Casta musik från homeassistant till stereo

Permalänk

Casta musik från homeassistant till stereo

Jag har en Radio/stereo med en linjeingång.
Jag söker efter en enhet jag kan koppla in till stereon där jag can casta musiken från Home Assistant.
Jag håller på att rippa mina CD skivor in till Home Assistant (FLAC) för att kunna spela upp musiken på min stereo samt streama till min telefon.
Vad finns det för alternativ och vad rekommenderar ni?

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Skulle en chromecast audio funka tro?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Skulle en chromecast audio funka tro?

Jo då det skulle den göra. Men dom tillverkas inte längre. Dom har inte tillverkats på flera år tyvärr sp det blir problem med att hitta en.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk

Home assistant har väl stöd för att välja vilken ljudutgång som används?
Tänker att jag i mina google högtalare kan välja att allt ljud ska spela upp på annan enhet än den inbyggda, oavsett om den är över WiFi eller BT - så i praktiken borde väl vilken BT dongel som helst fungera för att kunna spela upp ljudet.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Du tänker något i stil med denna?
https://audiopro.com/products/link-2
Vet däremot inte hur bra eller obra Audio pro lirar med Home Assistant.

Alternativt så skulle kanske Nabu Casa Voice Preview Edition fungera om du kan köra 3,5mm? Vet inte vad det blir för ljudkvalitet där heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag söker efter en enhet jag kan koppla in till stereon där jag can casta musiken från Home Assistant.
Jag håller på att rippa mina CD skivor in till Home Assistant (FLAC) för att kunna spela upp musiken på min stereo samt streama till min telefon.

alexa input funkar bra eller köp en begagnad denon heos link
https://www.tradera.com/item/340874/659219973/denon-heos-link...
sedan kan jag rekommendera tillägget musicassistant i ha.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Rekordmedlem

Wiim ultra är nog den mest prisvärda strömningsenheten
https://wiimhome.com/wiimultra/overview
Men även de mindre modellerna är bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Home assistant har väl stöd för att välja vilken ljudutgång som används?
Tänker att jag i mina google högtalare kan välja att allt ljud ska spela upp på annan enhet än den inbyggda, oavsett om den är över WiFi eller BT - så i praktiken borde väl vilken BT dongel som helst fungera för att kunna spela upp ljudet.

Där sa du något.
Jag har ett gammalt Bluetooth Headset liggandes med 3,5 mm ljudutgång. Då batteriet är väldigt slitet så passar det att jag har den permanent ikopplad till en laddare. Jag satte i en USB->Blutooth dongel och den verkar funka med Home Assistant. Jag kan eventuellt ha ett WIFI/Bluetooth pci-e kort liggandes med som man kanske kan använda i stället.
Jag har en HP Elitedesk 800 G3 35W där jag kör med HAOS på. HP brukar vara lite griniga om man sätter i "fel" Wifi kort som inte är från HP. Men jag skall hitta den först. Men jag kör med USB dongeln sålänge.
Nu skall jag bara få kontakt med det headsetet som jag kopplat till stereons linjeingång.
Så jag kollar runt lite på nätet för att ansluta headsetet.

Det var en del som kom med andra förslag. Jag är mycket tacksam för detta. Men vissa saker har jag tyvärr ingen möjlighet att införskaffa pga min ekonomi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Där sa du något.
Jag har ett gammalt Bluetooth Headset liggandes med 3,5 mm ljudutgång. Då batteriet är väldigt slitet så passar det att jag har den permanent ikopplad till en laddare. Jag satte i en USB->Blutooth dongel och den verkar funka med Home Assistant. Jag kan eventuellt ha ett WIFI/Bluetooth pci-e kort liggandes med som man kanske kan använda i stället.
Jag har en HP Elitedesk 800 G3 35W där jag kör med HAOS på. HP brukar vara lite griniga om man sätter i "fel" Wifi kort som inte är från HP. Men jag skall hitta den först. Men jag kör med USB dongeln sålänge.
Nu skall jag bara få kontakt med det headsetet som jag kopplat till stereons linjeingång.
Så jag kollar runt lite på nätet för att ansluta headsetet.

Det var en del som kom med andra förslag. Jag är mycket tacksam för detta. Men vissa saker har jag tyvärr ingen möjlighet att införskaffa pga min ekonomi.

du kan få en alexa input av mig om du skickar din adress med pm. (ligger ändå bara och skräpar)
dom har blåtand,wifi och 3.5mm utgång och är i storlek som en snusdosa men mycket smalare.
dom drivs med usb.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

du kan få en alexa input av mig om du skickar din adress med pm. (ligger ändå bara och skräpar)
dom har blåtand,wifi och 3.5mm utgång och är i storlek som en snusdosa men mycket smalare.
dom drivs med usb.

Du har PM

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Om det är flac du jobbar med så antar jag att du vill ha kvalite hela vägen? Jag såg en video där man testade arylic s10+. Vet dock inte om det gick att casta från home assistant, men den har AirPlay men verkar inte ha chromecast. Men de går att styra från home assistant

https://www.arylic.com/products/s10-wireless-preamplifier?srs...

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Om det är flac du jobbar med så antar jag att du vill ha kvalite hela vägen? Jag såg en video där man testade arylic s10+. Vet dock inte om det gick att casta från home assistant, men den har AirPlay men verkar inte ha chromecast. Men de går att styra från home assistant

https://www.arylic.com/products/s10-wireless-preamplifier?srs...

Det är flac jag rippar mina skivor till.
Det jag vet är att jag inte kommer att dra någon nytta utav ljudkvalitén med flac när jag streamar till stereon i köket.
Stereon är en Onkyo CR245
https://www.ljudochbild.se/test/minianlaggningar-mai-2012/onk...

Den har visserligen stöd för MP3 via USB eller via Ipod dockan.
Jag har en gammal Ipod touch som jag fick av min bror för många år sedan.
Men jag tänker endå använda mig av flac och att streama ifrån Home Assistant.
Orsaken till att jag vill detta är att jag har ett par Sony XM-1000XM3 som jag fick på köpet när jag förbeställde en Sony Xperia 1 lll.
Jag har dock en Sony Xperia 1 V idag men lurarna har jag kvar.
Dessa lurar ihop med telefonens 3.5 mm ljudutgång och flac är en magisk kombo. Youtube Music (som jag använder varje dag) och Spotify kör bara MP3 vad jag vet. Tidal streamar i lossless.
Så min tanke är att streama flac från home assistant till min telefon när jag är ute på språng. Jag har fri surf på telefonen så den enda nackdelen som jag kan se är att telefonen drar mer batteri. Men den är mer än tillräcklig för mitt behov.

Eventuellt så rippar jag mina CD skivor till både MP3 och flac.
Jag kommer dock fortsätta att prenumerera på Youtube Musik då jag har mycket musik där som jag inte äger på skivor.
I dagsläget så köper jag bara skivor som jag har lyssnat igenom på Youtube Musik som jag tycker är bra (när jag har råd).

Visa signatur