Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days

Ny Windows 11-uppdatering fixar ljudproblem

Permalänk
Melding Plague

Ny Windows 11-uppdatering fixar ljudproblem

KB5050094 förbättrar Windows 11 24H2 med buggfixar och nya funktioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

break it then unbreak it

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

break it then unbreak it

then break it again!

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

"99 little bugs in the code, 99 little bugs in the code. Take one down, patch it around... 117 little bugs in the code."

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

then break it again!

It's a feature!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

then break it again!

the endless cycle!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Det är så man får ha jobbet kvar

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Det är så man får ha jobbet kvar

Brukar också tacka Microsoft för allt strul de har skapat genom åren.

Hur mycket jag än älskar AmigaOS, BeOS, Linux, macOS m.m., så är det alltid Windows som skapat jobb åt mig.

Älskar även problemlösning och att motbevisa folk, så när skäggen på jobbet körde LAMP i slutet av 90-talet, så hade jag WAMP på min maskin

Har även kört MAMP (MacOS, Apache, MySQL, PHP)
för kunddemo, då vi främst körde med stationära Windows-datorer på 00-talet

Än idag (25+ år senare) är det Windows gör att jag har ett jobb.

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på 24H2 uppdateringen. Finns det något kommando för att lista vad som blockerar en uppdatering? Har en hyffsat modern dator, men uppdateringen verkar dröja ovanligt länge. Det roliga är att om jag installerar Windows 11 i Hyper-V på samma dator så får jag direkt den senaste versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Väntar fortfarande på 24H2 uppdateringen. Finns det något kommando för att lista vad som blockerar en uppdatering? Har en hyffsat modern dator, men uppdateringen verkar dröja ovanligt länge. Det roliga är att om jag installerar Windows 11 i Hyper-V på samma dator så får jag direkt den senaste versionen.

Du kan installera den manuellt enkelt via uppgraderingsassistenten om den inte vill dyka upp i Windows Update. Det gjorde jag nästan direkt när 24H2 kom ut.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Jag med.

Finns en lista över known issues https://learn.microsoft.com/en-us/windows/release-health/stat... men jag kan inte se att jag skulle vara påverkad av någon av dem, bortsett från Assassin’s Creed (som ska vara löst sedan 2025-01-23). Kanske pushas ut till mig snart om det var just det som blockade?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Skrivet av shugge:

Jag med.

Finns en lista över known issues https://learn.microsoft.com/en-us/windows/release-health/stat... men jag kan inte se att jag skulle vara påverkad av någon av dem, bortsett från Assassin’s Creed (som ska vara löst sedan 2025-01-23). Kanske pushas ut till mig snart om det var just det som blockade?

Det första är såklart att kika known-issues som @shugge skrev. Blir man inte klokare av det kan man i regedit kika under HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\AppCompatFlags\CompatMarkers\[KODNAMN] för att se om man har en flagga där över någon "Ssafeguard Hold"

Kodnamnen är enligt följande:
CO21H2. Windows 11 21H2 (Cobalt)
NI22H2. Windows 11 22H2 (Nickel)
NI23H2. Windows 11 23H2 (Nickel)
GE24H2. Windows 11 24H2 (Germanium)

Vill man nörda ner sig ännu mer kan jag rekommendera denna:
https://www.deploymentresearch.com/understanding-upgrade-expe...

Permalänk
Medlem

vet hur jag kan lyckas aldrig ha några problem med windows. windows före w7. där fanns det problem

Permalänk
Medlem

Har nog jämrat mig över detta tidigare på detta forum, men den här ljudbuggen med externa ljudkort har jag levt med sen Windows 10 gled in på scen.

Den här uppdateringen verkar faktiskt ha löst det. :') Vi får se om det håller.

Visa signatur

GeForce 3 > 9800 Pro > X800 > 7800 GTX > 8800 GT > 4870 CF > 6870 CF > 280X > 390 > Vega 56 > 6700 XT

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Maango:

Det första är såklart att kika known-issues som @shugge skrev. Blir man inte klokare av det kan man i regedit kika under HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\AppCompatFlags\CompatMarkers\[KODNAMN] för att se om man har en flagga där över någon "Ssafeguard Hold"

Kodnamnen är enligt följande:
CO21H2. Windows 11 21H2 (Cobalt)
NI22H2. Windows 11 22H2 (Nickel)
NI23H2. Windows 11 23H2 (Nickel)
GE24H2. Windows 11 24H2 (Germanium)

Vill man nörda ner sig ännu mer kan jag rekommendera denna:
https://www.deploymentresearch.com/understanding-upgrade-expe...

Tack. Inga blockeringar där för min del, så det är förmodligen bara att vänta på att de rullar ut uppdateringen till oss som har något av de Assassin's Creed spelen som påverkades installerade.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av olirc:

Knappast frivillig då denna uppdatering installerades utan mitt godkännande.

Säger inte EULA:n (vilken du redan godkänt) att Microsoft kan göra lite som de själva vill med Windows samt att de inte kan hållas till svars för någonting alls (mer eller mindre)? Brukar vara ganska vattentäta avtal i samband med installation.

Så här säger punkt 6 i avtalet (EULA) du ingått i med Microsoft:

"The software periodically checks for system and app updates, and downloads and installs them for you. You may obtain updates only from Microsoft or authorized sources, and Microsoft may need to update your system to provide you with those updates. By accepting this agreement or using the software, you agree to receive these types of automatic updates without any additional notice."

Ang. just KB5050094, så är det en Preview och lär med största sannolikhet bakas in i uppdateringen vid kommande "patch-tisdag".

Permalänk
Medlem

Undviker 24h2 uppdateringen som pesten, skapade konstiga interaktioner med mitt ljudkort och jag kunde inte få internet uppkoppling utan att använda vpn och detta var förrigår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Säger inte EULA:n (vilken du redan godkänt) att Microsoft kan göra lite som de själva vill med Windows samt att de inte kan hållas till svars för någonting alls (mer eller mindre)? Brukar vara ganska vattentäta avtal i samband med installation.

Så här säger punkt 6 i avtalet (EULA) du ingått i med Microsoft:

"The software periodically checks for system and app updates, and downloads and installs them for you. You may obtain updates only from Microsoft or authorized sources, and Microsoft may need to update your system to provide you with those updates. By accepting this agreement or using the software, you agree to receive these types of automatic updates without any additional notice."

Ang. just KB5050094, så är det en Preview och lär med största sannolikhet bakas in i uppdateringen vid kommande "patch-tisdag".

EULA som så gott som ingen läser men vad jag reagerade på var att ett inlägg nämnde att den var frivillig.

Skulle ha citerat det inlägget så mitt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olirc:

Knappast frivillig då denna uppdatering installerades utan mitt godkännande.

Den låg som optional/frivillig på min enhet. Laddades inte ned automatiskt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Windows 10 har också fått en ny uppdatering i dagarna, kallad KB5050081.
https://support.microsoft.com/sv-se/topic/january-28-2025-kb5...

Den fixar (precis som Windows 11-uppdateringen) till flera saker med USB-anslutna ljudenheter m.m.
Från Microsoft:

Viktiga punkter

[E-post] Nytt! Nu har du den nya appen Outlook för Windows. En ny appikon visas i avsnittet Appar på Start-menyn, nära klassiska Outlook. Inga inställningar eller standardinställningar ändras. Om du är IT-administratör kan du läsa mer om hur du hanterar den här uppdateringen under Kontrollera installationen och användningen av nya Outlook. ​​​​​​​

[Skärmdump] Åtgärdat: Inspelningstjänsten och Skärmklippverktyget slutar svara. Detta inträffar när du trycker på Windows-tangenten + Skift + S flera gånger medan Skärmläsaren är på.

[IME (Chinese Pinyin Input Method Editor)] Bing slutar att ge automatiska förslag i sökrutan för sökmotorwebbplatser, till exempel Baidu. Om du vill få manuella förslag använder du Ctrl+Tabb eller sparrknappen (>).

[Digital/Analog converter (DAC) (känt problem)] Åtgärdat: Det kan uppstå problem med USB-ljudenheter. Detta är mer troligt när du använder en DAC-ljuddrivrutin baserad på USB 1.0. USB-ljudenheter kan sluta fungera, vilket stoppar uppspelningen.

[USB-ljudenhetsdrivrutiner] Åtgärdat: Felmeddelandet "Det går inte att starta den här enheten" visas i kod 10. Detta inträffar när du ansluter till vissa externa ljudhanteringsenheter. ​​​​​​​

[USB-kameror] Åtgärdat: Enheten känner inte igen kameran är på. Det här problemet uppstår efter att du har installerat säkerhetsuppdateringen för januari 2025.

Förbättringar

Viktigt!: Använd EKB KB5015684 för att uppdatera till Windows 10 version 22H2.

Den här icke-säkerhetsrelaterade uppdateringen innehåller kvalitetsförbättringar. Nedan följer en sammanfattning av de viktigaste problemen som den här uppdateringen åtgärdar när du installerar denna KB. Om det finns nya funktioner visas även de. Texten i fetstil inom hakparenteserna anger objektet eller området för ändringen vi dokumenterar.

[GB18030-2022] Den här uppdateringen lägger till stöd för detta ändringsförslag.

[Virtuellt minne] Åtgärdat: Ett problem som gör att det virtuella minnet tar slut kan orsaka att vissa appar misslyckas.

[NFC-läsare (Near Field Communication) ] Åtgärdat: Ibland går det inte att läsa kortet Universal Unique Identifiers (UUID). Detta inträffar efter många POS-appgenomsökningar.

[USB Print och IPP Over USB] Åtgärdat: En installerad skrivare misslyckas när bufferthanteraren initieras.

[Windows kernel sårbar drivrutinsblockeringsfil (DriverSiPolicy.p7b)] Den här uppdateringen lägger till i listan över drivrutiner som är i riskzonen för BYOVD-attacker (Bring Your Own Vulnerable Driver).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av olirc:

EULA som så gott som ingen läser men vad jag reagerade på var att ett inlägg nämnde att den var frivillig.

Skulle ha citerat det inlägget så mitt fel.

Det är ju minst sagt ett problem; att man inte tar reda på villkor och vad man förbinder sig til innan man väljer att installera windows.

Permalänk

Värdelös uppdatering Windows 11 24H2. Det är fler äldre spel som påverkas med. Efter tidigare uppgradering fick jag problem ljudkort men även äldre spel såsom C&C Red Alert på CNCnet.org. Det blev bara svart färg när spelet startade. Uppdatering drivrutiner grafikkort, ljudkort hjälpte inte heller. Den lösning som finns är att gå tillbaka till 23H2. Så jag stannar kvar på 23H2 tillsvidare.

För att slippa uppgradering och behålla 23H2. OBS ! på egen risk men har själv gjort det fungerar fint.
I windows sök. Skriv "cmd" och kör som administratör

reg add "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate" /v ProductVersion /t REG_SZ /d "Windows 11" /f && reg add "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate" /v TargetReleaseVersion /t REG_DWORD /d 1 /f && reg add "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate" /v TargetReleaseVersionInfo /t REG_SZ /d "23H2" /f

När man sen är redo för 24H2 får man ta bort det.

Permalänk
Medlem

bra att denna uppdateringen resetar allt som har med ljud att göra tack så mycket.

Permalänk
Medlem

Idag fick jag valet att intstallera 24H2 i Windows update.

Antar att det är är kopplat till KB5051987 som de nämner här: https://www.pcforalla.se/article/2607829/nu-ar-det-gront-ljus...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag fick nån enormt irriterande bugg av denna "uppdatering". Den fixade med bootloadern så jag nu har TVÅ olika windows att välja på vid start!?
Alltså, WTF, hur fixar man detta då, lite störande att behöva välja varje gång

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Jag fick nån enormt irriterande bugg av denna "uppdatering". Den fixade med bootloadern så jag nu har TVÅ olika windows att välja på vid start!?
Alltså, WTF, hur fixar man detta då, lite störande att behöva välja varje gång
<Uppladdad bildlänk>

run -> msconfig -> Boot-fliken, om du har två Windows där med.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

run -> msconfig -> Boot-fliken, om du har två Windows där med.

<Uppladdad bildlänk>

Japp, där finns två st:

Undrar om det är safe att ta bort den andra där, konstigt att det blev såhär

/edit: eller, jag vågar nog inte ta bort den, såhär ser det ut på systemdisken, den här extra Windowskatalogen är typ 1Gb:

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Japp, där finns två st:
<Uppladdad bildlänk>

Undrar om det är safe att ta bort den andra där, konstigt att det blev såhär

Den undre verkar vara den rätta och samma som står i min msconfig. Vad händer om du sätter den som default?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Den undre verkar vara den rätta och samma som står i min msconfig. Vad händer om du sätter den som default?

Det går inte att sätta den som default. Den rutan är gråad :/
Jag lade upp ett till screenshot i förra posten, på den nya windowskatalogen. Väldigt skumt detta, undrar vad "BT" betyder i det där sammanhanget, tankarna för ju en till Bluetooth, att jag har fått en windowskonfiguration med nya BT-drivers och en med de gamla
(för förut fungerade det ju ganska värdelöst, vet inte om det blivit bättre dock)

Visa signatur