PC har konstant microstutter och Komplett nekar stutter, testat ALLT och tappar hoppet om lösning (videos i tråden)
Hej!
TL;DR Dator har constant microstutters; på skrivbordet, browsers och i ALLA spel, oavsett upplösning, HZ och monitors som jag testat med olika DP/HDMI kablar samt testat ha datorn kopplad till TV:n utan framgång.
Jag ska försöka hålla innehållet i tråden så kortfattat och tydligt som möjligt.
*Köpte en "Komplett i145 Epic Gaming PC" år 2022 i november.
i5-12400f
Windows 11 Home
Kingston NV2 NVMe SSD 1TB
NVIDIA GeForce RTX 3060 ti 8gb
ASUS TUF Gaming b660-plus wifi d4
Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 16GB
Jag hade tidigt in i ägandet märkt av att min GPU lät lite i form av GPU coil whine och försökte vänja mig vid det.
Tidigt under 2024 märkte jag ibland av gröna horisontella linjer över hela skärmen vid boot till skrivbordet, detta kunde hålla sig kvar i sekunder till minuter / blev oftast bättre vid omstart av skärm. Byte av DP sladd hjälpte ej problemet. Problemet var inte alltid vid boot, utan ibland kunde de gå dagar/veckor utan artefakter.
Mars 2024 köper jag Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL ifrån Inet och frågar både Inet personal samt en datorkunnig vän om minnena passar med moderkort/cpu etc; får svar ja - jag köper.
När jag fått hem minnena, installerar jag dessa, varpå när jag startar om datorn (med de nya minnena i) så får jag en svart skärm.
Via mobilsamtal till kompis försöker han hjälpa mig genom att gå igenom steg för steg hur jag resetar CMOS, jag testar att kortsluta pinsen samt dra ut batteriet -> fortfarande svart skärm. Höll på i timmar med detta.
Några dagar senare åker jag med datorn till Inet där de på plats, utan kostnad fixar mitt problem med att reseta BIOS.
Jag tar hem datorn och har mina nya 32gb minnen installerade. Upplever att allt flyter på.
Månaderna går och under denna period spelar jag ej så mycket på datorn, utan primärt arbetar i Adobe Premiere Pro. I mitt arbete upplevde jag ibland att min "timeline" i programmet rörde sig hackigt över skärmen när jag tryckte play men vande mig.
Jag får tanken av att testa ändra tillbaka till mina 16gb ram minnen, varpå jag installerar men återigen möts av en black screen efter. Jag skickar denna gång in datorn hos Inet, denna gång för en service på 599 kr men tänker samtidigt äsch, jag vill helst ha kvar minnena på 32gb och inte behöva byta fram och tillbaka så att jag får samma problem + att jag behöver detta för mitt redigeringsarbete.
1 vecka senare får jag detta som svar:
"Inet:s Felsökning:
Fel verifierat. RAM satt inte i ordentligt.
Efter reseat av RAM så POST:ar datorn som den ska.
Utdaterad BIOS version, efter en uppdatering av BIOS och ominstallation av windows
går felet inte att återskapa. Inget flimmer och datorn presterar som den ska i CS2 och
klarar även 3dmarks stresstester med 98-99% frame stability.
RAM reseatat.
Windows ominstallerat. Drivrutiner installerade.
BIOS uppdaterat. XMP aktiverat.
Slutkontroll:
Inet Service Funktionstest utfört.
Test OK."
Trots detta, kvarstår problemet med stutter i skrivbordet och alla spel jag än testar.
Jag kontaktar Komplett och via dom så gör jag ominstallation av windows 11, ddu grafikkortet och uppdaterar bios själv. Problemet kvarstår. Jag bestämmer mig för att lämna in datorn på service med utförligt beskrivande av mina problem i skrivbordet samt vid spelande.
9e december lämnar jag in datorn hos komplett och får den åter tillbaks igår, måndag den 20e januari. Problemen kvarstår.
Kompletts diagnos:
"Hej!
Vår første diagnose: Defekt skjermkort og CPU Deler byttet : Skjermkort varenr 1303994, CPU varenr 1203824
Reinnstallert: Windows 11 Home
Tester kjørt: Memtest86+ - ok Furmark - ok Prime - ok HD Tune - ok Spilt CS2 - ok
Konklusjon : Maskin testet ok i henhold til kundens feilbeskrivelse.
"
Jag har alltså fortfarande problem, men nu med 2 nya delar (ny gpu 4060ti 8gb samt ny cpu 12700f)
Nedan har jag ett flertal videos där jag visar problemet med stutter:
Länk: Stutter på alla spel + skrivbordet (Dark Souls II)
Länk: Stutter på alla spel + skrivbordet (The Witcher 3)
Länk: Stutter på skrivbordet / browser / 60hz
Länk: Stutter på alla spel + skrivbordet (Rocket League)
Jag har testat alla möjliga inställningar i windows och nvidia panelen, stäng av och på xmp och uppdaterat bios till senaste.
Jag har testat Gsync Av/På + olika hz (60-240hz) och problemen kvarstår.
Testat ominstallation av windows 11 flera gånger (rent ifrån sticka), med enbart uppdaterat grafikkort,efter DDU (utan geforce experience) med samma problem. Jag har debloatat datorn ifrån allt och problemen kvarstår.
Jag frågade Inet samt Komplett om mina nya ram minnen kan orsaka detta problem, varpå de svarar i stil med att de ej finns i QVL listan men att du tidigare haft samma speed på ramen så att det bör ej var något problem.
Och av själ som du förstår har jag ej vågat testa att installera mina äldre ram minnen igen pga rädd att få black screen igen och behöva, förmodligen, betala 599kr hos inet och vänta 3-7 dagar på service.
Vad tror ni felet kan ligga någonstans?
Tack så himla mycket för svar!
Mina nuvarande specs är:
i7-12700f
Windows 11 Home
NVIDIA GeForce RTX 4060 ti 8gb
ASUS TUF Gaming b660-plus wifi d4 bios: 3601
Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL 16 Beast RGB
i7-12700f
NVIDIA GeForce RTX 4060 ti 8gb
ASUS TUF Gaming b660-plus wifi d4 bios: 3601
Windows 11 Home - Kingston Fury Renegade 2TB