Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

PC har konstant microstutter och Komplett nekar stutter, testat ALLT och tappar hoppet om lösning (videos i tråden)

Permalänk
Medlem

PC har konstant microstutter och Komplett nekar stutter, testat ALLT och tappar hoppet om lösning (videos i tråden)

Hej!

TL;DR Dator har constant microstutters; på skrivbordet, browsers och i ALLA spel, oavsett upplösning, HZ och monitors som jag testat med olika DP/HDMI kablar samt testat ha datorn kopplad till TV:n utan framgång.

Jag ska försöka hålla innehållet i tråden så kortfattat och tydligt som möjligt.

*Köpte en "Komplett i145 Epic Gaming PC" år 2022 i november.

i5-12400f
Windows 11 Home
Kingston NV2 NVMe SSD 1TB
NVIDIA GeForce RTX 3060 ti 8gb
ASUS TUF Gaming b660-plus wifi d4
Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 16GB

Jag hade tidigt in i ägandet märkt av att min GPU lät lite i form av GPU coil whine och försökte vänja mig vid det.

Tidigt under 2024 märkte jag ibland av gröna horisontella linjer över hela skärmen vid boot till skrivbordet, detta kunde hålla sig kvar i sekunder till minuter / blev oftast bättre vid omstart av skärm. Byte av DP sladd hjälpte ej problemet. Problemet var inte alltid vid boot, utan ibland kunde de gå dagar/veckor utan artefakter.

Mars 2024 köper jag Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL ifrån Inet och frågar både Inet personal samt en datorkunnig vän om minnena passar med moderkort/cpu etc; får svar ja - jag köper.

När jag fått hem minnena, installerar jag dessa, varpå när jag startar om datorn (med de nya minnena i) så får jag en svart skärm.
Via mobilsamtal till kompis försöker han hjälpa mig genom att gå igenom steg för steg hur jag resetar CMOS, jag testar att kortsluta pinsen samt dra ut batteriet -> fortfarande svart skärm. Höll på i timmar med detta.

Några dagar senare åker jag med datorn till Inet där de på plats, utan kostnad fixar mitt problem med att reseta BIOS.
Jag tar hem datorn och har mina nya 32gb minnen installerade. Upplever att allt flyter på.

Månaderna går och under denna period spelar jag ej så mycket på datorn, utan primärt arbetar i Adobe Premiere Pro. I mitt arbete upplevde jag ibland att min "timeline" i programmet rörde sig hackigt över skärmen när jag tryckte play men vande mig.

Jag får tanken av att testa ändra tillbaka till mina 16gb ram minnen, varpå jag installerar men återigen möts av en black screen efter. Jag skickar denna gång in datorn hos Inet, denna gång för en service på 599 kr men tänker samtidigt äsch, jag vill helst ha kvar minnena på 32gb och inte behöva byta fram och tillbaka så att jag får samma problem + att jag behöver detta för mitt redigeringsarbete.

1 vecka senare får jag detta som svar:
"Inet:s Felsökning:

Fel verifierat. RAM satt inte i ordentligt.
Efter reseat av RAM så POST:ar datorn som den ska.
Utdaterad BIOS version, efter en uppdatering av BIOS och ominstallation av windows
går felet inte att återskapa. Inget flimmer och datorn presterar som den ska i CS2 och
klarar även 3dmarks stresstester med 98-99% frame stability.

RAM reseatat.
Windows ominstallerat. Drivrutiner installerade.
BIOS uppdaterat. XMP aktiverat.

Slutkontroll:
Inet Service Funktionstest utfört.

Test OK."

Trots detta, kvarstår problemet med stutter i skrivbordet och alla spel jag än testar.

Jag kontaktar Komplett och via dom så gör jag ominstallation av windows 11, ddu grafikkortet och uppdaterar bios själv. Problemet kvarstår. Jag bestämmer mig för att lämna in datorn på service med utförligt beskrivande av mina problem i skrivbordet samt vid spelande.

9e december lämnar jag in datorn hos komplett och får den åter tillbaks igår, måndag den 20e januari. Problemen kvarstår.

Kompletts diagnos:
"Hej!

Vår første diagnose: Defekt skjermkort og CPU Deler byttet : Skjermkort varenr 1303994, CPU varenr 1203824
Reinnstallert: Windows 11 Home
Tester kjørt: Memtest86+ - ok Furmark - ok Prime - ok HD Tune - ok Spilt CS2 - ok
Konklusjon : Maskin testet ok i henhold til kundens feilbeskrivelse.

"

Jag har alltså fortfarande problem, men nu med 2 nya delar (ny gpu 4060ti 8gb samt ny cpu 12700f)

Nedan har jag ett flertal videos där jag visar problemet med stutter:
Länk: Stutter på alla spel + skrivbordet (Dark Souls II)

Länk: Stutter på alla spel + skrivbordet (The Witcher 3)

Länk: Stutter på skrivbordet / browser / 60hz

Länk: Stutter på alla spel + skrivbordet (Rocket League)

Jag har testat alla möjliga inställningar i windows och nvidia panelen, stäng av och på xmp och uppdaterat bios till senaste.
Jag har testat Gsync Av/På + olika hz (60-240hz) och problemen kvarstår.
Testat ominstallation av windows 11 flera gånger (rent ifrån sticka), med enbart uppdaterat grafikkort,efter DDU (utan geforce experience) med samma problem. Jag har debloatat datorn ifrån allt och problemen kvarstår.

Jag frågade Inet samt Komplett om mina nya ram minnen kan orsaka detta problem, varpå de svarar i stil med att de ej finns i QVL listan men att du tidigare haft samma speed på ramen så att det bör ej var något problem.

Och av själ som du förstår har jag ej vågat testa att installera mina äldre ram minnen igen pga rädd att få black screen igen och behöva, förmodligen, betala 599kr hos inet och vänta 3-7 dagar på service.

Vad tror ni felet kan ligga någonstans?

Tack så himla mycket för svar!

Mina nuvarande specs är:
i7-12700f
Windows 11 Home
NVIDIA GeForce RTX 4060 ti 8gb
ASUS TUF Gaming b660-plus wifi d4 bios: 3601
Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL 16 Beast RGB

Visa signatur

i7-12700f
Windows 11 Home - Kingston Fury Renegade 2TB

Permalänk
Medlem

Komplett's svar på video med stutter idag

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem

Testa Presentmon och se om det kan avslöja vad det beror på: https://game.intel.com/us/intel-presentmon/

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av Spelnatt:

Hej!

TL;DR Dator har constant microstutters; på skrivbordet, browsers och i ALLA spel, oavsett upplösning, HZ och monitors som jag testat med olika DP/HDMI kablar samt testat ha datorn kopplad till TV:n utan framgång.

Jag ska försöka hålla innehållet i tråden så kortfattat och tydligt som möjligt.

*Köpte en "Komplett i145 Epic Gaming PC" år 2022 i november.

i5-12400f
Windows 11 Home
NVIDIA GeForce RTX 3060 ti 8gb
ASUS TUF Gaming b660-plus wifi d4
Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 16GB

Jag hade tidigt in i ägandet märkt av att min GPU lät lite i form av GPU coil whine och försökte vänja mig vid det.

Tidigt under 2024 märkte jag ibland av gröna horisontella linjer över hela skärmen vid boot till skrivbordet, detta kunde hålla sig kvar i sekunder till minuter / blev oftast bättre vid omstart av skärm. Byte av DP sladd hjälpte ej problemet. Problemet var inte alltid vid boot, utan ibland kunde de gå dagar/veckor utan artefakter.

Mars 2024 köper jag Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL ifrån Inet och frågar både Inet personal samt en datorkunnig vän om minnena passar med moderkort/cpu etc; får svar ja - jag köper.

När jag fått hem minnena, installerar jag dessa, varpå när jag startar om datorn (med de nya minnena i) så får jag en svart skärm.
Via mobilsamtal till kompis försöker han hjälpa mig genom att gå igenom steg för steg hur jag resetar CMOS, jag testar att kortsluta pinsen samt dra ut batteriet -> fortfarande svart skärm. Höll på i timmar med detta.

Några dagar senare åker jag med datorn till Inet där de på plats, utan kostnad fixar mitt problem med att reseta BIOS.
Jag tar hem datorn och har mina nya 32gb minnen installerade. Upplever att allt flyter på.

Månaderna går och under denna period spelar jag ej så mycket på datorn, utan primärt arbetar i Adobe Premiere Pro. I mitt arbete upplevde jag ibland att min "timeline" i programmet rörde sig hackigt över skärmen när jag tryckte play men vande mig.

Jag får tanken av att testa ändra tillbaka till mina 12gb ram minnen, varpå jag installerar men återigen möts av en black screen efter. Jag skickar denna gång in datorn hos Inet, denna gång för en service på 599 kr men tänker samtidigt äsch, jag vill helst ha kvar minnena på 32gb och inte behöva byta fram och tillbaka så att jag får samma problem + att jag behöver detta för mitt redigeringsarbete.

1 vecka senare får jag detta som svar:
"Inet:s Felsökning:

Fel verifierat. RAM satt inte i ordentligt.
Efter reseat av RAM så POST:ar datorn som den ska.
Utdaterad BIOS version, efter en uppdatering av BIOS och ominstallation av windows
går felet inte att återskapa. Inget flimmer och datorn presterar som den ska i CS2 och
klarar även 3dmarks stresstester med 98-99% frame stability.

RAM reseatat.
Windows ominstallerat. Drivrutiner installerade.
BIOS uppdaterat. XMP aktiverat.

Slutkontroll:
Inet Service Funktionstest utfört.

Test OK."

Trots detta, kvarstår problemet med stutter i skrivbordet och alla spel jag än testar.

Jag kontaktar Komplett och via dom så gör jag ominstallation av windows 11, ddu grafikkortet och uppdaterar bios själv. Problemet kvarstår. Jag bestämmer mig för att lämna in datorn på service med utförligt beskrivande av mina problem i skrivbordet samt vid spelande.

9e december lämnar jag in datorn hos komplett och får den åter tillbaks igår, måndag den 20e januari. Problemen kvarstår.

Kompletts diagnos:
"Hej!

Vår første diagnose: Defekt skjermkort og CPU Deler byttet : Skjermkort varenr 1303994, CPU varenr 1203824
Reinnstallert: Windows 11 Home
Tester kjørt: Memtest86+ - ok Furmark - ok Prime - ok HD Tune - ok Spilt CS2 - ok
Konklusjon : Maskin testet ok i henhold til kundens feilbeskrivelse.

"

Jag har alltså fortfarande problem, men nu med 2 nya delar (ny gpu 4060ti 8gb samt ny cpu 12700f)

Nedan har jag ett flertal videos där jag visar problemet med stutter:
Länk: Stutter på alla spel + skrivbordet (Dark Souls II)

Länk: Stutter på alla spel + skrivbordet (The Witcher 3)

Länk: Stutter på skrivbordet / browser / 60hz

Länk: Stutter på alla spel + skrivbordet (Rocket League)

Jag har testat alla möjliga inställningar i windows och nvidia panelen, stäng av och på xmp och uppdaterat bios till senaste.
Jag har testat Gsync Av/På + olika hz (60-240hz) och problemen kvarstår.
Testat ominstallation av windows 11 flera gånger (rent ifrån sticka), med enbart uppdaterat grafikkort,efter DDU (utan geforce experience) med samma problem. Jag har debloatat datorn ifrån allt och problemen kvarstår.

Jag frågade Inet samt Komplett om mina nya ram minnen kan orsaka detta problem, varpå de svarar i stil med att de ej finns i QVL listan men att du tidigare haft samma speed på ramen så att det bör ej var något problem.

Och av själ som du förstår har jag ej vågat testa att installera mina äldre ram minnen igen pga rädd att få black screen igen och behöva, förmodligen, betala 599kr hos inet och vänta 3-7 dagar på service.

Vad tror ni felet kan ligga någonstans?

Tack så himla mycket för svar!

Mina nuvarande specs är:
i7-12700f
Windows 11 Home

Just microstutter kan bero på nvidia overlay i GeForce experience.
https://www.exitlag.com/blog/nvidia-experience-overlay-making...
Har du uppdaterat alla drivers?
På steam sök efter driver booster (gratis) Kör en scan och se om du har glömt något

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

@shugge
Tack, jag testade nyss Presentmon (kan erkänna är igen expert) och såg väl inget märkligt (?) antar jag. Vad exakt bör jag hålla utkik på?

@Swedishchef_90

Ja Geforce overlay är avstängt
Tack, laddade ned nu och den ger mig 6 nya uppdateringar; jag installerar nu samtliga:

Intel(R) Management Engine Interface #1
USB-styrenheter

De övriga 4 kräver pro utgåvan av Driver Booster 12:

Spelstöd (Microsoft Visual C++ 2013 Redistributable (x64)
Spelstöd (Microsoft Visual C++ 2013 Redistributable (x86)
Spelstöd (Microsoft XNA Framework Redistributable 4.0
Spelstöd (OpenAL (Open Audio Library)

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem

Som nämnts; drivrutiner till grafik, ljud eller nätverk kan orsaka sådant, eller snarare alla drivrutiner om de är kassa.

Overlays genom olika mjukvaror, så som nvidia, afterburner, aida, hwinfo, asus, icue, ev andra hooks som rgb eller annan hårdvarupollning kräver.

Problem med kablar kan orsaka liknande problem, nvidias drivrutiner kan bli galna om inte skärmkablarna sitter riktigt, även usb-stickor och andra usb-enheter kan stalla systemet...

Som någon postade tidigare så hade Afterburner problem med vissa maskiner när den pollar strömförbrukningen.

Kolla windowsloggen om något rapporteras!

Permalänk
Medlem

Det jag märkte med Presentmon att mina 1% low stack ned ganska frekvent här o där

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Som nämnts; drivrutiner till grafik, ljud eller nätverk kan orsaka sådant, eller snarare alla drivrutiner om de är kassa.

Overlays genom olika mjukvaror, så som nvidia, afterburner, aida, hwinfo, asus, icue, ev andra hooks som rgb eller annan hårdvarupollning kräver.

Problem med kablar kan orsaka liknande problem, nvidias drivrutiner kan bli galna om inte skärmkablarna sitter riktigt, även usb-stickor och andra usb-enheter kan stalla systemet...

Som någon postade tidigare så hade Afterburner problem med vissa maskiner när den pollar strömförbrukningen.

Kolla windowsloggen om något rapporteras!

Alla overlays är avstängda.
Det enda jag har på datorn är nu steam, en del spel installerade, firefox, Presentmon, Armoury Crate (stuttrade innan installation + oavsett på /av RGB samma problem) och uppdaterade drivrutiner på allt.
Kom direkt ifrån Kompletts ren-installation igår

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem

Fortfarande problem efter uppdaterade drivrutiner enligt Driver Booster. På 240hz och Gsync av/på maskeras problemet något, men jag ser att det "hackar" till ibland och trots hög fps så känns det hackigt och inte alls smooth.

Exempelvis i Doom (vilket spel som helst) och springer rätt fram i korridoren. Så visst, jag kommer självklart fram men man "känner" att det inte alls sker naturligt. Även i 240fps så hackar det till hela tiden, om än svårt att urskilja för vissa, fast det är hög fps.

Jag har även testat minska poll raten på min trådade mus och problemet kvarstår.
Allt är trådat.

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Skrivet av Spelnatt:

Fortfarande problem efter uppdaterade drivrutiner enligt Driver Booster. På 240hz och Gsync av/på maskeras problemet något, men jag ser att det "hackar" till ibland och trots hög fps så känns det hackigt och inte alls smooth.

Exempelvis i Doom (vilket spel som helst) och springer rätt fram i korridoren. Så visst, jag kommer självklart fram men man "känner" att det inte alls sker naturligt. Även i 240fps så hackar det till hela tiden, om än svårt att urskilja för vissa, fast det är hög fps.

Har du xmp på?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Fortfarande problem efter uppdaterade drivrutiner enligt Driver Booster. På 240hz och Gsync av/på maskeras problemet, men jag ser att det "hackar" till ibland och trots hög fps så känns det hackigt och inte alls smooth.

Stutters ser du vanligtvis inte på FPS då FPS är ett genomsnitt över en sekund eller längre intervall.

Det du behöver kolla efter frame time - men inte det genomsnittliga värdet (avg) som din skärmdump visar. Spikar i frame time innebär micro stutters.

Frame time är alltså tiden det tar för en bildruta.
FPS är antalet bildrutor per sekund (men brukar presenteras som ett snitt av din FPS för att siffran inte ska uppdateras så ofta..)

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har du xmp på?

Ja, jag har testat med både XMP på/av utan någon förändring.
Jag noterade att i bios stod det att min ram speed var ca 2400MHz (ska ju vara 3200MHz), men jag antar att det är för att man just är i BIOS.

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Stutters ser du vanligtvis inte på FPS då FPS är ett genomsnitt över en sekund eller längre intervall.

Det du behöver kolla efter frame time - men inte det genomsnittliga värdet (avg) som din skärmdump visar. Spikar i frame time innebär micro stutters.

Frame time är alltså tiden det tar för en bildruta.
FPS är antalet bildrutor per sekund (men brukar presenteras som ett snitt av din FPS för att siffran inte ska uppdateras så ofta..)

16.6 Frame time har jag kontinuerligt utan några direkta förändringar, även när det stuttrar till var 5-15 sekund

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Skrivet av Spelnatt:

Jag noterade att i bios stod det att min ram speed var ca 2400MHz (ska ju vara 3200MHz), men jag antar att det är för att man just är i BIOS.

Det skall stå 3200, 2400 är fel hastighet. Har du olika xmp I kittet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Aktivera XMP.

Är du i BIOS så ser du din aktuella konfiguration för minnet. Det kommer inte visas som lägre "bara för du är i BIOS", utan det tyder bara på att du inte kör i rätt hastighet - något som XMP aktiverar åt dig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

16.6 Frame time har jag kontinuerligt utan några direkta förändringar, även när det stuttrar till var 5-15 sekund

Då har du antagligen begränsat din FPS till just 60 i det spelet, korrekt? 16.6ms är nämligen ganska så exakt 60FPS

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det skall stå 3200, 2400 är fel hastighet. Har du olika xmp I kittet?

Skrivet av Pamudas:

Aktivera XMP.

Är du i BIOS så ser du din aktuella konfiguration för minnet. Det kommer inte visas som lägre "bara för du är i BIOS", utan det tyder bara på att du inte kör i rätt hastighet - något som XMP aktiverar åt dig

Jag ber om ursäkt, det stod 2400 innan jag aktiverade XMP, nu står det 3200 men problemet kvarstår.
Detta inträffade när jag pendlade tillbaka mellan XMP, vilket jag gjort nu ett flertal gånger de senaste dygnet, för att testa olika lösningar osv.

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Då har du antagligen begränsat din FPS till just 60 i det spelet, korrekt? 16.6ms är nämligen ganska så exakt 60FPS

Ja precis och beroende på spel så ändras ju ms värdet, men har inte upplevt jag ser några skjutningar åt något håll.

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Ja precis och beroende på spel så ändras ju ms värdet, men har inte upplevt jag ser några skjutningar åt något håll.

Det är ingen graf över frame time (inte avg alltså) som du kan ladda upp här, när du fått ett stutter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

PresentMon verkar inte riktigt ha den upplösning du behöver för att se stutters i frame time.
Jag hade tagit hem MSI Afterburner och aktiverat deras overlay, då ser du tydligare när det väl sker.

https://nwgat.ninja/quick-easy-turn-on-frametime-graph-on-msi...

Visa signatur

Permalänk

Har du nån programvara som mäter power consumption på grafikkortet igång i bakgrunden?

Vet att det är nån bug som kan orsaka stutter om man har övervakning via t.ex msi afterburner igång.

Även drivaren för ljuddelen på grafikkortet ska tydligen i vissa titlar kunna ställa till bekymmer med detta och om möjlig och man inte behöver ljud via hdmi/dp skippa att installera den delen av drivaren helt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det är ingen graf över frame time (inte avg alltså) som du kan ladda upp här, när du fått ett stutter?

https://i.postimg.cc/d1jGWsPc/mon-2.jpg

Där så fick jag ta med mobilen (vet ej hur öppnat screenshotsen ifrån själva Presentmon)

Där noterade jag kraftigt hur ms'en rör sig lite vilt, och spikar när det hugger till(!)

Jag har satt max fps på 60 i nvidias kontrollpanel om det spelar någon roll?

Spelet är The Witcher 3 på max 60fps i nvidia kontrollpanel

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har du nån programvara som mäter power consumption på grafikkortet igång i bakgrunden?

Vet att det är nån bug som kan orsaka stutter om man har övervakning via t.ex msi afterburner igång.

Även drivaren för ljuddelen på grafikkortet ska tydligen i vissa titlar kunna ställa till bekymmer med detta och om möjlig och man inte behöver ljud via hdmi/dp skippa att installera den delen av drivaren helt.

Har inget annat för närvarande mer än Presentmon, Steam, spel och firefox installerat.
Har testat att avaktivera ljudkortet på enhetsinställningar utan någon skillnad där, även testat avaktivera bluetooh /wifi etc.

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Det jag märkte med Presentmon att mina 1% low stack ned ganska frekvent här o där
https://i.postimg.cc/3RKG6sZM/mon.jpg

Skrivet av Pamudas:

PresentMon verkar inte riktigt ha den upplösning du behöver för att se stutters i frame time.
Jag hade tagit hem MSI Afterburner och aktiverat deras overlay, då ser du tydligare när det väl sker.

https://nwgat.ninja/quick-easy-turn-on-frametime-graph-on-msi...

Man ska kunna ändra intervall PresentMon uppdaterar sig. Du bör också kunna se om det är gpu eller cpu busy time som diffar när det dippar ner.

JayzTwoCents gjorde nyligen en video om just PresentMon:

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Där så fick jag ta med mobilen (vet ej hur öppnat screenshotsen ifrån själva Presentmon)

Där noterade jag kraftigt hur ms'en rör sig lite vilt, och spikar när det hugger till(!)

Ja titta, där hade du inte längre average på

Du ser ju tydligt att det spikar, alltså stutters. Det är således inget fel på varken din mus, skärm eller skärmkabel.
Sen vad det nu beror på är omöjligt att svara på utan vidare felsökning, men det kan vara allt från GPU drivrutiner, CPU, Minne osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Ja titta, där hade du inte längre average på

Du ser ju tydligt att det spikar, alltså stutters. Det är således inget fel på varken din mus, skärm eller skärmkabel.
Sen vad det nu beror på är omöjligt att svara på utan vidare felsökning, men det kan vara allt från GPU drivrutiner, CPU, Minne osv.

Ja haha, jag ser ju det nu, intressant. Kunde ha svurit på jag sist kollade så var allting mer eller mindre spikrakt utan problem? Det var iofs innan jag lämnade in den på inlämning, men ändå. :S

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Ja haha, jag ser ju det nu, intressant. Kunde ha svurit på jag sist kollade så var allting mer eller mindre spikrakt utan problem? :S

Du hade antagligen endast avg aktivt, alltså genomsnittliga värdet (för en tid). Men som @shugge skrev ovan så går det att ändra till ett snabbare intervall (men det verkar det som att du redan gjort )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Du hade antagligen endast avg aktivt, alltså genomsnittliga värdet (för en tid). Men som @shugge skrev ovan så går det att ändra till ett snabbare intervall (men det verkar det som att du redan gjort )

Ok tack igen för svar. En undran, jag capade fps'en till 60 men hade monitorn på 240hz, kan det påverka resultatet?

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Skrivet av Spelnatt:

Man ser att du är cpu bound och får stora frekvensdrop på gpu.
Om du skaffar hwinfo64, kan du kika på tempereturen för cpu?
Alternativt sätt tdp max 125W I bios

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Ok tack igen för svar. En undran, jag capade fps'en till 60 men hade monitorn på 240hz, kan det påverka resultatet?

Njae, din skärms uppdateringsfrekvens bör inte ha något med detta att göra.

Visa signatur