Permalänk
Medlem

RTX 5080 Black Screen

Hej

Mitt RTX 5080 har börjat ge mig black screen efter några timmars användning.

Det som sker är att skärmen blir svart och oftast efter typ 45 sekunder kommer windows tillbaka igen men då att spelet crashat med ett DX error meddelande.

Vid något enstaka tillfälle har jag behövt starta om datorn.

Jag vill i första hand bara höra om någon annan upplever liknande problem?

Jag ska prova att installera om hela datorn ikväll då jag tidigare haft AMD-kort och tänker att det kan vara ett drivar-relaterat problem.

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk

Det låter inte roligt alls. Har du använt DDU (Display driver uninstallation) när du installerade det nya kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloodshed:

Det låter inte roligt alls. Har du använt DDU (Display driver uninstallation) när du installerade det nya kortet?

yes, men har googleat lite nu. En fresh install av windows verkar vara en lösning så återkommer.

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

Hade inte någon ett signaling problem då dessa är känsligare än tidigare serier?
Du har ingen riser eller något tok i datorn eller hur?

Permalänk
Medlem

Du kan prova att sätta PCIe till 4.0 istället för 5.0 i bios och se om det fungerar. Har varit en del rapporter om att 5.0 kan krångla så kan värt ett försök.

Visa signatur

7800x3d [eclk @ 107, co +17], TG direct die, 64 Gb Corsair DDR5 [6000 MHz, 30-36-36] Gigabyte X670E Aorus Master, Asus Rog 4090 OC [+255 core, +1650 men] Watercool Heatkiller V & Ultra finplate med LM, 2 EK-Quantum Surface X360M + 1 EK-Quantum Surface X240M med Phanteks T30, Alphacool res & D5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Hade inte någon ett signaling problem då dessa är känsligare än tidigare serier?
Du har ingen riser eller något tok i datorn eller hur?

Skrivet av V1_Deluxe:

Du kan prova att sätta PCIe till 4.0 istället för 5.0 i bios och se om det fungerar. Har varit en del rapporter om att 5.0 kan krångla så kan värt ett försök.

Ingen Riser, och ett b650 moderkort så det ska ej ha stöd för pci-e 5 på gpuslotten

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ibland:

Ingen Riser, och ett b650 moderkort så det ska ej ha stöd för pci-e 5 på gpuslotten

Det finns B650 som har stöd för det (även om de kanske är få), så är du 100% på att ditt inte har det?

Att nämna exakta specs är alltid ett plus av såna anledningar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Om du installerat senaste drivrutinerna så kan det vara så att du måste testa en äldre version.
Många som har problem, tom en del 5090 kort som gått till dom sälla jaktmarkerna.
Så var försiktig med att uppdatera drivisar.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det finns B650 som har stöd för det (även om de kanske är få), så är du 100% på att ditt inte har det?

Att nämna exakta specs är alltid ett plus av såna anledningar.

https://www.asus.com/se/motherboards-components/motherboards/...

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Om du installerat senaste drivrutinerna så kan det vara så att du måste testa en äldre version.
Många som har problem, tom en del 5090 kort som gått till dom sälla jaktmarkerna.
Så var försiktig med att uppdatera drivisar.

Finns enbart en drivrutin som stöds mig veterligen för 50xx.

Kan ju gå tillbaka såklart men då har ej 50xx officiellt stöd

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

Kolla in för lite mer kött på benen:

https://youtu.be/gIK7iUwRgaE?si=hQoAaTesxAp7Qkcz

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Jag kollade nyss på den, och kan tillägga att det verkar vara något fuffens med senaste Nvidia-drivarna - 572.16 - även med äldre kort.

Se kommentarerna under videon, det är inte bara jag.

"Turns out this is a much wider issue affecting people on older gen NVIDIA cards too using 572.16 driver! Some people have been able to DDU away their issues but many have not and continue to experience issues even after rolling back their drivers!"

Mitt under spelande i helgen (tror det var i söndags) så började min 3090 plötsligt sörpla vansinnigt mycket ström (jag har en permanent inkopplad elmätare, och strömförbrukningen gick upp med 100-200W mer än normalt för det spelet), med höga temps och fläktarna i raketfart, trots att den inte utförde något mer arbete (samma fps).

Jag sparkade igång Afterburner och återapplicerade min custom VF-kurva, varpå problemet försvann, men jag slutade spela kort efter det och har inte spelat något sedan dess, så jag vet inte om det bara var tillfälligt eller om det kommer uppstå igen.

Aldrig varit med om något liknande.

Uppenbarligen sker fuffens med åtminstone 3000, 4000 och 5000-serien, med lite olika symptom.

Jag (och sambon som har ett 4070 Super) borde nog allt backa till föregående drivarversion för säkerhets skull.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Skulle kunna vara relaterat till detta med.
https://videocardz.com/pixel/nvidia-releases-geforce-hotfix-5...

Visa signatur

7800x3d [eclk @ 107, co +17], TG direct die, 64 Gb Corsair DDR5 [6000 MHz, 30-36-36] Gigabyte X670E Aorus Master, Asus Rog 4090 OC [+255 core, +1650 men] Watercool Heatkiller V & Ultra finplate med LM, 2 EK-Quantum Surface X360M + 1 EK-Quantum Surface X240M med Phanteks T30, Alphacool res & D5.

Permalänk
Medlem

Jag ser många som överklockar sina 5080 utan att utförligt stabilitetstesta, är det stock eller kör du överklockat?

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag ser många som överklockar sina 5080 utan att utförligt stabilitetstesta, är det stock eller kör du överklockat?

har testat att överklocka men brukar ej köra OC i spel. Så svarat blir nej det är i stock dessa problem uppstår.

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

ska kolla, men det låter ju onekligen som samma problem som jag får.

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av ibland:

Hej

Mitt RTX 5080 har börjat ge mig black screen efter några timmars användning.

Det som sker är att skärmen blir svart och oftast efter typ 45 sekunder kommer windows tillbaka igen men då att spelet crashat med ett DX error meddelande.

Vid något enstaka tillfälle har jag behövt starta om datorn.

Jag vill i första hand bara höra om någon annan upplever liknande problem?

Jag ska prova att installera om hela datorn ikväll då jag tidigare haft AMD-kort och tänker att det kan vara ett drivar-relaterat problem.

Har du testat hotfix drivrutinerna?

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5624

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Jag läste lite på Nvidias forum för drivrutiner. Vid varje ny drivrutin finns alltid vissa som får problem verkar det som, men denna förefaller värre. För äldre grafikkort så är det bättre att man kör med 566.36. Har man 5000-serien finns det väl ingen annan drivrutin att använda (?), men för vissa har problemen försvunnit när de de använder HDMI istället för Displayport.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/game-ready-driver...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Jag läste lite på Nvidias forum för drivrutiner. Vid varje ny drivrutin finns alltid vissa som får problem verkar det som, men denna förefaller värre. För äldre grafikkort så är det bättre att man kör med 566.36. Har man 5000-serien finns det väl ingen annan drivrutin att använda (?), men för vissa har problemen försvunnit när de de använder HDMI istället för Displayport.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/game-ready-driver...

Intressant, jag tänkte testa det faktiskst. Byta till HDMI, bara gamla DPälskaren i mig som alltid väljer det framför HDMI.

Håller på att köra en cleaninstall nu av Windows och ser om det hjälper mig. Alternativ 2 om problem kvarstår blir att testa HDMI

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

Har nu gjort fresh install av Windows och installerat hot fix. Fortfarande samma problem….

Har även bytt till Hdmi, samma problem

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/1iieber/rtx_5090_b...

Hittade denna tråden, verkar ju vara helt galet många som har samma problem. Hoppas det är drivers så man slipper en RMA process

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/1iieber/rtx_5090_b...

Hittade denna tråden, verkar ju vara helt galet många som har samma problem. Hoppas det är drivers så man slipper en RMA process

Svarade även i en av reddit trådarna.

En idé jag har är att du kan testa med kortets andra bios/biosar och se om du får samma fel.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Men vänta nu.. det är ju AMD som har dåliga drivrutiner. Sorry, kunde i låta bli
Asså om en läser på Nvidias forum så är det alltid en massa problem med drivrutinerna och har alltid varit, så detta är inte förvånande.
Vad som är förvånande är att det drabbar så många kort med första drivrutinen till helt nya kort OCH andra tidigare serier.

Förhoppningsvis kommer det en stabil drivrutin fort som fan.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

lite lustigt med black screen på en serie man döpt till Blackwell

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

Ingen annan här på Swec som har samma problem med sina 5080?

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

Vilket spel är det ens?
Open Issues:

• Changing state of "Display GPU Activity Icon in Notification Area" does not take effect until PC is rebooted [4995658]

• [VRay 6] Unexpected Low Performance on CUDA Vpath Tests for Blackwell GPUs [4915763]

• [GeForce RTX 5080] Valorant may crash when starting game [4951583] -> Fixed with hotfix 572.24 https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5624/

• 3rd party utility NVIDIA Profile Inspector may crash when used with NVIDIA driver 572.16 [5073734]

• [No Mans Sky] Game may crash when enabling frame generation [5083718]

• [Windows 11 23H2] When exiting Final Fantasy XVI, PC may freeze [5083532] -> Fixed with hotfix 572.24 https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5624/

• [Delta Force] Some PC configurations may experience performance regression when Resizable BAR is enabled [5083758]

• [GODOT/Red Dead Redemption 2/ImGui] Some Vulkan apps may display minor 2D pixel offset atifacts [5086373]

• [GeForce RTX 5080/5090] ARK Survival Evoled crashes shortly after launching game [5086449]

• [Shadow of the Tomb Raider] Game may crash when Ray Traced Shadow quality is set to High or Ultra [5086423]

• [SteamVR] Some apps may display stutter on GeForce RTX 50 series [5088118]

• After letting display go to sleep for an extended period, driver may crash when waking up monitor [5089560]

• Adobe Substance 3D Painter texture corruption in baking results from GPU raytracing [5091781]

• [GeForce RTX 5080] Fortnite in Performance Mode may crash when starting the game [5094211]

• PC may bugcheck IRQL NOT LESS OR EQUAL 0xa during gameplay with HDR enabled [5091576]

Här nämns Black Screen ett par gånger för senaste drivrutinen:
https://forums.guru3d.com/search/24260108/?q=black+screen&t=p...

Här finns ett par kommentarer också du kan leta igenom: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/game-ready-driver...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Wallhack SP-004 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Vilket spel är det ens?
Open Issues:

• Changing state of "Display GPU Activity Icon in Notification Area" does not take effect until PC is rebooted [4995658]

• [VRay 6] Unexpected Low Performance on CUDA Vpath Tests for Blackwell GPUs [4915763]

• [GeForce RTX 5080] Valorant may crash when starting game [4951583] -> Fixed with hotfix 572.24 https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5624/

• 3rd party utility NVIDIA Profile Inspector may crash when used with NVIDIA driver 572.16 [5073734]

• [No Mans Sky] Game may crash when enabling frame generation [5083718]

• [Windows 11 23H2] When exiting Final Fantasy XVI, PC may freeze [5083532] -> Fixed with hotfix 572.24 https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5624/

• [Delta Force] Some PC configurations may experience performance regression when Resizable BAR is enabled [5083758]

• [GODOT/Red Dead Redemption 2/ImGui] Some Vulkan apps may display minor 2D pixel offset atifacts [5086373]

• [GeForce RTX 5080/5090] ARK Survival Evoled crashes shortly after launching game [5086449]

• [Shadow of the Tomb Raider] Game may crash when Ray Traced Shadow quality is set to High or Ultra [5086423]

• [SteamVR] Some apps may display stutter on GeForce RTX 50 series [5088118]

• After letting display go to sleep for an extended period, driver may crash when waking up monitor [5089560]

• Adobe Substance 3D Painter texture corruption in baking results from GPU raytracing [5091781]

• [GeForce RTX 5080] Fortnite in Performance Mode may crash when starting the game [5094211]

• PC may bugcheck IRQL NOT LESS OR EQUAL 0xa during gameplay with HDR enabled [5091576]

Här nämns Black Screen ett par gånger för senaste drivrutinen:
https://forums.guru3d.com/search/24260108/?q=black+screen&t=p...

Här finns ett par kommentarer också du kan leta igenom: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/game-ready-driver...

Är oavsett spel inga crashes i 3d mark dock

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

Jag fick också problem med senaste drivern. Alla spel startade med svart skärm om jag hade HDR på i Windows. Om jag aktiverade Windows HDR med ett spel igång så kraschade jag till desktop. Även skumma ljudproblem i spel, fattades musik och ljudeffekter. Testade en DDU och samma driver igen utan lycka, med och utan Nvidia App installerat. Rullade tillbaka till förra drivern och nu funkar allt som vanligt igen.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Samsung G80SD / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Skrivet av ibland:

lite lustigt med black screen på en serie man döpt till Blackwell

Black is not so well now. Sorry, kunde inte låta bli.

Permalänk

Installera om windows. Det kommer högst troligt lösa dina problem

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass