Kingdom Come Deliverance 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

https://www.youtube.com/watch?v=A56UfjfcsYc

Så, vem spelar och vad tycker ni?

Vad har ni för system och vad har ni för prestanda och spelupplevelse?

Jajjemensan! Spelade första spelet helt utan att veta vad det var för spel och blev helt fast i det.

Har inte kommit långt i denna ännu utan spelar bara massa sidogrejer och tränar upp Henry.

13600K och 5080. Spelar på ultra utan dlss i 4k och har inga problem alls att hålla mig på 60 fps. Fantastisk upplevelse.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc 5080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Spelar på PS5 Pro och prestandan är på oklanderliga 60 fps. Gillar det mesta utom sparsystemet. Tur att det när som helst går att trycka på optionsknappen och välja "Save & quit to menu". Därefter väljer man bara Continue och fortsätter spela. En procedur som bara tar några sekunder på PS5.

Permalänk
Medlem

Jag är inne på 30timmar alleredan.
Med min setup 1080p 120fps med lite inställningar på ultra.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Har cirka 4h i spelet och älskar det!

Sitter på en Ryzen 5 5600X och ett 3070 ti, kör i 1440p och high på allt med DLSS, och ligger på ~100fps skulle jag tro i snitt. Flyter på magiskt bra, underbart att få spela ett spel som är väl optimerat.

Visa signatur

Livet är för kort för långsamma datorer

Permalänk
Medlem

Spelar nu igenom ettan. Ett sammantaget storslaget spel, från böljande landskap, färgsprakande medeltid lera och blod, till kaninjakt i undervegetationen. Går som synes bra på många olika maskiner.

Sedan så klart tvåan.

Wow!

Permalänk

Har installerat det,men får se när det blir spelstart. Inget spel man vill stressa igenom🙂 väntar nog lite på bugg fixande också.
Körde igenom 1an och tyckte det var riktigt bra🙂

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det enda jag märkt av är i början där vissa tips visas för snabbt eller inte alls. I ena fallet ska man få tyst på en hund. Går fram till den och tänker att man ska trycka E för att interagera med den, med det alternativet finns inte. Får leta för att ta reda på hur man gör och trycker man X kan man kalla på hunden. Hade ju varit skönt om man hann läsa tipset. Ett annat fall ska man kasta en sten: "Vadfan, det finns ju inga stenar här!?". Trycker man G kan man tydligen kasta stenar (Henry har en stensamling gömd på sin kropp). Fick inte någon information om det, vilket var en smula irriterande.

Annars har jag inte märkt något, men jag har ju inte heller spelat så mycket. Första intrycket ger dock att det till skillnad från allt annat som släpps inte är helt trasigt från början, utan faktiskt fungerar bra (med undantagen ovan).

Exakt samma problem jag stötte på.
Jag stod o mata slag på hunden och kunde inte hålla mig från o garva 😄. Men efter ett tag prova jag o trycka på alla möjliga knappar och där märkte jag att X var knappen man skulle trycka på.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

8 timmar in, och är helt såld så här långt. Håller det i sig så landar det i top 3 genom tiderna för mig, om inte överst. "Immersion" är viktigt för mig, och är det något det här spelet har så är det det.

Permalänk
Medlem

Testade 1an o det vart nog en del timmar, men det vart alldeles för svårt för mig, så jag gav upp o tittade aldrig tillbaka, men skall absolut kolla in lite YT på denna

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Medlem

Börjar bli smått sugen på spelet, hur bra fungerar det med kontroll på PC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanb78:

Börjar bli smått sugen på spelet, hur bra fungerar det med kontroll på PC?

Jag spelade hela ettan med kontroll utan problem, och det fungerar minst lika bra till tvåan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Normgivaren:

Jag spelade hela ettan med kontroll utan problem, och det fungerar minst lika bra till tvåan.

Toppen härligt att höra. Efter det minst sagt intensiva Black Myth Wukong (speciellt sista bossarna..) behöver jag något i lite lugnare tempo, likt Witcher 3, RDR 2 och detta känns som det skulle passa bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Japp, dock inte kommit så långt. Trots över 35 timmars speltid, står jag nästan och stampar på noll. Men jag vill leva ett helt hederligt liv, vara snäll mot alla jag kan. Så det tar tid att tjäna pengar till vapen, rustning, och häst

AI mäniskorna/djuren, är dock inte alltid så förstående med hur snäll jag vill vara. Så det har blivit en hel del backa tillbaka bandet när man laddat save´s

Blir en genomspelning till sen, när jag är en elak jävel

Edit: Flyter på väldigt bra med allt på Ultra, DLSS quality, Intel 9900K, 32GB 3200 RAM, RTX 4070 i 1080p. 75-140 fps ish, kan finnas ställen där det går ner mot 65 fps kanske. Däremot är vissa mellansekvenser låsta på 30 fps av någon anledning? Kanske eftergift till de veka konsollerna?

Edit 2: Nu testar jag verkligen med helt fokus på FPS.

Springa i skogen 87-111 Fps
Springa på skapligt öppet fält <140 fps
Gå i staden Troskowitz 98-120 fps

Har inte varit i storstaden ännu

Men det fungerar väldigt bra med ett snart 2 år gammalt mellankort i 1080p, med allt på max med DLSS Quality.

Ett tips bara, sänk global illumination till high. Jag märker ingen större skillnad visuellt men det blev en bra skjuts i prestanda.
Men det fungerar suveränt för mig med mitt 7900 XTX, 30+ timmar inga krascher. Kör dock med AFMF2 aktiverat då jag vill ha 144FPS och det mäktar kortet inte med i 3440x1440 Ultra (förutom GI som är high). Fungerar förvånansvärt bra och märker inte av något problem med latens då jag då hinner med väl i fighterna, finner dem förvånansvärt lätta jämfört med ettan.

Dock så har AMD lite sämre prestanda än sig bör i spelet, men det beror nog på att det inte finns några drivrutiner redo för spelet än, vilket är lite synd. Men så länge det inte kraschar och är fullt spelbart så klagar jag inte!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk

Jag har precis plockat upp Kingdom come 1 igen, är precis värdelös på att fäktas... måste kolla över mechanics igen... Jag hade ett långt uppehåll i spelet och helt glömt hur save mekanismen fungerade. Fattade inte varför jag blev aspackad varje gång jag skulle lockpicka en kista. Många schnapsar blire...
Tvåan ser lovande ut!

Permalänk
Medlem

Hunnit spela några timmar och det är riktigt kul! Något jag hatade med KCD1 var combat systemet som faktiskt fick mig att ge upp helt på spelet. Combatsystemet i 2:an är likt men mycket bättre enligt mig. Nu är det ju faktiskt kul (men fortfarande svårt) att stöta på en grupp banditer!

RTX3060ti, 10700k I7 och får runt 100FPS på high och runt 120-130 på medium. Har haft EN enda framedrop under timmarna jag spelat, när det var en stor folkmassa. Riktigt bra flyt i spelet.

Permalänk
Medlem

Inte ens detta spelet köper jag precis när det släppts. Väntar alltid minst ett halvår nu mera. Dels hoppas jag att dom får till balansen bättre, då det ska vara lite för enkelt sista halvan av spelet, och sen väntar jag på små prissänkningar. Detta är dock ett spel jag lätt skulle betala fullpris för.

Ser fram emot att skaffa det till sensommaren och spendera 2-3 år med att klara det.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Kingdom Come Deliverance var bland det bästa jag spelat i rollspelsväg på flera år, trots att Playstation-versionen hade hopplös framerate, knepigt stridssystem och en allmänt janky känsla. Förhoppningarna är stora för uppföljaren, nu skall jag bara ta mig tiden att klara Baldur's Gate 3.

Permalänk
Medlem

Svinbra!

Permalänk
Medlem

Originalet var kanske det årtiondets spel för mig, men jag räknar med att testa det igen innan jag ger mig in på 2'an ordentligt. Underbart att höra att det tycks fungerar bra tekniskt direkt vid släppet.

Ser fram emot att briljera i dueller men samtidigt få spö av några arga bönder som bumrush'ar en.

Permalänk
Medlem

laddade ner 1an igår men det fryser typ va 5 minut..nån som vet vad det beror på?mitt system är det inget fel på.

Permalänk
Medlem

Jag hatar moderna spel och västerländska RPG-spel. Men det första spelet var ett stort undantag. Älskade spelet. Kommer älska det här med. Fattar inte att den här från början lilla spelstudion lyckats överträffa alla stora studior med enorm budget. Bara tacka och ta emot.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Köpte ettan när det kom, men hade svårt för det. Tog tag i det igen men kör det nu på min steam deck. Fantastiskt spel att ha på sin steam deck. Vill köra igenom ettan innan jag ger mig på tvåan. Antagligen också på steam decken. Eller inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hondaxl:

laddade ner 1an igår men det fryser typ va 5 minut..nån som vet vad det beror på?mitt system är det inget fel på.

Svårt att säga utan att veta ditt system. Något strul med det verkar det ju ändå vara någonstans. Det är inget jag stött på iaf.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av beelziburp:

Jag har precis plockat upp Kingdom come 1 igen, är precis värdelös på att fäktas... måste kolla över mechanics igen... Jag hade ett långt uppehåll i spelet och helt glömt hur save mekanismen fungerade. Fattade inte varför jag blev aspackad varje gång jag skulle lockpicka en kista. Många schnapsar blire...
Tvåan ser lovande ut!

Har din Henry låga skills i styrka och svärd eller vilket vapen du föredrar så är det inte säkert att det bara beror på dig. Ju lägre skills desto mer fumlar han, han slår saktare, blockerar sämre och så vidare. Är skillsen under 10 och du är ganska tidigt i spelet så träna mer med Bernard, det gör spelet mycket lättsammare. Bra utrustning hjälper mycket med och håll koll på din stamina, tar den slut under en fight tar du mycket skada. När du konsekvent dänger skiten ur Bernard så är du redo!

Orkar du inte med att brygga Savior Schnapps för att spara så finns det mods så du kan spara utan Schnapps. Jag körde med det i ettan men ångrar det nu när jag inte kör det i tvåan, deras implementation av sparsystemet är bra. Det går fort att brygga schnapps ändå.

Du kan "cheesa" med save & exit också om du vill, även i tvåan. Men du behöver ju starta om spelet så klart.

Skrivet av Hondaxl:

Fryser tillfälligt eller så pass att du måste starta om? Kolla din tillförlitlighetshistorik och se om du får några felkoder som kan hjälpa dig att nysta fram vad det beror på. Ettan kraschade i bland för mig med, men sällan.

Skrivet av Oxies Husse:

Köpte ettan när det kom, men hade svårt för det. Tog tag i det igen men kör det nu på min steam deck. Fantastiskt spel att ha på sin steam deck. Vill köra igenom ettan innan jag ger mig på tvåan. Antagligen också på steam decken. Eller inte.

Kan man inte köra samma sparfil på Steam Deck och PC? I och med cloud saves.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Permalänk
Skrivet av Rosenvik:

Kingdom Come Deliverance var bland det bästa jag spelat i rollspelsväg på flera år, trots att Playstation-versionen hade hopplös framerate, knepigt stridssystem och en allmänt janky känsla. Förhoppningarna är stora för uppföljaren, nu skall jag bara ta mig tiden att klara Baldur's Gate 3.

Känner igen mig, klarade precis BG3 för två dagar sen (makalöst bra spel, tog mig ca 140h att spela igenom). Stort fan av första KCD, så hade sagt till mig själv att jag inte fick börja med KCD2 innan BG3 va avklarat

Nu har jag bara spelat ca 15h av KCD2 men tycker redan det är helt makalöst bra, har inte heller sprungit på en enda bugg, krasch eller liknande (kanske kommer, men peppar peppar.......)

Det enda jag inte "gillar" är att det inte längre är lönt att jaga, man får så dåligt betalt (KCD1 va för mig en hunting simulator ), men o andra sidan lite mer realistiskt, i första spelet kunde man jaga några timmar, sälja köttet o sen hade man tiotusentals groschen.

Men vill man levla skills o groschen så upptäckte jag att Archer competition är hyfsat bra på första kartan. Efter ca 1,5-2h grindande hade jag maxat marksman, kommit över 20 i skill på warfare, strength, agility o tjänat över 5000 groschen

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem

Gick in o kollade lite YT reviews och lite gameplay, som jag nämnde att jag skulle göra, och även om ettans combat system fick mig att sluta spela, kunde jag nu inte motstå att införskaffa även del II,. laddar ner just nu.

Det som fick mig att köra på var mest att de har gjort förbättringar just på combat svårigheten.

Få se hur det känns

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Medlem

har kommit till andra området, tycker spelet är för lätt, har gjort alla quests så är antagligen grov överlevlad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karazhan:

har kommit till andra området, tycker spelet är för lätt, har gjort alla quests så är antagligen grov överlevlad.

Finns det svårighetsgrader ens. Får kolla igen men minns inte jag gjorde något val i början.

Men Henry har ju absolut lite försprång från start. Råstark jag plockade 7 dandelions i ett svep. Var tvungen levla herbalism nära hundra i ettan för samma bedrift.

En missad sak man skulle ha kunnat läsa in sin sparfil. Jag förlorade duellen för pilbågen i ettan men lyckades lura hans jag vann den när vi snackade runt elden lol

Sen så tycker man hans ska va ens undersåte efter alla bedrifter i ettan. Nu beter han sig ändå som att vara högre i rang

Testat en del med grafikinställningar. Blir nog ultra med dlss quality i 4k med mitt 3080. Alltså inte 4k. High med dlaa gav en del flimmer emellanåt men fps sjönk nästan under 40 och noterbart mer stutter. Skarpare men inte värt det. Får inga 60 fps med dlss quality ultra men bra nog.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Underbart fritt från oönskad propaganda. Jag är glad att det säljer som smör, det förtjänar de!

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Windforce 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz. Sig uppdaterad 2025-04-23.
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.