Rimlig kontrollavgift?

Permalänk
Medlem

Rimlig kontrollavgift?

Hej,

Fick i förra veckan en kontrollavgift för påstådd felparkering, det är möjligt att den är korrekt, men vill ändå kolla om någon här kan verifiera vad som gäller.

Området jag parkerade på är skyltat med så kallad E20-skylt, som innebär generellt parkeringsförbud, förutom på de platser där T11 utsträckningsskyltar visar att det är tillåtet att parkera.

Enligt min tolkning så startar en sådan zon till höger om skylten med en pil som pekar mot höger på husväggen (sitter till vänster på bilden) på bilden nedan och då det saknas en skylt som pekar åt vänster för att markera att parkeringsområdet är slut, så följer parkeringsområdet vägen (se senare bild).

Sedan fortsätter det såhär:

Sen står min bil parkerad här, med ytterligare en pil åt höger som jag tolkar som en påminnelse att parkeringsområde fortsätter, och ungefär 10-20 meter senare är där en pil som pekar åt vänster som då anger att området med tillåten parkering tar slut.

Så är min tolkning av skyltningen helt orimlig och det är bara att slanta upp, eller vad säger ni? Har jag fel så har jag inga problem att betala, men mig veterligen ska skyltning i såna här fall inte lämna utrymme för tolkning utan vara glasklar, och det anser iaf jag att den inte är.

Mvh

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Jag hade nog tolkat det som att det är tillåtet att parkera till höger om den vita skylten med den svarta pilen som pekar åt höger, som är placerad till höger om din bil. Annars hade det varit två pilar som pekat åt båda hållen. Alternativt att de placerat skylten längre till vänster.

Den andra skylten med pil på andra sidan hade jag tolkat som att den gäller på den sidan där de placerat betongstaketen.

Men hur ofta är det glasklart när det gäller parkeringsanvisningar? Det beror ju på den som försöker tolka skyltarna. Jag har aldrig nog aldrig träffat någon som tycker att parkeringsskyltar är lätta att förstå.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag ser en pil som pekar åt vänster i första bild. Till höger en väg/infart med en port längst ned i byggnaden.
På väggen med porten längst bort i bild en skylt som pekar längs med denna vägg. Däremot ingen ny utsträckningsskylt vid porten som pekar upp mot fotograf i bild 1.

Rimligen ska hela denna infartsväg vara fri från parkerade bilar så att en eventuell lastbil eller transport ska kunna backa ner till porten utan att blockera hela infartsvägen. Således, jag förstår inte hur den vita eller blå bilen ska kunna stå tillåtet där de står.

Om du langar upp en koordinat i maps så går det att traska runt i streetview och titta på skyltar och layout på parkeringen.

OBS! Missar skylt #2 i bild som är innan porten. Ungefär halvägs ned i på höger sida om vägen. Röd markering är fel ovan.

Verkar uppenbarligen vara tillåtet att stå där du står enligt skyltning när jag tittar i street view. Se markerad skylt till höger i bild.

https://maps.app.goo.gl/v3fkbDPzH6bWrCvXA

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Jag hade nog tolkat det som att det är tillåtet att parkera till höger om den vita skylten med den svarta pilen som pekar åt höger, som är placerad till höger om din bil. Annars hade det varit två pilar som pekat åt båda hållen. Alternativt att de placerat skylten längre till vänster.

Den andra skylten med pil på andra sidan hade jag tolkat som att den gäller på den sidan där de placerat betongstaketen.

Men hur ofta är det glasklart när det gäller parkeringsanvisningar? Det beror ju på den som försöker tolka skyltarna. Jag har aldrig nog aldrig träffat någon som tycker att parkeringsskyltar är lätta att förstå.

Det är dock inte skylten vid betongsstaketen jag menar, utan där sitter en pil som pekar åt höger på husväggen bakom, till vänster i bild. Den syns lite dåligt om man inte zoomar. Jag hittar dessutom denna texten i någon lagparagraf,

"Skyltningen informerar om den utsträckning som skyltning avser på en särskilt anordnad parkeringsplats. Tavlorna kan användas fristående för att ange avgränsning av uppställsplatser på ett område, om det vid infarten till området anges att parkering är tillåten."

Här skyltas det att parkering _inte_ är tillåten på området, alltså bör den skylten på husväggen inte kunna användas enskilt och därmed gälla till nästa skylt som avslutar angivet område, dvs skylten med en pil åt vänster som sitter 10-20 meter bakom min bil?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Det verkar snarare vara så att pilen du står framför avslutar parkeringsområdet från höger sida enligt bild. troligtvis får du inte blockera garageporten.

Visa signatur

There can be only one...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av wuaaa:

<Uppladdad bildlänk>

Det verkar snarare vara så att pilen du står framför avslutar parkeringsområdet från höger sida enligt bild. troligtvis får du inte blockera garageporten.

Här mellan måste man väl få stå?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag ser en pil som pekar åt vänster i första bild. Till höger en väg/infart med en port längst ned i byggnaden.
På väggen med porten längst bort i bild en skylt som pekar längs med denna vägg. Däremot ingen ny utsträckningsskylt vid porten som pekar upp mot fotograf i bild 1.

Rimligen ska hela denna infartsväg vara fri från parkerade bilar så att en eventuell lastbil eller transport ska kunna backa ner till porten utan att blockera hela infartsvägen. Således, jag förstår inte hur den vita eller blå bilen ska kunna stå tillåtet där de står.

Om du langar upp en koordinat i maps så går det att traska runt i streetview och titta på skyltar och layout på parkeringen.

Enligt parkeringsbolaget så står blå bilen tillåtet, se skylt ovanför vit bil, det jag hävdar är att vit bil också står tillåtet, se mitt svar ovanför detta. Ska se om jag kan få fram koordinater, men om det hjälper är det utanför Jönköpings universitet.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av NoAim:

Enligt parkeringsbolaget så står blå bilen tillåtet, se skylt ovanför vit bil, det jag hävdar är att vit bil också står tillåtet, se mitt svar ovanför detta. Ska se om jag kan få fram koordinater, men om det hjälper är det utanför Jönköpings universitet.

Jag la koordinater i mitt inlägg med första bilden.

Skrivet av NoAim:

Jag såg inte bild i sista bild.
Uppenbarligen står vit bil utanför området markerat av utsträckningsskyltarna. Är lite som att stå utanför markerad parkeringsruta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag la koordinater i mitt inlägg med första bilden.

Tack, det är det jag hävdar, att pil höger på husvägg påbörjar tillåtet område, pil höger vid min bil påminner om att det fortfarande är tillåtet och pil vänster avslutar tillåtet område, enligt hur dessa skyltar ska användas enligt lag?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av NoAim:

Tack, det är det jag hävdar, att pil höger på husvägg påbörjar tillåtet område, pil höger vid min bil påminner om att det fortfarande är tillåtet och pil vänster avslutar tillåtet område, enligt hur dessa skyltar ska användas enligt lag?

Nej, jag såg som sagt inte den uppenbara skylten i sista bilden du skickade. Solklart att vit bil står utanför skyltat område.

Som att stå på fel sida parkeringsskylt på väg eller utanför parkeringsruta. Man ska stå innanför de två utsträckningspilarna iom de pekar på varandra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi har alla hamnat där, någon nitisk kille gör sin egna tolkning och så ska man gilla läget och hosta upp 1000+ spänn.
Gärna när man är ute på jobb och så är dagens lön nästan bortspolad.

Tänkte prova en sådan där tjänst som överklagar åt en, har ni någon erfarenhet av det och kan rekommendera någon?
Det enda jag hittade nu på snabb sökning är https://botboten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, jag såg som sagt inte den uppenbara skylten i sista bilden du skickade. Solklart att vit bil står utanför skyltat område.

Som att stå på fel sida parkeringsskylt på väg eller utanför parkeringsruta. Man ska stå innanför de två utsträckningspilarna iom de pekar på varandra.

Men var avslutas då området som pilen på husväggen påbörjar?

Den skylten får som sagt var bara användas fristående om det är på ett område som är skyltat med att parkering ÄR tillåten.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

<Uppladdad bildlänk>

Här mellan måste man väl få stå?

Ja, men du måste stå innaför pilarna.

Anars skulle du även kunna stå t.ex till höger på denna bild.

Det du möjligtvis kan få göra är att stå framför garageporten mot väggen då det inte finns någon pil till vänster vid skylten men gissningvis får du böter även där då de andra platserna är markerade.

Visa signatur

There can be only one...

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom Håller med dig här. Nu står vita bilen felaktigt då pilarna är tänkt att skapa en tom yta mot byggnaden som marginal för exempelvis lastbil som behöver lasta ut mot porten.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuaaa:

<Uppladdad bildlänk>

Det du möjligtvis kan få göra är att stå framför garageporten mot väggen då det inte finns någon pil till vänster vid skylten men gissningvis får du böter även där.

Förstår argumentet, men om skylten på husväggen inte får användas fristående på aktuellt område, så bör den väl rimligtvis gälla fram till nästa skylt som avslutar tillåtet område, dvs pil vänster vid infart på parkeringen, särskilt som det följer vägen?

Sen är väl frågan också om det är rimligt eller orimligt att tolka det så?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av NoAim:

Men var avslutas då området som pilen på husväggen påbörjar?

Den skylten får som sagt var bara användas fristående om det är på ett område som är skyltat med att parkering ÄR tillåten.

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av wuaaa:

<Uppladdad bildlänk>

Det du möjligtvis kan få göra är att stå framför garageporten mot väggen då det inte finns någon pil till vänster vid skylten men gissningvis får du böter även där.

Jag anser att pil på husvägg avslutas precis innan porten i husväggen. Precis som man inte får blockera utfartsvägar, infarter för tomter på gator etc. Alltså kan inte markeringen fortsätta sträcka sig förbi porten. En allmän markering fortsätter inte i ad infinitum. T ex, parkeringstillstånd på en väg som korsar huvudled, på andra sidan huvudleden sätter man en till skylt som visar att det är tillåtet eller otillåtet att parkera.

Man kan vända på det, när avslutas pilen precis vid infarten av parkeringen som pekar mot den vita bilen och vidare mot porten på byggnaden? Pekar den hela vägen eller avslutas den vid motriktad pil? Jag tycker syftet är uppenbart men det är det kanske inte för alla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuaaa:

<Uppladdad bildlänk>

Det du möjligtvis kan få göra är att stå framför garageporten mot väggen då det inte finns någon pil till vänster vid skylten men gissningvis får du böter även där då de andra platserna är markerade.

Nära porten finns anvisade parkeringsrutor längs väggen men han får ju inte stå någonstans utanför dessa i det området.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tycker det är extra uppenbart att skylten på väggen markerar de utmärkta parkeringsplatserna innan porten.

Kanske bättre med denna vinkeln

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

<Uppladdad bildlänk>

Tycker det är extra uppenbart att skylten på väggen markerar de utmärkta parkeringsplatserna innan porten.

Om den fick användas fristående på området i fråga hade jag inte haft några invändningar mot det, men nu kan den bara göra det om det är på ett område där parkering är tillåten.

Sen kan man ju invända mot att röd bil i den sista bilden står i rutan, men inte är helt bakom skylten, så även där blir det lite oklart, räcker det då att del av bil är på rätt sida skylten?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av NoAim:

Om den fick användas fristående på området i fråga hade jag inte haft några invändningar mot det, men nu kan den bara göra det om det är på ett område där parkering är tillåten.

Jag likställer som sagt den vita bilens parkering som att man står utanför en parkeringsskylt iom skyltarna pekar på varandra.
Inte heller kan det väl vara tillåtet att stå utanför parkeringsrutorna framför porten? Således måste skylten naturligt "avbrytas" i samband med port.

Jag kan förstå ditt tankesätt kring att skyltningen är lite bristande. Ta det med ansvarigt bolag och se om de kan förtydliga?

Citat:

Sen kan man ju invända mot att röd bil i den sista bilden står i rutan, men inte är helt bakom skylten

Handlar bara om perspektivet i bilden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag likställer som sagt den vita bilens parkering som att man står utanför en parkeringsskylt iom skyltarna pekar på varandra.
Inte heller kan det väl vara tillåtet att stå utanför parkeringsrutorna framför porten? Således måste skylten naturligt "avbrytas" i samband med port.

Jag kan förstå ditt tankesätt kring att skyltningen är lite bristande. Ta det med ansvarigt bolag och se om de kan förtydliga?
Handlar bara om perspektivet i bilden.
<Uppladdad bildlänk>

Ah ok. Ja, som sagt, hade skylten fått användas fristående hade det inte varit något snack om saken, men nu får den inte det och då är ju som sagt var frågan, oavsett vad som faktiskt är rätt och fel, om det är rimligt eller orimligt att anta att den gäller tills en skylt avslutar området. Jag tycker givetvis att det är rimligt, kan den inte användas fristående så gäller den tills en skylt avslutar, annars är den ju de facto fristående (och då enligt min egen tolkning av fristående).

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av NoAim:

Ah ok. Ja, som sagt, hade skylten fått användas fristående hade det inte varit något snack om saken, men nu får den inte det och då är ju som sagt var frågan, oavsett vad som faktiskt är rätt och fel, om det är rimligt eller orimligt att anta att den gäller tills en skylt avslutar området. Jag tycker givetvis att det är rimligt, kan den inte användas fristående så gäller den tills en skylt avslutar, annars är den ju de facto fristående (och då enligt min egen tolkning av fristående).

Nej, skylten får inte användas helt fristående. Skylten används inte fristående.
På väggen så pekar den tillsammans med ett gäng parkeringsrutor utritade på marken.
Vid infart så pekar två skyltar på varandra och anger godkänt parkeringsområde.
På övrigt område så pekar varsin skylt på varandra i längorna mellan betongplintarna.

Det är ju helt okej att ha annan tolkning, men jag tolkar som ovan.

Du får försöka övertyga ansvarigt bolag för kontrollavgift att de har markerat fel. Jag hade inte haft någon förhoppning om detta även om det gärna skulle kunna få bli lite tydligare mellan porten och skylten mellan blå och vit bil.

Ska man vara helt krass så säger T11-4 och T11-5 "Till höger" och "Till vänster". Höger slutar vid 90 graders hörnet vid porten. Hade det varit en krökt väg så hade det kanske gått att argumentera lite för att den pekar på nästa skylt längs vägen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skylten bör ju även gälla fram till korsning.
Frågan är om man anser att porten + vägen är en korsning (lite osäker om utfart även ingår i detta fall) eller bara en sväng.

Anser man att det är en sväng så bör det vara tillåtet att fortsätta parkera.
Anser man att det är en korsning så tar området slut vid korsning och därefter tas de andra skyltarna vid blå bil vid.

Permalänk
Medlem

Följdfråga, om jag låter tingsrätten pröva ärendet, hur mycket dyrare blir det om man förlorar?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Porten har rimligen någon räknat som ett naturligt avbrott som inte kräver skylt. Eller som DavidtheDoom var inne på att den gäller de specifika parkeringsplatserna fram till hörnet. Kanske inte helt självklart eller tydligt i sig.

Men prova vänd på din tanke: vad tror du egentligen syftet med pilen mitt på långa rakan vid vita bilen är till för?
OM hela den rakan skulle vara tillgänglig för parkering, varför skulle då den pilen inte vara placerad hela vägen bort nära garageporten?
Eftersom den inte är placerad hela vägen bort utan står en bra bit in på rakan, så får man nog tolka att den betyder något specifikt där den står.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Skylten bör ju även gälla fram till korsning.
Frågan är om man anser att porten + vägen är en korsning (lite osäker om utfart även ingår i detta fall) eller bara en sväng.

Anser man att det är en sväng så bör det vara tillåtet att fortsätta parkera.
Anser man att det är en korsning så tar området slut vid korsning och därefter tas de andra skyltarna vid blå bil vid.

Det är ett parkeringsområde inklusive transportsträckor. Finns inga korsningar på det viset. Det finns en utfart från detta område till angränsande väg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Pil vid väggen visar ju att du får parkera längst med väggen. Till naturliga stopp. Som garaget. nu är det oxå målat i gatan.

Sen kommer en ny pil BAKOM din bil.

Hosta upp böterna o gå vidare. Du har parkerat fel. O skyltningen är rätt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Följdfråga, om jag låter tingsrätten pröva ärendet, hur mycket dyrare blir det om man förlorar?

Förstår inte varför du skulle vilja göra detta. Du har till och med skrivit att du missade den andra pilen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Förstår inte varför du skulle vilja göra detta. Du har till och med skrivit att du missade den andra pilen?

Var då?

Och för att jag anser att det finns utrymme för tolkning, vilket det inte bör göra. Det hade ju faktiskt varit tydligare utan pilen på husväggen, eftersom att där finns parkeringsrutor. Alternativt om det också fanns en vänsterpil precis innan garageporten.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det är ett parkeringsområde inklusive transportsträckor. Finns inga korsningar på det viset. Det finns en utfart från detta område till angränsande väg.

Lika mycket gäller högerregeln inne på parkeringsområde så korsningar av något slag bör ju existera.