Permalänk
Medlem

Svarstid Mobilt Bredband

Hej,

Har sen i somras alltid haft en svarstid på 12-15 ms. Sedan 1-2 veckor sedan så har min svarstid blivit sämre och ligger nu konstant mellan 25-30 ms. Har gått från 25-30 in-game ping till att ligga konstant på 60-70 ping, och kan hoppa upp till 100 ping ibland.

Jag sitter alltså på ett mobilt bredband via tele2, routern heter Inseego fx3100, det är en 5G router.

Även hastigheten har blivit sämre och hoppar en hel del. Har alltid legat på 600 nedladdning och 100 i uppladdning(bor 50 meter från närmsta mast) men nu ligger hastigheten runt 300-400 nedladdning och 70-80 uppladdning.

Jag vet att mobilt bredband inte är 100% stabilt, men någonting måste ju ha hänt då det funkat klockrent sen i somras?
Enligt Tele2 så ser dom inget fel.

Edit: Vill tillägga att jag även kör med kabel.

Permalänk
Medlem

Fler som delar på samma mast försämrar ju allt så det kan lika gärna vara att fler användare har tillkommit på masten.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Fler som delar på samma mast försämrar ju allt så det kan lika gärna vara att fler användare har tillkommit på masten.

Det kan du nog ha helt rätt om, tråkigt för min del isåfall.

Tror du att en extern 5G antenn skulle hjälpa min situation isåfall? Främst för att få ner svarstiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomtaaNz:

Tror du att en extern 5G antenn skulle hjälpa min situation isåfall? Främst för att få ner svarstiden.

Nej. Fiber är lösningen.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomtaaNz:

Tveksamt om du bor så nära, men ingenting är omöjligt. Kör en på öppet köp i sådana fall.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Nej. Fiber är lösningen.

Fiber finns inte draget till lägenheten jag bor i för tillfället, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Tveksamt om du bor så nära, men ingenting är omöjligt. Kör en på öppet köp i sådana fall.

Okej. Aa får testa på öppet köp. Tråkigt att det funkat kanon sen i somras, men nu icke. :/

Finns inget annat man kan göra för att få upp hastighet / få ner svarstid?

Kan inte så mycket om VPN, men skulle VPN, t.ex NordVPN hjälpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomtaaNz:

Okej. Aa får testa på öppet köp. Tråkigt att det funkat kanon sen i somras, men nu icke. :/

Finns inget annat man kan göra för att få upp hastighet / få ner svarstid?

Kan inte så mycket om VPN, men skulle VPN, t.ex NordVPN hjälpa?

Nej, VPN blir ytterligare steg och ytterligare hopp så det kommer göra allt ännu värre.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomtaaNz:

Kommer inte att hjälpa mot samma mast.
Om du kan komma åt en annan mast med yttre antenn så kan det hjälpa.

Tänk på att för få full fart på 5G så krävs 4x4 MIMO=>4 antenner.
Har sett rätt många 5G routrar som bara har 2 antenn utgångar och detta räcker inte för att få full fart.
En bra 5G antenn är dyr, en bra antenn är t.ex. Poynting Xpol-24 Riktantenn 4x4 Mimo 5g/lte.

Hur viktigt detta är beror ju på om masten som man kommer åt supportar 4x4 MIMO. Speciellt på landet är det många som inte gör det. Får man över 300-400 Mbit/s på telefonen så har den troligtvis 4x4 MIMO.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Kommer inte att hjälpa mot samma mast.
Om du kan komma åt en annan mast med yttre antenn så kan det hjälpa.

Tänk på att för få full fart på 5G så krävs 4x4 MIMO=>4 antenner.
Har sett rätt många 5G routrar som bara har 2 antenn utgångar och detta räcker inte för att få full fart.
En bra 5G antenn är dyr, en bra antenn är t.ex. Poynting Xpol-24 Riktantenn 4x4 Mimo 5g/lte.

Hur viktigt detta är beror ju på om masten som man kommer åt supportar 4x4 MIMO. Speciellt på landet är det många som inte gör det. Får man över 300-400 Mbit/s på telefonen så har den troligtvis 4x4 MIMO.

Min router som heter Inseego fx3100 har bara 2 utgångar för extern antenn.

Jag funderade på att testa denna: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mobilt-bredband/an...

Ett billigare alternativ, men vet inte ifall det skulle räcka för att hjälpa min situation? Jag vill bara egentligen att svarstiden ska gå ner lite, just nu ligger den på 25-30 vilket ger mig relativt hög ping in-game, typ 60-80 ping, ibland 100 ping. Hade velat få ner svarstiden till kanske 15 åtminstone.

Detta är masten som jag bor typ 50-80 meter ifrån som jag är uppkopplad till enligt Tele2. Svarta cirkeln är min lägenhet.

Lite info om masten(säger inte mig som är okunnig så mycket).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomtaaNz:

Jag funderade på att testa denna: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mobilt-bredband/an...

Ett billigare alternativ, men vet inte ifall det skulle räcka för att hjälpa min situation? Jag vill bara egentligen att svarstiden ska gå ner lite, just nu ligger den på 25-30 vilket ger mig relativt hög ping in-game, typ 60-80 ping, ibland 100 ping. Hade velat få ner svarstiden till kanske 15 åtminstone.

Detta är masten som jag bor typ 50-80 meter ifrån som jag är uppkopplad till enligt Tele2. Svarta cirkeln är min lägenhet.
<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Ser ut som att du hoppat ner på 4G/LTE. Se om du kan låsa den på 5G/NR, tex flytta.

Edit: trodde datan var från din router. Ignorerar vad jag skrev. Kan du posta vad din router säger om anslutningen? Testa även gärna 03:00 och det är bättre då, om det är bättre då så är det troligen belastning och inget du kan göra åt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Ser ut som att du hoppat ner på 4G/LTE. Se om du kan låsa den på 5G/NR, tex flytta.

Edit: trodde datan var från din router. Ignorerar vad jag skrev. Kan du posta vad din router säger om anslutningen? Testa även gärna 03:00 och det är bättre då, om det är bättre då så är det troligen belastning och inget du kan göra åt det.

Menar du detta?

Ändrar jag till t.ex 5G och till SA så dör mitt internet.

Har inte testat mäta mitt internet klockan 03:00, däremot runt 00:00, och då är det fortfarande samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomtaaNz:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

25-30 ms i svarstiden får man räkna med även på 5G.
Vi har ingen "riktig" 5G ännu. Det som har rullats ut heter 5G NSA (Non Stand Alone) och den är mix mellan 4G och 5G.
Det blir bättre svarstider först om/när 5G SA kommer.

Det enda du kan göra för att öka farten är byta leverantör.
Telenor delar master med Tele2 så det kan man testa, även 3 har mast i närheten.
Så skaffa tillfälliga sim kort från dessa eller låt någon kompis som har 5G testa.
Mest last är det runt 20 snåret.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomtaaNz:

Menar du detta?
<Uppladdad bildlänk>

Ändrar jag till t.ex 5G och till SA så dör mitt internet.

Har inte testat mäta mitt internet klockan 03:00, däremot runt 00:00, och då är det fortfarande samma sak.

hade hopats på att den skulle ge lite mer info, men det kanske är så att du inte har 5G där du bor. Ibland kan man låsa band så att den inte väljer ett som är mer belastat men verkar inte så i ditt fall om du inte hittar nått mer avancerat läge.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TomtaaNz:

Hej,

Har sen i somras alltid haft en svarstid på 12-15 ms. Sedan 1-2 veckor sedan så har min svarstid blivit sämre och ligger nu konstant mellan 25-30 ms. Har gått från 25-30 in-game ping till att ligga konstant på 60-70 ping, och kan hoppa upp till 100 ping ibland.

Jag sitter alltså på ett mobilt bredband via tele2, routern heter Inseego fx3100, det är en 5G router.

Även hastigheten har blivit sämre och hoppar en hel del. Har alltid legat på 600 nedladdning och 100 i uppladdning(bor 50 meter från närmsta mast) men nu ligger hastigheten runt 300-400 nedladdning och 70-80 uppladdning.

Jag vet att mobilt bredband inte är 100% stabilt, men någonting måste ju ha hänt då det funkat klockrent sen i somras?
Enligt Tele2 så ser dom inget fel.

Edit: Vill tillägga att jag även kör med kabel.

Skrivet av TomtaaNz:

Troligen är det väl en annan tung kund eller förändring i användarmönster på din mast. Tycker det ser helt normalt ut och förstår om Tele2 säger samma sak.

En extern antenn hjälper troligen inte. Är ju inte signalstyrkan som är problemet utan mottagarinfrastruktur i andra änden som är problemet.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

25-30 ms i svarstiden får man räkna med även på 5G.
Vi har ingen "riktig" 5G ännu. Det som har rullats ut heter 5G NSA (Non Stand Alone) och den är mix mellan 4G och 5G.
Det blir bättre svarstider först om/när 5G SA kommer.

Det enda du kan göra för att öka farten är byta leverantör.
Telenor delar master med Tele2 så det kan man testa, även 3 har mast i närheten.
Så skaffa tillfälliga sim kort från dessa eller låt någon kompis som har 5G testa.
Mest last är det runt 20 snåret.

Jag förstår. Tråkigt när det funkat kalas sen i somras och legat på 12 ms svarstid konstant, men blivit ändrat nu sedan 1-2 veckor sedan då. :/

Skrivet av varget:

hade hopats på att den skulle ge lite mer info, men det kanske är så att du inte har 5G där du bor. Ibland kan man låsa band så att den inte väljer ett som är mer belastat men verkar inte så i ditt fall om du inte hittar nått mer avancerat läge.

Byta band verkar bara finnas under wifi inställningar. Jag sitter på ethernet och hittar ingen sådan inställning för det. Gäller band bara wifi?

Skrivet av DavidtheDoom:

Troligen är det väl en annan tung kund eller förändring i användarmönster på din mast. Tycker det ser helt normalt ut och förstår om Tele2 säger samma sak.

En extern antenn hjälper troligen inte. Är ju inte signalstyrkan som är problemet utan mottagarinfrastruktur i andra änden som är problemet.

Förstår också att Tele2 säger att allt ser bra ut, då själva hastigheten ändå är bra. Tråkigt bara att svarstiden ändrats från ingenstans när den legat konstant på 12 ms svarstid sen i somras. :/

Fråga till alla: Det går inte att ändra frekvens på något sett? Tänkte ifall det är en ny kund som sitter och kör på samma mast som gör att min svarstid / hastighet blivit sämre, att denna person sitter och kör på samma frekvens som mig och ifall byta frekvens går att göra? och ifall det skulle förbättra min situation?

Jag beklagar mina frågor, men är verkligen inte en expert inom området.

Permalänk
Medlem

@TomtaaNz tja, jag misstänker att problemet är att den där mobilmasten (antagligen Telia, Tele2 osv) som sitter uppe på vattentornet täcker ett enormt stort område. Det är nog hela ortens mobiltelefoner som kör mot den masten, och har man en så pass bra placerad mast når den jättelångt men det innebär också att det blir enormt många enheter som kör mot den.

Vill man ändra till en annan mast måste man nog använda sig av riktantenn samt även kunna låsa mot olika band i routern. Om det blir bättre vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@TomtaaNz tja, jag misstänker att problemet är att den där mobilmasten (antagligen Telia, Tele2 osv) som sitter uppe på vattentornet täcker ett enormt stort område. Det är nog hela ortens mobiltelefoner som kör mot den masten, och har man en så pass bra placerad mast når den jättelångt men det innebär också att det blir enormt många enheter som kör mot den.

Det har du helt rätt i. När man kollar på kartan med masten så täcker den halva byn och sedan en stor sträcka långt utanför byn.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TomtaaNz:

<Uppladdad bildlänk>
Byta band verkar bara finnas under wifi inställningar. Jag sitter på ethernet och hittar ingen sådan inställning för det. Gäller band bara wifi?

Beror på:
Router
Mast

Ser ut som att band som att det finns band 1, 3, 20 och 28 på masten men vad stödjer routern?
Troligen ligger du redan på något av de snävare frekvenserna iom du ligger så pass nära.

"Nät" är troligast Wifi, APN är kopplat till vilken server du har uppkoppling mot. Kanske finns något under denna fliken relaterat till LTE kanaler?

Annars kanske du kan konfigurera lite om du tar bort auto-läget och manuellt väljer nätverk i din bil med 4G/5G val.

Citat:

Fråga till alla: Det går inte att ändra frekvens på något sett? Tänkte ifall det är en ny kund som sitter och kör på samma mast som gör att min svarstid / hastighet blivit sämre, att denna person sitter och kör på samma frekvens som mig och ifall byta frekvens går att göra? och ifall det skulle förbättra min situation?

Jag beklagar mina frågor, men är verkligen inte en expert inom området.

Även om du byter frekvens så:
Tiden mottagaren har tillgänglig för dina förfrågnar är beroende av andra.
Bandbredd i luften är fortfarande en begränsad resurs.

Jag ser inte att det finns något att hämta här, mer sannolikt för bättre prestanda är att det kommer en riktig 5G mast med mikrovågsarrayer med strålformning. Då kan man få lite bättre latenser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@TomtaaNz jag har dock ingen aning om hur det är med fiber i området, jag misstänker det är dåligt med sådant. Egentligen borde kommunen byggt ut sådant för länge sedan eftersom området geografiskt gör det ganska kostnadseffektivt och många fastigheter på ett litet område.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Beror på:
Router
Mast

Ser ut som att band som att det finns band 1, 3, 20 och 28 på masten men vad stödjer routern?
Troligen ligger du redan på något av de snävare frekvenserna iom du ligger så pass nära.

"Nät" är troligast Wifi, APN är kopplat till vilken server du har uppkoppling mot. Kanske finns något under denna fliken relaterat till LTE kanaler?
Även om du byter frekvens så:
Tiden mottagaren har tillgänglig för dina förfrågnar är beroende av andra.
Bandbredd i luften är fortfarande en begränsad resurs.

Jag ser inte att det finns något att hämta här, mer sannolikt för bättre prestanda är att det kommer en riktig 5G mast med mikrovågsarrayer med strålformning. Då kan man få lite bättre latenser.

Såhär ser det ut under APN fliken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@TomtaaNz jag har dock ingen aning om hur det är med fiber i området, jag misstänker det är dåligt med sådant. Egentligen borde kommunen byggt ut sådant för länge sedan eftersom området geografiskt gör det ganska kostnadseffektivt och många fastigheter på ett litet område.

Fiber finns tillgängligt nästan överallt i byn. Däremot så vill inte ägaren till lägenheten jag bor i dra in fiber...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TomtaaNz:

Såhär ser det ut under APN fliken.
<Uppladdad bildlänk>

Ja, det där var ju bara APN, finns det något under om du tar bort auto-läget och manuellt väljer nätverk i din bild med 4G/5G val?
Kan ju vara helt låst i routern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@TomtaaNz hmm, OK. Då blir det nog svårt att göra något, antagligen vill folk inte. Annars kan man fråga folk som bor där och så kan man få en hyreshöjning gent emot att man får fiber indraget etc. Men den som hyr ut (äger fastigheten) kan fortfarande säga nej, och du har ganska bra fart över mobilt bredband.

Skulle inte förvåna mig om dagiset (lekis) har fiber indraget. Det är ju även lite komiskt att telefonstationen ligger precis ovan parken, vilket är ännu kortare avstånd än till mobilmasten ovanpå vattentornet. Det gick nog antagligen köra VDSL när den tjänsten fanns, kanske VDSL2 innan dom valda att avveckla telefontrådarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, det där var ju bara APN, finns det något under om du tar bort auto-läget och manuellt väljer nätverk i din bild med 4G/5G val?
Kan ju vara helt låst i routern.

Såhär ser det ut ifall jag vill välja nätverk manuellt.

Valde Tele2, internet försvann i någon sekund, men nu är det tillbaks igen. Men samma resultat på svarstid.

Permalänk
Medlem

Manual för Inseego fx3100: https://static.inseego.com/us/download/fx3100-userguide-tele2...
Under About->Diagnostics: band, signalstyrka m.m. visas
Setting->Advanced-Celluar: här kan man styra mellan 5G och 4G. Slår man av "Enable automatic network selection" så kan välja band manuellt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Update: 00:30 så börjar svarstiden gå ner. Har legat på 25-30 hela dagen, och varit så i 1-2 veckors tid.

Nu klockan 00:30 så har svarstiden gått ner till 17 ms. Jag kan bara anta att vid 03:00 så hade svarstiden förmodligen gått ner ännu mer. Kan även tillägga att nedladdning hastigheten låg på 300-400 hela dagen men nu 00:30 så ligger nedladdning på 700+.

Verkar som att masten blir överbelastad(?) under dagtid, därav dålig svarstid under dagtid.

Jäkla segt att masten blir överbelastad på dagtid numera då... Funkat kanon sen i somras. :/

Permalänk
Medlem

Man kan väl säga att det inte är alltför oväntat, speciellt i områden där många har valt att gå den mobila vägen. I förbindelser som baserar sig på tidsslotstilldelad trafik så som med radiovågor så kommer det förstås att bli köbildning för eller senare.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomtaaNz:

Update: 00:30 så börjar svarstiden gå ner. Har legat på 25-30 hela dagen, och varit så i 1-2 veckors tid.

Nu klockan 00:30 så har svarstiden gått ner till 17 ms. Jag kan bara anta att vid 03:00 så hade svarstiden förmodligen gått ner ännu mer. Kan även tillägga att nedladdning hastigheten låg på 300-400 hela dagen men nu 00:30 så ligger nedladdning på 700+.

Verkar som att masten blir överbelastad(?) under dagtid, därav dålig svarstid under dagtid.

Jäkla segt att masten blir överbelastad på dagtid numera då... Funkat kanon sen i somras. :/

Har du över 300 mbit/s så skulle jag inte säga överbelastad. Är masten överbelastad hade du bara fått ett par mbit/s. Däremot så kan svarstiden gå upp och ned, så är det med mobilt bredband. 25-30 ms tycker jag är fortfarande väldigt bra för att vara mobilt bredband

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomtaaNz:

Överbelastad är väl att ta i, men belastad. Det är ett delat medium. Så det verkar som att du har 4G/LTE mottagning idag, du kan alltid hoppas på att du får 5G/NR och då kanske kan få lite lägre latens igen när mer spektrum är tillgängligt. Om du orkar ringa samtal kan du fråga din operatör hur det ser ut med det. Extern antenn är inget du bör köpa iaf. det kommer inte hjälp utan ev försämra resultatet pga att du har 4x4 mimo idag.