Är Lenovo Legion Tower 5i Gen 9 en usel idé?

Permalänk
Medlem

Är Lenovo Legion Tower 5i Gen 9 en usel idé?

Jag letar efter en stationär dator som ska fungera som allt-i-allo men också kunna spela lite, behöver inte kunna köra AAA-titlar på max och kommer inte ägna mig åt esport så har inget behov av maximal FPS. Bygga själv har jag inte tid eller intresse för, började titta runt på att välja delar och få ihopbyggt men verkar inte vara särskilt mycket billigare än att köpa färdigbyggda datorer. Såg till exempel denna https://www.lenovo.com/se/sv/p/desktops/legion-desktops/legio... som jag tyckte verkade ok. Missar jag något uppenbart? Är det ett uselt val eller finns det mycket bättre alternativ i liknande prisklass?

Saker som jag verkligen inte önskar kompromissa med: wifi, windows, någorlunda tyst.

Permalänk
Medlem

Nr 1.
Den datorn har CPU o RAM gjort för Laptops.
Så ja där har du vart skon klämmer varför det blir billigare bland annat.
Finns gott om folk här som kan knåpa ihop ett paket från inet som inet kan bygga åt dig.

Skriv upp budget.
Vad har du för skärm? Upplösning som ska spelas i?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

finns främst 2 anledningar att undvika sk OEM datorer

1. många OEM tillverkare använder specialdesignad hårdvara och följer inte vanliga standarder för datorer när de kommer till kontakter, formfaktorer osv. (bla. Lenovo är en av dessa som har allt special så inget standard passar... och den du länkade är garanterat iaf moderkortet ett Lenovo special eftersom den kommer med ett (troligen) fastlött laptop cpu chip)

så hitta ersättningsdelar om något går sönder efter att garanti/reklamation och du kan få den lagad av tillverkaren gått ut 3 år senare kan vara extremt svårt många gånger är det så pass illa att det ända som följer standard är cpu, ramminnen och eventuellt lagringsenheter.

2. OEM datorer är oftast inte mycket billigare än att köpa en färdigbyggd dator som är byggd på vanliga pc delar med samma cpu/gpu och iaf liknande ramminnen.

t.ex kompletts eller inets färdigbyggda alternativ brukar kunna vara ganska prisvärda om man inte vill ta en eftermiddag och bygga själv.

eller valfri butiks datorkonfigurator och lägg till montering i köpkorgen så kan du "bygga din egen dator" med de komponenter du tycker du vill ha eller behöver men betalar några hundralappar extra för att slippa jobbet att montera den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Nr 1.
Den datorn har CPU o RAM gjort för Laptops.
Så ja där har du vart skon klämmer varför det blir billigare bland annat.
Finns gott om folk här som kan knåpa ihop ett paket från inet som inet kan bygga åt dig.

Skriv upp budget.
Vad har du för skärm? Upplösning som ska spelas i?

Skärm har jag ingen (eller ja ingen som inte behöver bytas ändå). Angående budget så hade jag tänkt mig 10-15k. Upplösning på vad för skärm jag nu köper lär nog vara 1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

t.ex kompletts eller inets färdigbyggda alternativ brukar kunna vara ganska prisvärda om man inte vill ta en eftermiddag och bygga själv.

eller valfri butiks datorkonfigurator och lägg till montering i köpkorgen så kan du "bygga din egen dator" med de komponenter du tycker du vill ha eller behöver men betalar några hundralappar extra för att slippa jobbet att montera den.

Tack för svar!