Hur viktigt är det att göra ominstallation med ny dator?

Permalänk
Medlem

Hur viktigt är det att göra ominstallation med ny dator?

Börjar bli dags för en uppgradering snart, antagligen nått i stil med 9800x3d och RTX 6080/6090

har idag i7 10700k RTX 3090

Hur viktigt är det att göra en komplett ominstallation av windows 10 ifall jag köper ny dator?
Är det ett måste? eller kan man manuellt pilla med saker och ting
Har hört att man inte kan installera win10 längre om man inte redan sitter på installationsmedia(vilket jag inte har)
skulle det alternativt gå att ta "reparera windows" eller göra en säkerhetskopia och installera från?

Permalänk
Medlem

Från Intel till AMD skulle jag gjort det i alla fall... det är bara ladda ner installationsmedia från microsoft.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Min nuvarande installation har gått igenom typ 5 system från intel laptop(ar), intel budget desktop sen över till amd ryzen 1:gen upp till 5:e gen. inga problem... så lite anekdotiskt men det ska inte vara några problem.

kan dock vara halvjobbigt att leta upp och avinstallera gamla specialdrivers som kanske ligger kvar typ ASUS USB "enhancd speed" och sånt så vill du ha känslan av ett rent fräscht system så kan det vara värt att köra en ren installation.

men rent prestandamässigt. inga bekymmer.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Från Intel till AMD skulle jag gjort det i alla fall... det är bara ladda ner installationsmedia från microsoft.

går det att göra fortfarande alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Ja då. Bara att hämta hem MediaCreationTool från Microsoft och hämta hem Windows 10. Dock så skulle jag installera Windows 11 om du bygger en ny dator idag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Börjar bli dags för en uppgradering snart, antagligen nått i stil med 9800x3d och RTX 6080/6090

Hur viktigt är det att göra en komplett ominstallation av windows 10 ifall jag köper ny dator?
Har hört att man inte kan installera win10 längre om man inte redan sitter på installationsmedia(vilket jag inte har)
skulle det alternativt gå att ta "reparera windows" eller göra en säkerhetskopia och installera från?

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10IS...

Edit: Om du har en OEM-licens så är det stor chans att den inte kommer gälla om du byter moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

MS har nerladdningar av ISO, skriv till usb med deras egna verktyg eller med RUFUS. aktivering är valfritt, har du redan licens på datorn i fråga kommer den aktiveras automatiskt.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

W10 går EOL i oktober. Varför inte installera W11?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

varför inte äta uranium och få cancer på en gång?

Permalänk
Medlem

Inte nödvändigt. Bara flytta över SSDn och köra vidare! Min nuvarande Windows installation på min speldator gick från en i3-6100/RX 570 till Ryzen 7500F/RTX 3060.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ Ryzen 7500F, Asrock A620I, 32GB DDR5, EVGA RTX 3060 12GB, SF750, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Min nuvarande installation har gått igenom typ 5 system från intel laptop(ar), intel budget desktop sen över till amd ryzen 1:gen upp till 5:e gen. inga problem... så lite anekdotiskt men det ska inte vara några problem.

kan dock vara halvjobbigt att leta upp och avinstallera gamla specialdrivers som kanske ligger kvar typ ASUS USB "enhancd speed" och sånt så vill du ha känslan av ett rent fräscht system så kan det vara värt att köra en ren installation.

men rent prestandamässigt. inga bekymmer.

Skrivet av lambdan:

Inte nödvändigt. Bara flytta över SSDn och köra vidare! Min nuvarande Windows installation på min speldator gick från en i3-6100/RX 570 till Ryzen 7500F/RTX 3060.

k, tack

Permalänk
Medlem

När jag uppgraderat Moderkort/CPU så brukar jag börja på ny kula så att säga.
Känns lite som en del av upplevelsen med ny dator, att ha allt rent och "börja om".

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Bytte från AM4 (3700X > 5800X3D + DDR4) till AM5 (7800X3D + DDR5) och orkade aldrig ominstallera. Den Windows 11-installationen jag rullade funkade helt okay, lite småbuggigt i början men efter några veckor och Windows-uppdateirngar så försvann allt "konstigt" och sen dess har den rullat fint över ett år.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX3090
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk
Medlem

Idag verkar det vara mer lättsamt att köra vidare på befintlig installation.

Själv skulle jag blåsa rent systemet, bara för att det känns gött med ett nytt och fräscht system.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Gör alltid en ren installation vid byte av hårdvara.
Kanske inte vid minnes byte man alla andra så är det självklart för mig, även om det kanske inte alltid är nödvändig.
Men man vet att allt är rätt och det tar inte särskilt långt tid på en ensam PC.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3200 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34BG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Har historiskt bytt delar för ofta för att det ska kännas rimligt, men ner än en gång har det blivit det i slutänden när felsökning av något blivit för långdragen. Men känns lite som att kapitulera- hellre klura ut ett problem än att bara sopa bort det, så lär man sig något.

Beror på vad man gör också, håller man på med mestadels annat än gaming, säg programmering, 3d design, ljud, video, osv osv så blir det rätt snabbt en hel del saker som antingen ska scriptas eller iallafall lösas på rätt sätt i rätt ordning för att återskapa ens setup, då ska man underhålla den metoden så den är up to date, kan bli drygt.

Föräldraledig nu så hinner inte göra något alls, men nästa uppgradering av speldator så blir det nog att splitta upp en ren spelinstallation och en separat för absolut allt annat.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Kör alltid rent Windows om jag uppgraderar nån hårdvara. Känns så bra försa gångerna man startar och inget annat laddas. Har heller aldrig något större installerat på samma disk som Windows, så det mesta installears med Ninite.

Visa signatur

7800x3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Kör bara ren install om jag samtidigt byter primär disk eller har problem annars kan samma disk följa med genom några byggen.

För det mesta fungerar det utmärkt.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Dominator Platinum RGB 6400cl36
GPU: RTX 4090 Suprim X Main Display: MSI Optix MAG281URF
SSD: Samsung 980 Pro & 990 Pro 1TB, WD SN850X 2TB, Kingston KC3000 4TB
Cooler: h150i Elite LCD PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Peripherals: Logitech G915, Superlight 2 DEX, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Moderator
Moderator

Bytt plattformar, hårdvara och klonat till nya diskar kors och tvärs toklänge utan att ominstallera.
Kan ha behövt fimpa någon driver och dylikt, men annars fungerar det fint.

Förstår dock att det kan kännas skönt att ha soprent.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Mitt inlägg försvann. Nej vem orkar det? Visst installationen går snabbt men sen ska allt installeras manuellt, fixa inställningar, browser tillägg mm. Nej det sker i yttersta nedfall, finns annat jag prioriterar min tid till. Min nuvarande install är från 2011..

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Bytt plattformar, hårdvara och klonat till nya diskar kors och tvärs toklänge utan att ominstallera.
Kan ha behövt fimpa någon driver och dylikt, men annars fungerar det fint.

Förstår dock att det kan kännas skönt att ha soprent.

Ungefär samma, kör i princip samma Windows installation sedan 2022, men migrerat från W10 till W11 till senaste W1124H2.
Det hjälper att hålla sig till samma plattform och samma grafikkort, AMD i mitt fall.

Men jag är förberedd om nåt nån gång går åt h-e.

Skall på det igen, byter från DDR4 till DDR5, nytt moderkort, cpu, ram. Kan gå åt skogen, men tror inte det. Det enda som hade kunnat vara strul är att jag byter från Asus till Gigabyte, då finns det mjukvara som de båda har till sina produkter, men jag har inte installerat det Asus har till sitt moderkort, så det borde inte vara något att bekymra sig över.

Det skall också sägas att jag lägger tid på att rensa gammalt skräp och optimera windows "imagen" med DISM och SFC ibland.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk

Brukar se det som ett naturligt tillfälle att börja på nytt och bli av med allt skräp man installerat genom åren 😅

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Brukar ha kvar samma installation tills saker går sönder, spel kraschar.

Bytte till exempel från ett RTX4090 till amd RX7600 (med formatering) och sen till RTX4070 (utan). Allt fungerade prima men ett år senare buggade R2D2 totalt ur när jag skulle spela det. Även Mass Effect Legendary edition hade flickrande ljus.

Inget löst det, bortom formatering och ny start.

Permalänk
Medlem

Jag har en dator som började med win7 2016, uppdaterades till win10 och allt i den har blivit bytt några gånger. Inga problem med den.

Jag får tillägga att det faktiskt går snabbare idag att få till en nyinstallation som jag vill ha den än förr.
Det är mindre och mindre jag trixar o fixar med. Jag var väldigt väldigt noga med att få windows på ett speciellt vis.
Det tog sin tid. Har släppt på mycket av det. Skönt.
Men jag avskyr likt förbannat att göra det. Är väl skadad efter alla tusen windows installationer jag gjort över åren.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Mellan olika chipset JA.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Bara vid byte av moderkort.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

varför inte äta uranium och få cancer på en gång?

lol aktivister.. så dramaturgiska! Är det inte att klistra fast sig i asfalten mitt i vägbanan så är det att äta uranium och sikta på att få cancer 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

För W10 LTSC finns och är utmärkt på alla sätt och vis.
Tillskillnad ifrån W11 som drabbas av flera problem med deras uppdateringar.
Och innan någon säger "Jag har då inte haft problem" så spelar det ingen roll, faktum är att det varit enormt med problem med deras updates.

Sen kör jag W10 LTSC för jag helt enkelt föredrar W10 över W11 på alla sätt och vis även om man ignorerar dåliga updates.
(Även över W11 LTSC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Varför skulle man inte kunna installera W10?
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Permalänk
Medlem

Med tanke på att man kan installera Windows på typ 20min, drivrutiner och alla program på ytterligare 10-15 min så skulle jag utan tvekan installera om Windows (gör det själv säkert var tredje månad, dålig vana från att spela eft)

Ända nackdelen är såklart om man har halvtaskigt internet å ska ladda ner massa spel, men täcker med ett och resten går att ladda ner medans man sover

Visa signatur

here we go!