varje gång... känns om perfekt för att maskinen skall hålla...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Under Black Week såldes 1000W-varianten för samma pris som 850W-varianten nu. Nu är det visserligen kampanj på 1000W-varianten igen så skiljer inte speciellt mycket i pris.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Under Black Week såldes 1000W-varianten för samma pris som 850W-varianten nu. Nu är det visserligen kampanj på 1000W-varianten igen så skiljer inte speciellt mycket i pris.

Tack för tipset 😀
Men är inte 1000W lite overkill? Även om det inte är så farligt dyrt.

Visa signatur

Intel i7-8700
Ddr4 16gb
NVIDIA gtx1060 3gb
Ssd 1TB
Hdd 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gussen99:

Tack för tipset 😀
Men är inte 1000W lite overkill? Även om det inte är så farligt dyrt.

Nja, det beror på. Toppmodellerna av grafikkort rekommenderar redan 1000W. När det handlar om ca 150 kr skulle jag även säga att det nästan är dumsnålt att köpa 850W (eftersom den till skillnad från under Black Week inte är rabatterad), särskilt som nätagget med högre rating troligen kommer att vara något tystare vid last eftersom det är mindre belastat relativt sett. Corsair publicerar fläktkurvor som du kan jämföra om du vill.

https://www.corsair.com/se/sv/explorer/diy-builder/power-supp...

Jag har själv behövt byta nätagg förut enbart för att jag köpte en eller två modeller för lågt, och det har definitivt kostat mig betydligt mer än 150 kr.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Gussen99:

Det ser inte så dumt ut. 😀

Lång garanti och semipassivt.

Har man sen ett chassi som behöver extra luftflöde så kan man styra fläkten manuellt med ett vred.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nja, det beror på. Toppmodellerna av grafikkort rekommenderar redan 1000W. När det handlar om ca 150 kr skulle jag även säga att det nästan är dumsnålt att köpa 850W (eftersom den till skillnad från under Black Week inte är rabatterad), särskilt som nätagget med högre rating troligen kommer att vara något tystare vid last eftersom det är mindre belastat relativt sett. Corsair publicerar fläktkurvor som du kan jämföra om du vill.

https://www.corsair.com/se/sv/explorer/diy-builder/power-supp...

Jag har själv behövt byta nätagg förut enbart för att jag köpte en eller två modeller för lågt, och det har definitivt kostat mig betydligt mer än 150 kr.

Nackdelen med ett "för stort" nätaggregat är väl låg verkningsgrad vid låg belastning?
Men ja, jag håller med om att till det priset är det större nätaggregatet mer köpvärt.

Är inte 850W ganska tilltaget redan? Jag tänker mig en core ultra 5 processor och ett xx70 kort.
Men det kanske är värt att ha mer utrymme för premium grafikkort i framtiden?

Hur ska man tänka angående platinum märkning?
Jag har tittat lite på ett sånt här
https://www.inet.se/produkt/6906656/asus-rog-strix-850w-plati...

Visa signatur

Intel i7-8700
Ddr4 16gb
NVIDIA gtx1060 3gb
Ssd 1TB
Hdd 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gussen99:

Nackdelen med ett "för stort" nätaggregat är väl låg verkningsgrad vid låg belastning?
Men ja, jag håller med om att till det priset är det större nätaggregatet mer köpvärt.

Är inte 850W ganska tilltaget redan? Jag tänker mig en core ultra 5 processor och ett xx70 kort.

Ja, verkningsgraden kan bli något lägre men många moderna nätagg med lite högre effektivitetsgradering har en väldigt hög verkningsgrad över en stor del av belastningskurvan.

Det beror ju givetvis på vilka komponenter det rör sig om, men att nå upp i ca hälften av nätaggets maximala belastning är ju inte nödvändigtvis så svårt vid spelande eller liknande som belastar både CPU och grafikkort. Där någonstans brukar ju maximal verkningsgrad ofta ligga, även om den kurvan som sagt brukar kunna vara planare nu.

Nja, Platinum innebär ju högre verkningsgrad. Hur stor skillnaden är i praktiken beror ju lite på hur nära respektive extrem i intervallet som respektive nätagg är.

Det kan vara värt att titta på recensionerna av dessa från Hardware Busters. Det var visserligen 1000W-versionerna som testades, men en del likheter finns sannolikt ändå.

https://hwbusters.com/psus/corsair-rm1000x-atx-v3-1-psu-revie...

https://hwbusters.com/psus/asus-rog-strix-1000w-platinum-psu-...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

Köpte mitt förra veckan sen för 1649kr. Då kostade 750w mer.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Gussen99:

Tror det skiljer 3% mellan guld och Platinum.

Visa signatur