Kingdom Come Deliverance 2

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

Måste verkligen hoppa på det här asap. Är det så bra som alla säger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Jag har spelat 47 timmar sedan i tisdags och det har nog inte hänt sedan jag var typ tonåring. Är 40+ idag.

Permalänk
Medlem

Ettan var ju redan så för mig, fastna riktigt ordentligt som inte skett sedan barndomen men allt jag sett hittills verkar ju 2an vara liten förbättring all-round på alla sätt (borde lite bättre falla allmänheten i smaken, tidigare var lite mera specifikt som gillar mera traditionell rpg stil spel speciellt va gäller fighting systemet som var lite väl klumpig och stelt för en del och gav dålig erfarenhet va gäller att t.ex. sikta vem man har siktet mot när flera anfaller samtidigt osv)

Verkar som det är Denuvo skydd så tänker kanske vänta att man kan köpa det via GOG DRM fritt och sen skulle jag gärna uppdatera grafikkortet mot lite snabbare än A750, dock ser jag en mod som ger tillgång till Frame Gen med FSR 3.1 (eller DLSS4 ifall man har Nvidia kort) så det skulle nog göra att spelet borde flyta på men helst kör jag utan FSR då det ger lite sämre bildkvalité jämfört med DLSS eller XeSS.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Ettan var ju redan så för mig, fastna riktigt ordentligt som inte skett sedan barndomen men allt jag sett hittills verkar ju 2an vara liten förbättring all-round på alla sätt (borde lite bättre falla allmänheten i smaken, tidigare var lite mera specifikt som gillar mera traditionell rpg stil spel speciellt va gäller fighting systemet som var lite väl klumpig och stelt för en del och gav dålig erfarenhet va gäller att t.ex. sikta vem man har siktet mot när flera anfaller samtidigt osv)

Verkar som det är Denuvo skydd så tänker kanske vänta att man kan köpa det via GOG DRM fritt och sen skulle jag gärna uppdatera grafikkortet mot lite snabbare än A750, dock ser jag en mod som ger tillgång till Frame Gen med FSR 3.1 (eller DLSS4 ifall man har Nvidia kort) så det skulle nog göra att spelet borde flyta på men helst kör jag utan FSR då det ger lite sämre bildkvalité jämfört med DLSS eller XeSS.

Det är inget Denuvo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Verkar som det är Denuvo skydd så tänker kanske vänta att man kan köpa det via GOG DRM fritt

Skrivet av DasIch:

Det är inget Denuvo.

Som DasIch skrev: Kingdom Come: Deliverance 2 will NOT have Denuvo on PC

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Inte kört första och var inte alls sugen på detta tills en vän rekommenderade spelet. Har kört under 10 timmar men gillar det skarpt. Både story, grafik (4070 Ti och ligger på över 100fps med allt på Ultra), världen och friheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är inget Denuvo.

OK jag kollat på Reddit där fanns lite trådar man diskuterar om GOG release datum då kanske supporten råddat för där via har de svarat att det skulle vara Denuvo för vissa användare som frågat om spelet per mejl. Det eller DasIch som mörklägger det (inte troligt men möjligt antar jag).

Släpps ju senare på GOG också så vore logiskt varför det fördröjs om det är pga Denuvo eller liknande som man vill ha på den första~andra månaden efter lansering (Denuvo är en service numera som man beställer på månadsbasis vad jag läst vilket gör det mera lämpligt för att sen ta bort skyddet efter en stund)

Som sagt jag råkade bara stöta på annan information på nätet så därför antog jag som så.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av sofam:

Jag har spelat 47 timmar sedan i tisdags och det har nog inte hänt sedan jag var typ tonåring. Är 40+ idag.

Det där är nog det bästa betyget ett spel kan få idag!

Permalänk
Medlem

Var köper man fysisk kopia av spelet egentligen? Vill undvika att "hyra" från Steam.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Köp om du gillar: Stor öppen sandlåda där du kan göra lite vad som helst, bra story, uppdrag som kan genomföras på många olika sätt, fokus på realism och inlevelse i en medeltida värld.

Tänk dig ett Bethesda-spel, fast bra, som utspelar sig på medeltiden.

Det är inte ett perfekt spel, men det är riktigt bra. Här är det lite BG3-effekt igen, där en liten studio lyckas göra ett spel som får större studios att skämmas.

Permalänk
Medlem

Ettan var verkligen trevlig att spela i 3D.
Ska prova med detta med när jag ger mig på det.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Ettan var verkligen trevlig att spela i 3D.
Ska prova med detta med när jag ger mig på det.

Svärdsviftandet och pilbågsskytttet, växtsamlandet alkemin hade ju lätt kunna anpassa till rörelsekontroller. Sen om man verkligen orkar veva men brukar ju gå fuska med att vricka på handled.

Med 3d menar du stereo3d eller vr?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Svärdsviftandet och pilbågsskytttet, växtsamlandet alkemin hade ju lätt kunna anpassa till rörelsekontroller. Sen om man verkligen orkar veva men brukar ju gå fuska med att vricka på handled.

Med 3d menar du stereo3d eller vr?

Vanlig 3D med glasögon.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Den här typen av spel köper jag aldrig och har inte heller haft intresse av men det här är det klart bästa spelet efter Battlefield 1942 jag någonsin spelat. Efter ett missöde då mina 20 timmar sparade spel raderats så är jag åter på banan.
Flådig grafik med raytracing och annat hokuspokus som ändå aldrig fungerar mer än för att sälja grafikkort behövs inte, det här spelet får 10 av 10 i allt.

Permalänk
Medlem

Är 2:an fristående från 1:an? Eller behöver man köra igenom första för att få maximalt med underhållning?

Permalänk
Medlem

Hade spelat en timme i morse när jag stötte på en rånare som högg ihjäl mig. Tillbaka där jag började.
Egentligen inte min typ av spel och det är lite för oförlåtande med sitt udda sparsystem men det är väldigt indragande.

Fungerar utmärkt på Steam Deck.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Hade spelat en timme i morse när jag stötte på en rånare som högg ihjäl mig. Tillbaka där jag började.
Egentligen inte min typ av spel och det är lite för oförlåtande med sitt udda sparsystem men det är väldigt indragande.

Jo på så sätt sticker KCD spelen ut, man är inte för "hålla i handen" och blir inte behandlad som en IQ befriad individ med instruktioner och pilar vart man ska gå och vad man ska göra hela tiden och det är "OK" att bli överväldigad med fiender speciellt i början om man vandrar lite fel, dvs. lite utmaningar här och där anses som en positiv gameplay aspekt, inte negativ såsom du är en gud och spelet är sönder ifall man dör!!1!1!

Det är det som är charmen med detta spel förutom att ha en story och miljö man lätt dras med i. Det är lite mera oldschool-tänk varför speciellt lite äldre spelare tycks gilla dessa spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0egas:

Är 2:an fristående från 1:an? Eller behöver man köra igenom första för att få maximalt med underhållning?

Du kan gå rakt på tvåan (höhö). Det är lite tillbakablickar i början så man förstår i stora drag vad som hänt tidigare.
Ettan är dock ett utmärkt spel som är väl värt att köra först. Tvåan lär bli roligare av det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Såklart. Henry har knappt återhämtat sig från en dans med döden och har inte ens kläder på sig när man börjar. Vill en bandit göra battuto med svärd kommer inte Henry bli långlivad.

Å andra sidan är det väldigt lätt att skaffa sig ett stort övertag. Min Henry utkrävde skadestånd för de ruttna tomaterna och stal allt som inte var fastspikat i Troskowitz. Nu lider inte Henry längre brist på varesig pengar eller utrustning. All interaktion med folk för att sälja stöldgodset har även gjort Henry väldigt populär bland folket.

Permalänk
Medlem

Har någon testat att spela på dator med spelkontroll? Väntar på komponenter men vill sen spela igenom hela under täcket i soffan. Jag är katastrofal på att sikta med kontroll och bågskytte kan bli meckigt, samt avsaknaden av knappar.

Skrivet av Z0egas:

Tycker att ettan absolut är värd att spela, men om du är ivrig på tvåan så kan du spela ettan i efterhand som en prequel. Vet inte hur lång i timmar storyn är i ettan men jag har 140h speltid och har bara varit ett nöje.

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem

Warhorse säger att modsupport kommer till Kingdom Come Deliverance II på Steamworks. Mer detaljer längre fram.
https://x.com/KingdomComeRPG/status/1889706030226956469

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

Har någon testat att spela på dator med spelkontroll? Väntar på komponenter men vill sen spela igenom hela under täcket i soffan. Jag är katastrofal på att sikta med kontroll och bågskytte kan bli meckigt, samt avsaknaden av knappar.

Tycker att ettan absolut är värd att spela, men om du är ivrig på tvåan så kan du spela ettan i efterhand som en prequel. Vet inte hur lång i timmar storyn är i ettan men jag har 140h speltid och har bara varit ett nöje.

Jag spelar i soffan på en 77" 4k med 3080 och det flyter helt magiskt. 80+ fps med allt på high och RT quality. Handkontroll fungerar bra. Bågskytte är svårt hur du än gör.

Efter 40h på sparfilen kom jag in på "act 2". Jag måste säga att side questen och allt resande fram och tillbaka i dom va sådär. Dom hade lika gärna kunnat hoppas över helt ärligt i vissa fall.

Spelet är 10 resor bättre än 1an i form av buggar och polering men skulle inte säga att gameplay och quests är bättre.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninotramp:

Jag spelar i soffan på en 77" 4k med 3080 och det flyter helt magiskt. 80+ fps med allt på high och RT quality. Handkontroll fungerar bra. Bågskytte är svårt hur du än gör.

Efter 40h på sparfilen kom jag in på "act 2". Jag måste säga att side questen och allt resande fram och tillbaka i dom va sådär. Dom hade lika gärna kunnat hoppas över helt ärligt i vissa fall.

Spelet är 10 resor bättre än 1an i form av buggar och polering men skulle inte säga att gameplay och quests är bättre.

Du menar DLSS quality gissar jag

Har äntligen lite tid att lira. Jag kör ULTRA istället för high får bra bildflyt ändå med min 7800x3D och 3080 om än inga 60 fps. Får se om sista nvidia drivrutinerna ger några extra fps.

Lite nyfiken på pilbåge om de har fusk med crosshair den här gången.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Warhorse säger att modsupport kommer till Kingdom Come Deliverance II på Steamworks. Mer detaljer längre fram.
https://x.com/KingdomComeRPG/status/1889706030226956469

https://pbs.twimg.com/media/GjmVnozW4AA0W_P?format=png&name=large

Såklart smidigt att modda i Steam workshop. Men mod support finns ju redan. Precis som i ettan så lägger man bara moddarna i mods mappen för dom som inte testat innan.

Permalänk
Medlem

Finns en HDR-mod numera för den som vill testa:
https://www.nexusmods.com/kingdomcomedeliverance2/mods/354?ta...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem

Jag har tagit mig 75% genom main quest line i första spelet. Spelade det som en galning 2021 och det är ett av mina favoritspel. Men nu har jag inte rört det sen dess och är väl egentligen mer sugen på att börja om på nytt i andra spelet. Skulle ni som spelat ettan säga att jag får ut något av att avsluta det? Jag har kommit så långt att jag ska infilitrera ett kloster för att ha ihjäl en kille.

Frågan är alltså inte en kopia på den som redan ställts, utan jag undrar mer om handlingen i första spelet är bra nog att runda av själv? Föreställer mig att det bör finnas sammanfattningar på YouTube annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har äntligen lite tid att lira. Jag kör ULTRA istället för high får bra bildflyt ändå med min 7800x3D och 3080 om än inga 60 fps. Får se om sista nvidia drivrutinerna ger några extra fps.

Får du inte högre än 60 fps? Jag spelar i 4K med 3900X och RX 7900 XT met allt på ultra och har över 80 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Japp. Jag tycker spelet ser bra ut ändå. Är det mycket skillnad på high och ultra tycker du?

Skrivet av nevada:

Jag har tänkt varför inte HDR finns. Kanske värt att testa?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nalle-Puh:

Får du inte högre än 60 fps? Jag spelar i 4K med 3900X och RX 7900 XT met allt på ultra och har över 80 fps.

Har ett 3080 verkar köras bättre på amd. Ligger rätt nära 60 dock.

Apropå mods kör via Epic store bökigt få in moddar?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har ett 3080 verkar köras bättre på amd. Ligger rätt nära 60 dock.

Apropå mods kör via Epic store bökigt få in moddar?

Jag använder Vortex för att ladda ner moddar och det sköter sig själv, bara klicka på dom man vill ha kan inte bli lättare.