Maxhastighet på fläktar vid Hogwarts legacy och under en boss i wow

Permalänk
Medlem

Maxhastighet på fläktar vid Hogwarts legacy och under en boss i wow

Som rubriken lyder. När sambon ska spela hogwarts legacy går fläktarna upp i otroligt höga hastigheter trots att jag ställt in dem i både bios och genom gigabytes mjukvara på att inte gå högt alls. Jag har en helt ny dator och en nyinförskaffad liquid freezer III 360.
Datorn är under alla andra spel helt tyst men just vid Hogwarts går varvet på fläktarna upp mycket men processorn är inte ens varm. Help pls

Permalänk
Medlem

Vad är det för hårdvara/PC, inklusive chassit och fläktar?

Vilka fläktar är det som blir högljudda?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

Det råkar inte vara fläktarna till grafikkortet som spinner upp och skapar detta oljud?

Permalänk

Vad är det för temperaturer när detta inträffar?

Att fläktar på cpu/gpu varvar upp till max vid tung last är ganska normalt om man ligger och nosar på templimit eller över.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Upplåst fps i spelet kanske? Brukar få datorn att gå på knäna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Upplåst fps i spelet kanske? Brukar få datorn att gå på knäna.

Testade att sänka allt till lägsta, fortfarande samma problem... Förstår inte alls

Permalänk
Medlem

Visa temps när det sker. Kanske finns en anledning till att de går snabbt.

Och bästa verktyget för att kontrollera fläktar är Fancontrol
https://getfancontrol.com/

Där kan du också se VILKEN av alla fläktar som faktiskt går snabbt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Key-83 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Har du bekräftat (via HWINFO eller öronen) exakt vilka fläktar det är som går på maxhastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Vad är det för hårdvara/PC, inklusive chassit och fläktar?

Vilka fläktar är det som blir högljudda?

Jag tror det är cpu-fläktarna som låter. Bytte faktiskt igår till en arctic liquid III 360 för att få cpun att hålla sig ännu lägre vilket den gör, men det spinner ändå på max. Har googlat lite på exempelvis bossen men förstår inte vad som menas.

Ska testa att stänga av PWM i bios och se om det funkar då.

[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av orreftw:

Testade att sänka allt till lägsta, fortfarande samma problem... Förstår inte alls

Även om du låser fps till t.ex. 60?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Även om du låser fps till t.ex. 60?

Det slutade faktiskt låta om jag drog ner det till 60 fps, men fy vad tråkigt, även fast processorn inte blir varm så ska den rampa upp till typ max? Förstår inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av orreftw:

Det slutade faktiskt låta om jag drog ner det till 60 fps, men fy vad tråkigt, även fast processorn inte blir varm så ska den rampa upp till typ max? Förstår inte...

Vet du vilka fläktar det är som rusar?
I vanliga fall brukar det vara grafikkortet som får jobba mest i grafiktunga spel som Hogwarts.
Du får som sagts ha något program i bakgrunden där du loggar fläkthastigheter så ser du vilka som snurrar snabbt. T.ex. HWInfo.

Ibland kan fläktkurvorna i BIOS vara knepigt inställda så fläktar går snabbare än dom behöver.
Det är dock inte helt lätt att guida någon igenom det då det är mycket trial and error.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Vet du vilka fläktar det är som rusar?
I vanliga fall brukar det vara grafikkortet som får jobba mest i grafiktunga spel som Hogwarts.
Du får som sagts ha något program i bakgrunden där du loggar fläkthastigheter så ser du vilka som snurrar snabbt. T.ex. HWInfo.

Ibland kan fläktkurvorna i BIOS vara knepigt inställda så fläktar går snabbare än dom behöver.

Det verkar faktiskt vara så att det var GPUn som lät mest... Laddade ner Fan control nu och insåg det. Tack alla! Nu ska jag mixtra lite och se om det funkar.

Permalänk
Skrivet av orreftw:

Det verkar faktiskt vara så att det var GPUn som lät mest... Laddade ner Fan control nu och insåg det. Tack alla! Nu ska jag mixtra lite och se om det funkar.

Börja med att sätta på någon form av fps lås till rimlig bildfrekvens. Antingen ett faktiskt lås eller någon form av vsync.

Att inte ha grafikkortet att spotta ur sig oändligt många bilder per sekund i onödan sänker gpulasten ganska hårt och med på köpet sjunker värmen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av orreftw:

Du kan inte köra din GPU i silent-mode och ev dra en lätt undervolt via Adrenaline mjukvaran?
Gjorde det själv på ett rx6700xt och fick betydligt trevligare ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orreftw:

Adrenaline hae ju inbyggda funktioner för styrning av fläkt. Sätt den bara på max 60% så löser det sig.