Permalänk

Hur länge håller AM4?

Hej

Det pratas ju en del om hur länge olika plattformar håller. AM4 sägs ju ha underhåll fram till 2027 har jag läst om. Hur länge tror ni man kan klara sig på den plattformen tills man verkligen måste byta? Jag har ett X370 som köptes 2018 och som redan då kändes gammalt.

Många kanske inte skulle ens tänka sig köpa det idag. Jag tänker då på de personer som inte har en jättetight budget och har hyfsat med pengar att lägga på komponenter.

Hur tänker ni kring det hela?

Visa signatur

| Asus Prime x370-Pro | Ryzen 1600 | Stock cooler | 16GB DDR4 2666 Mhz | Corsair Powersupply 520W | ASUS 1060 6GB |

Permalänk
Medlem

En Ryzen 5700X3D kan man nog klara sig på ett tag till om man skippar de senaste AAA-spelen och istället fokuserar på att beta av backloggen i ett par år

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Hej

Det pratas ju en del om hur länge olika plattformar håller. AM4 sägs ju ha underhåll fram till 2027 har jag läst om. Hur länge tror ni man kan klara sig på den plattformen tills man verkligen måste byta? Jag har ett X370 som köptes 2018 och som redan då kändes gammalt.

Många kanske inte skulle ens tänka sig köpa det idag. Jag tänker då på de personer som inte har en jättetight budget och har hyfsat med pengar att lägga på komponenter.

5700X3D som är den bästa spel CPU just nu för AM4 som säljs kommer hålla i några år till men plattformen är EoL. 5700X3D presterar ungefär som en 7600-7700X i de flesta spel.

Ifall du ska köpa nytt är det AM5 som gäller. AM4 är bara vettigt till ett budget bygge under 10-11K

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Är väl inget man bör köpa nytt idag, men har man ett befintligt system hade jag slängt in en X3D processor och varit väldigt nöjd.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ Ryzen 7500F, Asrock A620I, 32GB DDR5, EVGA RTX 3060 12GB, SF750, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

5700X3D som är den bästa spel CPU just nu för AM4 som säljs kommer hålla i några år till men plattformen är EoL. 5700X3D presterar ungefär som en 7600-7700X i de flesta spel.

Ifall du ska köpa nytt är det AM5 som gäller. AM4 är bara vettigt till ett budget bygge under 10-11K

Förutom 5800x3d då såklart

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Förutom 5800x3d då såklart

Ja men 5800X3D säljs inte längre i Svenska butiker

Visa signatur

Permalänk

5700x3D på ett X370?

En budget på 10-11k kommer man väl inte så långt på om det mesta måste köpas nytt?

Visa signatur

| Asus Prime x370-Pro | Ryzen 1600 | Stock cooler | 16GB DDR4 2666 Mhz | Corsair Powersupply 520W | ASUS 1060 6GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

5700x3D på ett X370?

En budget på 10-11k kommer man väl inte så långt på om det mesta måste köpas nytt?

Ja många X370 stödjer 5700X3D.

Man kommer faktiskt ganska långt med en 10-11K budget

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Hej

Beror väll på vad man gör med datorn, har själv 4st am4 system (3700x, 5600x, 5900x och 5800x3d)

Alla fungerar galant och ändast 3700x systemet som dottern sitter på som det klagas om (200 fps i valorant är tydligen inte tillräckligt)

I min egna burk så har jag 5800x3d cpun och med tanke på att den i flera spel är bättre än allt Intel har att erbjuda så får den duga ett tag till, förmodligen blir det att skippa am5 helt om zen 6 nästa år blir sista generationen för plattformen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Beror väll på vad man gör med datorn, har själv 4st am4 system (3700x, 5600x, 5900x och 5800x3d)

Alla fungerar galant och ändast 3700x systemet som dottern sitter på som det klagas om (200 fps i valorant är tydligen inte tillräckligt)

I min egna burk så har jag 5800x3d cpun och med tanke på att den i flera spel är bättre än allt Intel har att erbjuda så får den duga ett tag till, förmodligen blir det att skippa am5 helt om zen 6 nästa år blir sista generationen för plattformen.

Jag skrev fel innan för det var AM5 som skulle "hålla" till 2027. Men frågan är hur länge AM5 håller.

Jag sitter sin sagt på X370 med en 1600, 16GB 2666mhz, rtx 1060 6gb och 520w psu. Men kanske är dumt med AM5 om den ändå inte "håller" så länge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Jag skrev fel innan för det var AM5 som skulle "hålla" till 2027. Men frågan är hur länge AM5 håller.

Jag sitter sin sagt på X370 med en 1600, 16GB 2666mhz, rtx 1060 6gb och 520w psu. Men kanske är dumt med AM5 om den ändå inte "håller" så länge.

Asså beror helt vad man är ute efter.

Spelar du spel på datorn och aldrig kommer köpa ett grafikkort för över 10 000kr så är en 5700x3d utan tvekan det bästa valet!

Sen håller amd även am4 vid liv fortfarande, är mindre än ett år sen som AMD släppte XT cpuerna. Samt att am5 "håller" till 2027 så menas det bara att zen 6 förmodligen blir sista nya generationen för am5, sen kan amd precis som med am4 gott och väl släppa nya cpuer till plattformen efter 2030 om vi har tur.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonapaloma:

Som skrivits så är det ju en ganska bra uppdatering om du sättter i en 5700X3D i ditt nuvarande system, och eventuellt köper mer snabbare minne typ 2 x 16 3200 -3600Mhz stickor.Det lär ju inte behöva kosta så mycket.
Glöm dock inte att du MÅSTE uppdatera BIOS:en innan du byter.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av jonapaloma:

Jag gjorde en budget uppgradering på en liknade gammal PC med AM4 och klent PSU så det blev en Ryzen 5600x + RTX4060 fick tag på delarna för va 4500kr så nu snurrar grabbens Fortnite PC väldigt bra. Kändes som en prisvärd sista uppgradering på denna dator från 2018 och den kommer duga ett par år till, sen blir det nybygge med aktuell plattform.

Permalänk

Ja det blir ju billigare om jag köper en 5600x och ett 4060.

Men det var länge sen jag bytte till nya delar. Funderar på om jag skulle "fläska på" med att köpa AM5 om jag ändå ska köpa nytt. Men budgeten kommer då troligast bli uppåt 15k eftersom behovet av nytt psu, mb, cpu, ram och gpu. Utöver det skulle jag vilja byta till en snabbare m.2 nvme. Dock vet jag inte om det behövs egentligen. Det är väl mer att jag skulle vilja byta till en större, har bara en 250gb nu och en ssd på 500gb. Tanken var då att bara ha en hårddisk. Mycket är villhöver egentligen då jag inte spelar så många nya spel. Enda jag märkte var Path of Exile 2 som gick lite slött med det jag har nu. Men inte säkert att jag kommer spela det framöver ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Ja det blir ju billigare om jag köper en 5600x och ett 4060.

Men det var länge sen jag bytte till nya delar. Funderar på om jag skulle "fläska på" med att köpa AM5 om jag ändå ska köpa nytt. Men budgeten kommer då troligast bli uppåt 15k eftersom behovet av nytt psu, mb, cpu, ram och gpu. Utöver det skulle jag vilja byta till en snabbare m.2 nvme. Dock vet jag inte om det behövs egentligen. Det är väl mer att jag skulle vilja byta till en större, har bara en 250gb nu och en ssd på 500gb. Tanken var då att bara ha en hårddisk. Mycket är villhöver egentligen då jag inte spelar så många nya spel. Enda jag märkte var Path of Exile 2 som gick lite slött med det jag har nu. Men inte säkert att jag kommer spela det framöver ändå.

Hade fläskat på med något sånt här:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/6B44AXKbr4xnLoxCmKHrGUj6QX8/namnlos

Så har du 10k till GPU (och eventuellt PSU)

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ Ryzen 7500F, Asrock A620I, 32GB DDR5, EVGA RTX 3060 12GB, SF750, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk

Du tänker då att jag har kvar moderkortet jag har och bara uppdaterar CPUn?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonapaloma:

Du tänker då att jag har kvar moderkortet jag har och bara uppdaterar CPUn?

Det verkar så, men det verkar ju också alla i tråden vara ganska överens om (inkl mig).

Kolla upp att moderkortet har stöd för 5700X3D först bara, förstås. Du lär behöva uppdatera BIOS om du inte gjort det på ett tag, och det kan hända att nytt BIOS tar bort stöd för din nuvarande CPU. Kolla upp det ordentligt och planera rätt, så du inte gör datorn obrukbar mellan uppdatering och att du får nya processorn.

Om du köper ett relativt högpresterande grafikkort är det också värt att kolla in nätaggregatet. 520 W kan räcka till rätt bra kort om det är en bra modell, det finns en del klart tveksamma nätaggregat på marknaden ännu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Läste nånstans att med en x3D Cpu så är det lite sämre prestanda i vardagligt användande så för mig kanske 5600x till 5800x ett bättre val. Dessutom så är jag inte en renodlad gamer som måste ha sjukt bra prestanda där. Om jag köper ett 4060 så kommer datorn ändå kanske inte kunna prestera väldigt bra.

Sen vet jag inte om en X370 drar ned prestandan i spel när jag använder 5600x och 4060.

Är lite sugen på att skaffa am5 och allt det innebär för mig. Men är rädd att jag skjuter mig själv i foten om jag uppgraderar nu istället för att vänta. Då kanske det är bättre jag köper lite nu så spar jag lite pengar. I och för sig så blir det kanske dyrare att uppgradera både nu och senare🤔

Svårt detta 😅

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Läste nånstans att med en x3D Cpu så är det lite sämre prestanda i vardagligt användande så för mig kanske 5600x till 5800x ett bättre val. Dessutom så är jag inte en renodlad gamer som måste ha sjukt bra prestanda där. Om jag köper ett 4060 så kommer datorn ändå kanske inte kunna prestera väldigt bra.

Sen vet jag inte om en X370 drar ned prestandan i spel när jag använder 5600x och 4060.

Är lite sugen på att skaffa am5 och allt det innebär för mig. Men är rädd att jag skjuter mig själv i foten om jag uppgraderar nu istället för att vänta. Då kanske det är bättre jag köper lite nu så spar jag lite pengar. I och för sig så blir det kanske dyrare att uppgradera både nu och senare🤔

Svårt detta 😅

5600 är ett utmärkt val det också, men skulle nog snarare gå på nån kärna till med 5700 eller 5800. 5700 för ca 1700 kr eller 5700x3d för lite mer är vad jag hade övervägt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En 8-kärnig CPU lär "hålla" tills vi ser nya konsoler med fler än 8 kärnor, samt nyutvecklade spel som är utvecklade för dessa konsoler.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk

Så ni tycker det är bättre att vänta med am5?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonapaloma:

Svårt detta 😅

Ja, det är väl sant att "X3D"-modellerna har en aning lägre presanda än "icke-X"-modellerna i arbetslaster som vinner mer på klockfrekvens än cache. Men det är verkligen på marginalen, och inget jag hade reflekterat över.

Resonera så här istället: Vad är det mest krävande du gör på din dator? Om du kör 90% kontorsapplikationer, webbläsare, etc, och kanske bara 10% spel, så är det fortfarande vettigast att optimera för spelprestanda, än att du kanske Word startar en hundradels sekund snabbare.

(Läs inte in för mycket i exemplet, jag säger inte om specifikt start av Word är ett exempel på något som är sämre, det är tänkt som ett illustrativt exempel bara.)

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Ja, det är väl sant att "X3D"-modellerna har en aning lägre presanda än "icke-X"-modellerna i arbetslaster som vinner mer på klockfrekvens än cache. Men det är verkligen på marginalen, och inget jag hade reflekterat över.

Resonera så här istället: Vad är det mest krävande du gör på din dator? Om du kör 90% kontorsapplikationer, webbläsare, etc, och kanske bara 10% spel, så är det fortfarande vettigast att optimera för spelprestanda, än att du kanske Word startar en hundradels sekund snabbare.

(Läs inte in för mycket i exemplet, jag säger inte om specifikt start av Word är ett exempel på något som är sämre, det är tänkt som ett illustrativt exempel bara.)

Känns "onödigt" att betala mer för nåt som jag kanske inte riktigt använder. Speciellt också om jag funderat på att byta till AM5. Det är bara det att jag inte vet om jag ska köra på AM4 eller 5. Vet inte vad som är bäst. Kommer gå mycket pengar ändå typ🤔

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonapaloma:

Känns "onödigt" att betala mer för nåt som jag kanske inte riktigt använder. Speciellt också om jag funderat på att byta till AM5. Det är bara det att jag inte vet om jag ska köra på AM4 eller 5. Vet inte vad som är bäst. Kommer gå mycket pengar ändå typ🤔

OK men om vi vänder på det då, har du AM4 idag? Är det något du är missnöjd med kring hur din dator presterar idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Hej

Beror på kraven såklart, många jag känner som är lite mer medelålders sitter kvar på AM4:a och stressar inte. Jag sitter kvar på en 3600x och en 5950x. Båda hänger med bra tycker jag

Permalänk
Medlem

116 dagar

Nu till min fråga, hur långt är ett snöre?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

5700x3D på ett X370?

Man får en riktigt bra speldator för under 11 000 kr om man bygger själv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alastor Moody:

Man får en riktigt bra speldator för under 11 000 kr om man bygger själv.

https://komponentkoll.se/bild/KYaTU.png

Fast nu är det ju så att han redan har ett AM4 moderkort så denna dator du lade upp är inte så intressant.
Men som sagt så lär en uppgradering av CPU på befintligt moderkort ge mer bang for the buck IMHO.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Det var alltså 2018 när jag köpte dessa delar som kändes budget för att jag inte ville lägga så mycket pengar på det. Hade inte det lika bra ställt som nu.

Med de spel jag spelar skulle jag klara mig med det jag har. Men vissa spel är intressanta som jag inte kan spela. Det som verkligen fick mig att haja till att det är äldre prylar är med kommande Path of exile 2 som jag fick ställa ner grafiken ganska mycket för att det skulle rulla på. Men märker att datorn inte hänger med.

Kan lägga ner ganska mycket pengar men det måste kännas rätt. Mellan 15-20 kan jag tänka mig men helst 15 eller under. Men för att klara mig ett tag till så är en ny Cpu och grafikkort minimum.
Då blir det ganska "billigt" tycker jag själv. Men då frågar jag mig om det kan vara värt att köpa det mesta nytt istället. Det blir dyrare då men ändå kanske billigare eftersom jag inte behöver köpa nytt lite nu och sen istället för hyfsat mycket nu om ni förstår hur jag tänker.

Skulle kunna ge ett förslag på vad jag tänkt mig men detta får man kanske inte göra så att det blir en köprådstråd av detta.

Vad är nackdelen med att köpa nu? Och nackdelen med att vänta?

Ville lägga till en fråga.
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Det var alltså 2018 när jag köpte dessa delar som kändes budget för att jag inte ville lägga så mycket pengar på det. Hade inte det lika bra ställt som nu.

Med de spel jag spelar skulle jag klara mig med det jag har. Men vissa spel är intressanta som jag inte kan spela. Det som verkligen fick mig att haja till att det är äldre prylar är med kommande Path of exile 2 som jag fick ställa ner grafiken ganska mycket för att det skulle rulla på. Men märker att datorn inte hänger med.

Kan lägga ner ganska mycket pengar men det måste kännas rätt. Mellan 15-20 kan jag tänka mig men helst 15 eller under. Men för att klara mig ett tag till så är en ny Cpu och grafikkort minimum.
Då blir det ganska "billigt" tycker jag själv. Men då frågar jag mig om det kan vara värt att köpa det mesta nytt istället. Det blir dyrare då men ändå kanske billigare eftersom jag inte behöver köpa nytt lite nu och sen istället för hyfsat mycket nu om ni förstår hur jag tänker.

Skulle kunna ge ett förslag på vad jag tänkt mig men detta får man kanske inte göra så att det blir en köprådstråd av detta.

Vad är nackdelen med att köpa nu? Och nackdelen med att vänta?

Nytt grafikkort flyttar du bara med i nästa bygge, så det känns ju som en icke-fråga

Processor har du 2 vägar att gå: Byta till ny plattform eller enbart ny processor.

Ny processor går på 1700 eller 3000 (däromkring, för en 5700 eller 5700 x3d)
Prismässigt är det svårt att slå dom priserna. Du får nästan ge så mycket för ett moderkort på Am5. Måste du sen ha nya RAM och allt annat så drar det iväg rejält.

Så jag skulle säga att det är en bra ide att uppgradera till 5700 (eller möjligtvis x3d/5800).
Sen när AM6 kommer, kanske köpa in sig på en generationen av den istället om sådär 5 år

Visa signatur