Test: 9950X3D överträffar förväntningarna

15 miljarder konton använder nycklar

Permalänk
Melding Plague

15 miljarder konton använder nycklar

Anammandet av nycklar, eller passkeys, går långsammare än utvecklarna hade hoppats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men konstigt, varför skulle en digital tjänst vara säkrare än någon annan? Klart folk är oroliga för att låta en sådan sköta alla lösenord man har. "Det är 100% säkert!"...tills det inte är det.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk

Problemet for passkeys ar val att det inte ar helt uppenbart att det "alltid" kommer att funka no matter what. Jag tror manga uppfattar det som nytt och svart att farsta vad det ar, vilket inte heller ar helt fel.

Ett losenord upplevs som tydligare. Sen kan man ju tycka att ett bra losenord som sparas i en password-haneterare i kombination med nagon form av 2FA egentligen ar samma sak. Svart att riktigt se fordelen.

Sjalvklart ar det en stor fordel om man har ett losenord som ar "hej" och ingen 2FA.

Permalänk
Medlem

Varför har inte sweclockers passkeys? Kunde vara intressant information att tillfoga artikeln tycker jag. Många tjänster verkar vara långsamma att införa det. Vore kul att höra ert perspektiv

Permalänk
Medlem
Citat:

Andrew Shikiar påpekar även att en del operativsystem och webbläsare uppmanar användare att använda deras system för nycklar

Och vad tycker Andrew Shikiar att man bör använda då?
Eller ska vi lata personer leta rätt på den infon själv?

Är det all annan programvara än det inbyggda lösenordshanteraren i t.ex Firefox/Chrome? Isåfall, vilken av uppsjön av programvara? Ska man betala för sig? Varför det, istället för gratis dito?
Vilek programvara funkar för evigt, och inte bara tillsvidare? Varför ska jag lägga tid/energi på att skapa upp nåt system för lösenord i ett program som kan vara borta om 6 månader?
Många frågeställningar, men vet man inget, så...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Jag tycker att nycklar förutsätter två saker som jag som användare inte alltid har:
A) Förtroende för leverantören av nyckel-systemet. Vad händer om det en dag inte fungerar? Det vill jag inte veta. Dessutom vill jag inte lägga mer av mitt liv hos MS m.fl.
B) Att jag faktiskt sköter backup av återställningsnycklar osv. Görs det inte perfekt känns det istället som ett enkelt sätt att låsa sig ute från allt.

Nej, jag håller mig till bra lösenord och 2FA där det behövs. Då kan jag fortsatt vara en slarver och ändå komma åt mina tjänster.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

För mig är problemet så enkelt som att ingen tjänst enkelt försökt berätta för mig vad nycklar är och hur de fungerar. Vissa tjänster har börjat prompta om att logga in med det istället för lösenord, men utan att berätta varför. Då väljer jag bara "Nej tack" och går vidare med livet 🤷‍♂️ Jag har unika e-postadresser och lösenord på varje tjänst jag använder så jag upplever spontant inte något behov av att logga in på ett annat sätt.

Det lilla jag har snappat upp är att man verkar förväntas använda sin mobil till en stor del av alla inloggningar? Det tycker jag bara verkar jobbigt eftersom jag inte alltid har den bredvid mig. Och hur fungerar det de dagar man är utan telefonen i så fall? Har kanske missförstått eller läst för lite - men jag fattar inte hur det skulle vara bättre än användarnamn och lösenord för mig.

Permalänk
Medlem

Tror att många inte ens fattar hur det fungerar?! Kan bara se till mig själv..... 🙄😆

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Orsaken är väl att det är inte tillräckligt tydligt vad man ska göra.
tror jag.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Det här med nycklar låter så bra.

Men varje gång jag känner att jag vill ta tag i det och börja använda nycklar så inser jag vilket träsk det har blivit.
Det känns lite som Linux med hundratals distros, om du inte gör en djupdykning så blir det svårt för gemene man att göra ett val att välja just Linux.

Men det är en skillnad mellan frivilliga Linuxdistros och nycklar.
Här försöker de stora bolagen fånga in dig i sitt ekosystem och göra det krångligt att använda andras och vips så har 90 % av alla datoranvändare lagt ner och fortsätter använda sitt kära lösenord 123456.

Jo det finns lösningar för att använda nycklar över olika plattformar och sajter men det lägger till ytterligare förvirring.
Så för nu fortsätter jag köra en lösenordshanterare även om det också kräver att doppa tårna i vattnet till viss del.

Förresten, hittade detta😮…
6 månader tidigare…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Tror att många inte ens fattar hur det fungerar?! Kan bara se till mig själv..... 🙄😆

Håller med. Jag har försökt förstå hur det fungerar och medan jag nu har nycklar på google kontona så undrar jag lite vad som skulle hända om min telefon går sönder eller att jag skulle tappa bort den? Antar att det är kört då...

Permalänk
Medlem

Er försvenskning av det här ordet är dålig, allt för mycket kontext förvinner från engelskan, jag tycker ni ska sluta med det eller komma på en bättre översättning.

Vad gäller själva funktionen är det ju i princip samma sak som bankid, men i stället för att ha autentiseringen hos bankid så har du det hos, google, microsoft, amazon eller var du nu vill logga in.
Det är ej heller knutet till din identitet, utan i stället din telefon, så blir du av med den är det kört för dig.

Okej princip som är dåligt förklarad och dåligt rent praktiskt (pga "tappat telefonen"-problematiken).

Permalänk
Medlem

Jag sitter gärna med 2FA. Jag har dock yubikey passkey / 2FA aktivt på min bitwarden som extra säkerhet. Men det är lite för tidigt för att köra rent med passkeys imo. Följer dock det lite passivt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag använder en Yubikey BIO så jag kan logga in med fingeravtryck på de ställen som stöder passkeys. Problemet för mig är ju att inte alla stöder det så jag måste ändå fortfarande ha en password-manager. Sen måste jag ju ha en backup-yubikey, eller annan passkey för man kan ju inte ens själv få ut nycklarna ur Yubikey. Vilket ur säkerhetssynpunkt är fantastiskt såklart men riskfyllt om man bara har en nyckel.

Där det går att logga in med passkeys är det smidigare än lösenord. Jag behöver inte oroa mig inte för keyloggers eller lösenordsläckage. Däremot går det ju fortfarande att göra session-hijacking tyvärr. Jag hoppas på att det får brett stöd överallt och håller med tidigare inlägg i tråden. Snälla Sweclockers fixa passkeys

Permalänk
Medlem

Om jag får välja mellan att köpa två nycklar a 500 kr styck (du bör ha en backup), eller t.ex. en ny CPU - ja då är valet enkelt. Det är helt enkelt roligare och enklare att leka med processorer än med passkeys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Om jag får välja mellan att köpa två nycklar a 500 kr styck (du bör ha en backup), eller t.ex. en ny CPU - ja då är valet enkelt. Det är helt enkelt roligare och enklare att leka med processorer än med passkeys.

Huh, behöver man ha separat hårdvara för passkeys? Varför??
Känns som där är något fundamentalt jag inte förstår här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Separat hårdvara löser problemet med att nyckelfilerna ligger och skräpar lite överallt. Eventuellt kan de då läsas/spridas av fel program. Lite svårare att råka ut för om de lagras i separat hårdvara.

Eventuell hårdvara på moderkortet är sällan den nyaste eller dyraste hårdvaran.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Han/hon/den/det (det borde finnas ett ord för det), pratar om hårdvara typ Yubikey.
En typ av 2fa, ungefär som med mobilen fast en USB-sticka istället. Väldigt kort och enkelt beskrivet.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Problemet med nycklar och 2fa för den delen är ofta att deras fördelar även är deras nackdelar. Missförstå mig inte nu, säkerheten är jätteviktig men ibland är verkligheten en bit från idealfallet så att säga.

Ni vet de klassiska byt lösenord varnannan dag (eller valfri kort tidsfrist). Det slutar ju bara med att folk skriver läsenordet på en postitlapp under musmattan eller tom en lapp på skärmen.

-Men lösenordhanterade, 2fa och en fysisk nyckel löser ju detta!

Njeaaa det löser ett problem men skapar ett annat. Tappar man mobilen (där alla har sitt livs kontanter) så är det kört för den agerade ju 2fa.

Den fysiska nyckeln med fungerar mindre bra när man brännt sig på fingrarna och fingeravtrycken inte fungerar (ok finns ju med passwd som backup men ni hajar).

Lösenordshanterare är jättebra när man vill ha hög säkerhet med många olika lösenord. Men det kräver ju i regel tillägg/program osv för varje tjänst (finns flera sammalade men ni hajar ingen). Men det förutsätter att 2fa enheten alltid är tillgänglig.

Sen hör man ju gå på gång folk vara ledsna över att semestebilderna försvann när datorn åkte i golvet. Vilket betyder att gemene man är dålig på att säkerhetskopiera. Lite recept för katastrof i kombination med problemen ovan.

Jag säger som bossebildoktor sa om förgasarbilar i gobiöknen: Hellre ett bra lösenord som jag kan i ett kritiskt läge än att behöva vara beroende på flera saker som jag inte kan laga.

Själv kör jag lite av allt typ men på olika platser och jag tycker att man själv får resonera till vad som fungerar bäst för tjänsten i fråga.

Vissa platser/tjänster är maximax säkerhet absolut prio UTAN undantag. Välj så ett säkert alternativ.

Andra platser/tjänster är tillfänglighet superviktigt men datan/tjänsten har väldigt liten potential till skada om fel personer kommer åt det. Väl ett alternativ där tillgängligheten är bäst.

Bara exempel men min poäng är att man måste inte använda en sak överallt. Sen måste man förstå att alla inte är lika intresserade av detta som vi på SweC (datornördar) är. Ni har säkert hamnat i många situationer där ni som dAtAkUnNiGa skall hjälpa någon annan och de har noll koll på ens vilken tjänst de använder.

Som sagt flera saker ovan skulle kunna hjälpt MEN det kräver i princip att DU (data-killen/tjejen) som de alltid ringer, ser till att ha backup och kontroll på deras grejer. Suck, ni som vet ni vet, haha.

Sen är det även en REN personlig preferens också, vi lite data-skadade här på forumet har inget problem att minnar 1678 olika lösenord trots längd och svårighetsgrad. Det är ju lätt för mig att säga att man kan rocka på utan div tjänster som sparar lösenord om man känner för det men andra kanske inte tycker samma sak, haha.

End of rant:

Permalänk
Medlem

Det största problemet verkar helt klart vara att den stora massan, där jag inkluderar mig själv, inte begriper hur skiten fungerar och att det finns en massa om och men.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av mc68000:

Jag har då aldrig sätt att någon tar betalt för Passkeys, tänker du kanske på hårdvarunycklar som Ubikey? Det är inte nödvändigt att sådana för att använda Passkeys.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

För mig är problemet så enkelt som att ingen tjänst enkelt försökt berätta för mig vad nycklar är och hur de fungerar. Vissa tjänster har börjat prompta om att logga in med det istället för lösenord, men utan att berätta varför. Då väljer jag bara "Nej tack" och går vidare med livet 🤷‍♂️ Jag har unika e-postadresser och lösenord på varje tjänst jag använder så jag upplever spontant inte något behov av att logga in på ett annat sätt.

Det lilla jag har snappat upp är att man verkar förväntas använda sin mobil till en stor del av alla inloggningar? Det tycker jag bara verkar jobbigt eftersom jag inte alltid har den bredvid mig. Och hur fungerar det de dagar man är utan telefonen i så fall? Har kanske missförstått eller läst för lite - men jag fattar inte hur det skulle vara bättre än användarnamn och lösenord för mig.

Det här är det stora problemet med passkeys just nu, och förklaras väldigt väl i den länkade artikeln från ArsTechnica. Jag rekommenderar att läsa den.

Väldigt kort: Tekniken bakom passkeys är super och löser problem som lösenord har genom teknik istället för att förlita sig på att användare "gör rätt". Det fixar användning av samma lösen till fler konton, svaga lösen och phising men låter samtidigt en användare komma ihåg endast "ett" lösen/pin. Väldigt kort förklarar så skapas det ett privat/publikt nyckelpar för ditt konto när du registerar en passkey för ditt konto. När du skall logga in så begär hemsidan att du skall bevisa att du har kontroll över den privata nyckeln och din klient kommer bara att gå med på att signera request som kommer från rätt domän (fick för mig detta var kryptografiskt garanterat utöver "bara" https, men jag kan inte bekräfta det nu). Klienten kommer också begära att du autentiserar dig lokalt med en PIN/lösen/biometri innan den kommer signera något. Det är i princip en Yubikey, men i mjukvara så du inte behöver köpa något.

Implementationen är däremot katastrofalt dålig. Dåligt förklarat, kass portabilitet mellan platformar etc, dåligt genomtänkt och konsumentfientlig konkurrens mellan techjättarna. Se bara ditt inlägg och det om "logga in med mobil". Det är inte ett krav att det skall vara så, men vissa platformar har valt att göra så, andra inte. Visste du till exempel att du kan använda bitwarden (och säkert andra passwordmanagers) för att synka passkeys mellan alla enheter? MEN, även om du gör det så kanske iOS kommer visa en ruta och fråga om att skapa passkeys. Missade du att det var iOS och inte bitwarden? Wooops. Nu har du ett konto där det blir ett H-Vete att logga in på din Androidsurfplatta. Grattis! Och lycka till att räkna ut att det var det du gjorde "fel" för 2 månader sen nu när det inte funkar som du tänkt dig på plattan.

Även bland entusiaster är det missförstånd och förvirring om hur det funkar, och det är fullt förståeligt med tanke på hur dålig kommunikationen varit. Hur skall allmänheten ha en chans att förstå hur det funkar och göra rätt? Jag tycker det är intressant och jag tror på tekniken, men jag använder precis 0 passkeys för att jag inte är säker att jag inte kommer göra något dumt. Utrullningen av passkeys är en sådan enorm förkastad möjlighet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Problemet med nycklar och 2fa för den delen är ofta att deras fördelar även är deras nackdelar. Missförstå mig inte nu, säkerheten är jätteviktig men ibland är verkligheten en bit från idealfallet så att säga.

Ni vet de klassiska byt lösenord varnannan dag (eller valfri kort tidsfrist). Det slutar ju bara med att folk skriver läsenordet på en postitlapp under musmattan eller tom en lapp på skärmen.

-Men lösenordhanterade, 2fa och en fysisk nyckel löser ju detta!

Njeaaa det löser ett problem men skapar ett annat. Tappar man mobilen (där alla har sitt livs kontanter) så är det kört för den agerade ju 2fa.

Den fysiska nyckeln med fungerar mindre bra när man brännt sig på fingrarna och fingeravtrycken inte fungerar (ok finns ju med passwd som backup men ni hajar).

Lösenordshanterare är jättebra när man vill ha hög säkerhet med många olika lösenord. Men det kräver ju i regel tillägg/program osv för varje tjänst (finns flera sammalade men ni hajar ingen). Men det förutsätter att 2fa enheten alltid är tillgänglig.

Sen hör man ju gå på gång folk vara ledsna över att semestebilderna försvann när datorn åkte i golvet. Vilket betyder att gemene man är dålig på att säkerhetskopiera. Lite recept för katastrof i kombination med problemen ovan.

Jag säger som bossebildoktor sa om förgasarbilar i gobiöknen: Hellre ett bra lösenord som jag kan i ett kritiskt läge än att behöva vara beroende på flera saker som jag inte kan laga.

Själv kör jag lite av allt typ men på olika platser och jag tycker att man själv får resonera till vad som fungerar bäst för tjänsten i fråga.

Vissa platser/tjänster är maximax säkerhet absolut prio UTAN undantag. Välj så ett säkert alternativ.

Andra platser/tjänster är tillfänglighet superviktigt men datan/tjänsten har väldigt liten potential till skada om fel personer kommer åt det. Väl ett alternativ där tillgängligheten är bäst.

Bara exempel men min poäng är att man måste inte använda en sak överallt. Sen måste man förstå att alla inte är lika intresserade av detta som vi på SweC (datornördar) är. Ni har säkert hamnat i många situationer där ni som dAtAkUnNiGa skall hjälpa någon annan och de har noll koll på ens vilken tjänst de använder.

Som sagt flera saker ovan skulle kunna hjälpt MEN det kräver i princip att DU (data-killen/tjejen) som de alltid ringer, ser till att ha backup och kontroll på deras grejer. Suck, ni som vet ni vet, haha.

Sen är det även en REN personlig preferens också, vi lite data-skadade här på forumet har inget problem att minnar 1678 olika lösenord trots längd och svårighetsgrad. Det är ju lätt för mig att säga att man kan rocka på utan div tjänster som sparar lösenord om man känner för det men andra kanske inte tycker samma sak, haha.

End of rant:

Jag vet inte om jag tror att tillräckligt många tänker på dessa saker för att det skulle ha påverkat statistiken nämnvärt för hur många som hoppat på Passkeys-tåget...

Men jag håller med om mycket av det du tog upp.
Även då hur Passkeys initialt lanserades som en lösning där man skulle vara inlåst i respektive teknikjättes ekosystem; man skulle ha väldigt lite kontroll över sitt eget öde, någon av Microsoft, Apple, Google bara sköter allt åt dig, så länge du håller dig till exakt en av dessa och stannar som trogen kund hos dem för evigt. Typ.

Nu har väl läget förbättrats lite. De har väl inte själva löst det så mycket som att det nu iaf går att hantera nycklarna i lösenordshanterare från tredjepart och att då ha nycklarna tillgängliga på alla sina enheter oavsett "märke". Samt att man då, OM man är så avancerad av sig, den vägen även kan ta en *egen* backup.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Summan för mig stavas till exempel google graveyard… hur länge kommer passkeys vara något vettigt att använda, hur brett kommer stödet vara i allmänna tjänster som typ sweclockers?

Kommer det funka alls om 10 år?
Vad är det nya heta man ska migrera till då?
Hur många olika system orkar man sköta om?

Permalänk
Medlem

Nycklar är för krångliga för gemene man, särskilt om man har flera enheter eller om man delar inloggningar.

Kör själv Ubikeys för Bitwarden/e-post/apple konton (dock som 2FA endast) då dessa konton måste hållas säkra. Dock är implementationerna inte alltid bra då vissa e-post leverantörer inte låter användaren ta bort återställnings alternativ så som SMS vilket försvagar säkerheten enormt.

Kräver backup så klart av både nycklarna och återställningskoder.

Använder nycklar via Bitwarden på vissa sidor för att testa, dock rätt meningslöst då lösenordet fortfarande används som alternativ.

Det går fortfarande att återställa åtkomst via e-post vilket är bra för användaren men dåligt för säkerheten, din nyckel är aldrig säkrare än din e-post.

Lycka till att förklara för någon hur de ska dela en nyckel med en annan person för att ge åtkomst till tex Netflix.

Permalänk
Medlem

Vill själv ha kontroll över mina inloggningar. Vill inte att techbolagen ska kunna hålla mina inloggningar gisslan om de känner att de inte fått in tillräcklig vinst för att fortsätta tillhandahålla tjänsten. Vill inte att det ska vara bundet en hårdvara som lätt kan tappas bort, gå sönder eller på annat sätt förverkas.

Allt digitalt kan hackas eller på annat sätt upphöra att fungera. Den svagaste länken i kedjan är alltid främst användaren. Dumt då om man lägger ytterligare en svag länk strax intill användaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Summan för mig stavas till exempel google graveyard… hur länge kommer passkeys vara något vettigt att använda, hur brett kommer stödet vara i allmänna tjänster som typ sweclockers?

Kommer det funka alls om 10 år?
Vad är det nya heta man ska migrera till då?
Hur många olika system orkar man sköta om?

Passkeys är inte googles IP. Det är en spec som är framtagen tillsammans med Apple och Microsoft med flera. Man är inte låst till Google ö.h.t om man inte vill vara det.

Skrivet av underd0g76:

Vill själv ha kontroll över mina inloggningar. Vill inte att techbolagen ska kunna hålla mina inloggningar gisslan om de känner att de inte fått in tillräcklig vinst för att fortsätta tillhandahålla tjänsten. Vill inte att det ska vara bundet en hårdvara som lätt kan tappas bort, gå sönder eller på annat sätt förverkas.

Allt digitalt kan hackas eller på annat sätt upphöra att fungera. Den svagaste länken i kedjan är alltid främst användaren. Dumt då om man lägger ytterligare en svag länk strax intill användaren.

Det går att använda passkeys på ett sätt att techbolagen inte hanterar dem, Många lösenordshanterare kan lagra passkeys, om du inte vill/kan ha hårdvara såsom Solokeys att lagra dem på. Lösningen när man tappar bort en är att ha flera stycket, som backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Det här är det stora problemet med passkeys just nu, och förklaras väldigt väl i den länkade artikeln från ArsTechnica. Jag rekommenderar att läsa den.

Väldigt kort: Tekniken bakom passkeys är super och löser problem som lösenord har genom teknik istället för att förlita sig på att användare "gör rätt". Det fixar användning av samma lösen till fler konton, svaga lösen och phising men låter samtidigt en användare komma ihåg endast "ett" lösen/pin. Väldigt kort förklarar så skapas det ett privat/publikt nyckelpar för ditt konto när du registerar en passkey för ditt konto. När du skall logga in så begär hemsidan att du skall bevisa att du har kontroll över den privata nyckeln och din klient kommer bara att gå med på att signera request som kommer från rätt domän (fick för mig detta var kryptografiskt garanterat utöver "bara" https, men jag kan inte bekräfta det nu). Klienten kommer också begära att du autentiserar dig lokalt med en PIN/lösen/biometri innan den kommer signera något. Det är i princip en Yubikey, men i mjukvara så du inte behöver köpa något.

Implementationen är däremot katastrofalt dålig. Dåligt förklarat, kass portabilitet mellan platformar etc, dåligt genomtänkt och konsumentfientlig konkurrens mellan techjättarna. Se bara ditt inlägg och det om "logga in med mobil". Det är inte ett krav att det skall vara så, men vissa platformar har valt att göra så, andra inte. Visste du till exempel att du kan använda bitwarden (och säkert andra passwordmanagers) för att synka passkeys mellan alla enheter? MEN, även om du gör det så kanske iOS kommer visa en ruta och fråga om att skapa passkeys. Missade du att det var iOS och inte bitwarden? Wooops. Nu har du ett konto där det blir ett H-Vete att logga in på din Androidsurfplatta. Grattis! Och lycka till att räkna ut att det var det du gjorde "fel" för 2 månader sen nu när det inte funkar som du tänkt dig på plattan.

Även bland entusiaster är det missförstånd och förvirring om hur det funkar, och det är fullt förståeligt med tanke på hur dålig kommunikationen varit. Hur skall allmänheten ha en chans att förstå hur det funkar och göra rätt? Jag tycker det är intressant och jag tror på tekniken, men jag använder precis 0 passkeys för att jag inte är säker att jag inte kommer göra något dumt. Utrullningen av passkeys är en sådan enorm förkastad möjlighet...

Tack för utförlig beskrivning! Och det är lite roligt att fler än jag yrar om mobiler i den här tråden

Bara för skojs skull provade jag skapa en passkey hos Google för ett av mina konton där nu. De säger då:

"Med nycklar kan du logga in på Google-kontot på ett säkert sätt med bara ditt fingeravtryck, ansikte, skärmlås eller en säkerhetsnyckel. Nycklar och säkerhetsnycklar kan även användas som ett andra steg när du loggar in med lösenordet. Se till att dina skärmlås är privata och säkerhetsnycklar säkra, så att bara du kan använda dem."

Fattar fortfarande inte hur det skulle fungera på min dator hemma? Där har jag ingen pinkod, ingen fingeravtrycksläsare, ingen kamera, inget lösenord, inget skärmlås - det är bara att trycka på strömknappen och börja "spela data". Nu gjorde jag det från jobbdatorn som har allt det där och nu har jag tydligen en passkey kopplad till den utan att de berättat för mig hur det fungerar - jag tryckte bara på "Skapa nyckel" och så gjordes det åt mig utan vidare instruktioner om hur den används 🤷‍♂️ Bitwarden dök upp och frågade om vilket konto jag ville knyta nyckeln till. Har den skapat ytterligare en rad på mitt Google-konto i Bitwarden? Vad var i så fall allt snack om biometri och fingeravtryck om det bara är en rad i Bitwarden?

Jag försöker inte ens spela dum nu - jag förstår uppriktigt sagt inte vad det är jag har gjort när jag skapade nyckeln. Eller ja, rent tekniskt förstår jag med hjälp av din hjälp. Men jag förstår inte hur det påverkar min autentiseringsresa för det här kontot när jag kommer hem från jobbet. Så nu har jag istället raderat nyckeln igen. Det skapade bara osäkerhet och en känsla av "vad händer om jag inte kan logga in?". Jag gissar att Bitwarden hade klivit in och löst saken, men återkopplingen mot "fingeravtryck, ansikte, skärmlås eller en säkerhetsnyckel" är väldigt otydlig. Har jag skapat en säkerhetsnyckel och lagt den i Bitwarden-valvet? Ser i så fall inte vad det är för skillnad på det och att ha användarnamn och lösenord där Och fattar inte hur jag ska gå tillväga när jag loggar in på YouTube på TV:n i vardagsrummet, för den stödjer ju inte Bitwarden. Landar det då i att jag måste ha tillgång till en enhet med mitt Bitwarden på?

Permalänk
Medlem

Så länge som det inte är fullmoget och gemensamt standardiserat och fungerar likadant överallt så kommer jag fortsätta ignorera det.

Vanliga hederliga BRA och UNIKA lösenord i lösenordshanterare (vars databas är hårdkrypterad och 100% under min egen kontroll) är så smidigt och välfungerande och fullt tillräckligt säkert att jag inte ser något behov av alternativ.

För övrigt är jag ingen fan av MFA heller, det är bara ett jävla omständigt förbannat bök.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@Sebbepojken I fallet där du lagrar din passnyckel hos Bitwarden är den stora vinsten att du aldrig lagrar ett lösenord hos tjänsten du vill logga in på. Bara din publika nyckel ligger där. När du sen loggar in så verifieras du genom kryptografiska operationer. Du har också vinsten att standarden som detta bygger på verifierar domänen så risken för phising-försök minimeras (vågar inte skriva elimineras).