Ny gaming skärm låser sig i fps vid alt+tab

Permalänk

Ny gaming skärm låser sig i fps vid alt+tab

Hej!
fick idag hem min nya skärm (Samsung 32" ). nöjd överlag, Men när jag spelar, Och alt+tabar så låser sig skärmen på 165hz och jag måste stänga av och sätta på fullscreen igen för att den ska bli "uncapped". Länk nedanför till video så ni ser vad jag menar.

Mvh Linus

https://medal.tv/sv/games/league-of-legends/clips/jCZRyFjaFJY...

Permalänk

Ser absolit ingen skillnad före och efter du ändrat.

Cappa till 165fps eller nått så kommer du troligen inte märka nån skillnad före och efter att du bytt fönster.

Tippar att du kör gsync troligen någon bugg med synkningen när spelet tappar focus.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ser absolit ingen skillnad före och efter du ändrat.

Cappa till 165fps eller nått så kommer du troligen inte märka nån skillnad före och efter att du bytt fönster.

Tippar att du kör gsync troligen någon bugg med synkningen när spelet tappar focus.

Kanske inte ser en märkbar skillnad, Men gillar att ha lite högre fps en vad min skärm klarar av. Men undrar just varför detta uppstår, För något är det ju som inte stämmer. Denna skärmen supportar inte Gsync, Sen har jag stängt av adaptive sync och liknande i skärmens inställningar.

Permalänk
Skrivet av starboy98:

Kanske inte ser en märkbar skillnad, Men gillar att ha lite högre fps en vad min skärm klarar av. Men undrar just varför detta uppstår, För något är det ju som inte stämmer. Denna skärmen supportar inte Gsync, Sen har jag stängt av adaptive sync och liknande i skärmens inställningar.

Stödjer ju freesync så med andra ord typ 99% chans att den även funkar med gsync. Och nvidia kontrollpanelen brukar ju per default tycka att man ska ha det igång.

Har du ett amd så pass på hur den brukar per automagi ställa in adaptiv sync.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺

FPS-nivåer, fullscreen, alt-tab och så vidare har inte med skärmen att göra. Det handlar om inställningar för grafkkortet, inställningar för Windows och inställningarna för spelen. Det är också där svaren finns. Skärmen visar endast den signal den får från grafikkortet.

Jämför med högtalare. Om musiken hackar, stannar, spelas i fel tempo etc. har det inget med högtalaren att göra.

Däremot kan en skärm påverka hur övriga datorn reagerar, särskilt som nämnt adaptiv synk som i princip alla spelskärmar har. Beroende på hur man ställt in adaptiv synk kan det ge olika beteenden i fullskärm respektive ute i skrivbordet och fönsterläge. "G-Sync" och "Freesync" är i första hand Nvidia respektive AMD:s beteckning för adaptiv sync, tekniken är i majoriteten av fallen densamma.

Så kolla dessa inställningar. Om planen är att alltid spela med FPS lite högre än skärmens högsta möjliga frekvens är ett råd att stänga av adaptiv synk eftersom funktionen med adaptiv synk handlar om det omvända, när FPS är lägre än skärmens högsta möjliga frekvens.